Ik was deze vergeten:
Tin schreef:Jerommel schreef:Tin schreef:Alpha schreef:Het probleem is dat vele tradities in strijd zijn met de Bijbel.
Het zijn vaak populaire gebruiken, waarvan de oorsprong buiten de Bijbel is.
Men dient deze niet klakkeloos over te nemen, omdat het populair of gebruikelijk is.
Je kan nu eenmaal geen twee heren dienen.
Uit de traditie de bijbel als het enige en onfeilbare woord van God te zien komen heel wat problemen voort.
Hoe lang kom je hier nu al, Tin?
Serieus.
Ken je enige geschiedenis?
Sinds dit forum opgericht werd.
Het begint een traditie te worden hier te komen
Waarom geef je raadseltjes op?
Omdat ik lui en moe was, denk ik..
Ik ken wel enige geschiedenis.
Ja, natuurlijk. Het was ook een nogal nietszeggende vraag zo..
Zo ken ik een bv heel oud boek, de tripitaka, waar ontzaglijk veel wijsheid in staat.
Je weet ook dat de Wet van Christus = naastenliefde.
Welnu, als dat zo'n beetje het laatste Woord is wat betreft wetgeving, dan geldt dat dus voor wie gelooft dat de Bijbel het onfeilbare (ook het enige) geschreven woord van God is.
Dus als iemand (Alpha) een traditie in stand wil houden die iedere wijsheid ontkent, behalve als die uit dat ene boek komt, zie ik dat als een zeer verkeerde traditie.
Tja... in dat zelfde Boek staat dat je de dingen moet toetsen en alert zijn op dwalingen.
Die geschiedenis opmerking slaat op het gegeven dat agressie van de kant van de Bijbel-religies, voort komen door dwaling van de Weg, niet door de Weg zelf.
Ik vermoed dat je een geschiedenis op het oog hebt die je dusdanig interpreteert dat je wat ik schreef niet juist vindt?
Wat die geschiedenis is, weet ik niet.
Ik hoop het nu duidelijk te hebben gemaakt.
Wel weet ik dat jij (gelukkig) iemand bent die het ook wel eens moeilijk heeft met bepaalde gebeurtenissen zoals wreedheden, die in de bijbel omschreven staan.
Is het dat vreemd dat ik stel dat het verkeerd is om tradities op te bouwen rond dergelijk gedachtegoed?
Maar dan probeer je iets als geschiedenis herleven ofzo?
Het Oude Testament is... oud..
Er is een Nieuw op gevolgd, die het Oude verklaart, en ook beschrijft wat nog komen gaat, zij het nogal gefragmenteerd en sterk metaforisch...
Het is een intrigerend Boek, in vele opzichten..
Ja, blijkbaar gaat de mens er dikwijls mee met zijn fantasie aan de haal, en wordt er absurd mee om gegaan.
Het is dan ook het meest controversiële Boek.
En misschien daarom zegt men: Je krijgt er oorlog van.
En Christus zegt ook ineens: "Denk niet dat ik vrede kom brengen, maar het zwaard!"
Tja...
Desalniettemin, voor wie de Koran het laatste Woord van God is, geflankeerd door de Hadith, die heeft redenen tot plegen van moorden voor Allah.