callista schreef:Piebe 2 punt 1 schreef:Jezus is de vleesgeworden God de Vader, maar zolang hij mens was verschilde hij niet van de andere mensen. Daarom zei Christus ook dat hij verhoogd moest worden voordat men zou inzien wie hij is (Joh 8,28) en wie hem weigert te verhogen heeft hem dus automatisch niet gekend. Logisch dat het jou duidelijk lijkt als atheïst dat hij niet de Vader is , want het lijkt mij duidelijk dat zeker jij Christus niet verhogen wil.
Uuh..daar heeft het niets mee te maken--het gaat erom wat er staat...en hoe je het leest.
En kunnen mensen hem verhogen?
Kunnen wel, want anders zou het niet van ons gevraagd worden. Willen niet.
callista schreef:Vers 29
En Die Mij gezonden heeft, is met Mij. De Vader heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd, wat Hem behagelijk is.
Dan lijkt het mij onmogelijk dat Jezus ook de Vader is.
Maar ja, het modalisme [sabellianisme] vind ik --zoals zoveel andere leerstellingen---onbegrijpelijk en niet logisch.
Soms lijken de dingen niet wat ze zijn, schijn is bedrieglijk. Vele christenen met jou lijkt dat onmogelijk, maar volgens hen is Christus toch God en dát lijkt mij dan weer onmogelijk, want God is de Vader. Jezus als mens was niet God, maar een jood onder de wet zoals andere joden. Met dit verschil dat hij leefde op de manier die God behaagde. Er zijn dus in wezen twee christussen: De mens Jezus die hij tijdelijk was, onder de wet geboren uit een vrouw en de Geest van God die hij altijd is geweest, zonder vader of moeder. Wie de mens Christus leert kennen zal de Vader in hem zien, zoals hij zelf heeft gezegd.
'Gelooft u niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden die Ik tot u spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf, maar
de Vader, Die in Mij blijft, Die doet de werken.' (Joh 14,10)