Mart schreef: ↑08 sep 2022, 11:44
Nogmaals, om de discussie aan te wakkeren en het vuur aan te steken: toon maar aan dat ik als jood aangaande Jezus blind ben. Voor mij is Jezus niet de messias. Sterker, hij is m.i. terecht aangegeven en uitgeleverd. Vooralsnog ben juist jij de bijziende.
Als gezgegd in Hosea 11:1
staat: "Toen
Israel een kind was, had Ik hem lief en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen". Daar
maakt het christendom ineens Jezus van en citeert slechts de helft van het vers ("uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen"). Er
staat Israel, er wordt Jezus van
gemaakt. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het Israel betreft; een religieuze joodse bril is niet vereist. Maar om te zien dat het over Jezus zou gaan, daar moet je wel degelijk een
christelijke bril voor opzetten. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!
In Jeremia 31:15
staat: "
Zo zegt J-H-W-H: er is een stem gehoord in Rama, een weeklacht, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij er niet zijn" verwijzend naar Rachel, de moeder van Jozef & Benjamin, die hier treurt vanwege haar kinderen die zijn verbannen naar Egypte. Rachels kinderen zijn bovendien niet dood, maar bevinden zich onder de bannelingen. Wat er door het christendom van wordt
gemaakt, is een "profetie" aangaande Jezus, waar Herodes alle zuigelingen in Bejt-Lechem zou hebben afgeslacht -- iets dat niet alleen niets met de context van het vers te maken heeft, maar ook nog eens historisch niet kan, omdat Bejt-Lechem te Jehoedah toendertijd reeds onbewoond was volgens de IAA. Er
staat Rachel te Ramah die treurt over haar kinderen, en er wordt de tijd van Jezus van
gemaakt. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het om Rachel te Ramah en haar kinderen gaat; een religieuze joodse bril is niet vereist. Maar om te zien dat het over eenzogenaamde slachting door Herodes in de tijd van Jezus zou gaan, daar moet je wel degelijk een
christelijke bril voor opzetten. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!
Weer een paar regels verder wordt door Mattheüs verkondigd dat door meerdere profeten is voorspeld dat de messias een Nazoreeer zou heten. Nergens
staat dit in de T'NaCH. Het bestaat gewoonweg niet. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het er niet
staat en dat geen enkele Christen verderkomt dan midrasjische verwijzingen naar het Hebreeuwse woord "netser". Geen profetie, maar er wordt pesjer of hooguit midrasj van
gemaakt. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!
Jullie lezen maagdelijke geboorten waar deze niet staan, jullie lezen een opstanding waar deze niet staat, etc. Sommigen onder jullie komen met een betweterige toon ons joden vertellen dat we blind zijn, maar zijn zelf niet in staat iets aan te tonen.