Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Martine »

NomenEstOmen schreef:Kerkelijk waardeer ik enorm de liturgische kalender, hoe alles prachtig samen gaat. De kalender vertelt in feite het evangelie elk jaar weer, met belangrijke gebeurtenissen als belangrijke feesten. Ik waardeer ook de (katholieke) kerkelijke rituelen. Bij mij is dat vooral begonnen toen ik steeds meer van de betekenis begon te begrijpen. Er gaat een ontzettende krachtige taal en boodschap van ze uit. Ik ben me er van bewust dat zonder het verstaan van die taal het niet aantrekkelijk is of zelfs je in de weg kan zitten. Maar sinds de afgelopen jaren zou ik, als die rituelen zouden verdwijnen, het voor mij aanvoelen alsof er een enorme leegte is ontstaan en diepgang uit het geloof zou zijn verdwenen. Het zou ook heel onnatuurlijk zijn trouwens, aangezien de kern van het Jodendom en het christendom samenhangt aan diverse rituelen. Christus zelf brengt in de Bijbel ons rituelen.
Je geeft hier iets waardevols weer. Inderdaad: de kerkelijke liturgie, die telkens terugkeert. Wat dat betreft is de liturgie binnen de RKK rijker dan die binnen het Protestantisme. Maar ik hecht zeer aan bepaalde woorden en gebeurtenissen, binnen de kerkdienst en binnen het kerkelijk jaar. Wat dat betreft ben ik ook blij dat de kerkgemeenschap waartoe ik behoor een aantal rituelen uit de RKK overgenomen heeft - dat er geconstateerd werd dat het kind met het badwater was weggegooid. Ik denk aan de Paaskaars, de doopkaars, de Paascyclus, de laatste zondag van het kerkelijk jaar (variant zeg maar op Allerheiligen/Allerzielen).
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Jerommel »

Tja... Kerkdom versus Christendom, denk ik dan...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Martine »

Jerommel schreef:Tja... Kerkdom versus Christendom, denk ik dan...
Je mag denken wat je wil, maar ik kan niet zonder kerk, vanwege de rituelen.
Die verrijken mijn leven. En Kerkdom versus Christendom? Ik begrijp dat niet.
De grondslag van mijn kerk is de Belijdenis dat Christus de Opgestane Heer is.
En er zullen dingen zijn die er tegenin lijken te gaan - we zijn maar gewone mensen. Maar soms zijn intenties goed en gaat iets toch fout.
Dat maakt nog steeds niet dat Kerk versus Christendom is.
Kerk ontleent zijn bestaansrecht in Christus.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Jerommel »

De kerken in Nederland komen me voor als slappe verenigingen die vooral hun bezoekers willen bevredigen, zodat ze niet leeg lopen.
Maargoed, ik wil jouw geloofsinvulling helemaal niet bekritiseren (deze keer :mrgreen: ).
Die invulling is nu eenmaal niet afgekaderd.
Het gaat er om met welke intenties je dat doet.
Maar je weet van mij dat ik al steiger bij een hint van vertroebeling van de wateren.
HEt is tenslotte Erfgoed en het Heilsplan van de generaties na ons.
Die Samhein verbasteringen (allerzielen) bijvoorbeeld, zijn me een doorn.

Enfin, niks nieuws.. :flower1:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Martine »

Jerommel schreef:De kerken in Nederland komen me voor als slappe verenigingen die vooral hun bezoekers willen bevredigen, zodat ze niet leeg lopen.
Naar mijn overtuiging heb je geen recht van spreken. Wat weet je echt van kerken? Ben je er regelmatig geweest en niet in één kerk, maar in vele? Is het niet allemaal "van horen zeggen"?
En waarom is Allerheiligen/Allerzielen niet goed? Gewoon het herdenken van mensen die in het afgelopen jaar overleden zijn binnen een parochie of, zoals in de protestantse kerk op de laatste zondag van het kerkelijk jaar de gemeenteleden die ons ontvallen zijn, bij name noemen?
Heb je het een keer meegemaakt? Hoe dit beleefd wordt door de nabestaanden?
Zomaar wat vragen, waarom je zo negatief bent.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:Naar mijn overtuiging heb je geen recht van spreken.
En jij geen recht van oordelen als je niet leest dat ik schrijf: "komt mij voor als".
Het klopt wel dat ik dat baseer op een aantal bezoeken van een aantal kerken, en dat dat misschien niet "echt weten" is.
Verder ben ik duidelijk genoeg geweest, ik veroordeel jouw invuling niet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Alpha »

Titus schreef:
Alpha schreef:Ik sprak eens een RK priester.
Een interessant gesprek overigens.
Hij stelde de RK traditie boven de Bijbelse leer.
Je valt in herhaling. Op deze heb je overigens al eens uitvoerig antwoord gehad. Kort; de bijbel is in katholiek verstaan onderdeel van de traditie dus er is geen sprake van boven of onder de traditie stellen.

Ik heb meerdere malen WTG getuigen gesproken overigens.
Het werd zelden een interresant gesprek.
Ze stelden de WTG dictaten boven de bijbelse leer.
De betreffende priester stelde duidelijk dat de RK tradities boven de Bijbel stonden. Hij vond dus de traditie belangrijker, dan datgene wat de Bijbel leert.

Dat het zelden een interessant gesprek wordt, komt omdat Jg je niet datgene vertellen wat je wilt horen, maar datgene wat de Bijbel leert.
De Bijbelse leer vindt je dus een dictaat.

Het is mij bekend de meeste mensen de Bijbelse normen en waarden niet wensen te accepteren.
Dat is al lang zo.

Zo was er en Nederlandse hervormer, die klaagde: "Wanneer ik de Bijbelse normen en waarden handhaaf, hou ik geen volgelingen meer over.

Zo werd in een traditionele gereformeerde gemeente een dominee "afgezet", omdat hij zich teveel aan de Bijbel hield, zo werd mij dat door een lidmaat verteld.

In dezelfde gemeente lagen er gebruikte condooms op de mat van een ontspanningsgelegenheid.
Wanneer een meisje ongehuwd zwanger werd, werd ze op een boerenkar door het dorp gereden.

Maar goed, voor jouw zijn de Bijbelse "dictaten" niet interessant.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door callista »

@Alpha
Titus is geen deelnemer meer aan dit forum, dus een reactie krijg je niet.....[niet gelezen?]
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Martine schreef:Naar mijn overtuiging heb je geen recht van spreken.
En jij geen recht van oordelen als je niet leest dat ik schrijf: "komt mij voor als".
Het klopt wel dat ik dat baseer op een aantal bezoeken van een aantal kerken, en dat dat misschien niet "echt weten" is.
Verder ben ik duidelijk genoeg geweest, ik veroordeel jouw invuling niet.
Kerk komt van het woord Ecclisia, wat vroeger gemeente (de mensen) betekende. Nu is het een gebouw of een religie.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Alpha »

callista schreef:@Alpha
Titus is geen deelnemer meer aan dit forum, dus een reactie krijg je niet.....[niet gelezen?]
Ik reageerde op zijn bericht van 18-7.
Waar staat dat hier dan?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door ericjan »

Alpha schreef:
Jerommel schreef:
Martine schreef:Naar mijn overtuiging heb je geen recht van spreken.
En jij geen recht van oordelen als je niet leest dat ik schrijf: "komt mij voor als".
Het klopt wel dat ik dat baseer op een aantal bezoeken van een aantal kerken, en dat dat misschien niet "echt weten" is.
Verder ben ik duidelijk genoeg geweest, ik veroordeel jouw invuling niet.
Kerk komt van het woord Ecclisia, wat vroeger gemeente (de mensen) betekende. Nu is het een gebouw of een religie.
Ecclisia stond en staat nog steeds voor mensen, de kerk daarvan afgeleid zou dat dus eveneens zijn, alleen DAT heeft men het woord veelal verbogen naar gebouw of religie. Ecclisia echter is een een oud ongewijzigd woord met diti betekenis.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door ericjan »

Alpha schreef:
callista schreef:@Alpha
Titus is geen deelnemer meer aan dit forum, dus een reactie krijg je niet.....[niet gelezen?]
Ik reageerde op zijn bericht van 18-7.
Waar staat dat hier dan?
viewtopic.php?f=2&t=484
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Biker »

Deze walgelijke traditie , net als het stierenvechten, mag van mij vandaag nog stoppen.Teken aub de petitie!!

http://news.nationalgeographic.com/news ... n-science/

http://www.thepetitionsite.com/255/529/ ... &cid=fb_na
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door callista »

Juist..dit had ik ook genoemd bij het nieuwsberichten topic 2 .......met een link met vreselijke plaatjes...een zee van bloed...
https://www.seashepherd.nl/whales/danis ... lands.html

Allemaal tekenen, maar ja..die petities zijn al jaren gaande en die afschuwelijke slachting is er nog steeds.
Zo gaat dat vaak met tradities..... :x

Maar nooit opgeven en doorgaan...

Thanks..
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Alpha »

ericjan schreef:
Alpha schreef:
Jerommel schreef:
Martine schreef:Naar mijn overtuiging heb je geen recht van spreken.
En jij geen recht van oordelen als je niet leest dat ik schrijf: "komt mij voor als".
Het klopt wel dat ik dat baseer op een aantal bezoeken van een aantal kerken, en dat dat misschien niet "echt weten" is.
Verder ben ik duidelijk genoeg geweest, ik veroordeel jouw invuling niet.
Kerk komt van het woord Ecclisia, wat vroeger gemeente (de mensen) betekende. Nu is het een gebouw of een religie.
Ecclisia stond en staat nog steeds voor mensen, de kerk daarvan afgeleid zou dat dus eveneens zijn, alleen DAT heeft men het woord veelal verbogen naar gebouw of religie. Ecclisia echter is een een oud ongewijzigd woord met diti betekenis.
Dat is bekend, maar ik schreef: Nu is het een gebouw of een religie. wanneeer eimand zegt: Ik ga naar de kerk, dan bedoeld hij het gebouw, niet per definities de mensen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Peter79 »

Alpha schreef:
ericjan schreef:
Alpha schreef:
Jerommel schreef:En jij geen recht van oordelen als je niet leest dat ik schrijf: "komt mij voor als".
Het klopt wel dat ik dat baseer op een aantal bezoeken van een aantal kerken, en dat dat misschien niet "echt weten" is.
Verder ben ik duidelijk genoeg geweest, ik veroordeel jouw invuling niet.
Kerk komt van het woord Ecclisia, wat vroeger gemeente (de mensen) betekende. Nu is het een gebouw of een religie.
Ecclisia stond en staat nog steeds voor mensen, de kerk daarvan afgeleid zou dat dus eveneens zijn, alleen DAT heeft men het woord veelal verbogen naar gebouw of religie. Ecclisia echter is een een oud ongewijzigd woord met diti betekenis.
Dat is bekend, maar ik schreef: Nu is het een gebouw of een religie. wanneeer eimand zegt: Ik ga naar de kerk, dan bedoeld hij het gebouw, niet per definities de mensen.
Volgens mij vallen gebouw en mensen samen voor diegene die naar de kerk gaat. Mensen die bewust niet naar de kerk gaan, hebben het onderscheid bedacht.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Peter79 »

Special angel schreef:Wil jij wat vertellen over jouw tradities en rituelen?
Mvg. 'S.à.
Ik heb weinig tradities overgenomen of voortgezet. Als student heb ik met de meeste tradities gebroken, maar dat was niet moeilijk, want ik ben sowieso niet iemand van tradities. Maar de vraag gaat wel spelen als je nadenkt over wat je een ander wil meegeven. Als je een kind hebt, dan grijp je enerzijds terug op wat je zelf geleerd hebt, maar anderzijds doe je niet precies hetzelfde als vroeger. Bijvoorbeeld omdat je partner uit een ander gezin komt, neemt zij weer andere dingen mee. Ook de tijd maakt dat je andere keuzes maakt. Voor een kind geven tradities houvast. Maar tradities zijn ook een manier om op simpele manier aandacht te schenken aan iets dat je belangrijk vindt, maar dat er anders bij in zou schieten. Voorbeelden zijn samen bidden, Bijbel lezen en zingen rond het eten, Sinterklaas en slingers ophangen bij een verjaardag.

De communicatieve waarde van tradities is groot. De kerk draagt waardevolle tradities mee: samen eten, het regelmatig meemaken van een doop, samen Bijbel lezen. Ik volg de wegblog van ds Douma die wat mij betreft hier zinnige dingen over zegt. Wij zijn vanaf december weer bezig met een groeigroep, waarin we samen de Bijbel lezen en ons geloof delen. Praktisch is het met deze groep niet mogelijk om ook samen te eten. Maar het dagelijks eten geeft ook al genoeg uitdaging om dat te vieren.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef: Volgens mij vallen gebouw en mensen samen voor diegene die naar de kerk gaat. Mensen die bewust niet naar de kerk gaan, hebben het onderscheid bedacht.
Het woord Ecclisia is NOOIT een gebouw geweest hoor, dat hebben kerkgenootschappen ervan gemaakt met het woord kerk.

Want een kerk-gebouw is niet meer dan een gebouw waar een kerk (christenen) samenkomen om G'd en de Heer te eren.
Zonder deze mensen is het kerk-gebouw slechts een gebouw en geen kerk.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef: Volgens mij vallen gebouw en mensen samen voor diegene die naar de kerk gaat. Mensen die bewust niet naar de kerk gaan, hebben het onderscheid bedacht.
Het woord Ecclisia is NOOIT een gebouw geweest hoor, dat hebben kerkgenootschappen ervan gemaakt met het woord kerk.

Want een kerk-gebouw is niet meer dan een gebouw waar een kerk (christenen) samenkomen om G'd en de Heer te eren.
Zonder deze mensen is het kerk-gebouw slechts een gebouw en geen kerk.
Het gebouw dat kerk heet, ontleent zijn naam aan de mensen die er samenkomen.

In het NT werd ook het gebouw of de plek benoemd vanwege de mensen die er samenkwamen:
Rom 16: 3-5/1Kor 16:19: de gemeente die in het huis van Prisca en Aquila samenkwam. Gajus (Rom 16:23) was een gastheer van de gemeente, waarschijnlijk omdat hij plek had om samen te komen.

Mensen die op vakantie een kerkgebouw bezoeken om het te bezichtigen, zeggen niet "wij gaan vandaag naar de kerk" of ze doen dat uit de grap, maar dan zeggen ze dat ze die kerk gaan bezichtigen. Dan is uit het verband duidelijk dat ze het gebouw bedoelen en niet de samenkomst.

Met de bewering "ik ga zondag naar de kerk" willen ik en anderen een activiteit aangeven, namelijk het dienen van de Heer samen met de gemeente. Traditioneel is dat een gebouw, en in NL is dat vanwege het klimaat ook een logische stap. Soms vergadert de gemeente op verschillende plekken. Dan betekent naar de kerk gaan 's ochtends bijvoorbeeld het gereformeerde kerkje aan de Hoofdweg en 's middags de zaal in het recreatiecentrum een kilometer verderop. Voor wie dat niet duidelijk is, wordt dan gezegd: we komen vanmiddag ergens anders samen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Alpha »

ericjan schreef:
Peter79 schreef: Volgens mij vallen gebouw en mensen samen voor diegene die naar de kerk gaat. Mensen die bewust niet naar de kerk gaan, hebben het onderscheid bedacht.
Het woord Ecclisia is NOOIT een gebouw geweest hoor, dat hebben kerkgenootschappen ervan gemaakt met het woord kerk.

Want een kerk-gebouw is niet meer dan een gebouw waar een kerk (christenen) samenkomen om G'd en de Heer te eren.
Zonder deze mensen is het kerk-gebouw slechts een gebouw en geen kerk.
Daarom schreef ik :"NU".

De oorspronkelijke betekenis is gemeente.

Zo is ook de betekenis van spam veranderd.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7403
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Tin »

Tradities zijn best belangrijk voor mij, en kunnen bv structuur geven aan het leven.
Tegelijkertijd kunnen tradities ook de meest gevaarlijke dingen zijn.
De meest weerzinwekkende dingen worden in stand gehouden door traditie.
Daarom denk ik dat het heel belangrijk is dat men traditie zijn juiste plek geeft.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Alpha »

Tin schreef:Tradities zijn best belangrijk voor mij, en kunnen bv structuur geven aan het leven.
Tegelijkertijd kunnen tradities ook de meest gevaarlijke dingen zijn.
De meest weerzinwekkende dingen worden in stand gehouden door traditie.
Daarom denk ik dat het heel belangrijk is dat men traditie zijn juiste plek geeft.
Het probleem is dat vele tradities in strijd zijn met de Bijbel.
Het zijn vaak populaire gebruiken, waarvan de oorsprong buiten de Bijbel is.
Men dient deze niet klakkeloos over te nemen, omdat het populair of gebruikelijk is.
Je kan nu eenmaal geen twee heren dienen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Tin schreef:Tradities zijn best belangrijk voor mij, en kunnen bv structuur geven aan het leven.
Tegelijkertijd kunnen tradities ook de meest gevaarlijke dingen zijn.
De meest weerzinwekkende dingen worden in stand gehouden door traditie.
Daarom denk ik dat het heel belangrijk is dat men traditie zijn juiste plek geeft.
Het probleem is dat vele tradities in strijd zijn met de Bijbel.
Het zijn vaak populaire gebruiken, waarvan de oorsprong buiten de Bijbel is.
Men dient deze niet klakkeloos over te nemen, omdat het populair of gebruikelijk is.
Je kan nu eenmaal geen twee heren dienen.
Tradities hebben niets te maken met heren te dienen, maar hoofdzakelijk met terugkerende gebruiken...al dan niet positief.
Stierenvechten en de slachtingen op de Faroer eilanden b.v. zijn tegenwoordig wel door de meesten bestempeld als zeer negatief...waar een einde aan moet komen.\ omdat ze dierenleed veroorzaken en zeer primitief zijn.

Je zit hier in LB, dus laat die Bijbel er maar buiten---dat riedeltje kennen we onderhand wel van jou...zoals er zijn o.a. Pasen, Kerstfeest en verjaardagen.....prachtige tradities.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Jerommel »

callista schreef: Tradities hebben niets te maken met heren te dienen, ...
Ligt dat niet aan de traditie, en waaraan e.e.a. wordt opgedragen?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7403
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Tin »

Alpha schreef:
Tin schreef:Tradities zijn best belangrijk voor mij, en kunnen bv structuur geven aan het leven.
Tegelijkertijd kunnen tradities ook de meest gevaarlijke dingen zijn.
De meest weerzinwekkende dingen worden in stand gehouden door traditie.
Daarom denk ik dat het heel belangrijk is dat men traditie zijn juiste plek geeft.
Het probleem is dat vele tradities in strijd zijn met de Bijbel.
Het zijn vaak populaire gebruiken, waarvan de oorsprong buiten de Bijbel is.
Men dient deze niet klakkeloos over te nemen, omdat het populair of gebruikelijk is.
Je kan nu eenmaal geen twee heren dienen.
Uit de traditie de bijbel als het enige en onfeilbare woord van God te zien komen heel wat problemen voort.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.