Wat betekent het om als een kind het koninkrijk te aanvaarden?Lucas 18: 15-17 (WV) schreef:Ze brachten ook kleine kinderen bij Hem, met de bedoeling dat Hij ze zou aanraken. Wanneer de leerlingen dat zagen, wezen ze hen terecht. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen en houd ze niet tegen, want van zulke kinderen is het koninkrijk van God. Ik verzeker jullie, wie het koninkrijk van God niet als een kind aanvaardt, komt er beslist niet in.’
Wat heeft een kind voor op een volwassene? Ik noem maar wat aspecten die volgens mij vaak terugkomen in de Bijbel:
- afhankelijkheid. Een kind kan zichzelf niet redden en is geheel op zijn ouders aangewezen voor veiligheid en alle noodzakelijk dingen.
- ontvankelijkheid. Ben je afhankelijk, dan kan je alleen maar ontvangen en een kind heeft daar geen moeite mee. Ontvankelijkheid zit er ook in naïviteit en leergierigheid.
- vrijmoedigheid of brutaliteit. Een kind vraagt gewoon, ondanks herhaaldelijk nee. Het luistert naar zijn behoeften en geeft daar uiting aan.
- vertrouwen. Een kind vraagt zich niet af of zijn ouders hem wel liefhebben. Er is geen vrees voor de ouders.
- liefde. Een kind heeft zijn ouders onvoorwaardelijk lief en daar komt niemand tussen.
Zomaar een opsomming. Natuurlijk gaat het vaak fout en ontstaat er scheefgroei. Afhankelijkheidsrelaties worden misbruikt, vragen wordt ontmoedigd ("kinderen die vragen worden overgeslagen"), ouders komen onvoorspelbaar uit de hoek, etc.
Het volwassen leven kan er zomaar heel anders uitzien:
- je bent op jezelf aangewezen - weinig afhankelijk
- weinig ontvankelijk - je bent een aantal illusies armer -realistisch in het leven staan
- vragen is een teken van zwakte/je kan het beter zelf in de hand nemen
- wie kan je nog vertrouwen?
- liefde: een pakketje schroot met een dun laagje chroom?
Wat moet je nu vanuit de Bijbel dan met de oproep om het koninkrijk als kind te aanvaarden?