Eliyahu schreef:"Messias" betekent "gezalfde".
Jouw messias is nooit gezalfd zoals een koning of hogepriester gezalfd moet worden, door een profeet of priester.
Jouw messias was dus geen messias.
Daarbovenop heeft jouw messias de messiaanse profetieën niet vervuld, dus er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij de messias was.
Doordat je de Messias hebt gemist, heb je ook gemist dat het geestelijke Israël met de Hg werd gezalfd.
De eerste 120 konden ineens in de talen praten van de daar aanwezige mensen.
8 Hoe komt het dan dat een ieder van ons zijn eigen taal hoort, waarin wij werden geboren?
9 Parthen en Meden en Elamieten, en de bewoners van Mesopota̱mië, en Jude̱a en Kappado̱cië, Po̱ntus en het [district] A̱sia,
10 en Fry̱gië en Pamfy̱lië, Egy̱pte en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, en de hier tijdelijk verblijvende mensen uit Rome, zowel joden als proselieten,
11 Kretenzers en Arabieren, wij horen hen in onze talen over de grote daden van God spreken.”
12 Ja, zij waren allen verbaasd en verkeerden in verlegenheid en zeiden tot elkaar: „Wat heeft dit toch te betekenen?”
13 Anderen (Joden) echter bespotten hen en zeiden voorts: „Zij zijn vol zoete wijn.”
Petrus geeft antwoord:
14 Maar Petrus stond op met de elf en verhief zijn stem en sprak hen aldus toe: „Mannen van Judea en al GIJ inwoners van Jeruzalem, dit zij U bekend en leent het oor aan mijn woorden.
15 Deze mensen zijn in werkelijkheid niet dronken, zoals GIJ veronderstelt, want het is het derde uur van de dag.
16 Integendeel, dit is wat door bemiddeling van de profeet Joël werd gezegd:
17 ’„En in de laatste dagen”, zegt God, „zal ik wat van mijn geest uitstorten op alle soorten van vlees, en UW zonen en UW dochters zullen profeteren en UW jonge mannen zullen visioenen zien en UW oude mannen zullen dromen dromen;
18 en zelfs op mijn slaven en op mijn slavinnen wil ik in die dagen wat van mijn geest uitstorten, en zij zullen profeteren.