Jaron schreef:Loyola_2 schreef:Ik zie wel staan dat Jezus het Woord van God is (Joh. 1:1), maar nergens staat er dat de bijbel het Woord van God is...., dus als je eerst die bijbelverzen kunt plaatsen waar de bijbel over zichzelf zegt dat het het Woord van God is, dan hebben we een uitgangspunt.
Oeps, geloven katholieken dan niet dat de Bijbel Gods Woord is...? Dat is toch wel ernstig.
Geen nieuws toch?
Maargoed, het ligt er enorm aan aan wie je dat op welk moment vraagt.
Als ik DIT al moet gaan uitleggen...
...kan je misschien beter het stof van je voeten kloppen...
Maar goed, 2 Tim. 16-17: 'Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.' Er zijn verder diverse zogenaamde interne bewijzen die laten zien dat de Bijbel Gods Woord is maar volgens mij ken je die allemaal best wel.
Dat ligt er ook maar aan hoe het uit komt.
Als de Bijbel zich leent voor het ondersteunen van iets, dan wel, zo niet, dan niet.
Oh, dus God openbaart Zich uitsluitend in de bijbel? Feitelijk had God gewoon een boek naar beneden kunnen gooien, en klaar is kees?
Nee, het christendom draait om een persoonlijke relatie met God,
Trap er niet in!
Het antwoord is namelijk:
Ja, inderdaad, en dat heeft God ook min of meer gedaan. God gaf het Woord.
Klaar is kees.
Alle toevoegingen zijn verspilde moeite en meestal dwalingen bovendien.
De blauwdruk voor het Lichaam is de gemeente te Efeze.
maar men moet wel alles toetsen aan het Woord van God.
Juist.
En dan zien we dat er erg veel van het christendom er niet mee klopt.
Iedereen weet dat er geen andere betrouwbare bron van leer is, over Christus, buiten de Bijbel.
Er staat al 2000 jaar het zelfde in te lezen en is geïnspireerd / gegeven / tot stand gekomen door God.
Als er geen Bijbel is, is er geen doctrine, geen Christlijke leer, geen basis.
Maar goed, ook hier krijgen we weer de tegenstelling RK-protestants. En ook hier denk ik dat jij genoeg weet van dit alles en alleen maar vraagt naar de bekende weg welke een weg is die jij niet hebt gekozen. Het is de overtuiging van protestanten dat de RK nogal is doorgeschoten in het toevoegen aan Gods Woord en overduidelijk niet altijd even juist heeft gehandeld en dingen heeft gedaan die niet bepaald 'christelijk' waren: vandaar ook de keuze voor het sola scriptura. Better safe than sorry, zou je kunnen zeggen.
Maar de RKK gelooft voornamelijk in zichzelf.
De RKK is de autoriteit van de RKK.
Ook de Schrift wordt geclaimd als hun Traditie, dus mag door hen naar hartelust geïnterpreteerd worden, ook al is het overduidelijk inlegkunde, dat maakt niet uit, ze hebben dat doctrinale gezag nu eenmaal...
Bewijs maar dat de Mariologie van de Katholieke Kerk kul is....ik kan aantonen dat het niet zo is, maar blijkbaar heb je sterk bewijs dat men iets anders bedoeld?
De simpele 'bewijzen' die ik heb zal jij niet accepteren omdat jij ervan uitgaat dat alles wat een paus vandaag verzint echt van God komt en waar is. Dus dat heeft niet veel nut. (Dit hele antwoord heeft wat dat betreft niet veel nut, eigenlijk...) Ik ben trouwens wel benieuwd wat voor keiharde bewijzen jij dan hebt want de geschiedenis laat zien dat er meer dan genoeg mensen zijn geweest die NIET geloofden in alles wat tegenwoordig aan Maria wordt toegeschreven... Dat wat eerder gezegd werd over het geloven wat iedereen altijd heeft geloofd, klopt bij voorbaat al niet. En ik weet 100% zeker dat jij dan ook geen keiharde bewijzen hebt, tenzij je denkt heel veel slimmer te zijn dan heel veel wijze mannen uit de afgelopen 2000 jaar.
Het gaat er om wat de RKK zegt. Dat is waar, en niets anders.
Een onwrikbaar geloof in de RKK.
Hoeveel inhoud je er ook tegen opwerpt, het maakt niet uit.
Oh we gaan nu van Maria naar erfzonde... In de 19e eeuw pas erfzonde, terwijl de oosters-orthodoxen praktisch exact hetzelfde geloven omtrent erfzonde, en die waren, bij mijn weten, in de 19e eeuw nog niet teruggekeerd naar Rome. Die waren in 1054 al afgescheiden, en toch geloven ze een 19e eeuwse leerstelling van de Katholieke Kerk? Goh, kun je dat aantonen? Al die strijd tegen de Manichaeers en Pelagianen voor niks geweest...
Wel even goed lezen wat ik zeg, hè. Ik heb het niet over de erfzonde in het algemeen, dus wat jij allemaal opsomt doet niet ter zake: ik heb het over het feit dat Maria geen erfzonde zou hebben, de onbevlekte ontvangenis. Is in 1854 afgekondigd en zeer betwist in de eeuwen daarvoor. Dus niet geloofd door iedereen.
Maar zo bepaald door de RKK, en die heeft haarzelf deze autoriteit aangemeten.
Tja, de Kerk van eeuwen heeft een broertje dood aan wat jij al dan niet van overmoed vindt getuigen. Ze verkondigt de leer van Christus, niet van Jaron.
Vriendelijke kerk zit jij in, zeg. En ik verkondig niet mijn leer: dat zeggen is een wel heel goedkoop truukje om iemands overtuiging en geloof te bagatelliseren en neerbuigend opzij te schuiven.
Pure projectie is het.
HEt is de RKK die allerlei leer verkondigt die niet overeen komt met de leer van Christus.
Iedereen weet dat, behalve zij zelf schijnbaar.
Want zij zeggen dat hun leer = de leer van Christus.
Maargoed, Jaron, ik zou het opgeven als ik jou was.