Dan zie ik in die 2 figuren, zo op het eerste gezicht wel overeenkomsten met Joh. de Doper en Jezus, die 'samen opgroeien maar elkaar niet kennen' als de haaks op elkaar werkende naturen of krachten in de mens dit tot het geloof komt en daarmee Hem aangenomen heeft, innerlijk zich Hem, de Verlosser, bewust geworden is. Het komt steeds weer op het kruis aan of de kruistocht aan.Willempie schreef: ↑08 sep 2022, 09:58Ik vind het bijzonder interessant en leerzaam om vanuit de joodse overlevering en traditie over de verschillende Messias verwachtingen te lezen. Zo zijn er bijvoorbeeld de de lijdende Messias (ben Jozef) en de overwinnende (ben David). Die lijken haaks op elkaar te staan. Gaat het dan over twee verschillende personen of om één en dezelfde? Ik weet dat daar binnen het jodendom geen eensluidend antwoord op is maar vind het wel razend interessant om de verschillende visies onderbouwd te zien. Daar zou Mart ons over kunnen vertellen maar dan dan zou hij dat wel moeten doen en niet zelf steeds over het christelijke standpunt beginnen om aan te tonen dat die niet zou kloppen. Want dan lok je reacties uit die dan vervolgens weer als irrelevant voor het gesprek worden bestempeld. En dat schiet niet op. Dan wordt het een saaie monoloog waar anderen geen inbreng mogen hebben.
Eigenlijk gaat gewoon de hele Bijbel over het proces van de Zoon in relatie met de Vader.
En de Zoon is het Zijne in elk mens.