Tjonge, ik moest heel wat posts doorwerken maar ik ben weer bij. En wat een hoop onzin en onaardigheden heb ik moeten lezen...
Paar dingen die mij opvallen: de overtuigde atheïsten zijn opvallend hooghartig en arrogant. Ze zijn zoooooooo veel beter en slimmer dan al die domme gelovigen... Hebben ze wel door hoe beledigend ze zijn, vraag ik me soms af... Grappige is dat de meeste christenen hun zwakheden kennen en onder ogen zien. Het is voor mij persoonlijk dan ook helemaal geen probleem om zwak genoemd te worden want ja, dat ben ik! En juist daardoor kan God in mij werken! Ongelovigen vinden dit waanzin en vreemd en snappen maar niet waarom hun constante beledigingen geen gehoor krijgen. Dit geeft aan hoe ver beide 'werelden' uit elkaar liggen. En dat maakt 'discussiëren' erg moeilijk of onmogelijk want ook in dit topic blijkt dat men voornamelijk langs elkaar heen praat.
Wat mij ook opvalt is dat bijvoorbeeld JW88 diverse dingen opnoemt (uitgaan van aannames, kansen, etc.) die net zo hard op zijn eigen overtuiging inslaan. En dan ook nog zeggen dat de pot etc.
Daarnaast blijft hij herhalen dat christenen maar niet willen accepteren dat zij niet overal een antwoord op hebben, maar welke christen beweert dat? Ik niet, in ieder geval, en veel anderen hier ook niet. Dat soort opmerkingen en herhalingen geven aan dat er niet echt gediscussieerd wordt: men poneert zijn of haar eigen stelling en negeert de ander compleet.
Er valt heel veel te leren door dit topic te lezen maar het discussiëren op zich is vooralsnog redelijk nutteloos gebleken.
Wat betreft de redenen om te geloven: JW88's lijstje is natuurlijk niet compleet. Probleem is alleen dat andere redenen om te geloven ongeloofwaardig zijn voor hem en andere ongelovigen. Zijn lijstje somt alleen maar op wat híj geloofwaardige redenen vindt en daarmee is het verspilde moeite om andere redenen op te sommen. Hij snapt niet dat er andere redenen kunnen zijn omdat hij daarin niet gelooft en ja, dan houdt het op.
Maar goed, okay, hier komt 'ie: ik zelf ben gelovig omdat ik door God aangeraakt ben, zoals dat zo mooi heet, op een moment dat ik eigenlijk niets van Hem wilde weten. Nou, ik zie JW88 de dwangbuis al aanvragen bij de psychiatrische noodhulp want je kan natuurlijk niet aangeraakt worden door een niet-bestaande God. Neeeeee, dat is geen reden om te geloven. Dat is het dus wel maar ja, dat zal een niet-gelovige nooit kunnen accepteren. En dat is logisch en prima. Je zal mij echter niet horen zeggen dat niet-gelovigen dom en zwak en achterlijk zijn, zoals zij christenen vaak omschrijven. Ik vraag me eigenlijk af waarom niet-gelovigen op dit forum vaak zo neerbuigend zijn naar christenen... waarom? Wat zit daar achter? Waarom dat venijn en dat anti-gevoel? Of is dat enkel en alleen om een reactie uit te lokken?
Enfin, interessant topic.
Dit is een onderschrift.