Inderdaad.Jerommel schreef:Tja, dan ben je zeker ook een Katholiek, want alleen Katholieken ontkennen het EN aanbidden haar tegelijk...NomenEstOmen schreef:Kijk ze toch een beeld aanbidden, ik tel er toch zeker 0.
Wonderlijk.
Maargoed, definieer "aanbidden" eerst maar eens...
Jij zal het 'vereren' noemen, maar ik betwijfel of er in essentie verschil is tussen aanbidden en vereren in deze.
Desalniettemin wordt er geknield en gebeden voor een beeld, het beeld wordt gekroond door de paus.
Dan kan je wel doen alsof het niet zo is, maar hooguit hou je dan alleen jezelf voor de gek.
Wanneer ik kijk naar het bezoek bij een Maria kapel, dan zie ik horde mensen naar binnen gaan en die knielen voor het beeld.
Vervolgens wordt er bekende Maria prevelementje uitgesproken.
Er wordt daarin expliciet aan haar beeld gevraagd voor de persoon te bidden.
Hoewel Jezus duidelijk is, betreffende aanbidding, denken katholieken daar toch anders over.
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... Maria.html
Daar staat o.a.: Rooms-katholieken proberen deze duidelijke principes uit de Schrift te “omzeilen” door te beweren dat zij Maria en de heiligen niet “aanbidden”, maar hen slechts “vereren”.
Maar goed, iedereen heeft een vrije wil en een vrije keuze.
Wanneer men de Bijbelse beginselen negeert, is er geen redding mogelijk.
Ik vond dit nog van Opus Dei.
Ik citeer:
Gezinnen uit Rome verzamelden in de basiliek San Eugenio voor de aanbidding van het Allerheiligste Sacrament en om met de prelaat te bidden voor alle gezinnen. Deze besloot onlangs om een Maria-jaar af te kondigen, gedurende welke de gelovigen en medewerkers van het Opus Dei de voorspraak van Onze Lieve Vrouwe vragen voor alle gezinnen, verenigd met de intenties van de paus.
De prelaat: "We richten ons tot Onze Lieve Vrouwe, vragend ons te helpen gelukkig te zijn in dit bovennatuurlijk gezin van Opus Dei – wij zijn waarlijk een gezin!
Hierna reciteerde hij voor het Allerheiligste het gebed voor de gezinnen van paus Franciscus voor de recente buitengewone synode voor bisschoppen:
Jezus, Maria en Jozef, in U overwegen wij de schittering van de ware liefde, tot U richten we ons vol vertrouwen.
Heilige Familie van Nazareth, maak ook onze gezinnen tot plaatsen van verbondenheid en gebed, waarachtige scholen van het Evangelie en kleine huiskerken.
Heilige Familie van Nazareth, dat er in gezinnen nooit meer sprake is van geweld, afwijzing en verdeeldheid; dat al wie gekwetst is snel troost en genezing mag kennen.
Heilige Familie van Nazareth, zorg dat de komende Bisschoppensynode allen tot het besef mag doen brengen van de heiligheid en onaantastbaarheid van het gezin, en zijn schoonheid in het plan van God.
Jezus, Maria en Jozef, verhoor genadevol ons gebed.