¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
JW88 schreef:
BdO schreef:
Jerommel schreef: Het conflict is menselijk, en gaat om de positie in de hierarchie van de werkelijkheid.
Mensen willen de werkelijkheid meester zijn, van nature.
Maar mensen weten tegelijk dat ze er aan onderworpen zijn.
Als je die natuur van heersen over de werkelijkheid wilt afleggen is het misschien tijd je te onderwerpen aan het feit dat als God bestaat hij dat doet in dat deel van de werkelijkheid wat wij niet kennen.

JW88 doet dat, en zijn axioma is dat wat hij niet kent voor hem ook niet bestaat.
Jij doet dat ook, en jouw axioma is dat God wel bestaat, je kunt hem immer niet ontkennen.

Geen van beide axioma's zin kortzichtig (of 1 van al die andere termen waarmee men hier denigrerend over elkaars visie spreekt), het is alleen beide een manier van omgaan met het deel van de werkelijkheid die je niet kent, de een in zichzelf niet slechter dan of ondergeschikt aan de ander, het is gewoon verschillend.
Ik heb geprobeerd iets aan Jerommel uit te leggen m.b.t. die visies, maar toen reageerde hij niet meer, beetje zwak maar goed ik zal nog 1 poging doen.

Jerommel verwijt mij en andere niet gelovigen dat wij slechts door 1 bril kijken, de materialistische/naturalistische bril en niet door andere brillen. Toen zei ik tegen hem: Kan het niet zo zijn dat een atheist door alle brillen heeft gekeken maar vervolgens alsnog concludeert dat God niet bestaat, wat is daar op tegen en waarom kan dat niet? En nog belangrijker waarom kan je dat niet respecteren? Die vraag werd hem even te moeilijk en toen droop die af...... heel jammer want dat had een interessant gesprek op kunnen leveren, ik vraag mij dan ook af of hij wel echt het gesprek aan wil gaan, maar goed..... bij deze een tweede kans om hier op te reageren.
Het probleem met al die brillen is dat ze geen van alle het probleem oplossen dat we het moeten doen met een beperkt blikveld. Door hoeveel brillen je ook kijkt, je zult geen God zien. Echter, hij kan nog steeds bestaan (net als het spaghettimonster etc.) maar dan wel uitsluitend buiten ons blikveld. Of misschien is de vergelijking wel beter als wij wel kijken, geen oren hebben, terwijl God alleen maar hoorbaar is of zoiets. Ons waarnemingsvermogen is in ieder geval ontoereikend. Als je bewust bent van de mogelijke beperkingen van ons waarnemingsvermogen, dan is er altijd de mogelijkheid dat zaken kunnen bestaan, ook al kunnen we ze niet waarnemen. Maar het blijft slechts een mogelijkheid, je kunt niet zeggen "het bestaat", maar je kunt ook niet zeggen "het bestaat niet".

Je kunt je natuurlijk wel afvragen of het zinvol is om uit te gaan van iets wat je niet zeker kunt weten. Voor sommigen wel. Eigenlijk doen vrijwel alle mensen dat onbewust wel, dat ze ergens vanuit gaan zonder dat ze dat zeker weten. Veel mensen hebben bijvoorbeeld behoefte aan hoop. Niet tegen beter weten in, maar hoop tegen niet-weten in. Geloof ligt m.i. heel dicht daar tegen aan, alleen is bij geloof de gelovige veelal uit het zicht verloren dat het om hoop gaat, terwijl het in de beleving van de gelovige zelf meer een karakter van "weten" krijgt. In termen van argumenteren heb je daar niet zoveel aan, maar voor emotionele stabiliteit is dit vaak noodzakelijk, net als dat voor alle mensen het hebben van hoop een noodzakelijk iets is.
Laat ik beginnen met zeggen dat ik het met het tweede stukje over hoop redelijk met je eens ben, ik denk dat hoop vaak de drijfveer is tot geloof, of in elk geval 1 van de drijfveren, dat, dat valse hoop is, is een hele andere discussie.

Met het eerste stukje ben ik het echt compleet maar dan ook compleet oneens. Jij sluit dus niet uit dat een vliegend spaghetti monster bestaat? Ik bedenk nu ter plekke een groen geel gestippelde eenhoorn die over regenbogen rent, kan het zijn dat die ook bestaat? NEE natuurlijk niet! je kunt dus heel goed zeggen ''het bestaat niet'' , hoeveel dingen zijn er al wel niet met de fantasie van de mens gecreëerd, kijk maar eens naar de gemiddelde Hollywood film, denk je dat, dat ook allemaal echt kan zijn? Kom op BdO, ik neem aan dat je zelf door hebt dat je nu echt de plank volledig misslaat met die uitspraak van je.

Ik vind dat stukje over buiten onze werkelijkheid ook altijd zo mooi heh, en dat we beperkt zijn in onze waarnemingen. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat als er al iets buiten onze werkelijkheid zou zijn we er geen zinnig woord over kunnen zeggen omdat we het niet kunnen waarnemen, het is dan dus ook niet bewijsbaar. Hoe kan je dan in vredesnaam constateren dat er iets buiten onze werkelijkheid is wat we niet kunnen waarnemen als we het niet kunnen waarnemen? :? En dan komt ook nog de vraag hoe weet je dat ons waarnemingsvermogen beperkt is? Waarom kan niet alleen maar de realiteit bestaan waar wij in leven en die wij waarnemen?
BdO

Bericht door BdO »

Strikt genomen is het zo dat je niet kunt constateren dat er buiten de waarneembaarheid iets is. Echter, het is wel zo dat er tegenwoordig zaken binnen onze waarneembaarheid zijn gekomen die dat vroeger niet waren, en dat die zaken er ook al waren voordat ze binnen onze waarneembaarheid kwamen. Daarmee is in ieder geval wel aangetoond dat wat buiten onze waarneembaarheid is wel kan bestaan. En ja, dat geldt dus ook voor een begrip spaghettimonster waarvan de onwaarneembaarheid onderdeel is van de definitie. Die kan bestaan. Hoe zinvol het is om van dat bestaan uit te gaan is een andere discussie, maar bestaan kan die.

Overigens maakt wetenschap ook gebruik van iets met betrekking tot het niet-weten: het opstellen van hypotheses. Uiteraard om vervolgens te toetsen of de hypothese waar is of niet, maar de gok gaat toch altijd vooraf aan de kennis. Een hypothese is dus ook een soort omgaan met het niet weten.

Over valse hoop: Wanneer is hoop vals? Als je hoopt op iets wat je niet zeker weet? Als dat zo zou zijn kan het hele begrip hoop niet bestaan. Volgens mij is hoop dus pas vals als je hoopt op iets waarvan het zeker weten niet bestaat. En dat is in het geval van geloof dus niet zo. Je kunt daarom niet spreken van geloof als valse hoop.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:Strikt genomen is het zo dat je niet kunt constateren dat er buiten de waarneembaarheid iets is. Echter, het is wel zo dat er tegenwoordig zaken binnen onze waarneembaarheid zijn gekomen die dat vroeger niet waren, en dat die zaken er ook al waren voordat ze binnen onze waarneembaarheid kwamen. Daarmee is in ieder geval wel aangetoond dat wat buiten onze waarneembaarheid is wel kan bestaan.
Ja sorry hoor, maar ik vind dit echt een reactie van niks..... extreem tam ook, en je spreekt jezelf gewoon keihard tegen, je gaat helemaal niet in op mijn argumenten en verteld zomaar wat zonder er verder op in te gaan, noem dan ook wat concreets, wat is nu wel binnen onze waarneembaarheid en was dat vroeger niet?

En ik vroeg je sluit jij het niet uit dat het vliegende spaghetti monster bestaat? En de groen geel gestippelde eenhoorn die over regenbogen rent die ik net een paar minuten geleden heb verzonnen, kan die ook echt zijn?

Als iets buiten de waarneembaarheid van mensen is, dus buiten ons kenvermogen dan is dat een beperking van de mens en is dat niet iets wat dan opeens komt te vervallen ofzo.... mensen kunnen ook niet opeens vliegen. De conclusie is dan dus dat als er al iets zou zijn buiten onze waarneembaarheid, wij dat dus nooit kunnen waarnemen en we daarom ook helemaal nooit kunnen constateren of het er wel of niet is.... dus mensen die claimen dat wel te kunnen die l*llen maar wat uit hun nek.
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
BdO schreef:Strikt genomen is het zo dat je niet kunt constateren dat er buiten de waarneembaarheid iets is. Echter, het is wel zo dat er tegenwoordig zaken binnen onze waarneembaarheid zijn gekomen die dat vroeger niet waren, en dat die zaken er ook al waren voordat ze binnen onze waarneembaarheid kwamen. Daarmee is in ieder geval wel aangetoond dat wat buiten onze waarneembaarheid is wel kan bestaan.
(heel veel worden) noem dan ook wat concreets, wat is nu wel binnen onze waarneembaarheid en was dat vroeger niet?
Bijvoorbeeld licht wat met het menselijk oog niet waarneembaar is. Dat kunnen we nu met behulp van meetinstrumenten wel waarnemen. En zo zijn er tal van zaken te noemen die met meetinstrumenten tegenwoordig wel en vroeger niet waar te nemen zijn.
JW88 schreef: En ik vroeg je sluit jij het niet uit dat het vliegende spaghetti monster bestaat? En de groen geel gestippelde eenhoorn die over regenbogen rent die ik net een paar minuten geleden heb verzonnen, kan die ook echt zijn?
Jaja, dat vroeg je. Je vraag het nu weer. Ik heb je daar ook al antwoord op gegeven. Dat kan allemaal, inderdaad, alleen binnen wat tot nog toe waarneembaar was hoogstwaarschijnlijk niet.
JW88 schreef: Als iets buiten de waarneembaarheid van mensen is, dus buiten ons kenvermogen dan is dat een beperking van de mens en is dat niet iets wat dan opeens komt te vervallen ofzo....
nou ja, zie reeds gegeven voorbeeld: eigenlijk gewoon wel
JW88 schreef: mensen kunnen ook niet opeens vliegen.
Eigenlijk wel, we hebben daar bijvoorbeeld vliegtuigen voor, en zoals vliegtuigen ons in staat stellen om te vliegen ook al kunnen we dat lijfelijk niet, zo stellen meetinstrumenten ons in staat om waar te nemen al kunnen we dat lijfelijk niet.
JW88 schreef: De conclusie is dan dus dat als er al iets zou zijn buiten onze waarneembaarheid, wij dat dus nooit kunnen waarnemen en we daarom ook helemaal nooit kunnen constateren of het er wel of niet is.... dus mensen die claimen dat wel te kunnen die l*llen maar wat uit hun nek.
dusdusdus.... maar op basis van foutieve argumenten worden geen goede (in jouw terminologie: valse) conclusies getrokken.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

BdO schreef:
JW88 schreef:
BdO schreef:
Jerommel schreef: Het conflict is menselijk, en gaat om de positie in de hierarchie van de werkelijkheid.
Mensen willen de werkelijkheid meester zijn, van nature.
Maar mensen weten tegelijk dat ze er aan onderworpen zijn.
Als je die natuur van heersen over de werkelijkheid wilt afleggen is het misschien tijd je te onderwerpen aan het feit dat als God bestaat hij dat doet in dat deel van de werkelijkheid wat wij niet kennen.

JW88 doet dat, en zijn axioma is dat wat hij niet kent voor hem ook niet bestaat.
Jij doet dat ook, en jouw axioma is dat God wel bestaat, je kunt hem immer niet ontkennen.

Geen van beide axioma's zin kortzichtig (of 1 van al die andere termen waarmee men hier denigrerend over elkaars visie spreekt), het is alleen beide een manier van omgaan met het deel van de werkelijkheid die je niet kent, de een in zichzelf niet slechter dan of ondergeschikt aan de ander, het is gewoon verschillend.
Ik heb geprobeerd iets aan Jerommel uit te leggen m.b.t. die visies, maar toen reageerde hij niet meer, beetje zwak maar goed ik zal nog 1 poging doen.

Jerommel verwijt mij en andere niet gelovigen dat wij slechts door 1 bril kijken, de materialistische/naturalistische bril en niet door andere brillen. Toen zei ik tegen hem: Kan het niet zo zijn dat een atheist door alle brillen heeft gekeken maar vervolgens alsnog concludeert dat God niet bestaat, wat is daar op tegen en waarom kan dat niet? En nog belangrijker waarom kan je dat niet respecteren? Die vraag werd hem even te moeilijk en toen droop die af...... heel jammer want dat had een interessant gesprek op kunnen leveren, ik vraag mij dan ook af of hij wel echt het gesprek aan wil gaan, maar goed..... bij deze een tweede kans om hier op te reageren.
Het probleem met al die brillen is dat ze geen van alle het probleem oplossen dat we het moeten doen met een beperkt blikveld.
Er zijn grofweg 2 brillen,of 3.
Naturalisme, creationisme / I.D. en de Genesis bril (Bijbels creationisme).
Door hoeveel brillen je ook kijkt, je zult geen God zien.
Dat is jouw aanname kennelijk, maar door de theïstische bril zie je God wel, en door de naturalistische bril niet. Althans, wat je ziet door de theïstische bril zijn de 'vingerafdrukken' en de werken van God / de Intelligente Ontwerper.
Echter, hij kan nog steeds bestaan (net als het spaghettimonster etc.) maar dan wel uitsluitend buiten ons blikveld.
Zijn werken en vingerafdrukken liggen niet buiten ons blikveld, maar wel buiten het blikveld van de naturalistische / atheïstische bril.
Daarom zien naturalisten het dus niet.
...en creationisten dus wel...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
BdO

Bericht door BdO »

Je kunt altijd erbij-verzinnende-brilletjes opzetten. De betere bril is er een die er niet bij verzint, zodat je helder kunt onderscheiden wat je waarneemt en wat je veronderstelt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

De praktijk is echter zo dat iedereen vanuit een paradigma kijkt.
Zo maakt een mens iets zinnigs van onderzoeksgegevens.
En je kan kiezen tussen creatie en kans op onbedoeld, vanzelf ontstaan.
Creatie kan je dan nog meer of minder vanuit Genesis bekijken, zodoende 2 crea-brillen.
BdO

Bericht door BdO »

O, nu ga je het erbij verzonnene bij je waarneming verslijten voor paradigma? Een paradigma moet natuurlijk wel consequent zijn. Als jij dat bent, dan moet je het onderscheid tussen waarneming en het erbij verzonnene geheel overbodig verklaren, en dan kan je al je brillen wegdoen en je ogen dicht.
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
JW88 schreef:
(heel veel worden) noem dan ook wat concreets, wat is nu wel binnen onze waarneembaarheid en was dat vroeger niet?
Bijvoorbeeld licht wat met het menselijk oog niet waarneembaar is. Dat kunnen we nu met behulp van meetinstrumenten wel waarnemen. En zo zijn er tal van zaken te noemen die met meetinstrumenten tegenwoordig wel en vroeger niet waar te nemen zijn.
JW88 schreef: En ik vroeg je sluit jij het niet uit dat het vliegende spaghetti monster bestaat? En de groen geel gestippelde eenhoorn die over regenbogen rent die ik net een paar minuten geleden heb verzonnen, kan die ook echt zijn?
Jaja, dat vroeg je. Je vraag het nu weer. Ik heb je daar ook al antwoord op gegeven. Dat kan allemaal, inderdaad, alleen binnen wat tot nog toe waarneembaar was hoogstwaarschijnlijk niet.
JW88 schreef: Als iets buiten de waarneembaarheid van mensen is, dus buiten ons kenvermogen dan is dat een beperking van de mens en is dat niet iets wat dan opeens komt te vervallen ofzo....
Eigenlijk wel, we hebben daar bijvoorbeeld vliegtuigen voor, en zoals vliegtuigen ons in staat stellen om te vliegen ook al kunnen we dat lijfelijk niet, zo stellen meetinstrumenten ons in staat om waar te nemen al kunnen we dat lijfelijk niet.
JW88 schreef: De conclusie is dan dus dat als er al iets zou zijn buiten onze waarneembaarheid, wij dat dus nooit kunnen waarnemen en we daarom ook helemaal nooit kunnen constateren of het er wel of niet is.... dus mensen die claimen dat wel te kunnen die l*llen maar wat uit hun nek.
dusdusdus.... maar op basis van foutieve argumenten worden geen goede (in jouw terminologie: valse) conclusies getrokken.
Licht wat met een menselijk oog niet waarneembaar is? Veel te vaag, concreet en bronnen graag aub. En tal van voorbeelden? Ik wacht in spanning....

Maar ik had al wel zo'n vermoeden dat je dit ging zeggen, je maakt echter een grote denkfout, dat licht was altijd al waarneembaar alleen kunnen we het nu pas waarnemen. Het valt dus helemaal niet buiten het waarnemingsvermogen van de mens, vroeger niet en nu ook niet. Maar dan zeg je dus eigenlijk min of meer dat er in de toekomst ook heel goed een apparaat kan komen waarmee we God kunnen zien of waarnemen?

Ja BdO, hoe kan je nou verwachten dat iemand een serieus gesprek met je aangaat als jij hier gaat lopen beweren dat een groen geel gestippelde eenhoorn die over regenbogen rent, waarvan ik zelf zeg dat ik die gisteren heb verzonnen, wel eens echt kan zijn :? :shock: :o Daarmee zeg je dus eigenlijk dat niks onmogelijk is en alles kan, wat hebben de woorden fictie en onrealistisch dan nog voor waarde? Kun je nou werkelijk niet begrijpen dat bijvoorbeeld het vliegende spaghetti monster slechts een product is van de menselijke geest, niet meer dan fantasie en dat het ONMOGELIJK is dat er ook maar een enkele kans is dat zoiets echt bestaat.....

Je snapt best dat ik bedoel dat de mens zelf niet opeens morgen vliegen kan, net zoals het ook niet opeens iets kan waarnemen wat buiten ons waarnemingsvermogen ligt, waarom ligt het er anders buiten? En er kan ook geen meetinstrument komen om iets te meten wat in de eerste plaats onmeetbaar is zoals een vliegend spaghetti monster of mijn verzonnen eenhoorn.

Maar ik hoop niet dat ik nu iets heel ergs verklap, maar die oude man met zijn witte baard en gekke rode hoed op zijn paard is niet echt hoor, ook al sluit jij natuurlijk niet uit dat, dat wel zo is aangezien alles kan.....
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:De praktijk is echter zo dat iedereen vanuit een paradigma kijkt.
Zo maakt een mens iets zinnigs van onderzoeksgegevens.
En je kan kiezen tussen creatie en kans op onbedoeld, vanzelf ontstaan.
Creatie kan je dan nog meer of minder vanuit Genesis bekijken, zodoende 2 crea-brillen.
En weer kies je ervoor om niet om mijn argumenten te reageren, zo zwak......

Nog een laatste kans:

Waarom kan het niet zo zijn dat als een niet gelovig persoon door al jouw brillen kijkt tot de conclusie komt dat de materialistische/naturalistische bril de juiste is? En waarom kan je dat niet respecteren?

Is het nou werkelijk zo moeilijk om daar een antwoord op te geven?
pyro

Bericht door pyro »

JW88 schreef: Maar ik hoop niet dat ik nu iets heel ergs verklap, maar die oude man met zijn witte baard en gekke rode hoed op zijn paard is niet echt hoor, ook al sluit jij natuurlijk niet uit dat, dat wel zo is aangezien alles kan.....
Bij de VN beschuldigen ze hem van racisme, dat lijkt me toch wel een sterke aanwijzing dat hij echt genoeg is :idea:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
BdO schreef:
JW88 schreef:
Licht wat met een menselijk oog niet waarneembaar is? Veel te vaag, concreet en bronnen graag aub. En tal van voorbeelden? Ik wacht in spanning....
Ja sorry, maar dit moet echt uit jouw algemene ontwikkeling komen. Ik wil best dingen aantonen, maar dat licht bestaat wat met het menselijk oog niet aanneembaar is vind ik een te simpel feit om aan te gaan tonen.
JW88 schreef: Maar ik had al wel zo'n vermoeden dat je dit ging zeggen, je maakt echter een grote denkfout, dat licht was altijd al waarneembaar alleen kunnen we het nu pas waarnemen. Het valt dus helemaal niet buiten het waarnemingsvermogen van de mens, vroeger niet en nu ook niet.
Je hebt dus een potentieel waarnemingsvermogen en een actueel waarnemingsvermogen. Met die laatste moeten we het doen, en dat is het argument dat er dingen kunnen bestaan die wij niet waarnemen. Het kan zelfs zo zijn dat er potentieel waarnemingsvermogen bestaat wat we nooit zullen ontdekken. Dus zelfs als al het bestaande zo goed zou willen zijn om zich aan te passen aan ons potentiele waarnemingsvermogen, dan nog kan het zijn dat we het nooit zullen kunnen waarnemen.
JW88 schreef: Maar dan zeg je dus eigenlijk min of meer dat er in de toekomst ook heel goed een apparaat kan komen waarmee we God kunnen zien of waarnemen?
Dat zeg ik niet. Ik toon aan dat wat we niet kunnen waarnemen wel kan bestaan.
JW88 schreef: Ja BdO, hoe kan je nou verwachten dat iemand een serieus gesprek met je aangaat als jij hier gaat lopen beweren dat een groen geel gestippelde eenhoorn die over regenbogen rent, waarvan ik zelf zeg dat ik die gisteren heb verzonnen, wel eens echt kan zijn :? :shock: :o Daarmee zeg je dus eigenlijk dat niks onmogelijk is en alles kan, wat hebben de woorden fictie en onrealistisch dan nog voor waarde? Kun je nou werkelijk niet begrijpen dat bijvoorbeeld het vliegende spaghetti monster slechts een product is van de menselijke geest, niet meer dan fantasie en dat het ONMOGELIJK is dat er ook maar een enkele kans is dat zoiets echt bestaat.....

Je snapt best dat ik bedoel dat de mens zelf niet opeens morgen vliegen kan, net zoals het ook niet opeens iets kan waarnemen wat buiten ons waarnemingsvermogen ligt, waarom ligt het er anders buiten? En er kan ook geen meetinstrument komen om iets te meten wat in de eerste plaats onmeetbaar is zoals een vliegend spaghetti monster of mijn verzonnen eenhoorn.

Maar ik hoop niet dat ik nu iets heel ergs verklap, maar die oude man met zijn witte baard en gekke rode hoed op zijn paard is niet echt hoor, ook al sluit jij natuurlijk niet uit dat, dat wel zo is aangezien alles kan.....
Ja, maar net als een hypothese een product is van de menselijke geest, kan bij toetsing blijken dat die hypothese opgaat. Echter, bij een verzinsel die geen hypothese is omdat dit niet toetsbaar is laat ons beperkte actuele waarnemingsvermogen, alsmede de beperking dat we ons potentiele waarnemingsvermogen niet kennen, alsmede de mogelijkheid dat er zaken kunnen bestaan zelfs nog buiten ons potentiele waarnemingsvermogen ruimte voor het per ongeluk kunnen bestaan van wat een mens verzint. Als jij dit inzicht van mij een reden vindt om mij als gesprekspartner niet serieus te nemen dan staat je dat vrij.
pyro

Bericht door pyro »

BdO schreef: Ja, maar net als een hypothese een product is van de menselijke geest, kan bij toetsing blijken dat die hypothese opgaat. Echter, bij een verzinsel die geen hypothese is omdat dit niet toetsbaar is laat ons beperkte actuele waarnemingsvermogen, alsmede de beperking dat we ons potentiele waarnemingsvermogen niet kennen, alsmede de mogelijkheid dat er zaken kunnen bestaan zelfs nog buiten ons potentiele waarnemingsvermogen ruimte voor het per ongeluk kunnen bestaan van wat een mens verzint. Als jij dit inzicht van mij een reden vindt om mij als gesprekspartner niet serieus te nemen dan staat je dat vrij.
Misschien is het wel geen ongeluk en onderschatten wij de potentie van ons eigen scheppend denken. Er bestaan wellicht meer bruggetjes tussen het denkbare en de werkelijkheid dan wij kunnen waarnemen...
BdO

Bericht door BdO »

pyro schreef:
BdO schreef: Ja, maar net als een hypothese een product is van de menselijke geest, kan bij toetsing blijken dat die hypothese opgaat. Echter, bij een verzinsel die geen hypothese is omdat dit niet toetsbaar is laat ons beperkte actuele waarnemingsvermogen, alsmede de beperking dat we ons potentiele waarnemingsvermogen niet kennen, alsmede de mogelijkheid dat er zaken kunnen bestaan zelfs nog buiten ons potentiele waarnemingsvermogen ruimte voor het per ongeluk kunnen bestaan van wat een mens verzint. Als jij dit inzicht van mij een reden vindt om mij als gesprekspartner niet serieus te nemen dan staat je dat vrij.
Misschien is het wel geen ongeluk en onderschatten wij de potentie van ons eigen scheppend denken. Er bestaan wellicht meer bruggetjes tussen het denkbare en de werkelijkheid dan wij kunnen waarnemen...
Nou ja, ongeluk is een woord met de connotatie dat je iets vervelends zou overkomen. Ik bedoel met "per ongeluk" meer dat het onvoorspelbaar is.

Jouw begrip "wellicht" lijkt me net te sterk uitgedrukt. Maar het is wel een mooie toepassing van mijn pleidooi omtrent waarneembaarheid op zichzelf :D.

Het is bij alles natuurlijk wel zo dat niet alles wat zou kunnen ook daarmee even waarschijnlijk is. Maar ook in het woord waarschijnlijk zit het woord schijn, en terecht, je kunt niet anders dan ruimte laten, omdat je anders meer uitsluit dan dat je hard kunt maken.
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef: Je snapt best dat ik bedoel dat de mens zelf niet opeens morgen vliegen kan, net zoals het ook niet opeens iets kan waarnemen wat buiten ons waarnemingsvermogen ligt, waarom ligt het er anders buiten?
Hee, een teleologisch argument! Kijk eens aan, naast de causa efficiens en de causa formalis komt ook opeens de causa finalis in beeld. Altijd fijn als er van die o zo wetenschappelijk verantwoorde oorzakelijkheden bij worden gehaald, en dat voor een atheïst. :clown: :D
JW88 schreef: En er kan ook geen meetinstrument komen om iets te meten wat in de eerste plaats onmeetbaar is zoals een vliegend spaghetti monster of mijn verzonnen eenhoorn.
Als het potentieel onwaarneembaar is wel. Maar ook van ons potentiele waarnemingsvermogen valt niet aan te tonen dat iets niet zou kunnen bestaan wat buiten dit potentiele waarnemingsvermogen ligt. Het kan dus nog steeds bestaan, zelfs als het buiten het potentiele waarnemingsvermogen ligt.
JW88 schreef: Maar ik hoop niet dat ik nu iets heel ergs verklap, maar die oude man met zijn witte baard en gekke rode hoed op zijn paard is niet echt hoor, ook al sluit jij natuurlijk niet uit dat, dat wel zo is aangezien alles kan.....
Jij kunt niets verklappen, want jij weet niet of die niet echt is.
JW88

Bericht door JW88 »

Ja je hebt het over tal van voorbeelden en komt met een vaag antwoord over licht wat niet waarneembaar is....maak dan ook waar wat je zegt en kom met tal van voorbeelden als het zo overduidelijk is moet dat geen grote moeite zijn.

Dus wat we niet kunnen waarnemen kan wel bestaan....daarmee zeg je dus eigenlijk dat we het wel kunnen waarnemen, hoe kan het anders bestaan?

Nogmaals de vraag, wat voor waarde hebben de begrippen fictie en onrealistisch dan nog als volgens jou alles mogelijk is en alles kan bestaan?

Nou ja je zegt min of meer toch echt wel dat God binnen ons potentieel waarnemingsvermogen kan liggen en dat en dan dus ook ooit een apparaat kan komen om hem waar te nemen....

Waar het mis gaat tussen ons is dat jij zegt ''alles kan bestaan'' en dat ik met goede argumenten aangeef dat, dat absoluut niet het geval is, snap je niet dat met de fantasie van de mens de mogelijkheden in principe eindeloos zijn? Vanuit de fantasie van de mens kan inderdaad alles bestaan, maar je wilt de fantasie van de mens toch niet koppelen aan onze realiteit?
Als jij hier nu stellig gaat beweren dat het niet onmogelijk is dat als ik nu ter plekke iets compleet onwerkelijks met mijn fantasie verzin het niet uit te sluiten is dat zoiets echt bestaat, hoe kan je dan van mijn verwachten dat ik dat serieus neem?

Dat van die Sinterklaas was als grap bedoeld, maar nu vraag ik me toch echt af of je werkelijk wel door hebt dat er geen enkele mogelijkheid is dat Sinterklaas echt bestaat.... Waarbij je Sinterklaas in dezelfde context kan plaatsen als een vliegend spaghetti monster of die eenhoorn die ik gisteren heb verzonnen, dat is een kwestie van logica, rede, rationaliteit en gezond verstand, 4 eigenschappen die gelovigen claimen ook te bezitten, maar dat is toch echt een grove misvatting....
pyro

Bericht door pyro »

BdO schreef: Jij kunt niets verklappen, want jij weet niet of die niet echt is.
Ja, maar die baard is vals. Dat is wetenschappelijk aangetoond. :geek:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

BdO schreef:O, nu ga je het erbij verzonnene bij je waarneming verslijten voor paradigma?
Dat doen beide partijen.
De Big Bang is ook maar een veronderstelling.
Naturalisme is net zo goed een veronderstelling als een Creator.
Maar wat is het meest plausibel?
En is God verzonnen dan?
BdO

Bericht door BdO »

Jerommel schreef:
BdO schreef:O, nu ga je het erbij verzonnene bij je waarneming verslijten voor paradigma?
Dat doen beide partijen.
Hoor ik nu automatisch tot een partij omdat ik jou tegenspreek? Dat is toch geen discussiëren zo? Zo van "jij bent het niet met mij eens, dus nou mag je nog uit twee andere totaalpakketten aan visie kiezen". :? Het is hier geen politiek met een stembus of zoiets hoor. :mrgreen:

Ik ben van mening dat je zo veel mogelijk moet afgaan op waarneming en logica, en als je daarbij interpreteert is het goed om die interpretatie onderscheiden van de waarneming zelf te kunnen bezien. Dat is het meest plausibel omdat je dan zo min mogelijk verzint.
BdO

Bericht door BdO »

pyro schreef:
Of het is een voorafschaduwing :clown:
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:
Dat doen beide partijen.
En is God verzonnen dan?
Ja God is verzonnen.

Nou dan zijn we er eindelijk uit, iedereen bedankt voor zijn deelname aan dit forum, we kunnen allemaal naar huis :flower1:
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
Jerommel schreef:
Dat doen beide partijen.
En is God verzonnen dan?
Ja God is verzonnen.

Nou dan zijn we er eindelijk uit, iedereen bedankt voor zijn deelname aan dit forum, we kunnen allemaal naar huis :flower1:
Nee, want het is nog niet iedereen duidelijk dat God - ook al is hij verzonnen - nochtans kan bestaan.
pyro

Bericht door pyro »

BdO schreef:
pyro schreef:
Ach wat zou dat, een beetje skeptisch ingesteld mensenkind rukt die prop watten toch binnen de kortste keren los :twisted:
BdO

Bericht door BdO »

pyro schreef:
BdO schreef:
pyro schreef:
Ach wat zou dat, een beetje skeptisch ingesteld mensenkind rukt die prop watten toch binnen de kortste keren los :twisted:
Dat is niet sceptisch, dat is kritisch. ;)
pyro

Bericht door pyro »

BdO schreef:
JW88 schreef:
Jerommel schreef: Dat doen beide partijen.
En is God verzonnen dan?
Ja God is verzonnen.

Nee, want het is nog niet iedereen duidelijk dat God - ook al is hij verzonnen - nochtans kan bestaan.
Tja, onze creativiteit, het menselijk scheppend vermogen is beeld en gelijkenis van de scheppende principes die het leven en al wat is tot aanschijn roepen. Hoe ondraaglijk saai zou het bestaan zijn als we zulke gedachten niet konden koesteren :smile: