Eliyahu schreef: ↑25 okt 2018, 07:49
Bs"d
Wie en wat is
de messias? Laten we eens kijken wat
de messias zou moeten doen volgens
de heilige hebreeuwse teksten:
Micha 5:1-8; "
En gij, O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Daarom zal hij hen prijsgeven tot de tijd dat zij die baren zal gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten. Dan zal hij staan en hen weiden in de kracht des HERE, in de majesteit van de naam des HERE, zijns Gods; en zij zullen rustig wonen, want NU zal hij groot zijn tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn. Wanneer Assur in ons land komt en wanneer hij onze paleizen betreedt, dan zullen wij tegen hem zeven herders stellen en acht vorsten uit de mensen, die het land van Assur zullen weiden met het zwaard, en het land van Nimrod in zijn poorten. En Hij zal bevrijden van Assur, wanner die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt. En het overblijfsel van Jacob zal temidden van vele volkeren zijn als de dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natien, te midden van vele volkeren, als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij binnendringt neerslaat, en verscheurt, zonder dat iemand redt. Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid."
We zien hier, in het eerste vers
van deze messiaanse profetie, dat wanneer
de messias komt vanuit Bethlehem, dan zal hij een heerser zijn over Israel. Dat betekent dat hij een koning, of misschien een president, zal zijn, maar in elk geval een gewichtig persoon die heel wat in
de melk te brokkelen heeft, en geen rondtrekkende prediker en wonderdokter. We zien ook dat na
de komst
van de messias de joodse oorlogen uitgevochten gaan worden en gewonnen gaan worden door
de joden. We zien hier een
messias die ons fysieke verlossing gaat brengen
van aardse vijanden: En Hij zal bevrijden
van Assur, wanneer die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt." "Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid." Dat is duidelijke taal, niet voor meerdere uitleggingen vatbaar.
Zacheria 9:9-10; "
Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde."
Men zegt dat Jezus op een ezel reed, net zoals het gehele Midden Oosten in die dagen, maar dat is waar
de vervulling
van deze profetie ophoudt.
De messias, wanneer hij komt, zal een zegevierende koning zijn. Gearresteerd en doodgemarteld worden is niet hetzelfde als zegevieren. Na
de komst
van de messias zullen
de paarden, wagens, en
de strijdboog worden tenietgedaan vanuit Jeruzalem, dat betekent geen oorlog meer in Jeruzalem. En
de messias zal
de volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zijn
van zee tot zee en tot
de einden der aarde. Dit was niet bepaald het geval met Jezus; hij is nooit een koning geweest, en hij had helemaal geen heerschappij.
Ten einde dit probleem te omzeilen bedacht het christendom
de 'tweede komst'. Maar nergens in
de Hebreeuwse bijbel staat het geschreven dat
de messias komt, en dan gedood wordt, en dan duizenden jaren later weer komt in een tweede komst. Al
de messiaanse profetieen zeggen heel duidelijk dat als
de messias komt hij zijn taak gelijk vervult, en niet duizenden jaren later. Ziet u in
de bovenstaande profetieen dat er een hiaat
van 2000 jaar of meer is tussen
de komst
van de messias en
de verlossing
van de vijanden? In
de volgende messiaanse profetie
van Jeremia kan u zien dat het onmogelijk is om 2000 of meer jaar te plaatsen tussen
de komst
van de messias en
de verlossing:
Jeremia 33:14-16; "
Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen."
Volgens het christendom is
de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na
de dood
van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door
de romeinen,
de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over
de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat
de messias komt,
IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.
Jesaja 11; "
En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai, (de vader van koning David) en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. En op hem zal de geest des HERE rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de geest van kennis en vreze des HERE; ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HERE. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten, en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. Gerechtigheid zal de gordel zijner lenden zijn en trouw de gordel zijner heupen. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van de adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitsrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg."
Hier hebben we meer
van hetzelfde; een
messias die
de goddelozen zal doden: "hij zal
de aarde slaan met
de roede zijns monds en met
de adem zijner lippen
de goddeloze doden", waarna we
de betere wereld krijgen;
de wolf die bij het schaap verkeert, en
de panter die zich neerlegt bij het bokje. Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet
de messias.