Special angel schreef:Wil jij wat vertellen over jouw tradities en rituelen?
Mvg. 'S.à.
Ik vind het fijn om als er dingen te vieren zijn, je ze viert. Met hapjes, drankjes, je naasten, etc. Maar het moet niet een verplicht nummertje zijn en het hoeft voor mij ook niet zo op een Hollandse manier met een plakje cake en koffie in een cirkel met tuinmeubels. Het mag wel wat uitbundiger en een dagje even je budget, je lijn en goede voornemens vergeten. O, en alsjeblieft ook met meer de focus op wat je viert in plaats van het resultaat van je voortplanting.
Tevens waardeer ik ook dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Het eerste vind ik heel belangrijk om bij stil te staan, het tweede mag ook best gevierd worden en ik vind het jammer dat het geen standaard vrije dag is, zeker omdat ik het de belangrijkste nationale feestdag vind (m.i. belangrijker dan koningsdag).
Kerkelijk waardeer ik enorm de liturgische kalender, hoe alles prachtig samen gaat. De kalender vertelt in feite het evangelie elk jaar weer, met belangrijke gebeurtenissen als belangrijke feesten. Ik waardeer ook de (katholieke) kerkelijke rituelen. Bij mij is dat vooral begonnen toen ik steeds meer van de betekenis begon te begrijpen. Er gaat een ontzettende krachtige taal en boodschap van ze uit. Ik ben me er van bewust dat zonder het verstaan van die taal het niet aantrekkelijk is of zelfs je in de weg kan zitten. Maar sinds de afgelopen jaren zou ik, als die rituelen zouden verdwijnen, het voor mij aanvoelen alsof er een enorme leegte is ontstaan en diepgang uit het geloof zou zijn verdwenen. Het zou ook heel onnatuurlijk zijn trouwens, aangezien de kern van het Jodendom en het christendom samenhangt aan diverse rituelen. Christus zelf brengt in de Bijbel ons rituelen.