-2-
De homeopaat was er ondersteboven van en hij stamelde nog dat hij niet kon beloven dat hij dit kon genezen en dat hij die nier weer meer aan de praat kon krijgen. Ik vertelde hem dat de regulieren mij niet konden helpen. Toen wilde hij het wel proberen. Het kon wel lang gaan duren.
Een lang verhaal iets ingekort: Binnen twee maanden trok de huid bij, en drie maanden later was het bloed uit de urine weg en had ik weer meer energie.
In de jaren daarna kwam er telkens 1 steen terug. Vaak heb ik reguliere middelen moeten nemen, om een afsluiting op te lossen of te voorkomen. Die reguliere middelen zijn buitengewoon slecht voor de maag en de
nierfunctie (!), waardoor ik sinds een jaar of drie daar
zoveel mogelijk helemaal vanaf zie (dit is niet altijd mogelijk, maar dankzij natuurlijke middelen is het wel mogelijk om het zoveel mogelijk te beperken). Alle diëten die
artsen mij gaven, werkten niet en hebben alleen maar meer ellende opgeleverd. De eerste lijst van 3 A-4tjes bevatte van alles en nog wat, als er maar oxaal in zat was het verboden. Dat hielp niet, ik kreeg gewoon elk jaar weer een steen. De volgende arts zei dat ik dierlijke eiwitten moest vermijden. Ik werd vegetariër. De problemen werden erger. Vervolgens was het de zuivel die ik van de reguliere artsen moest laten staan. Toen ontstond er een B12-tekort. Ik kreeg last van gevoelsuitval in de onderste helft van mijn gezicht, daar begon het mee. De huisarts beweerde dat het allemaal tussen mijn oren zat. Toen viel ook het gevoel uit in mijn handen en ten einde raad ging ik naar een natuurgeneeskundig en orthomoleculair
arts. . Deze had meteen een vermoeden wat er aan de hand was, en stuurde mij door voor bloedonderzoek. Ik had een tekort aan alle B-vitaminen, het calciumgehalte in het bloed was veel te laag en het B12-gehalte was 157. Volgens de reguliere norm was de ondergrens van B12 150, maar mijn orthomoleculaire arts sprak daar schande van, bij een gezond persoon van een zo jonge leeftijd hoort het B12 gehalte zeker boven de 350, maar eerder richting de 700 te zijn. Inmiddels, vele jaren later hebben de regulieren de norm voor de ondergrens bijgesteld naar 200.
Toen kwam ik terecht - nadat ik dat geëist had - bij een lieve, menselijke uroloog in een katholiek ziekenhuis in een andere stad, die nu eens niet gelijk met een vooroordeel op de proppen kwam. Hij stuurde mij door voor een scan en hij regelde ook met een telefoontje dat ik meteen tussendoor kon en dus niet weer eerst daarvoor een afspraak moest gaan maken. Daar kwam o.a. uit dat er een beschadiging op mijn rechter nier aanwezig was. De niersteenvorming lag helemaal niet aan mijn stofwisseling en dus ook helemaal niet aan mijn dieet, maar aan de beschadiging van het epitheelweefsel. Door de beschadiging van het epitheelweefsel, maakt het lichaam een lijmstof aan die de beschadiging afdicht. En aan die lijmstof gaan kristallen kleven. Dit is niet te voorkomen, hooguit te vertragen. Ik werd van alle diëten ontslagen en moest juist wel zuivelproducten gebruiken, omdat calcium uit zuivel in de darmen oxalaten wegvangt, die dan alvast niet meer zoveel aan de beschadiging op mijn nier kunnen gaan hechten.
Wat homeopathie en kruidengeneeskunde voor mij doet op het gebied van de nier, is
a) de nier ondersteunen tijdens een niercrisis
b) de vochtafvoer ondersteunen en stimuleren
c) de vertering van eiwitten vergemakkelijken
d) een steen helpen oplossen (kleiner worden/gladder worden, zodat ie er makkelijker uitkan) als deze eenmaal in de blaas is terechtgekomen.
Wat homeopathie niet voor mij kan doen is de urinewegen verwijden. Als ik een volledige afsluiting heb, dan kan ik niet anders dan reguliere middelen nemen (diclofenac zetpil in hoge dosering, en xatral, maar dat laatste kan ik niet meer nemen omdat ik daar na een aantal jaren bijwerkingen van heb gekregen op het hart). Xatral is een middel voor mannen met een vergrote prostaat, maar tijdens een crisis waarin ik op de eerste hulp belandde, kreeg ik het toegediend omdat gebleken was dat het ook bij vrouwen met een niersteen de plasbuis verwijdt, waardoor een steen er beter doorheen kan. Maar het kan hartklachten veroorzaken als bijwerking. Dat deed het bij mij een aantal jaren niet, maar sinds de laatste vier jaar wel. Ook de bijwerkingen van de diclofenaczetpillen worden nu ernstiger. Die neem ik zo min mogelijk, maar soms kan het niet anders. Dan zwelt mijn buik op, omdat de nier vocht gaat vasthouden. Heel vervelend. Gelukkig kan ik met homeopathie en kruidengeneeskunde tot nog toe heel veel. Ook als ik zo opgezwollen ben van vocht, want dan helpt het mij om dat vocht toch weer kwijt te raken
Homeopathie werkt ook bij babies en bij dieren. Het zit niet tussen de oren, het werkt gewoon goed. Soms kan het wat langer duren voor het juiste middel bij de juiste persoon is gevonden.
Het maakt mij niet uit hoe bekrompen sommige mensen erover willen denken, en wat voor idiote onzinverhaaltjes men eraan ophangt, maar weet wel dat de waarheid je in gaat halen. Iedereen die de natuurlijke geneeswijzen, waaronder de homeopathie, zwartmaakt, komt gewoon voor gek te staan. De wetenschap haalt je in. Je denkt nu misschien populair te kunnen doen, maar wie het laatst lacht......
Mensen die de homeopathie zwartmaken met de idioterie dat daar geesten mee te maken zouden hebben, die zie ik als de persoon van Catweazle. Toen Edward het licht aandeed, dacht Catweazle dat er demonen in het spel waren en dat Edward aan zwarte magie deed.
Dat betekent niet dat men kritiekloos moet zijn ten aanzien van welke geneeswijzen dan ook.
Ik sluit bepaald niet uit dat ik uiteindelijk weer terugbeland bij de uroloog. Hij kon destijds niets voor mij doen, omdat vergruizing van een steen bij mij alleen maar meer schade toebrengt aan het epitheel. En juist die beschadiging is de oorzaak van de steenvorming. Maar ik mocht altijd bij hem terugkomen. De afgelopen twee jaar is het probleem enorm toegenomen, van 1 steen per jaar naar 4. Dit is naar mijn eigen beoordeling waarschijnlijk gekomen doordat ik geen zuivel meer verdroeg omdat ik óók galstenen bleek te hebben. Nu is mijn gal eruit en kan ik weer gewoon zuivel gebruiken. Hopelijk vermindert dit de steenvorming weer, maar dat moet de tijd uitwijzen. Maar ook met de toename van het probleem is ook de oplossing (homeopathie en kruidengeneeskunde) steeds nabij geweest. Onlangs ben ik een steen van 1 hele centimeter kwijtgeraakt, zonder diclofenac en zonder xatral, maar met natuurgeneesmiddelen. Ik besef echter wel dat dat ook anders had kunnen aflopen en dat dit in de toekomst anders kan aflopen. Maar ik leef in het nu, met alle middelen die God de mens ter beschikking heeft gesteld, inclusief de natuurgeneeskunde.