Anja schreef: ↑05 mei 2019, 14:42
callista schreef: ↑05 mei 2019, 14:24
Onder het z.g. "Nieuwe Verbond" zagen
de christenen het Licht...
En zij moesten
de joden jaloers maken.....
Tja....dan breekt mijn klomp
Dat klopt ja.
De bedekking ten aanzien
van de Identiteit
van de Verlosser hebben
de christenen (een kleine groep uit
de joden voortgekomen) niet en
de OT-volgers wel. Dit topic is daar eigenlijk het levende bewijs
van.
Ter aanvulling:
De geheimen
van het koninkrijk Gods zijn aan
de discipelen onthuld. Marcus 4,11 en
de parallellen Matteüs 13,11 en Lucas 8,10 spreken
van het geheim, respectievelijk
de geheimen
van het koninkrijk
van God. mustèria tès basileias tou theou. Die zijn aan
de discipelen te kennen gegeven. "Hij (Jezus) zei tegen hen:'Aan jullie is het geheim
van het koninkrijk
van God onthuld; maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen" (Marcus 4,11) "Hij (Jezus) antwoordde:'Jullie mogen
de geheimen
van het koninkrijk
van de hemel kennen, hun is dat niet gegeven.'"(Mat.13,11) "Hij (Jezus) antwoordde:'Jullie mogen
de geheimen
van het koninkrijk
van God kennen, maar
de anderen krijgen alles in gelijkenissen te horen, opdat ze zien zonder inzicht en horen zonder iets te begrijpen.'" (Luc.8,10)
Het is een geheim dat nauw samenhangt met
de verborgenheid
van Jezus' persoon en werk. Het is ook opvallend hoe vaak er, met name in het evangelie
van Marcus, sprake is
van een verbod om Jezus bekend te maken. We treffen het aan bij zijn wonderen, in
de berichten dat Hij zich aan
de scharen probeert te onttrekken, in het gebod aan
de demonen om Hem als
Messias bekend te maken als ze hem luidkeels als zodanig belijden, in het zwijggebod aan
de discipelen direct na
de belijdenis
van Petrus (8,30) en dat na
de verheerlijking op
de berg (9,9). Toch wordt het zwijggebod ook meer dan eens doorbroken in een openlijke discussie (2,7-11) of gewoon omdat het niet lukte om opgemerkt te blijven (7,24).
De bedekking is dus onder het Nieuwe Verbond opgeheven.
"Het geheim dat in
de vorm
van de gelijkenis wordt verteld en aan
de leerlingen onthuld wordt, betreft
de komst
van Gods Koninkrijk, dat is: het aanbreken
van Gods heerschappij in
de woorden en daden
van Jezus. Koninkrijk
van God is een metafoor voor Gods regering over schepping en geschiedenis. Wanneer Jezus proclameert dat
de tijd vervuld is en het rijk
van God nabijgekomen is, beweert Hij twee dingen. Ten eerste dat
de lange periode waarop
de mensen hebben gewacht op Gods finaal en definitief handelen geëindigd is en in
de tweede plaats dat God zijn heerschappij over schepping en geschiedenis nu op een nieuwe, weergaloze manier manifest. Dat doet Hij door via het dienstwerk
van Jezus
de mens te bevrijden
van de zonde en
de demonische machten.
Met
de boodschap die Jezus predikt aangaande Gods Koninkrijk is Zijn persoon en Zijn leidend handelen onherroepelijk verbonden. Om te weten wie Jezus is en wat Hij heeft gedaan, moet men
de aard
van het Koninkrijk verstaan. En omgekeerd, het geheim
van het Koninkrijk verstaan houdt in: Jezus' identiteit en zijn reddend werk begrijpen. Beide vormen een geheim dat onthuld wordt en bovendien alleen in geloof begrepen wordt. Het geheim
van het koninkrijk dat Jezus in Zijn woorden en werken toont, vraagt niet alleen om scherp zien maar ook om inzicht, om goed horen maar ook om begrijpen, opdat het zou komen tot bekering en vergeving (Mar.4,12).
De aanvankelijke manifestatie
van het rijk
van God is, hoewel krachtig, verborgen en kan alleen worden waargenomen door hen aan wie het geheim
van het Koninkrijk wordt onthuld (Mar.4,10-12). Jezus' uitleg
van de gelijkenis
van het zaad (4,2-9; 13-20) vormt
de sleutel tot het verstaan
van Zijn dienstwerk. Die uitleg hebben
de discipelen nodig. Anders blijven ook zij buitenstaanders, onbekend met het geheim
van het Koninkrijk
van God. Daarom verklaart Jezus wanneer Hij met zijn leerlingen alleen is, hun alles (4,34).
Bovenstaande is verwoord onder gebruikmaking
van diverse stukjes uit Dr. H.C.
Van der Meulen, Om het geheim
van het leven, pgs 266-268.