¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

callista schreef:Maar ik ben het met je eens..en ik ben het ook meer dan zat hoe sommigen hier maar aan het dreigen zijn..eric-jan en Alpha o.a. dat je wat te wachten staat als je de dingen niet ziet zoals zij het zien en invullen... :evil:
Nou, eigenlijk vind ik het alleen maar zielig.....anderen angst aanjagen.....bah.
Wel een manier om hun eigen religie af te branden en mensen weg te jagen.
Ik dreig niet en heb nog nooit gedreigd.

Ik waarschuw wel voor de gevolgen. Zo kan je door "het ijs" zakken, als je de waarschuwing negeert.

Zo wordt er ook voor een tsunami, of voor een vulkaanuitbarsting gewaarschuwd.
Maar je hebt altijd mensen die dat negeren.
Het is ook niet niks, als je opeens alles achter moet laten.

Zo liet de rijke man Jezus uitnodiging schieten vanwege zijn bezittingen.
Wanneer die in Jeruzalem waren, was hij ze toch kwijt, dus had hij niets verloren, maar alleen maar gewonnen.
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

Carramba schreef:Respect... begin dan bij jezelf en respecteer dat een ander die jou theologie niet deelt er volkomen buiten gehouden wil worden.
Kijk jou leer die zegt dat ik een leven zal hebben na de dood.... daar heb ik niks over te zeggen..... en alsof dat nog niet genoeg is bepaald het ook dat ik dat in de hel mag doorbrengen. En ook daar heb ik niets over te zeggen. En nu wil je dat ik dat respecteer?? Dacht het niet.

Hou het bij jezelf en je geloofsgenoten en mij zal je niet meer horen. Helaas zit dat er niet in.
Ga je ook niet verschuilen achter "het is de wil van god" of "ik bepaal dat niet dat doet god" want jij hangt deze leer aan en je bent dan op zijn minst medeplichtig aan dit soort waardeoordelen. Medeplichtigheid is even erg zo niet nog erger.
Je kunt mij niet betichten van dreigen met hel en verdoemenis en ook niet dat ik zeg dat iets de wil van God is. Integendeel, ik heb me regelmatig verzet op dit forum tegen al dat gedreig. Ook in dit topic.
Denk jou nou heus dat ik dingen in de schoenen van God schuif, als 'de wil van God' als je als heel kleine kleuter je mama verliest aan een kl*** ziekte? Of dat ik de MH17 in Zijn schoenen schuif? Het zie als een oordeel of zo?
Ik protesteer er tegen, maar ben niet verantwoordelijk voor wat bepaalde figuren op dit forum erover schrijven.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Men moet de dingen ook niet uit zijn verband trekken natuurlijk.

In eerste instantie GEEFT God leven, en Hij gaf geen leven om dood te gaan.

Aangezien God per definitie de Oorsprong is waaruit naar zijn Wil alles is voort gekomen, heeft Hij ALLE recht om het weer op te doeken.
Geen leuke gedachte voor de gemiddelde moderne humanist natuurlijk, maarja, als God bestaat, dan is het bestaan nu eenmaal naar zijn Wil.

Het enige dat God doet is duidelijk maken dat er in HEM leven is, en buiten Hem niet.

In Christus biedt Hij herstel en rechtvaardiging, opdat wij LEVEN en NIET vergaan.

toev.:
Nu is de Wet van Christus dat wij onze medemens lief hebben, niet veroordelen, vergeven, eerlijk zijn ook, dus niet liegen en ook niet onszelf boven een ander stellen.
Agape als Wet dus.

Overduidelijk is helaas dat dat dikwijls mis of HELEMAAL mis gaat, zie de in bloed geschreven geschiedenis van het christendom.
Aan de rotte vruchten herkent men de rotte boom, jawel, het "true Scotsman argument" inderdaad.
M.i. mag en misschien moet men zelfs de Christen hier op aanspreken.

Dit verandert echter niets aan God, aan Christus, noch aan het Woord, ook niet het geschreven Woord.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

carramba schreef:
Martine schreef:Er zou eindelijk eens respect voor elkaar moeten zijn.

Respect... begin dan bij jezelf en respecteer dat een ander die jou theologie niet deelt er volkomen buiten gehouden wil worden.
Kijk jou leer die zegt dat ik een leven zal hebben na de dood.... daar heb ik niks over te zeggen..... en alsof dat nog niet genoeg is bepaald het ook dat ik dat in de hel mag doorbrengen. En ook daar heb ik niets over te zeggen. En nu wil je dat ik dat respecteer?? Dacht het niet.

Hou het bij jezelf en je geloofsgenoten en mij zal je niet meer horen. Helaas zit dat er niet in.
Ga je ook niet verschuilen achter "het is de wil van god" of "ik bepaal dat niet dat doet god" want jij hangt deze leer aan en je bent dan op zijn minst medeplichtig aan dit soort waardeoordelen. Medeplichtigheid is even erg zo niet nog erger.
Modbreak Tin t.a.v Carramba: Volslagen ontoelaatbare post.
Hierbij een officiële waarschuwing.
Als er iemand is die respect heeft is het Martine wel.
Deze post van jou getuigt echter van het omgekeerde.

Carramba schreef:
Martine schreef:Soms vraag ik me af waarom sommige mensen die atheïst zijn, niet naar 'freethinker' gaan - hét forum voor atheïsten - in plaats van mensen die - tjonge jonge hoe is het mogelijk - in God geloven te dwarsbomen.
Want een gesprek voeren is jou onbekend.
Dan moet het forum atheïsten niet toe staan. Als je je mening wil posten dan ben je daar vrij in.... en diezelfde vrijheid op meningsuiting heeft een atheïst ook. Ik krijg ook kritiek op mijn posts en ik ga de confrontatie gewoon aan. Wil je geen kritiek?? post dan niet.

Modbreak Tin t.a.v CARRAMBA: Dit forum staat mensen toe die welwillende belangstelling hebben voor verschillende zienswijzen. Helaas is dat nogal een moeilijk iets voor veel mensen. En dat geldt zowel voor sommige christenen als atheïsten hier. Het forum is in feite niet voor mensen die van het dogma uitgaan dat er buiten de materie en eigen zintuigelijke waarneming niets kan bestaan. Niet dat men daar per se in moet geloven, maar vergelijk het met een onderzoeksinstituut dat de mogelijkheid van buitenaards leven onderzoekt. Men hoeft er niet in te geloven om er te werken, maar men wordt wel geacht het te onderzoeken, en niet domweg te ontkennen.
p.s: dit is een modbreak/mededeling, en dus geen post om op te reageren.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Respect is iets dat je geeft, per definitie.

Schiet er geregeld bij in via qwerty www communicatie.... :oops:
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Je kunt mij niet betichten van dreigen met hel en verdoemenis en ook niet dat ik zeg dat iets de wil van God is. Integendeel, ik heb me regelmatig verzet op dit forum tegen al dat gedreig. Ook in dit topic.
Denk jou nou heus dat ik dingen in de schoenen van God schuif, als 'de wil van God' als je als heel kleine kleuter je mama verliest aan een kl*** ziekte? Of dat ik de MH17 in Zijn schoenen schuif? Het zie als een oordeel of zo?
Ik protesteer er tegen, maar ben niet verantwoordelijk voor wat bepaalde figuren op dit forum erover schrijven.
Wij zijn geborgen bij God

Je hebt daar volkomen gelijk in en blijf zeggen wat je te zeggen hebt :!: :!: :!: :!:

En hebben ze gen respect voor je is hun verwijt.Het respect is aan hen die echt mens zijn ongeacht achtergrond religie of geen religie;gewoon doorgaan Martine.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Afbeelding
Martine

Bericht door Martine »

Dank jullie...
carramba

Bericht door carramba »

Martine schreef:
Carramba schreef:Respect... begin dan bij jezelf en respecteer dat een ander die jou theologie niet deelt er volkomen buiten gehouden wil worden.

Ja maar ik begrijp niet dat je een fundamenteel onderdeel van de christelijke leer overboord gooit. Hoe zit dat dan?
carramba

Bericht door carramba »

Alpha schreef:Het is jammer dat de hel niet bestaat. Die is door hebzuchtige machtswellustelingen bedacht.
Er zijn anders genoeg gelovigen die weldegelijk geloven in de hel.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Alpha schreef:Het is jammer dat de hel niet bestaat. Die is door hebzuchtige machtswellustelingen bedacht.
Mensen geloven wel onmogelijkere dingen, zoals dode zaken die spontaan tot leven komen.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 15 okt 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Martine

Bericht door Martine »

carramba schreef:Ja maar ik begrijp niet dat je een fundamenteel onderdeel van de christelijke leer overboord gooit. Hoe zit dat dan?
Uit de Bijbel lees ik dat God liefde is, dat Hij barmhartig is.
Er zijn stromingen die de nadruk leggen op het 'eeuwig verloren' zijn. Hoe kan dat als God liefde is?
Ik heb ooit een onderwijzer gehad die hel en verdoemenis nooit oversloeg in de Bijbelse les. Dat is destijds bij mij als tienjarig kind diep binnengekomen en de angst was geboren. Maar het is niet wáár wat hij zei.
Ik citeer een tekst uit de eerste brief van Johannes (NBV):
2.1: Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter nog zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2. Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

en: het Evangelie van Johannes schrijft: (ook NBV)
5: 22: De Vader zelf velt over niemand een oordeel, maar heeft het oordeel geheel aan de Zoon
Ja, er zijn Bijbelgedeelten die spreken van het oordeel en over 'verloren gaan'.

Nog één keer het Evangelie van Johannes:
3: 16/17: Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 17 God heeft Zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.
Ik weet dat ik niet volmaakt ben en dat er soms dingen gebeuren, of gedachten zijn die niet goed zijn. Maar ik weet dat ik niet bang hoef te zijn: ik mag dagelijks leven uit de vergeving.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

twee maal drie is vier
wiede wiede wie en twee is negen
richt de wereld in wiede wiede naar mijn eigen zin.
Zo leefd het zich veel ontspanter.

Vraagd zich, hoe ver we daarmee gaan?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hitler ging er vrij ver in.
callista

Bericht door callista »

vrolijke schreef:
twee maal drie is vier

Zo is het vrolijke

Afbeelding
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Dit verdient overigens en beter antwoord dan die ik gaf.

Het is natuurlijk aantrekkelijk voor een instituut met ambities voor macht en heerschappij, om te kunnen dreigen met een hel.
Dat hoeft niemand uit te leggen, denk ik.

Maar, als we van de Bijbel uit gaan, en niet van het christendom, dan blijkt dat de zaak voor annihilatie veel sterker staat dan de zaak voor een helmetonophoudelijke marteling zonder vergeving, zonder einde.

Bijvoorbeeld,het kaf en het koren, waarbij het om het behoud /oogsten van het koren gaat, niet om het kaf.
Het kaf immers, wordt verbrand, en bestaat dan niet meer.

Er is eeuwig leven in Christus.
Johannes 3:16 NBG51:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

De verzen die schijnbaar toch een eeuwige straf impliceren zijn er maar weinig, en geven ook ruimte voor een andere interpretatie.
Zo is het eeuwige aspect van de 'straf' sowieso een 'eeuwig resultaat', oftewel voor eeuwig vernietigd, iig niet levend.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Hel en hemel zijn zaken van het innerlijk, dus niet in eerste instantie een plaats. Het kan wel een plaats worden als gelijkgestemden elkaar opzoeken.
viewtopic.php?f=25&t=2418&start=13
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Lorber?
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:
vrolijke schreef:
twee maal drie is vier

Zo is het vrolijke

Afbeelding

Afbeelding

Nou lekker ontspannen leven met een pintje er bij dat is niet gek met wat bitterballen in de frituur.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Rechtuit schreef:
callista schreef:
vrolijke schreef: Zo leefd het zich veel ontspanter.

Zo is het vrolijke

Afbeelding

Afbeelding

Nou lekker ontspannen leven met een pintje er bij dat is niet gek met wat bitterballen in de frituur.
Oef, let toch op dat buikje. Dat is binnenkort niet meer rechtuit.
Only dead fish go with the flow
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:Respect is iets dat je geeft, per definitie.

Respect is vandaag de dag een verloren term, die selectief en hypocriet wordt gebruikt als het goed uitkomt. Mensen die het hardst schreeuwen om respect, hebben vaak zelf geen enkel respect in het algemeen voor anders denkenden. Respect is voor mij echt nietszeggend geworden, een soort trucje dat uit de kast wordt gehaald als men het even moeilijk krijgt.... en waar ligt de grens van respect? Moet je voor iedereen respect hebben? Ongeacht die persoon zijn mening of daden...
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
Dit verdient overigens en beter antwoord dan die ik gaf.

Het is natuurlijk aantrekkelijk voor een instituut met ambities voor macht en heerschappij, om te kunnen dreigen met een hel.
Dat hoeft niemand uit te leggen, denk ik.
Dat is wel zeker! Het wordt gewoon schaamteloos ingezet voor machtsmisbruik door religie, om je kapot te schamen....
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Inmiddels in onze cultuur is er al een tijdje niet veel meer over van die macht van het christendom, maar toch is het geloof in een eeuwig leven in de hel gebleven onder de Christenen, die zelf tegenwoordig uitgebreid de Bijbel kunnen bestuderen zonder peer pressure van hun mede-gelovigen en voorgangers.
Raar toch..

Het probleem:
Stel, je gelooft in God en je gelooft in eeuwig lijden in de genadeloze hel.
Nu kan je niet van God houden omdat Hij mensen in de hel laat leven in pijn en horror, maar dat betekent dat je er zelf ook mogelijk in terecht komt, als je God er om haat, omdat je bijvoorbeeld veel ongelovigen kent, die je als medemens lief hebt.

En wat hou je dan over?
Macho-Christenen (bij gebrek aan een betere term), die het weinig doet dat hun medemensen eeuwig zullen leven in horror en onder marteling, zonder genade, zonder einde.
Ik weet er wel een paar te noemen, zoals John McArthur en diverse Neo-Calvinisten enz... (ik zou het moeten opzoeken)
Zij hebben een grimmige God, en zijn trots dat ze er niet van terugdeinzen.
Maar volgens mij neigt dat meer naar sociopathie, en zeker niet naar naastenliefde.
Zij vergeten kennelijk ook dat de Losprijs volledig is betaald voor de hele wereld, en dat alleen het lasteren van de Heilige Geest een onvergeeflijke zonde is, en dat er een 'schare die niemand tellen kon' in de Hemel zal aankomen, gerechtvaardigd in Christus.

Enfin, een zoveelste rare tak van het christendom...
Het is ook niet raar dat geen hond er nog wat van kan geloven...
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
Mensen geloven wel onmogelijkere dingen, zoals dode zaken die spontaan tot leven komen.
Hoebedoelu uit uw mond? :o
O, haha nu snap ik je! ;)
En ik ben het zelfs nog met je eens ook :P
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

JW88 schreef:
Jerommel schreef:Respect is iets dat je geeft, per definitie.

Respect is vandaag de dag een verloren term, die selectief en hypocriet wordt gebruikt als het goed uitkomt. Mensen die het hardst schreeuwen om respect, hebben vaak zelf geen enkel respect in het algemeen voor anders denkenden. Respect is voor mij echt nietszeggend geworden, een soort trucje dat uit de kast wordt gehaald als men het even moeilijk krijgt.... en waar ligt de grens van respect? Moet je voor iedereen respect hebben? Ongeacht die persoon zijn mening of daden...
Wij moeten ook altijd :lol: :lol: :lol: :lol: als men over respect begint,dat is dan het einde van de respect. :| :| :|