¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:
Jerommel schreef:Ik bedoel, ooit van dicteren gehoord? Kan God dat niet, terwijl Hij wel de Schepper is?
Is de Bijbel dan geen Godsspraak, als geheel, het geschreven Woord van God?
Is het dan niet belangrijk genoeg om het geschreven Woord te openen met het begin?
God heeft niet gedicteerd, Hij heeft geïnspireerd.
"Zo spreekt de HEERE", dus kennelijk ook gedicteerd.
Ik denk aan de Evangelisten, alle vier mensen die Jezus van dichtbij meemaakten. En bij wie in het hart is gelegd om het verhaal van Jezus te vertellen, zodat in de loop van de tijd dit verhaal niet verloren zou gaan. Johannes had daarbij een iets andere insteek, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer: Jezus' handel en wandel en wat Hij gezegd heeft.
Ik geloof dat Openbaring toch wel gedicteerd is, door middel van een openbaring van Christus.
Ik snap niet dat je dat uit sluit.
Er is geen tegenspraak tussen Genesis 1 tot 2:4 en Genesis 2:4 tot Genesis 3.
Vanaf Genesis 2:4 komt de focus op de 6e dag, de mens en de Hof.
Schijnbaar een andere schrijver, aangezien er vanaf Gen 2:4 "de HEERE God" wordt geschreven, ipv. "God".
De oorspronkelijke hoofdstuk-indeling is kennelijk verloren gegaan bij het kopiëren.
Er wordt in de Bijbelwetenschap melding gedaan van een tweede schrijver.
Bij kopiëren worden inderdaad fouten gemaakt.
Het is geen kopieerfout, het is het ontbreken van een blanke regel o.i.d.
Kom ik gelijk in problemen: God had het toch gedicteerd? Zou Hij dan niet ook kopieerders behoeden voor fouten?
Het is geen fout,het is alleen niet zo overzichtelijk op het eerste gezicht.
Hoe de bladzij en hoofdstuk indeling tot stand kwam is een verhaaltje apart.
Geen mysterie of kopieer-fout.
Jij denkt kennelijk dat het maar een stelletje prutsers waren die een mooi boek wilden samenstellen.
Integendeel! Het is van begin tot einde een prachtig boek, waaruit je steun kunt halen voor het leven van alledag.
Daar zijn er meer van, afhankelijk van waar iemand warm voor loopt.
Het gaat er niet om wat ik zie, het gaat er om of het waar is of niet.
De Waarheid staat immers boven de menselijke visie. Geloof of ongeloof maakt de dingen niet waar of onwaar.
Dus kennelijk ben je onbekend met de redenen om het wel overwegend letterlijk als geschiedschrijving te erkennen.
Kennelijk vind je serieuze Bijbelgelovers misleid, want ze geloven in myhten, mooie verhalen en metaforen.
Ik zal nog een keer proberen het uit te leggen:
Ik zie de Bijbel als één verhaal, van Genesis tot Openbaring, over Gods liefde, over Wie Hij voor ons wil zijn.
Er zijn in de Bijbel meerdere lagen. (is al eens eerder afgekraakt, maar desalniettemin blijf ik het zo zien).
Ik denk aan Jona (heb ik hierboven ook al genoemd). Dat neem ik niet letterlijk. Denk je nou echt dat het waar gebeurd is? Dat Jona in een vis zat? Niet voor niets is in nieuwe vertalingen het woord 'walvis' veranderd in 'grote vis'.
er staat ook geen walvis in de grondtekst, en er is in de Bijbelsowieso geen onderscheid tussen zwemmende zoogdieren en wat wij vissen noemen, ook een vleermuis valt onder de vogels in de Bijbel.
Hoe lang zat hij in die vis? Juist: drie dagen.
Als in de Bijbel de uitdrukking 'de derde dag' voorkomt, is dat altijd een verwijzing naar de Opstanding.
Altijd?
Jona is dus een Paasverhaal. Als je het zó leest heeft het een bepaalde diepgang.
Wel, er staat dat God die vis regelde, en wat er wordt beschreven is een bijna dood ervaring.
Kennelijk koos God voor deze aanpak, om Jona zo ver te krijgen om te gaan prediken in Nineve.
Ik bedoel, Hij schiep de levende natuur, het meest complexe fenomeen dat we kennen, dus ik zie geen reden om het niet te geloven, behalve dat het onvoorstelbaar en abnormaal is misschien.
In het lezen van de Bijbel moet je alert worden als de 'derde dag' of 'ik zal opstaan' in alle variaties aangegeven wordt.
Zowel in het Oude Testament als in het Nieuwe. (Het verhaal van Elia en de weduwe va Sarfath, als Elia haar zoon tot leven wekt).
In het Nieuwe Testament denk ik aan Lazarus, aan het dochtertje van Jaïrus, aan de man die al 38 jaar verlamd bij het geneeskrachtige water lag. "Sta op!" zegt de Heer.
In mijn boekenkast staat een boek met de titel: "Er staat meer dan er staat". Als we 'zomaar de Bijbel lezen missen we dat misschien.
Maar het is vaak wel zo.
Ik begrijp niet dat je daar dan nog in kunt geloven, als de Bijbel voor jou vol staat met onwaarheden.
Ik weet dat het moeilijk is om te geloven wat er allemaal in de Bijbel staat, maar dat op zich maakt het niet minder waar.
Jerommel: ik geloof, met hart en ziel, ik kan niet anders. Dat heeft niets te maken met niet letterlijk nemen van de Bijbel. Juist, omdat ik bepaalde dingen als 'metafoor' zie, kan ik blijven geloven.
Ik zal hier schrijven wat ik ooit als persoonlijke geloofsbelijdenis schreef. Moet het even opzoeken.
Ik kan je alleen uitleggen dat ik juist steeds meer de letterlijke tekst geloof, ondanks dat het dikwijls ongelooflijk en onvoorstelbaar is.
Maar als God de levende natuur kan scheppen (en dat kan om technische redenen alleen in een korte periode en als compleet eco-systeem), dan is de rest ook geen enkel probleem.
Ik denk dat mensen doorgaans niet beseffen dat God almachtig is.
En dat is dus wat blijkt uit de ongelooflijke dingen die Hij heeft gedaan, zoals alle dingen die men tegenwoordig niet meer geloven kan, die kennelijk toch echt zijn gebeurd.
En daarom blijf ik er bij dat het ongeloof is, maar zo verkondigt men het kennelijk ook in de kerken...
(niet in de laatste plaats omdat ze anders leeg lopen.)
Maar, ik vind het wel byzonder dat mensen dan toch nog het Evangelie geloven, maar dat kan eigenlijk alleen als je ook gelooft dat de zondeval (Genesis 3) waar gebeurd is.
Maargoed, desallesniettemin, Letterlijk of figuurlijk, het juist interpreteren en / of achterhalen van de betekenis van de tekst is dikwijls lastig.
Maar er is ook veel duidelijk, zoals de theologie van het Nieuwe Verbond, wat zich aardig laat samenvatten in Johannes 3:16 (bijvoorbeeld)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tsjaaa.... :lol: :mrgreen:
Dit heb ik volledig zelfuitgelokt natuurlijk...
Touché JW.

Evengoed zal ik toch reageren:
JW88 schreef:
Jerommel schreef: Velen zijn net als jij, en houden zich vast aan een idee, hoe vaak je ook aan toont dat het niet klopt.
Kuddegedrag kennelijk. Maar niet vanwege hersenloosheid, maar uit eigen keuze.
Paranoia
Hoezo paranoia?
Het is overduidelijk dat velen er niets van WILLEN weten.
En dat is zeer menselijk, maar wel een beetje kinderachtig.
Jerommel schreef: We weten hoe het idee in de wereld is gekomen, tenminste, als we kijken hoe het in de wereld is gekomen.
Kennelijk doe je dat ook niet?
Afgunst
Dat betekent dat ik jaloers zou zijn ofzo.
Waar op, en waarom dan?
Jerommel schreef: Nee, het is net als evolutie een overtuiging.
Maar dan vele malen plausibeler dan de naturalistische ideeën, omdat naturalisten I.D. uit sluiten.
Niet zo heel vreemd, omdat de wetenschap niet zo veel er mee kan; het valt buiten het domein van de wetenschap.
Maar dat is dus een beperking van de wetenschap.
Zodra het over onstoffelijke zaken gaat, is het al gauw "para-wetenschap", en dat is in de regel ook discutabel.
Dan ben je al gauw op filosofisch en / of religieus terrein bezig.
Minderwaardigheidscomplex
Waar over?
Jerommel schreef: Helaas is dat aantoonbaar wat er dikwijls aan de hand is...
Je kan dat ook regeren noemen.
Maargoed, wat verwacht je, als alle informatiekanalen ons worden aangeboden, door onderwijs en media.
Het is uitgegroeid tot het ultieme indoctrinatie netwerk, en het grote geld bepaalt uiteindelijk wat er zoal aan denkwijzen wordt verspreid.
Dat is een hele tak van wetenschap op zich, hoe je mensen kunt beïnvloeden en overtuigen.
Want het gaat niet noodzakelijk over waarheid, maar om de hoeveelheid volgelingen.
Zo behandelen de machtigen hun onderdanen, en dat is altijd alzo geweest, maar zo erg als nu is het m.i. nooit geweest.
Want er wordt niet zozeer met straffen gedreigd, zoals vroeger vanuit de religieuze machten het geval was, maar er worden dingen beloofd, het ego gestreeld, maar ook angsten gezaaid, enz..
En er is zowat voor elk wat wils.
Maargoed, er is nu een golf van Islam over de wereld gekomen, dus ik ben benieuwd hoe dat balletje gaat rollen...
Joden zullen nog meer naar Israël "terug" emigreren, bijvoorbeeld.
Enfin, hier is heel veel meer over te zeggen natuurlijk, veel meer dan ik weet of hier beschrijven kan.
Ik zou zeggen, aan wie het belangrijk acht:
Ken uw wereld !
Kijk eens wat verder dan uw neus.
Maar vrolijk word je er niet van.
Opnieuw paranoia
Waar over ben ik dan paranoïde volgens jou?
Hooguit een beetje bang over wat de Islamisering door migratie en voortplanting verder nog teweeg gaat brengen.
Je kan er op rekenen dat de welvaart er niet op vooruit zal gaan, zowel sociaal (samenleving) als qua geld.
De wereld is iig duidelijk in ontwikkeling, en niet echt in positieve zin.
Jerommel schreef: Dat is pas logisch als je weet waarom men vrijwillig en overtuigd zulk vertrouwen stelt in de Bijbel.
In de afgelopen weken heb ik nog gelinkt naar een pagina over redenen om de Bijbel serieus te nemen, even kijken of ik dat terug kan vinden.
Wanhoop
Ja, een beetje wanhoop misschien, over de trends hieromtrent, omdat ik nog zo'n 35 jaar mee moet met dit circus.
Jerommel schreef: Maar dat is niet zo.
Eigenlijk hoort dit in het topic over Schepping versus Evolutie (als in de evolutietheorie, Darwinisme).
Want dat is de grote vraag tegenwoordig: Bedoeld of onbedoeld, I.D. of geen idee.
Afleiding
Nee, ik geef alleen aan dat het hier niet de plek is om verder over de Schepping uit te wijden.
Jerommel schreef: Met jou?
Dat is me nog nauwelijks gelukt..
Ridiculiseren
Nee, een feit.
Het is mij nog nauwelijks gelukt een discussie met jou te voeren.
Ik geloof ook niet dat ik de enige ben met die conclusie.

Nou ja, leuk geprobeerd, JW88, maar je opmerkingen roepen meer vragen op dan dat ze iets verklaren.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 27 sep 2015, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:Credo

Ik geloof in God,
de Schepper van hemel en aarde
Ik geloof in God,
die ons kent, al vóórdat
wij geboren worden, Die
met ons is in vreugde en verdriet
en voor Wie wij ons niet anders
hoeven voordoen, maar voluit
ons zelf mogen zijn...

Ik geloof in Jezus Christus
die ons heeft voorgeleefd
wat de liefde van God voor ons
daadwerkelijk betekent en
daarin zó ver ging,
dat Hij Zijn leven voor ons gaf.
Ik geloof in Jezus Christus,
die is opgewekt uit de dood
opdat wij mogen weten, dat
er in ons doodse bestaan
een weg ten leven is...

Ik geloof in de Heilige Geest
die ons hoop geeft tegen beter weten in,
die ons de moed geeft,
onrecht aan de kaak te stellen,
ergens uit te breken en
nieuwe wegen in te slaan;
die ons de moed geeft
staande te blijven in een
wereld van onrecht en geweld,
in een wereld waar het welzijn
van het individu ondergeschikt gemaakt
wordt aan de belangen van de massa.
Ik geloof in de Heilige Geest
die de dragende kracht is
in heel ons bestaan...

Ik geloof in een kerk
waarin ruimte is voor eigen geloofsbeleving,
zonder oordeel en vooroordeel,
waarin mensen elkaar vinden in
slechts één Goddelijke wet:
dat Zijn liefde groter is
dan wij kunnen vermoeden of beseffen.

©: Martine
Bedankt voor je openheid en uitleg, Martine.

Zo zie je (ik) maar weer hoe verschillend mensen de materie benaderen en toch op (ongeveer) het zelfde uit komen.
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

Bedankt voor je openheid en uitleg, Martine.

Zo zie je (ik) maar weer hoe verschillend mensen de materie benaderen en toch op (ongeveer) het zelfde uit komen.
Gelukkig wel...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

De Weg is smal, maar kennelijk leiden er vele wegen naar die Weg.
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
alpha schreef:Tja, de meerderheid heeft (altijd) gelijk?
De meerderheid weet in de regel van toeten noch blazen, en heeft ook geen interesse in het onderwerp, dus sluit zich dan maar aan bij de gemiddelde consensus.
Mee eens. Dat zie je ook wel bij natuurrampen gebeuren
Jerommel schreef:
alpha schreef:Zou de schepper volgens jou dan niet in staat zijn te manipuleren, zoals mensen dat doen om een kind te verwekken?
Nou, mensen manipuleren zelf niet veel, ze worden seksueel opgewonden en recombineren erfelijk materiaal, zoals het voorplantingssysteem nu eenmaal werkt.
Is de stier Herman, het schaap Molly, geen manipulatie dan?
Jerommel schreef:
alpha schreef:Is DNA dan geen programmeertaal?
Ja, dat is een feit.
Zou de schepper niet in staat zijn om DNA te programmeren?
Jerommel schreef:
alpha schreef:Zou Satan geen buikspreker kunnen zijn?
Vanwege de serpent in Genesis 3 bedoel je? Tja, wie dat zeker weet mag het zeggen...
Kunnen slangen dan praten? Adam heeft alle dieren geobserveerd en een naam gegeven.
Is hij dan mogelijk een pratende slang tegen gekomen, denk je?
Jerommel schreef:
alpha schreef:Kan het gewoon niet zo zijn, dat JIJ de mogelijkheden van de ark niet wilt begrijpen?
Dat is duidelijk het geval.
Hij wil het alleen maar afwijzen en / of belachelijk maken.
Het interesseert hem verder ook niet, want anders zou hij vragen stellen uit interesse / nieuwsgierigheid.
Dat lijkt er inderdaad op.
Jerommel schreef:
alpha schreef:Kan JIJ niet gehersenspoeld zijn door je vooringenomen mening?
Door de wereld, denk ik.
Het is een grote luidruchtige groep, die door alle denkbare kanalen hun fabeltje hebben verkondigd, die het wetenschap noemen en doen alsof het bewijs aan hun kant staat.
Echter, bij een nadere kritische blik blijkt dat het onmogelijk is, zowel qua logica als kansen.
Men negeert w.b.t. evolutie de gebruikelijke wetenschappelijke gang van zaken.
Vaak gaat men over op emotie.
Jerommel schreef:
alpha schreef:Dat je een beetje rede, logica, rationaliteit en gezond verstand niet wilt gebruiken?
Daar lijkt het inderdaad wel op ja...
En niet alleen bij hem hoor, maar bij de meeste evolutionisten / atheïsten / naturalisten.
Zij zijn in feite niet meer dan spotters.
Helaas. Dat zal voor hen fataal aflopen, net als anderen, die de Bijbelse normen en waarden negeren..
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Jerommel schreef:
Jerommel schreef:
alpha schreef:Dat je een beetje rede, logica, rationaliteit en gezond verstand niet wilt gebruiken?
En niet alleen bij hem hoor, maar bij de meeste evolutionisten / atheïsten / naturalisten.
Helaas. Dat zal voor hen fataal aflopen, net als anderen, die de Bijbelse normen en waarden negeren..

Oei, nu word ik wel heel erg bang.... :mrgreen: :clown:
Alpha

Bericht door Alpha »

JW88 schreef:
Alpha schreef:
JW88 schreef:Ooh dus God is even naar de spermabank gegaan ofzo? :shock:
En Jezus was ergens op de zuidpool?
En een almachtige God is ook heel logisch natuurlijk
Dus die slang was eigenlijk een handpop, maar dan waren er dus 3 mensen in totaal naast Adam en Eva, ook de buikspreker.
Hoor je nou hoe dom dit allemaal klinkt.... :?

Als jij de praktische onmogelijkheden van de ark van Noach niet kan snappen, dan heeft het ook helemaal geen zin om het uit te leggen, dan ben je gewoon gehersenspoeld door een gedateerd sprookjesboek..... en dan heb ik het nog niet over alle andere onmogelijkheden los van de praktische....

Het is niet onlogisch omdat ik dat zo vind, het is onlogisch omdat elk mens met ook maar een beetje rede, logica, rationaliteit en gezond verstand het onlogisch vind oftewel 95% van Nederland.
Tja, de meerderheid heeft (altijd) gelijk?

Zou de schepper volgens jou dan niet in staat zijn te manipuleren, zoals mensen dat doen om een kind te verwekken?
Is DNA dan geen programmeertaal?

Zou Satan geen buikspreker kunnen zijn?

Kan het gewoon niet zo zijn, dat JIJ de mogelijkheden van de ark niet wilt begrijpen?

Kan JIJ niet gehersenspoeld zijn door je vooringenomen mening?

Dat je een beetje rede, logica, rationaliteit en gezond verstand niet wilt gebruiken?
De meerderheid heeft inderdaad niet altijd gelijk maar in dit geval zegt het genoeg.

Maar wat ik me dan afvraag heh, wat versta jij onder onrealistisch en fictie? Aangezien jij van mening bent dat iemand over water kan lopen, slangen kunnen praten en maagden kinderen kunnen krijgen, wat is dan onmogelijk? Dan kan in principe alles toch? Bestaan de termen onrealistisch en fictie dan nog wel?
Kennelijk heb je wat dit betreft mijn reactie niet gelezen
Ik loop s`winters gewoon over water, hoor.

Wat voor mensen onmogelijk is, is voor God mogelijk.
Evolutie is onmogelijk, Pasteur toonde aan: uit niets ontstaat niets.
Een hond evalueert nooit tot een kat. Toch hebben zij allebei 4 poten en een staart.
Alhoewel ik op de TV een hond heb zien lopen met 2 poten.
De andere 2 poten waren om medische redenen geamputeerd.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:Oei, nu word ik wel heel erg bang.... :mrgreen: :clown:
Jouw eigen keuze.
Het is bekend dat het negeren van waarschuwingen fataal kan zijn.
Alpha

Bericht door Alpha »

JW88 schreef:Ja precies precies, dus kort samengevat:

Het grotendeel van de wereldbevolking zijn hersenloze zombies die zelf niet logisch kunnen nadenken.
Evolutie is maar een onzinnig theorie-tje bedacht door een paar amateurs om iedereen voor de gek te houden.
ID is een onaantastbaar feit wat louter ondersteunt wordt door sluitende conclusies en aantoonbare feiten en bewijzen.
De regeerede macht houdt ons allemaal voor het zooitje en werkt achter de schermen druk om ons allemaal blind te houden voor wat er werkelijk gebeurt.
Het eigenlijk heel logisch is dat de bijbel 100% accuraat is en alles wat er in staat letterlijk klopt.
Dat ID-ers alles al zeker weten en er nergens nog enige twijfel is.

Nou dan zijn we eruit, waarom discussiëren we dan eigenlijk nog? :shock:
Veel mensen laten zich makkelijk manipuleren en gaan af op menselijke verhalen, zoals evolutie.
Een evolutietheorie bestond al in het oude Griekenland. er is dus niets nieuws onder de zon.
Het is een feit dat "hersens" niet te zien zijn, wel de uitwerking daarvan.
De Bijbel is niet uitsluitend letterlijk te begrijpen, maar ook geestelijk.
Er worden vaak metaforen gebruikt.
Zo zijn de 7 scheppingsdagen geen letterlijke menselijke dagen maar een metafoor voor een scheppingsperiode.
Letterknechten kunnen dat niet zien.
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Jouw eigen keuze.
Treurig.. :(
Jouw geloof is duidelijk op angst gebaseerd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Martine schreef:
Zo moet je Genesis 1 niet lezen als een nauwkeurig verslag van wat er gedaan werd, maar als poëzie.
Nee, dat is het ongeloof dat daar spreekt.
Dan gooien mensen zo pardoes kinderen met het badwater weg.
Christus bevestigde daarnaast Genesis, dus kennelijk is het meer dan poëzie.
Een nauwkeurig verslag kan het niet zijn , daar is het te beknopt voor.
De Bijbel bevat verslagen van gebeurtenissen, het zijn geen verhaaltjes die door mensen zijn bedacht.

Hoe wist Mozes precies de scheppingsvolgorde?
Hoe wist Jesaja dat de aarde rond was en aan niets was opgehangen?

Het Bijbelse verslag is nauwkeurig, maar bondig. anders zou de Bijbel een onleesbaar log instrument zijn geworden.
Ook het verslag over Jezus is bondig en bevat alleen de werkelijk belangrijke onderdelen.

Vandaar dat een scepticus een boek schreef: "De bijbel heeft toch gelijk".
Gebaseerd op eigen onderzoek en ervaring.
Werner Keller, wetenschapper, heeft over de bijbel gezegd: „Die gebeurtenissen zijn historisch echt, en zelfs met verbluffende nauwkeurigheid opgetekend.” Een bevestiging van het Bijbelse waarheidsgehalte die niet afhankelijk was religieus geloof.
Helaas is hij niet in alle zaken even consequent.
Maar in "La Civiltà etrusca" toont hij aan dat de leer van de hel overgenomen is van de Etrusken.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
Jouw eigen keuze.
Welnee. Projecteer je je eigen angst op mij?
Voor mij is dit van belang; Jezus zei: „Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt u dan rechtop en heft uw hoofd omhoog, omdat uw bevrijding nabij komt.”
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:De Weg is smal, maar kennelijk leiden er vele wegen naar die Weg.
Nee.
Er zijn twee (2) wegen. Één brede en één smalle weg.
Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Helaas. Dat zal voor hen fataal aflopen, net als anderen, die de Bijbelse normen en waarden negeren..
En weer degradeert iemand geloven tot een wetticisme waar de honden geen brood van lusten.

Heel langzamerhand word ik echt ziek van mensen die het allemaal zo goed weten wat God gaat doen.
Wij zijn God niet en je hebt het recht niet om op Zijn rechterstoel te gaan zitten.
Ja, ik hoor je protesteren.
Maar God is "groter dan ons hart" om het met Huub Oosterhuis te zeggen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef: Hoe wist Mozes precies de scheppingsvolgorde?
Omdat Mozes het overschreef van bestaande Schrift.
zo zien we in Genesis eerst de volledige Scheppingsweek, waarna Genesis 2:4 in feite opnieuw begint, maar al gauw focust op de mens en de Hof.
Wellicht schreef Adam er iets van, ik geloof niet dat de oorspronkelijke auteur bekend is.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:
Jerommel schreef:De Weg is smal, maar kennelijk leiden er vele wegen naar die Weg.
Nee.
Er zijn twee (2) wegen. Één brede en één smalle weg.
Jammer dat je het niet goed leest, Alpha.
Mensen komen op verschillende wijzen op de Weg uit, is wat ik zei.
Dat maakt de Weg zelf niet breed natuurlijk.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:
Jerommel schreef:
alpha schreef:Tja, de meerderheid heeft (altijd) gelijk?
De meerderheid weet in de regel van toeten noch blazen, en heeft ook geen interesse in het onderwerp, dus sluit zich dan maar aan bij de gemiddelde consensus.
Mee eens. Dat zie je ook wel bij natuurrampen gebeuren
Jerommel schreef:
alpha schreef:Zou de schepper volgens jou dan niet in staat zijn te manipuleren, zoals mensen dat doen om een kind te verwekken?
Nou, mensen manipuleren zelf niet veel, ze worden seksueel opgewonden en recombineren erfelijk materiaal, zoals het voorplantingssysteem nu eenmaal werkt.
Is de stier Herman, het schaap Molly, geen manipulatie dan?
jawel,maar je had het toch over een kind verwekken?
Jerommel schreef:
alpha schreef:Is DNA dan geen programmeertaal?
Ja, dat is een feit.
Zou de schepper niet in staat zijn om DNA te programmeren?
Vooralsnog is Hij de enige die dat kan en heeft gedaan
.
Jerommel schreef:
alpha schreef:Zou Satan geen buikspreker kunnen zijn?
Vanwege de serpent in Genesis 3 bedoel je? Tja, wie dat zeker weet mag het zeggen...
Kunnen slangen dan praten? Adam heeft alle dieren geobserveerd en een naam gegeven.
Tja, maar de slang krijgt op zijn falie.
Daarnaast heeft het Hebreeuwse woord daar voor serpent kennelijk ook de betekenis van "schitterende" o.i.d.
Is hij dan mogelijk een pratende slang tegen gekomen, denk je?
Nou ja, kennelijk... Het is niet duidelijk aangegeven, maar elders in de Bijbel wordt de schepping der engelen bij het scheppen der hemelen gerekend. (ik weet natuurlijk weer niet meer waar...)
Maar het kan dus in de eerste 3 scheppingsdagen gebeurd zijn.
Jerommel schreef:
alpha schreef:Kan het gewoon niet zo zijn, dat JIJ de mogelijkheden van de ark niet wilt begrijpen?
Dat is duidelijk het geval.
Hij wil het alleen maar afwijzen en / of belachelijk maken.
Het interesseert hem verder ook niet, want anders zou hij vragen stellen uit interesse / nieuwsgierigheid.
Dat lijkt er inderdaad op.
Jerommel schreef:
alpha schreef:Kan JIJ niet gehersenspoeld zijn door je vooringenomen mening?
Door de wereld, denk ik.
Het is een grote luidruchtige groep, die door alle denkbare kanalen hun fabeltje hebben verkondigd, die het wetenschap noemen en doen alsof het bewijs aan hun kant staat.
Echter, bij een nadere kritische blik blijkt dat het onmogelijk is, zowel qua logica als kansen.
Men negeert w.b.t. evolutie de gebruikelijke wetenschappelijke gang van zaken.
Vaak gaat men over op emotie.
Jerommel schreef:
Het gaat om het Evangelie natuurlijk, en de Wet van Agape en het bekeren.

En wat ik altijd jammer vind, is de complete polarisatie die kennelijk onvermijdelijk is.
Ik bedoel daarmee ook mezelf dus...
Want inmiddels geloof ik op voorhand niet meer waar de populaire wetenschap mee aan komt.
Ik heb er geen vertrouwen meer in.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Het is ook best mogelijk, dat een profeet op zijn paard in het hemelrijk reed.
Het komt er alleen maar op aan, wat je wil geloven.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef: Het is hoe een mens dingen kan begrijpen, door ze te bestuderen.
Bijvoorbeeld.....??
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
Jouw eigen keuze.
Welnee. Projecteer je je eigen angst op mij?
Voor mij is dit van belang; Jezus zei: „Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt u dan rechtop en heft uw hoofd omhoog, omdat uw bevrijding nabij komt.”
Mijn angst? :mrgreen:
Voor die flauwekul en dreigementen die jij probeert te verkopen?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Jerommel schreef: Het is hoe een mens dingen kan begrijpen, door ze te bestuderen.
Bijvoorbeeld.....??
Wat dacht je van onderzoek?

Kon je daar nu echt niet zelf op komen dan?
carramba

Bericht door carramba »

Martine schreef:
carramba schreef:Waarom neem je bepaalde dingen niet letterlijk? Staat het ergens er bij of zo? Hoe bepaal je dat?
Ik kan gewoon niet anders. De Bijbel is voor mij geen dictaat - "zo is het en niet anders" - het is een boek van mij de weg wijzen.
Ik ga zo direct op Jerommel in dan is het misschien duidelijk.
Ik heb je reply aan Jerommel gelezen. Maar mij is het niet duidelijk hoe je tot de conclusie komt wat je wel en niet letterlijk moet nemen.
Er is geen eenduidigheid onder de bijbel lezers. Het lijkt op complete willekeur, maar net wat je er zelf van wil maken.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

vrolijke schreef:Het is ook best mogelijk, dat een profeet op zijn paard in het hemelrijk reed.
Het komt er alleen maar op aan, wat je wil geloven.
Spreek voor jezelf, vrolijke.
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
Bijvoorbeeld.....??
Wat dacht je van onderzoek?

Kon je daar nu echt niet zelf op komen dan?
Geef simpel een voorbeeld welk onderzoek je hebt gedaan en hoe je tot een bepaalde conclusie bent gekomen.