¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Jerommel »

carramba schreef: de gebruikelijke onzin.
Je weet gewoon niet waar je het over hebt want het interesseert je niet verder dan het te kunnen verwerpen, voordat je het begrijpt.
Want als je het begrijpt, kan je het niet meer zomaar verwerpen.
Je maakt er een ongeloofsgesprek van, zoals meeste ongelovigen doen...
En dat is dus niet eens levensbeschouwing, want er is kennelijk beschouwings-angst.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

ZENODotus schreef:
carramba schreef:
Jerommel schreef: In den beginne schiep God de hemelen en de aarde.
De aarde nu, was woest en ledig (without form and void).
Daar opent de Bijbel mee.
Dus daar begint tijd, ruimte en materie, "uit het niets", zo je wilt, maar het is "voortgekomen uit het Woord", wat er dus al was,
"Voortgekomen uit het woord" dat maak je er zelf van want dat staat er niet. Er staat "In den beginne schiep God de hemel en de aarde" er staat niet bij hoe.
Hier combineert Jerommel het genesisverslag met wat er in Johannes staat
Daarnaast blijkt natuurlijk ook al uit Genesis 1 dat God al bestond / bestaat: "in den beginne schiep God ..."
Genesis beschrijft de Schepping, niet de Schepper.
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
carramba schreef: de gebruikelijke onzin.
Je weet gewoon niet waar je het over hebt want het interesseert je niet verder dan het te kunnen verwerpen, voordat je het begrijpt.
En dat is dus niet eens levensbeschouwing, want er is kennelijk beschouwings-angst.
???? de gebruikelijke onzin. ????

WAT?? Dit is niet wat ik heb gepost..... waar ben je mee bezig man????
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
ZENODotus schreef:
carramba schreef:
"Voortgekomen uit het woord" dat maak je er zelf van want dat staat er niet. Er staat "In den beginne schiep God de hemel en de aarde" er staat niet bij hoe.
Dat zal best maar het hele punt is dat er niet bij staat dat je dat moet doen.....
Het punt is dat ik je iets probeer uit te leggen, maar het heeft kennelijk weer allemaal geen zin als je er vanuit meent te moeten gaan dat ik dingen zit te verzinnen.
Zo de waard is? Wellicht?
Maar het gevolg is dat ik wel weer klaar ben met je.
De dingen die je schrijft ... het is gewoon zinloos..
Het punt is dat je het slecht uitlegt want je haalt er dingen bij die er simpelweg niet staan. Hoe weet je nou dat je het juist hebt en waarom sluit je andere mogelijkheden uit? Je mag er klaar mee zijn maar als je dingen post dan kan je ook kritiek verwachten. Kijk als je het niet uit kan leggen dan moet je niet boos worden op mij en zeggen dat ik te dom ben om het te snappen.....
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
ZENODotus schreef:
carramba schreef:
Jerommel schreef: In den beginne schiep God de hemelen en de aarde.
Dus daar begint tijd, ruimte en materie, "uit het niets", zo je wilt, maar het is "voortgekomen uit het Woord", wat er dus al was,
Daarnaast blijkt natuurlijk ook al uit Genesis 1 dat God al bestond / bestaat: "in den beginne schiep God ..."
Genesis beschrijft de Schepping, niet de Schepper.
Nee niet afdwalen. Waar maak je uit op dat god in den beginne woorden heeft uitgesproken om de hemel en de aarde te scheppen?
En waarom denk je dat woorden er al waren?
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef: Je weet gewoon niet waar je het over hebt want het interesseert je niet verder dan het te kunnen verwerpen, voordat je het begrijpt.
Ik verwerp het helemaal niet maar ik neem het ook niet zomaar aan. En ik ga niet zomaar dingen er aan toevoegen die er niet staan. Blijf bij de tekst zoals het er staat. Je zegt zelf dat het duidelijk is dus toevoegingen zijn niet noodzakelijk. En dat is wat ik weer probeer uit te leggen.
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

Carramba schreef: Jerommel schreef:
In den beginne schiep God de hemelen en de aarde.

Het is, naar ik meen, ook al gezegd door Zenodotus: Jerommel koppelt Genesis aan Johannes.
Genesis: In den beginne schiep God de hemel en de aarde.2 De aarde nu was woest en ledig,en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren. 3 En God zeide: "Er zij licht"
Johannes begint zijn evangelie met de woorden: 1 "In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden dat geworden is... 4. In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen. 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. NBG'51

Elke lezer van beide teksten zal zien hoeveel parallellen er zijn.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

In zoverre, Martine, dat Johannes opent met de het omschrijven van God, die in Genesis onze werkelijkheid schept, (die in Genesis 3 overigens alweer 'valt'.)
Maar logischerwijs bestaat er een Schepper voordat er een schepping is, en is de Schepper niet de schepping.
Maar bedankt voor het citeren van Johannes 1 voor de duidelijkheid.
(Ik had er zelf alleen niet ook nog vers 4 en 5 bij gehaald, omdat er sprake is van mensen en zodoende (kennelijk) van sinds dag 6 van de scheppingsweek spreekt.)

@ carramba:
Ik weet het ook niet hoor...
Mijn ervaring met atheïsten / naturalisten is dat men het niet wil begrijpen maar alleen willen weerleggen en ontkennen.
En dan tegelijk een rol aanmeten van een soort "voice of reason".
Tja, dan houdt het toch op?
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:In zoverre, Martine, dat Johannes opent met de het omschrijven van God, die in Genesis onze werkelijkheid schept, (die in Genesis 3 overigens alweer 'valt'.)
Maar logischerwijs bestaat er een Schepper voordat er een schepping is, en is de Schepper niet de schepping.
Maar bedankt voor het citeren van Johannes 1 voor de duidelijkheid.
(Ik had er zelf alleen niet ook nog vers 4 en 5 bij gehaald, omdat er sprake is van mensen en zodoende (kennelijk) van sinds dag 6 van de scheppingsweek spreekt.)

@ carramba:
Ik weet het ook niet hoor...
Mijn ervaring met atheïsten / naturalisten is dat men het niet wil begrijpen maar alleen willen weerleggen en ontkennen.
Martine doet niet zo moeilijk maar geeft helder uitleg. Dat kan jij toch ook ipv dat gemopper??
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Kijk even hoe je er zelf op reageerde.
Zodoende.
Ik ben ook maar een mens.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

carramba schreef: Schepping is per definitie uit niets.

Nu is niets een moeilijk te omschrijven begrip.
Je kunt zeggen geen tijd, ruimte, materie, is dus niets.... maar is dat wel zo?
Precies.
Op deze basis zou je verder kunnen filosoferen
Zelf de knapste wetenschappers zijn er nog niet uit. Er zijn nog veel wetmatigheden waar de wetenschap zich over buigt en met resultaat.. maar we zijn er nog niet.
Het idee dat " de knapste wetenschappers " er nog niet uit zijn (en dus uit zouden kunnen komen), moeten we misschien maar even achter ons laten.
Als we dat doen hebben we namelijk, evenals de meeste religies, een behoorlijk vooroordeel, waardoor m.i. het waarnemingsvermogen behoorlijk belemmerd kan worden.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:@Alpha
Je zit met je evangelisatie en creationistisch geleuter in het verkeerde subforum en bovendien in het verkeerde topic...
Ik leuter niet.
Dat laat ik graag aan anderen over.
De schepping bewijst nu eenmaal de schepper.
Daar kan men niet om heen.
Zo bewijst een huis de bouwer.
Er mankeert nogal wat aan een dergelijke vergelijking.

Een huizenbouwer bouwt geen huis uit niets... maar uit stenen, hout enz.

Schepping is per definitie uit niets.
Dus daar begint tijd, ruimte en materie, "uit het niets", zo je wilt, maar het is "voortgekomen uit het Woord", wat er dus al was, maar kennelijk niet stoffelijk en boven de tijd (Hij die is, was en komt.).

Dus de bouwstenen zijn ook, en wat daar uit geformeerd wordt is ook creëren, wat weer scheppen is.
Hoe dan ook, het is een wil die geschiedt, als iemand een huis bouwt, formeert, creëert, "schept".
God formeerde Adam uit klei / aarde, en Eva uit een rib van Adam
Dat het ongelooflijk en onvoorstelbaar is, is onze beperkte perceptie en kijk op de zaak, i.t.t. menselijke creaties, hoewel sommige mensen ook ongelooflijke dingen kunnen, maar niet zoiets als de levende natuur neer zetten uit het niets, noch uit 'dode bouwstenen'.
Volgens mij had je aanvankelijk in deze post iets gequote van Carramba en daar ondergeschreven "dat is dus God".
Weggehaald?
Carramba zou het er vrees ik ook niet mee eens zijn geweest, maar ik voor mij vind het de mooiste ingang.
Het gaat er m.i. namelijk helemaal niet om of je de onbekende factor die het leven doet zijn, God of X noemt.
Als je aanvaart dat de één het God en de ander X noemt, kun je daarna misschien verder met het pogen iets van de aard ervan te benaderen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

callista schreef:@Alpha
Je zit met je evangelisatie en creationistisch geleuter in het verkeerde subforum en bovendien in het verkeerde topic...
Op zich mag Alpha natuurlijk zeggen wat hij denkt.
In levensbeschouwing kunnen alle visies naar voren gebracht worden.
Maar dan in feite natuurlijk in de vorm van een gesprek waarin ruimte is voor de ander.
Bij Alpha zie je die ruimte vaak niet zo, maar bij bovenstaand antwoord natuurlijk ook absoluut niet.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Jerommel schreef:
carramba schreef:
Alpha schreef:Ik leuter niet.
Dat laat ik graag aan anderen over.
De schepping bewijst nu eenmaal de schepper.
Daar kan men niet om heen.
Zo bewijst een huis de bouwer.
Er mankeert nogal wat aan een dergelijke vergelijking.

Dus daar begint tijd, ruimte en materie, "uit het niets", zo je wilt, maar het is "voortgekomen uit het Woord", wat er dus al was, maar kennelijk niet stoffelijk en boven de tijd (Hij die is, was en komt.).

Dus de bouwstenen zijn ook, en wat daar uit geformeerd wordt is ook creëren, wat weer scheppen is.
Hoe dan ook, het is een wil die geschiedt, als iemand een huis bouwt, formeert, creëert, "schept".
God formeerde Adam uit klei / aarde, en Eva uit een rib van Adam
Dat het ongelooflijk en onvoorstelbaar is, is onze beperkte perceptie en kijk op de zaak, i.t.t. menselijke creaties, hoewel sommige mensen ook ongelooflijke dingen kunnen, maar niet zoiets als de levende natuur neer zetten uit het niets, noch uit 'dode bouwstenen'.
Volgens mij had je aanvankelijk in deze post iets gequote van Carramba en daar ondergeschreven "dat is dus God".
Weggehaald?
Ja, want ik had van haar slotstuk teveel weggehaald, zodat het een beetje nergens meer op sloeg.
Carramba zou het er vrees ik ook niet mee eens zijn geweest, maar ik voor mij vind het de mooiste ingang.
Jij begreep dus wel wat ik bedoelde. :)
Het gaat er m.i. namelijk helemaal niet om of je de onbekende factor die het leven doet zijn, God of X noemt.
Als je aanvaart dat de één het God en de ander X noemt, kun je daarna misschien verder met het pogen iets van de aard ervan te benaderen.
Maar "God" is al een 'algemene' benaming.
Er zijn een aantal claims op die titel in de wereld, voor een Christen is dat Christus of YHWH, zij geloven zijn claim.
X vind ik ronduit oneerbiedig, voor de intelligente tijdloze 'Wilskracht' waar alles uit voort komt omdat 'Hij' dat wil.
We hebben het tenslotte toch over de Oorzaak van het bestaan.
Dat noemt men m.i. dus God.
Alpha

Bericht door Alpha »

carramba schreef:Er mankeert nogal wat aan een dergelijke vergelijking.

Nu is niets een moeilijk te omschrijven begrip. Je kunt zeggen geen tijd, ruimte, materie, is dus niets.... maar is dat wel zo?
Zelf de knapste wetenschappers zijn er nog niet uit. Er zijn nog veel wetmatigheden waar de wetenschap zich over buigt en met resultaat.. maar we zijn er nog niet.

Hoe je het ook wil uitleggen er zal voor de extraordinaire claim van een schepper ook extraordinair bewijs moeten komen om het aannemelijk te maken.

Beweren dat het niet anders kan is niet voldoende en slechte vergelijkingen al helemaal niet.
Pasteur ontdekte echter dat uit niets , niets ontstaat.

De vergelijking gaat toch op.
Een huis is inderdaad uit stenen opgebouwd, maar de stenen zijn gemaakt.
Wie heeft de bouwstenen van leven en materie gemaakt?

Deze materie is gemaakt uit energie.
Immers, men is het er over eens materie = energie, dus energie kan is materie overgezet worden.
De schepper is een overvloed van energie.
Dat komt overeen met waarnemingen, er zijn miljarden sterren.

Wetenschappers vertrouwen op hun eigen verstand en negeren meestal de informatie uit de bijbel.

Wat heeft de wetenschap gebracht?
Opwarming van de aarde, het versneld consumeren van de energiebronnen en mineralen. Enz.

Is de wetenschap nu echt zo bijzonder?
Uit artefacten blijkt wat de artsen uit de eerste eeuw ongeveer dezelfde instrumenten gebruikten als de hedendaagse arts.
Ze zouden zo bij elkaar aan de slag kunnen.
Het belangrijkste verschil is dat de instrumenten uit de eerste eeuw handmatig werden gemaakt. Dat zal men nu vermoedelijk niet meer kunnen.

De gehele schepping bewijst de schepper, maar men wenst dat extra-ordinair bewijs niet te erkennen.

Bedankt voor je reactie.
Alpha

Bericht door Alpha »

carramba schreef:
Jerommel schreef: maar kennelijk niet stoffelijk en boven de tijd (Hij die is, was en komt.).
En ook hier weer maak je aannames want er staat ook niet dat god niet stoffelijk is. Je vult zelf in wat jou past. .
Er staat wel in de bijbel:”God is een geest, wie hem aanbid moet hem met geest en waarheid aanbidden."
carramba schreef:In het boek Henoch staat het een en ander dat een beeld geeft van wat er eigenlijk gaande was en het is niet voor niets dat dit deel niet meer in de bijbel staat.

Eveneens is genesis behoorlijk ingekort want het verhaal van Adam en Eva is heel veel langer dan nu in de bijbel staat. Je kan je afvragen waarom.
Het boek Henoch is een apocrief en pseudepigrafisch geschrift en ten onrechte aan Henoch toegeschreven..
Het heeft hooguit enige geschiedkundige waarde.
Het is een verzameling van overdreven en onhistorische joodse mythen, klaarblijkelijk een product van exegetische uitweidingen over de beknopte vermelding van Henoch in Genesis.

Dat Genesis oorspronkelijk veel langer was, is een mythe.
carramba

Bericht door carramba »

Alpha schreef:
carramba schreef:Er mankeert nogal wat aan een dergelijke vergelijking.

Nu is niets een moeilijk te omschrijven begrip. Je kunt zeggen geen tijd, ruimte, materie, is dus niets.... maar is dat wel zo?

Hoe je het ook wil uitleggen er zal voor de extraordinaire claim van een schepper ook extraordinair bewijs moeten komen om het aannemelijk te maken.

Beweren dat het niet anders kan is niet voldoende en slechte vergelijkingen al helemaal niet.
Pasteur ontdekte echter dat uit niets , niets ontstaat.
Pasteur heeft ontdekt hoe je voedsel kan conserveren tegen bederf. Althans dat was zijn belangrijkste ontdekking. Maar dat uit niets niet iets kan ontstaan is geenszins een ontdekking van Pasteur.
Alpha schreef:De vergelijking gaat toch op.
Een huis is inderdaad uit stenen opgebouwd, maar de stenen zijn gemaakt.
Je kan ook een huis bouwen van stenen uit de natuur. Stenen verzamelen en bouwen maar.
Alpha schreef:Wie heeft de bouwstenen van leven en materie gemaakt?
Waarom een "Wie" bouwstenen kunnen gevormd worden door de wetten der natuur.
Alpha schreef:Deze materie is gemaakt uit energie.
Immers, men is het er over eens materie = energie, dus energie kan is materie overgezet worden.
En andersom... materie kan in energie omgezet worden.
Alpha schreef:De schepper is een overvloed van energie.
Dan is de schepper dus ook materie..... alle materie en energie in het hele universum..... de schepper is in die zin idd. verantwoordelijk voor leven. Het probleem is nu alleen dat die vermeende schepper van de bijbel buiten tijd en ruimte ergens zit (waar dat ook moge zijn) en de materie en energie in het universum doet de rest. De natuur is de schepper.
Alpha schreef:Dat komt overeen met waarnemingen, er zijn miljarden sterren.
En daaruit kan je wel een conclusie trekken.... namelijk dat er miljarden sterren zijn.
Alpha schreef:Wetenschappers vertrouwen op hun eigen verstand en negeren meestal de informatie uit de bijbel.
En dat is maar goed ook anders liepen we nu met z'm allen schapen te hoeden terwijl we elkaar ook in de haren konden vliegen op een forum op internet.
Alpha schreef:Wat heeft de wetenschap gebracht?
Opwarming van de aarde, het versneld consumeren van de energiebronnen en mineralen. Enz.
Wat heeft de wetenschap gebracht?.... wat dacht je van medische kennis om er maar eentje te noemen.
Alpha schreef:Is de wetenschap nu echt zo bijzonder?
Ja dat is heel bijzonder. Het is namelijk de enige en beste methode die we hebben om fictie van werkelijkheid te onderscheiden.
Alpha schreef:Uit artefacten blijkt wat de artsen uit de eerste eeuw ongeveer dezelfde instrumenten gebruikten als de hedendaagse arts.
Ze zouden zo bij elkaar aan de slag kunnen.
Het belangrijkste verschil is dat de instrumenten uit de eerste eeuw handmatig werden gemaakt. Dat zal men nu vermoedelijk niet meer kunnen.
Nou... dat denk ik niet want van micro organismen de je ziek maken hadden ze geen benul..... als je ziek was dan was dat het werk van de duivel.
Alpha schreef:De gehele schepping bewijst de schepper, maar men wenst dat extra-ordinair bewijs niet te erkennen.
De schepping hoef je niet te bewijzen dat zien we om ons heen en alle bewijs wijst op evolutie. De natuur is de meest aannemelijke schepper. Dat is extraordinair bewijs en nu zou je dat idd nog moeten erkennen.
Alpha

Bericht door Alpha »

carramba schreef:Pasteur heeft ontdekt hoe je voedsel kan conserveren tegen bederf. Althans dat was zijn belangrijkste ontdekking. Maar dat uit niets niet iets kan ontstaan is geenszins een ontdekking van Pasteur.
Het onderzoek van Louis Pasteur toonde aan, dat leven niet kan ontstaan uit "niet-leven", maar dat alleen levende wezens leven kunnen voortbrengen.
carramba schreef:Je kan ook een huis bouwen van stenen uit de natuur. Stenen verzamelen en bouwen maar. Waarom een "Wie" bouwstenen kunnen gevormd worden door de wetten der natuur.
Vandaar ook dat men zegt, de natuur heeft het maar mooi gemaakt. De schepping bewijst dus de schepper.
carramba schreef:Dan is de schepper dus ook materie..... alle materie en energie in het hele universum..... de schepper is in die zin idd. verantwoordelijk voor leven. Het probleem is nu alleen dat die vermeende schepper van de bijbel buiten tijd en ruimte ergens zit (waar dat ook moge zijn) en de materie en energie in het universum doet de rest. De natuur is de schepper.
Tja, dan is de natuur hoog intelligent.
carramba schreef:Wat heeft de wetenschap gebracht?.... wat dacht je van medische kennis om er maar eentje te noemen.
Die kennis was in de eerste eeuw ook al aanwezig, nu wat gedetailleerder, er is niets nieuws onder de zon.
carramba schreef:Ja dat is heel bijzonder. Het is namelijk de enige en beste methode die we hebben om fictie van werkelijkheid te onderscheiden. .
Tje, echt bijzondere wetenschappers halen steeds vaker de voorpagina met o.a. fraude of corruptie.
Vandaar deze raad: “Stelt uw vertrouwen niet op edelen, noch op de zoon van de aardse mens.”
carramba schreef:Nou... dat denk ik niet want van micro organismen de je ziek maken hadden ze geen benul..... als je ziek was dan was dat het werk van de duivel..
Klopt, maar de Joden kregen wel duidelijke hygiënische instructies om ziektes te vermijden en hadden een vorm van quarantaine.

In het boek Manual of Tropical Medicine wordt hierover opgemerkt: „Iedereen moet wel onder de indruk komen van de zorgvuldige hygiënische voorzorgsmaatregelen in de Mozaïsche tijd. . . . Ziekten werden weliswaar zeer eenvoudig geclassificeerd — namelijk in acute kwalen, ’plaag’ genoemd, en chronische kwalen gepaard gaande met een soort uitslag, ’melaatsheid’ genoemd — maar de bijzonder strenge quarantaineregels hebben ongetwijfeld veel goeds tot stand gebracht.”
carramba schreef:De schepping hoef je niet te bewijzen dat zien we om ons heen en alle bewijs wijst op evolutie. De natuur is de meest aannemelijke schepper. Dat is extraordinair bewijs en nu zou je dat idd nog moeten erkennen.
De schepping IS bewijs.

Natuurlijk zal je dat ontkennen. Wat je niet ziet (wilt zien), is er dus niet.

De evolutie is nog steeds een theorie, die niet volgens wetenschappelijke kenmerken, methode, is bewezen.

"De natuur" is dan intelligenter dan alle intelligente mensen bij elkaar, zij kopiëren slechts “de natuur”.
Vandaar deze uitspraak: “ En ik zal mij stellig grootmaken en mij heiligen en mij doen kennen voor de ogen van vele natiën; en zij zullen moeten weten dat ik JHWH ben.”
carramba

Bericht door carramba »

Alpha schreef:
carramba schreef:Pasteur heeft ontdekt hoe je voedsel kan conserveren tegen bederf. Althans dat was zijn belangrijkste ontdekking. Maar dat uit niets niet iets kan ontstaan is geenszins een ontdekking van Pasteur.
Het onderzoek van Louis Pasteur toonde aan, dat leven niet kan ontstaan uit "niet-leven", maar dat alleen levende wezens leven kunnen voortbrengen.
Ook dat kon de beste man niet aantonen want hij concludeerde dat micro organismen niet uit het niets kwamen maar uit de lucht waar een voedselbron aan blootgesteld werd. Voorheen werd aangenomen dat levende micro organismen uit het niets ontstonden. Hij was ook niet de eerste die deze ontdekking deed.
Alpha schreef:
carramba schreef:Je kan ook een huis bouwen van stenen uit de natuur. Stenen verzamelen en bouwen maar. Waarom een "Wie" bouwstenen kunnen gevormd worden door de wetten der natuur.
Vandaar ook dat men zegt, de natuur heeft het maar mooi gemaakt. De schepping bewijst dus de schepper.
Helaas... een te grote sprong... de natuur heeft het gemaakt dus is er een schepper. Ik heb meer zoiets van de natuur heeft het gemaakt dus werken de natuurwetten.
Alpha schreef:
carramba schreef:Dan is de schepper dus ook materie..... alle materie en energie in het hele universum..... de schepper is in die zin idd. verantwoordelijk voor leven. Het probleem is nu alleen dat die vermeende schepper van de bijbel buiten tijd en ruimte ergens zit (waar dat ook moge zijn) en de materie en energie in het universum doet de rest. De natuur is de schepper.
Tja, dan is de natuur hoog intelligent.

Aparte logica..... dus de natuur is god of zo???
Alpha schreef:
carramba schreef:Wat heeft de wetenschap gebracht?.... wat dacht je van medische kennis om er maar eentje te noemen.
Die kennis was in de eerste eeuw ook al aanwezig, nu wat gedetailleerder, er is niets nieuws onder de zon.
Ik kan hier niet echt serieus op ingaan ben ik bang.....
Alpha schreef:
carramba schreef:Ja dat is heel bijzonder. Het is namelijk de enige en beste methode die we hebben om fictie van werkelijkheid te onderscheiden. .
Tje, echt bijzondere wetenschappers halen steeds vaker de voorpagina met o.a. fraude of corruptie.
Vandaar deze raad: “Stelt uw vertrouwen niet op edelen, noch op de zoon van de aardse mens.”
Ik weet niet welke krant je leest maar ik zou het opzeggen.
Alpha schreef:
carramba schreef:Nou... dat denk ik niet want van micro organismen de je ziek maken hadden ze geen benul..... als je ziek was dan was dat het werk van de duivel..
Klopt, maar de Joden kregen wel duidelijke hygiënische instructies om ziektes te vermijden en hadden een vorm van quarantaine.
En jij denkt dat ze dus benul hadden van micro organismen?? Ze wisten uit ervaring dat je beter uit de buurt kan blijven meer niet. Ze denken nu nog dat varkensvlees onrein is.... wisten ze toen veel. Van ringworm hadden ze nog nooit gehoord... eet het maar gewoon niet.
Alpha schreef:In het boek Manual of Tropical Medicine wordt hierover opgemerkt: „Iedereen moet wel onder de indruk komen van de zorgvuldige hygiënische voorzorgsmaatregelen in de Mozaïsche tijd. . . . Ziekten werden weliswaar zeer eenvoudig geclassificeerd — namelijk in acute kwalen, ’plaag’ genoemd, en chronische kwalen gepaard gaande met een soort uitslag, ’melaatsheid’ genoemd — maar de bijzonder strenge quarantaineregels hebben ongetwijfeld veel goeds tot stand gebracht.”
Zwaar gedateerd maar voor die tijd indrukwekkend.... we leven in 2015.... ga eens met de tijd mee.
Alpha schreef:
carramba schreef:De schepping hoef je niet te bewijzen dat zien we om ons heen en alle bewijs wijst op evolutie. De natuur is de meest aannemelijke schepper. Dat is extraordinair bewijs en nu zou je dat idd nog moeten erkennen.
De schepping IS bewijs.

Natuurlijk zal je dat ontkennen. Wat je niet ziet (wilt zien), is er dus niet.
De schepping is zeker bewijs maar dan van evolutie. Ik ontken dat niet hoor... echt niet. T'gekke is dat jij dat ook kan zien maar niet wil zien wat er wel is.
Alpha schreef:De evolutie is nog steeds een theorie, die niet volgens wetenschappelijke kenmerken, methode, is bewezen.
Een theorie is de hoogste wetenschappelijke status die volgens de wetenschappelijke methode is te bereiken. Zwaartekracht theorie is er ook zo eentje.
Alpha schreef:"De natuur" is dan intelligenter dan alle intelligente mensen bij elkaar, zij kopiëren slechts “de natuur”.
Er valt niets anders te kopiëren...
Alpha schreef: Vandaar deze uitspraak: “ En ik zal mij stellig grootmaken en mij heiligen en mij doen kennen voor de ogen van vele natiën; en zij zullen moeten weten dat ik JHWH ben.”
Ik zie niets in deze uitspraak wat onmogelijk door mensen bedacht kan zijn.
Alpha

Bericht door Alpha »

carramba schreef: Ook dat kon de beste man niet aantonen want hij concludeerde dat micro organismen niet uit het niets kwamen maar uit de lucht waar een voedselbron aan blootgesteld werd. Voorheen werd aangenomen dat levende micro organismen uit het niets ontstonden. Hij was ook niet de eerste die deze ontdekking deed..
Ik citeerde wiki.
Daar staat ook vermeld dat Francesco Redi ontdekte dat levende vliegen verantwoordelijk waren voor de vliegen uit kadavers. Dat iets uit iets ontstaat.
carramba schreef: Helaas... een te grote sprong... de natuur heeft het gemaakt dus is er een schepper. Ik heb meer zoiets van de natuur heeft het gemaakt dus werken de natuurwetten.
Zijn Nederlandse wetten ook vanzelf ontstaan dan?
Je mag natuurlijk geloven wat je zelf wilt.
Ik vertel alleen dat je je op gevaarlik ijs bevindt.
carramba schreef: Aparte logica..... dus de natuur is god of zo???.
God heeft de natuur geschapen met een ongelofelijk ingewikkeld, “selfsupporting” biosysteem.

In de computer begintijd was er een spelletje haasje, vosje. Je kon allerlei parameters instellen.
Alleen de juiste parameters brachten evenwicht.
carramba schreef: Ik kan hier niet echt serieus op ingaan ben ik bang......
Artefacten tonen aan dat het instrumentarium van artsen toen en nu nagenoeg gelijk was.
carramba schreef: Ik weet niet welke krant je leest maar ik zou het opzeggen..”
Kennelijk lees je dat soort berichten niet.
http://www.nu.nl/wetenschap/3582458/rec ... raude.html
carramba schreef: En jij denkt dat ze dus benul hadden van micro organismen?? Ze wisten uit ervaring dat je beter uit de buurt kan blijven meer niet. Ze denken nu nog dat varkensvlees onrein is.... wisten ze toen veel. Van ringworm hadden ze nog nooit gehoord... eet het maar gewoon niet.
Nee ze wisten dat niet, ze kregen die regels van de schepper opgelegd.
carramba schreef: waar gedateerd maar voor die tijd indrukwekkend.... we leven in 2015.... ga eens met de tijd mee..”
Deze hygiëne regels zijn meer dam 3000 jaar oud en nog steeds geldig.
Heb je soms staar?
Citaat uit internet ( gezocht op varkensvlees ongezond):
Varkensvlees blijkt voor de mens extreem toxisch om allerlei redenen:

•Het blijkt dat het vetgehalte in varkensvlees zeer hoog is, met name binnen de cellen. Vet bevat tweemaal zoveel calorieën als koolhydraten en eiwitten en wordt onmiddellijk opgeslagen en slechts met grote moeite weer afgebroken.
•Het cholesterolgehalte van varkensvlees blijkt hoog. Vet hangt altijd samen met cholesterol. Het menselijk lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van celmembranen en voor vettransport. Te veel cholesterol veroorzaakt afzetting op de bloedvatwanden en bevordert toenemende vernauwing van de slagaders.
•Ook bevat varkensvlees eiwitten, die vanwege hun structuur snel rotten in uw darmen. Door de hierbij vrijkomende rottingsproducten komen er veel toxines vrij en vormen deze producten een grote belasting voor uw darmen, bloed, lymfe, lever, matrix en nieren. De eiwitstructuur van het vlees van de varkens lijkt op die van mensen. Hierdoor wordt het door het immuunsysteem niet als lichaamsvreemde stof beschouwd en kan het gemakkelijk in het bloed en de lymfe belanden, inclusief alle toxines en eiwit rotting producten. Dit gebeurt veel sneller dan bij alle andere dierlijke en plantaardige eiwitten.
•Het bindweefsel heeft last van zwavelhoudende mycopolysacchariden in het varkensvlees, die zeer slijmig zijn. Dit heeft tot gevolg dat de varkensvleeseters eigenaardige Rubensiaanse opzwelling van het bindweefsel vertonen. Er vindt een opstapeling plaats van slijmsubstanties in pezen, gewrichten, kraakbeen etc., wat o.a. kan leiden tot reuma, arthritis en dicusproblemen. Het bindweefsel zuigt zich als een spons vol met water en zwelt. Aangezien deze zwavelhoudende verbindingen gekoppeld zijn aan bepaalde organen, is het zelfs aan mensen te zien welk varkensvlees ze het liefst eten: hals-, rug-, buikspek of ham. De bindweefselstructuren van de mens worden zwakker door het varkensvlees en er ontstaan eerder klachten van het bewegingsapparaat.
•Varkensvlees bevat veel groeihormonen. Dit veroorzaakt niet alleen bij jongeren een versterkte groei, maar bevordert ook ontstekingen. Aangezien deze groeihormonen alle groeiprocessen bevorderen, bewerkstelligen ze ook de groei van kankercellen.
•Het histamine en imadozolgehalte van varkensvlees is hoog. Hierdoor worden allergieën, netelroos en neurodermitis, abcessen, steenpuisten, negenogen en alle mogelijke ontstekingen bevorderd. Een hoog histaminegehalte maakt ook minder stressbestendig, activeert maagzweren, hartritmestoornissen en hartinfarcten.
•Varkensvlees bevat vreemdsoortige tumorbevorderende stoffen, die als oncogenen, endobionten, siphonospora en polymorfa beschreven worden.
•Varkensvlees bevat virussen, met name griepachtige virussen. Deze virussen vestigen zich meestal in onze longen en grijpen hun kans tijdens een verzwakte periode van ons immuunsysteem. Dit kan ook leiden tot chronische verkoudheden.
•Varkens hebben een slechter ontgiftingsysteem, waardoor ze hun afvalstoffen sneller in vetweefsel opslaan. Bij consumeren van vlees (met vet) moet ons ontgiftingsmechanisme hiermee aan de slag. Levert aldus een grotere belasting op voor ons lichaam.

Nou, als je dit leest worden we wederom niet vrolijk, maar we kunnen begrijpen waarom het eten van varkensvlees zo slecht is voor de gezondheid.

Al met al is varkensvlees vies en ongezond vlees. Als we een periode absoluut varkensvlees vrij geleefd hebben, ontstaat er bij toevallig gebruik onmiddellijk een reactie, zoals jeuk, huidklachten en ontstekingen. Op deze manier is onzuivere voeding gemakkelijk en eenvoudig te herkennen.
carramba schreef: De schepping is zeker bewijs maar dan van evolutie. Ik ontken dat niet hoor... echt niet. T'gekke is dat jij dat ook kan zien maar niet wil zien wat er wel is.
Een theorie is de hoogste wetenschappelijke status die volgens de wetenschappelijke methode is te bereiken. Zwaartekracht theorie is er ook zo eentje. ”.
Een onbewezen theorie dient volgens wetenschappelijke methoden bewezen worden.
carramba schreef: Er valt niets anders te kopiëren... .
Men onderzoekt hoe “de natuur “ het doet en bouwt het vervolgens na.
Zo is een dolfijnneus nagebouwd, voor minder water weerstand, de huid van een haai is nagemaakt.

Men heeft een bomenvelmachine gemaakt op poten, die van een kever is afgekeken enzovoort.
Zo wordt de grond niet beschadigd.
Maar ja, kennelijk zit je op de maan.
carramba schreef: Ik zie niets in deze uitspraak wat onmogelijk door mensen bedacht kan zijn.
Het is een uitspraak van de schepper, opgetekend door Ezechiël.

Je komt er vanzelf achter. JHWH zal bewijzen te zijn.
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:Ik weet het ook niet hoor...
Weer een typisch geval van hypocriet geleuter....

Als er nou 1 partij is die dingen graag wil weerleggen en ontkennen is het wel het ID/schepping kamp, die net doet alsof de ET 1 of ander hopeloos theorietje is wat in een weekje in elkaar in geflanst :?

Je kan eeuwige discussies blijven houden over de inhoud van de ET, maar aan het einde van de dag is de ET en wetenschap gebaseerd op onderzoek waarna feiten zijn geconcludeerd, die feiten kunnen natuurlijk worden aangevuld, maar het wordt niet zomaar even uit de mouw geschud. ID daarentegen is gebaseerd op aannames, veronderstellingen en persoonlijke meningen, niet meer en niet meer, zo lang ID-ers dat niet willen inzien houdt het inderdaad op ja helaas....
JW88

Bericht door JW88 »

Als ik als niet gelovige een discussie begin met iemand die wel in God gelooft, dan lijkt mij toch de basis van dat gesprek dat de gelovige erkent dat wat hij gelooft slechts een geloof is, geen absolute zekerheid, vandaar de naam ''geloof'', maar heel veel gelovigen hier lijken die basis al niet te snappen....

Dan wordt er vervolgens natuurlijk weer keihard geschreeuwd ''ja maar atheïsme is ook een geloof'' ten eerste is dat een grove misvatting, maar dat heb ik nu al wel 1000x uitgelegd en ten tweede zie ik mijzelf helemaal niet als atheïst, ik zie mij zelf als niks omdat ik van mening ben dat er in eerste instantie helemaal niks is om wel of niet in te geloven, atheïst is dan ook vaak een term die gelovigen mensen geven die niet in God geloven, die term draag ik mij zelf absoluut niet op, wat dat zou inhouden dat ik ''niet in God geloof'' maar ik ''geloof'' niet in God net zozeer als dat ik ook niet in de Kerstman geloof. Iedereen in mijn omgeving die niet in God gelooft ziet zichzelf ook helemaal niet als atheïst maar als niks, iets wat voor gelovigen misschien lastig te begrijpen valt....
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

JW88 schreef:Als ik als niet gelovige een discussie begin met iemand die wel in God gelooft, dan lijkt mij toch de basis van dat gesprek dat de gelovige erkent dat wat hij gelooft slechts een geloof is, geen absolute zekerheid, vandaar de naam ''geloof'', maar heel veel gelovigen hier lijken die basis al niet te snappen....

Dan wordt er vervolgens natuurlijk weer keihard geschreeuwd ''ja maar atheïsme is ook een geloof'' ten eerste is dat een grove misvatting, maar dat heb ik nu al wel 1000x uitgelegd en ten tweede zie ik mijzelf helemaal niet als atheïst, ik zie mij zelf als niks omdat ik van mening ben dat er in eerste instantie helemaal niks is om wel of niet in te geloven, atheïst is dan ook vaak een term die gelovigen mensen geven die niet in God geloven, die term draag ik mij zelf absoluut niet op, wat dat zou inhouden dat ik ''niet in God geloof'' maar ik ''geloof'' niet in God net zozeer als dat ik ook niet in de Kerstman geloof. Iedereen in mijn omgeving die niet in God gelooft ziet zichzelf ook helemaal niet als atheïst maar als niks, iets wat voor gelovigen misschien lastig te begrijpen valt....
Een gelovigen die een gelovigen blijft; ja een gelovigen moet een zekerweter worden een van de geloofsgeheimen.Voorts wat heeft het voor zin discussie tussen een gelovige en een atheist eindeloos welles nietes.Discussie tussen agnost en gelovige werpt voor beiden kanten meer vruchten af.

Een gegeven is waar men van beiden kanten niet uit komt laat het rusten is wijzer dan te blijven bekvechten.Maar helaas is dat weinig mensen gegeven om echt mens te zijn.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
carramba

Bericht door carramba »

Alpha schreef:
carramba schreef: Ook dat kon de beste man niet aantonen want hij concludeerde dat micro organismen niet uit het niets kwamen maar uit de lucht waar een voedselbron aan blootgesteld werd. Voorheen werd aangenomen dat levende micro organismen uit het niets ontstonden. Hij was ook niet de eerste die deze ontdekking deed..
Ik citeerde wiki.
Daar staat ook vermeld dat Francesco Redi ontdekte dat levende vliegen verantwoordelijk waren voor de vliegen uit kadavers. Dat iets uit iets ontstaat.
Domweg citeren zonder de context te begrijpen is niet de manier. Hij heeft ontdekt dat leven niet uit spontane generatie ontstaat. Niet dat iets uit iets ontstaat daar ging zijn ontdekking niet over.
Alpha schreef:
carramba schreef: Helaas... een te grote sprong... de natuur heeft het gemaakt dus is er een schepper. Ik heb meer zoiets van de natuur heeft het gemaakt dus werken de natuurwetten.
Zijn Nederlandse wetten ook vanzelf ontstaan dan?
Je mag natuurlijk geloven wat je zelf wilt.
Ik vertel alleen dat je je op gevaarlik ijs bevindt.
Nederlandse wetten zijn door mensen gemaakt. Wat is het punt?? Gevaar voor wat??
Alpha schreef:
carramba schreef: Aparte logica..... dus de natuur is god of zo???.
God heeft de natuur geschapen met een ongelofelijk ingewikkeld, “selfsupporting” biosysteem.

In de computer begintijd was er een spelletje haasje, vosje. Je kon allerlei parameters instellen.
Alleen de juiste parameters brachten evenwicht.
Nee je ziet een ongelooflijk ingewikkeld, selfsupporting biosysteem en omdat het voor jou zo ongelooflijk ingewikkeld is dat je niet kan bevatten hoe zoiets door de natuurwetten kan ontstaan ga je er vanuit dat het door god geschapen is.

Computers hadden een simpel begin.... klopt. Zoals alles wat we observeren. Ook leven.
Alpha schreef:
carramba schreef: Ik kan hier niet echt serieus op ingaan ben ik bang......
Artefacten tonen aan dat het instrumentarium van artsen toen en nu nagenoeg gelijk was.

HHmmm hamers zijn volgens mij al duizenden jaren hetzelfde dus duizenden jaren geleden hadden technici ze dezelfde wetenschap als nu. Vreemde redenering.
Alpha schreef:
carramba schreef: Ik weet niet welke krant je leest maar ik zou het opzeggen..”
Kennelijk lees je dat soort berichten niet.
Nee die sla ik telkens over.
Dat gebeurt en het zal blijven gebeuren en ze zullen door de mand blijven vallen....echte wetenschap zal uiteindelijk toch telkens de feiten aanpassen waar nodig. Het bewijs dat wetenschap werkt.
Alpha schreef:
carramba schreef: En jij denkt dat ze dus benul hadden van micro organismen?? Ze wisten uit ervaring dat je beter uit de buurt kan blijven meer niet. Ze denken nu nog dat varkensvlees onrein is.... wisten ze toen veel. Van ringworm hadden ze nog nooit gehoord... eet het maar gewoon niet.
Nee ze wisten dat niet, ze kregen die regels van de schepper opgelegd.
Aaahhh maar andere volken kregen dat dan weer niet opgelegd want die aten wel varkensvlees en nog steeds alleen kwamen die er een keer achter dat je het goed moest verhitten dan werd je niet ziek, probleem opgelost. Alleen de domoren bleven koortsachtig regels naleven die ze notabene zelf bedacht hadden.
Alpha schreef:
carramba schreef: waar gedateerd maar voor die tijd indrukwekkend.... we leven in 2015.... ga eens met de tijd mee..”
Deze hygiëne regels zijn meer dam 3000 jaar oud en nog steeds geldig.
Heb je soms staar?
Citaat uit internet ( gezocht op varkensvlees ongezond):
Varkensvlees blijkt voor de mens extreem toxisch om allerlei redenen:

Hygiëne is nog steeds geldig maar niet indrukwekkend want we snappen tegenwoordig waarom en dat was in de oude tijden niet en dan is het wel indrukwekkend.

Alpha schreef:•Het blijkt dat het vetg.........blablabla......... moet ons ontgiftingsmechanisme hiermee aan de slag. Levert aldus een grotere belasting op voor ons lichaam.
Je reinste onzin.... geen enkel wetenschappelijk bewijs of verwijzing. Je moet gewoon goed en gebalanceerd eten en dan is er niets aan de hand. Miljoenen mensen eten varkensvlees en die zijn kerngezond.

Alpha schreef:
carramba schreef: De schepping is zeker bewijs maar dan van evolutie. Ik ontken dat niet hoor... echt niet. T'gekke is dat jij dat ook kan zien maar niet wil zien wat er wel is.
Een theorie is de hoogste wetenschappelijke status die volgens de wetenschappelijke methode is te bereiken. Zwaartekracht theorie is er ook zo eentje. ”.
Een onbewezen theorie dient volgens wetenschappelijke methoden bewezen worden.

Een theorie is per definitie wetenschappelijk bewezen anders heet het geen theorie maar een hypothese. Bovendien is het andersom dan jij omschrijft. Je moet eerst bewijzen hebben en dan kan je een theorie daaromheen bouwen. Vervolgens mag iedereen met tegenbewijzen de theorie omverwerpen. Als je denkt dat te kunnen ga je gang.
Alpha schreef:
carramba schreef: Er valt niets anders te kopiëren... .
Men onderzoekt hoe “de natuur “ het doet en bouwt het vervolgens na.
Zo is een dolfijnneus nagebouwd, voor minder water weerstand, de huid van een haai is nagemaakt.
Men heeft een bomenvelmachine gemaakt op poten, die van een kever is afgekeken enzovoort.
Zo wordt de grond niet beschadigd.
Maar ja, kennelijk zit je op de maan.
Dat zeg ik ..... er valt niets anders te kopiëren dan wat we in de natuur waarnemen.
Alpha schreef:
carramba schreef: Ik zie niets in deze uitspraak wat onmogelijk door mensen bedacht kan zijn.
Het is een uitspraak van de schepper, opgetekend door Ezechiël.
Wat ik al dacht... Ezechiël heeft dit zeker bedacht.... was ie een god of een mens?? Een mens toch?? I rest my case.
Alpha schreef:Je komt er vanzelf achter. JHWH zal bewijzen te zijn.
Ik wacht op dat bewijs... tot die tijd geloof ik er niets van.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ontkenning, smoesjes en bluf, is alles wat de atheïst heeft te bieden..
Dat blijkt in dit topic ook weer onmiskenbaar...
Het lijkt wel een cartoon.