Jerommel schreef:Piebe 2.2 schreef:Alloniempje schreef:Ik stel je nog een keer de vraag, reproduceren wasmachines?
Het feit dat creationisten krampachtig proberen de evolutietheorie te rijmen met hun geloof is veelzeggend.
Een militante christen zegt f**k de evolutietheorie, want zijn geloof put hij niet uit de wetenschap.
Klinkt leuk, maar de wetenschap ondersteunt evolutie ook niet, dat doet alleen de populaire wetenschap.
'De wetenschap ondersteunt de evolutietheorie niet'.
Eigenlijk wel een interessante uitspraak, die de vraag oproept in hoeverre de evolutietheorie wetenschappelijk plausibel is. Daar zitten een paar aspecten aan.
- de evolutietheorie bevat vele witte plekken: zaken die (nog) niet verklaard zijn.
Iedereen is het erover eens dat dit het geval is. Controverse is hooguit hoe je daarmee omgaat: vind je bijvoorbeeld dat de theorie ongeloofwaardig is omdat ze teveel cq te belangrijke onverklaarde zaken herbergt. Dat zou je kunnen vinden, maar om je daarover een onderbouwde mening te vormen vergt wel terzake dienende wetenschappelijke expertise.
Een andere manier ermee om te gaan is de 'gaten' in te vullen met een andersoortige verklaring zoals het postuleren van een geestelijke entiteit - de schepper of zoals bij ID de niet nader omschreven ontwerper. Ook dat kun je vinden, maar heeft de consequentie dat je daarmee buiten de wetenschap bezig bent. Het nadeel is verder dat als de reguliere empirische natuurwetenschap toch een goede verklaring vindt voor zo'n 'gat', je redenering ernstig in discrediet wordt gebracht. Denk in dit verband aan het atheistische denkbeeld van de 'god van de gaten', die een gevecht tussen god en wetenschap voorstelt dat in mijn beleving op een misvatting berust. Dan is het geen wetenschappelijke controverse meer, maar een controverse tussen 'eigentijdse' wetenschap en 'achterhaalde' religie. Ik zie niets in zo'n controverse.
- de evolutietheorie is door nieuwe wetenschappelijke inzichten achterhaald.
Het is natuurlijk zo dat een theorie naar aanleiding van nieuwe inzichten en nieuw onderzoek gereviseerd wordt. Zeker bij een theorie zoals evolutie, die inmiddels een paar honderd jaar oud is en bovendien zo'n veelomvattend onderwerp heeft: de ontwikkeling van het leven op onze planeet, is het te verwachten dat die bij gelegenheid wordt bijgesteld. Ik vind het tendentieus om in dat verband van 'krampachtig overeind houden' te spreken. Het is normaal en pleit voor de wetenschap dat theorieen worden herzien of geheel vervangen als nieuwe inzichten daar aanleiding toe geven.
Ook bij dit aspect moet je van goede huize komen om zelf een degelijk onderbouwde mening te vormen of zo'n theorie nog plausibel is.
Over genoemde punten kan je dus een wetenschappelijk debat voeren mbt de geldigheid van de evolutietheorie. De bijdrage van creationisten en ID is van een andere orde omdat hun uitgangspunten buiten de wetenschap vallen. Een gesprek 'schepping of evolutie' gaat uit van een appel en een peer, en doet alsof ze hetzelfde zijn. Bovendien wordt de mogelijkheid van ander fruit genegeerd.
Schepping en wetenschap zijn geenszins elkaars tegengestelden.
Alleen is het wetenschappelijke paradigma " te klein voor God", en zelfs het heden, de werkelijkheid is er nog niet door doorzien.
Maar het beperkt zich sowieso tot dode krachten en wetten.
De vraag hoe religie en wetenschap zich verhouden vind ik niet zo simpel als op het eerste gezicht misschien lijkt. Inktvlam betoogt dat wetenschap a priori al nooit gescheiden kan worden van wereldbeeld. Zelf denk ik dat het verstandig is open te staan voor de inzichten die empirische natuurwetenschap oplevert, ook als dat tot resultaten leidt die in strijd zijn met je religieus geinspireerde wereldbeeld. Alleen moet je je dan bewust zijn van de beperkingen die de wetenschappelijke methode oplegt. Jazeker, het wetenschappelijke paradigma is te klein voor God. Maar datzelfde paradigma bevat ook het nodige gezond verstand, hoe beperkt ook. En het is maar de vraag in hoeverre God van ons vergt dat we ons verstand buiten spel zetten. In een extreem geval zou bijvoorbeeld de redenatie kunnen zijn dat de aarde hol is, maar wij zien dat niet omdat de satan het licht buigt. Waarmee ik alleen maar wil zeggen, hoe ver wil je gaan met het ongeldig verklaren van natuurwetenschappelijk inzicht ten opzichte van je wereldbeeld? Waar leg je de grens.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)