¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
pyro
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door pyro »

BdO schreef:
pyro schreef:
BdO schreef:
pyro schreef: Ja, maar die baard is vals. Dat is wetenschappelijk aangetoond. :geek:
Of het is een voorafschaduwing :clown:
Ach wat zou dat, een beetje skeptisch ingesteld mensenkind rukt die prop watten toch binnen de kortste keren los :twisted:
Dat is niet sceptisch, dat is kritisch. ;)
kritisch is nog maar een voorafschaduwing van sceptisch... :w
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
BdO

Bericht door BdO »

pyro schreef:
BdO schreef:
JW88 schreef:
Jerommel schreef: Dat doen beide partijen.
De Big Bang is ook maar een veronderstelling.
Naturalisme is net zo goed een veronderstelling als een Creator.
Maar wat is het meest plausibel?
En is God verzonnen dan?
Ja God is verzonnen.

Nou dan zijn we er eindelijk uit, iedereen bedankt voor zijn deelname aan dit forum, we kunnen allemaal naar huis :flower1:
Nee, want het is nog niet iedereen duidelijk dat God - ook al is hij verzonnen - nochtans kan bestaan.
Tja, onze creativiteit, het menselijk scheppend vermogen is beeld en gelijkenis van de scheppende principes die het leven en al wat is tot aanschijn roepen. Hoe ondraaglijk saai zou het bestaan zijn als we zulke gedachten niet konden koesteren :smile:
Waarheid en werkelijkheid is natuurlijk sowieso vrij saai. Het levert hooguit wat grondstof voor leuke fantasieën, en verder moet je het een beetje in de gaten houden omdat er bepaalde voorwaarden tot lekker kunnen fantaseren uitsluitend in de werkelijkheid existeren, maar verder is het natuurlijk saaiheid troef, dat is duidelijk. Dus ik zeg: koesteren met die hap!
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO

Bericht door BdO »

pyro schreef:
BdO schreef:
pyro schreef:
BdO schreef:[Of het is een voorafschaduwing :clown:
Ach wat zou dat, een beetje skeptisch ingesteld mensenkind rukt die prop watten toch binnen de kortste keren los :twisted:
Dat is niet sceptisch, dat is kritisch. ;)
kritisch is nog maar een voorafschaduwing van sceptisch... :w
:D :D :D
Het wordt tijd dat ik jou eens even aan je baard trek :clown:
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

BdO schreef:
Jerommel schreef:
BdO schreef:O, nu ga je het erbij verzonnene bij je waarneming verslijten voor paradigma?
Dat doen beide partijen.
Hoor ik nu automatisch tot een partij omdat ik jou tegenspreek?
Wat is nu eigenlijk je punt BdO?
Dat is toch geen discussiëren zo?
Inderdaad.
Gemier over begrippen is het.
En jij wilt kennelijk zien dat ik jou in een hokje duw ofzo.
Mijn vragen laat je ook liggen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Alpha

Bericht door Alpha »

JW88 schreef:Ja God is verzonnen.

Nou dan zijn we er eindelijk uit, iedereen bedankt voor zijn deelname aan dit forum, we kunnen allemaal naar huis :flower1:
Toch bewijst de gehele schepping de schepper.
Zoals een gebouw de kenmerken van de architect toont.

Je hebt wetenschappers die één dier, of iets anders, onderzoeken en daar hun hele leven mee bezig zijn.
Toch hebben ze nog niet alles onderzocht.

Een risico annalist becijferde dat evolutie klopt, een kans heeft van 10E40 o.i.d.

Hij je wat verder dan je neus lang is, dan zie vaak uitspraken als: "Dat heeft de natuur maar mooi gemaakt of ontworpen".
Kennelijk is men erg bang een schepper te erkennen..

Toch maakt men zaken uit de natuur na, of probeert ze na te maken.
Men ontdekt dat een gigantische complexiteit, soms alleen al van één item.
Laat staan van alle items.
Om iets werkend na te bouwen, blijkt men over zeer veel kennis te moeten beschikken.
Zonder kennis kan geen enkel vliegtuig vliegen. Zonder kennis kan men niet navigeren. Zonder kennis kan men niks. Zelfs lopen gaat niet van zelf.
pyro

Bericht door pyro »

BdO schreef: :D :D :D
Zinloos. Ik geloof in Philips 8-)
BdO

Bericht door BdO »

pyro schreef:
BdO schreef: :D :D :D
Zinloos. Ik geloof in Philips 8-)
Het ontbreekt mij nog wel eens aan sacramentele discipline in dezen.... :lol:
JW88

Bericht door JW88 »

Speciaal nog een keer voor jou BdO, als je zo graag mee wilt doen met de discussie moet je ook inhoudelijk op argumenten ingaan.

Ja je hebt het over tal van voorbeelden en komt met een vaag antwoord over licht wat niet waarneembaar is....maak dan ook waar wat je zegt en kom met tal van voorbeelden als het zo overduidelijk is moet dat geen grote moeite zijn.

Dus wat we niet kunnen waarnemen kan wel bestaan....daarmee zeg je dus eigenlijk dat we het wel kunnen waarnemen, hoe kan het anders bestaan?

Nogmaals de vraag, wat voor waarde hebben de begrippen fictie en onrealistisch dan nog als volgens jou alles mogelijk is en alles kan bestaan?

Nou ja je zegt min of meer toch echt wel dat God binnen ons potentieel waarnemingsvermogen kan liggen en dat en dan dus ook ooit een apparaat kan komen om hem waar te nemen....

Waar het mis gaat tussen ons is dat jij zegt ''alles kan bestaan'' en dat ik met goede argumenten aangeef dat, dat absoluut niet het geval is, snap je niet dat met de fantasie van de mens de mogelijkheden in principe eindeloos zijn? Vanuit de fantasie van de mens kan inderdaad alles bestaan, maar je wilt de fantasie van de mens toch niet koppelen aan onze realiteit?
Als jij hier nu stellig gaat beweren dat het niet onmogelijk is dat als ik nu ter plekke iets compleet onwerkelijks met mijn fantasie verzin het niet uit te sluiten is dat zoiets echt bestaat, hoe kan je dan van mijn verwachten dat ik dat serieus neem?

Dat van die Sinterklaas was als grap bedoeld, maar nu vraag ik me toch echt af of je werkelijk wel door hebt dat er geen enkele mogelijkheid is dat Sinterklaas echt bestaat.... Waarbij je Sinterklaas in dezelfde context kan plaatsen als een vliegend spaghetti monster of die eenhoorn die ik gisteren heb verzonnen, dat is een kwestie van logica, rede, rationaliteit en gezond verstand, 4 eigenschappen die gelovigen claimen ook te bezitten, maar dat is toch echt een grove misvatting....

En wat ik me dan nog af vraag heh, waarom is het algemene beeld in Nederland zo dat als mijn buurman nu claimt dat er kabouters in zijn tuin lopen en hij net nog met ze heeft gepraat hij voor '''gek'' wordt verklaard?

En waarom zitten er mensen in psychiatrische instellingen met de diagnose ''psychotische stoornis'' want het kan volgens jou ook heel goed echt zijn? Heeft de medische wereld dat verkeerd?
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:
BdO schreef:
Jerommel schreef:
BdO schreef:O, nu ga je het erbij verzonnene bij je waarneming verslijten voor paradigma?
Dat doen beide partijen.
Inderdaad.
Zelfs Jerommel heeft al geconstateerd dat je vragen laat liggen.
pyro

Bericht door pyro »

BdO schreef: Waarheid en werkelijkheid is natuurlijk sowieso vrij saai.
Bah! Mensen zijn gewoon te lui om hun scheppend potentieel waar te maken door het te verwezenlijken.
Verwende consumenten, dat zijn we geworden.
pyro

Bericht door pyro »

BdO schreef: Het ontbreekt mij nog wel eens aan sacramentele discipline in dezen.... :lol:
Niet erg, Sinterklaas heeft een zak bij zich speciaal bedoeld voor dit soort gevallen... ;)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Moderators aan de slow-chat ! :naughty:

:mrgreen:
BdO

Bericht door BdO »

Jerommel schreef:Moderators aan de slow-chat ! :naughty:

:D

Kijk uit me de kleur overigens, zit toch al best dicht tegen rood aan. ;)
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
Jerommel schreef:
BdO schreef:
Jerommel schreef:Dat doen beide partijen.
Inderdaad.
Zelfs Jerommel heeft al geconstateerd dat je vragen laat liggen.
Zoals al aangegeven ben ik in een discussie geen beantwoordingsslaaf, maar concentreer ik me gewoon op argumenten en de weerlegging daarvan. Vragen staat vrij, maar niet beantwoorden ook.
JW88

Bericht door JW88 »

Dus bent niet welwillend in een gesprek, de basis van een gesprek of discussie lijkt me toch dat je ingaat op de argumenten van de andere persoon en zijn vragen zo goed mogelijk beantwoord, als je daar geen zin in hebt, dan ga je dus tegen de basis van dit hele forum in, dat lijkt me als moderator niet heel verstandig, het lijkt me toch dat je als forum en moderator streeft naar goede gesprekken en discussies tussen forumleden, even los van de verdere inhoud.

En waarom ga je niet in op mijn argumenten en beantwoord je mijn vragen niet? En ook die van Jerommel niet?
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:Speciaal nog een keer voor jou BdO
O wacht, ik zag nu deze post. Inderdaad, alles is een kwestie van "nog een keer". Ik verwijs voor dat "alles" dan ook terug naar de reeds gegeven weerleggingen, en wat betreft de zaken die je mij in de mond legt adviseer ik je nog even terug te lezen om te verifiëren wat ik nou precies wel en precies niet zeg.
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:Dus bent niet welwillend in een gesprek, de basis van een gesprek of discussie lijkt me toch dat je ingaat op de argumenten van de andere persoon en zijn vragen zo goed mogelijk beantwoord, als je daar geen zin in hebt, dan ga je dus tegen de basis van dit hele forum in, dat lijkt me als moderator niet heel verstandig, het lijkt me toch dat je als forum en moderator streeft naar goede gesprekken en discussies tussen forumleden, even los van de verdere inhoud.

En waarom ga je niet in op mijn argumenten en beantwoord je mijn vragen niet? En ook die van Jerommel niet?
Ik ben op al die argumenten al ingegaan, en ze zijn al weerlegd. Als je ze dan herhaalt (wat ook niet echt het toppunt van een welwillend gesprek is) dan hoef ik ze natuurlijk niet nog een keer te weerleggen.
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
JW88 schreef:Dus bent niet welwillend in een gesprek, de basis van een gesprek of discussie lijkt me toch dat je ingaat op de argumenten van de andere persoon en zijn vragen zo goed mogelijk beantwoord, als je daar geen zin in hebt, dan ga je dus tegen de basis van dit hele forum in, dat lijkt me als moderator niet heel verstandig, het lijkt me toch dat je als forum en moderator streeft naar goede gesprekken en discussies tussen forumleden, even los van de verdere inhoud.

Ik ben op al die argumenten al ingegaan, en ze zijn al weerlegd. Als je ze dan herhaalt (wat ook niet echt het toppunt van een welwillend gesprek is) dan hoef ik ze natuurlijk niet nog een keer te weerleggen.
Dat je dat nog durft te zeggen dat je op alles bent ingegaan, dat is echt gewoon totaal niet waar! Bij deze:

1: Je hebt het over ''tal van voorbeelden'' , je hebt naast dat licht geen enkel voorbeeld genoemd, kortom daar ben je dus helemaal niet op in gegaan!

2: Toen vroeg ik ''Dus wat we niet kunnen waarnemen kan wel bestaan....daarmee zeg je dus eigenlijk dat we het wel kunnen waarnemen, hoe kan het anders bestaan?'' Daar ben je niet op in gegaan!

3: Nogmaals de vraag, wat voor waarde hebben de begrippen fictie en onrealistisch dan nog als volgens jou alles mogelijk is en alles kan bestaan? Heb je nog niet beantwoord!

4: Nou ja je zegt min of meer toch echt wel dat God binnen ons potentieel waarnemingsvermogen kan liggen en dat en dan dus ook ooit een apparaat kan komen om hem waar te nemen.... Heb je nog niet weerlegt!

5: Snap je niet dat met de fantasie van de mens de mogelijkheden in principe eindeloos zijn? Heb je nog niet beantwoord!

6: Vanuit de fantasie van de mens kan inderdaad alles bestaan, maar je wilt de fantasie van de mens toch niet koppelen aan onze realiteit? Heb je nog niet beantwoord!

7: Als jij hier nu stellig gaat beweren dat het niet onmogelijk is dat als ik nu ter plekke iets compleet onwerkelijks met mijn fantasie verzin het niet uit te sluiten is dat zoiets echt bestaat, hoe kan je dan van mijn verwachten dat ik dat serieus neem? Heb je ook nog niet beantwoord!

8: Dat van die Sinterklaas was als grap bedoeld, maar nu vraag ik me toch echt af of je werkelijk wel door hebt dat er geen enkele mogelijkheid is dat Sinterklaas echt bestaat? Heb je nog niet beantwoord!

9: En wat ik me dan nog af vraag heh, waarom is het algemene beeld in Nederland zo dat als mijn buurman nu claimt dat er kabouters in zijn tuin lopen en hij net nog met ze heeft gepraat hij voor '''gek'' wordt verklaard? Nog niet beantwoord

10: En waarom zitten er mensen in psychiatrische instellingen met de diagnose ''psychotische stoornis'' want het kan volgens jou ook heel goed echt zijn? Heeft de medische wereld dat verkeerd? Nog niet beantwoord!

Dus samenvattend heb je gewoon 10 vragen/argumenten links laten liggen en dan ook nog claimen dat je alles heb behandeld :shock:

Dus bij deze.....
pyro

Bericht door pyro »

Je begrijpt het niet. De discussie met mijn collega BdO betreft transcendentaal - associatieve metafysica, volledig on topic dus :w
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
BdO schreef:

Dat je dat nog durft te zeggen dat je op alles bent ingegaan, dat is echt gewoon totaal niet waar! Bij deze:
Let op, nou kom je weer met vragen op de proppen, en ik heb al aangegeven dat ik op argumenten inga, maar mij niet laat dwingen om vragen te beantwoorden. Vragen staat vrij, maar niet beantwoorden ook.
JW88 schreef: 1: Je hebt het over ''tal van voorbeelden'' , je hebt naast dat licht geen enkel voorbeeld genoemd, kortom daar ben je dus helemaal niet op in gegaan!
klopt, ga ik ook al niet doen, dat is gewoon te simpel en voor de hand liggend. Hoeft ook niet, ik heb ook al gehad over mogelijkheden van moderne meetinstrumenten t.o.v. een tijd dat we die niet hadden, en dat zou voor jou voldoende moeten zijn om te begrijpen welke zaken ik bedoel. We hebben het ook al gehad over het verschil tussen actueel en potentieel waarnemingsvermogen, en met de introductie van de term potentieel waarnemingsvermogen zijn we de beperking tot actueel waarnemingsvermogen en verschillen daarin vroeger en nu ook al wel voorbij.
JW88 schreef: 2: Toen vroeg ik ''Dus wat we niet kunnen waarnemen kan wel bestaan....daarmee zeg je dus eigenlijk dat we het wel kunnen waarnemen, hoe kan het anders bestaan?'' Daar ben je niet op in gegaan!
Typisch voorbeeld van een herhaling, alsmede een typisch voorbeeld van de gesprekspartner iets in de mond leggen. Natuurlijk ga ik daar niet meer op in. Ik zeg namelijk helemaal niet dat we het wel kunnen waarnemen, dat wil jij mij alleen maar in de mond leggen om weer aan tegenargumenten te kunnen komen. Jammer voor je, ik zei het niet en ik zeg het niet.
JW88 schreef: 3: Nogmaals de vraag, wat voor waarde hebben de begrippen fictie en onrealistisch dan nog als volgens jou alles mogelijk is en alles kan bestaan? Heb je nog niet beantwoord!
Onrealistisch is in wezen een overspannen begrip, want wij kunnen niet uitmaken of iets wel of niet realistisch is. Maar we bedoelen met die term te zeggen "in strijd met de realiteit voor zover wij die kennen." Met fictie bedoelen we wat we verzinnen of verzonnen, en als dit samenvalt met de realiteit dan is dit toevalligerwijs, dus ook weer op een manier dat we hier geen kennis van hebben. Pas als we weten dat dit wel zo is is er geen sprake meer van zuivere fictie.
JW88 schreef: 4: Nou ja je zegt min of meer toch echt wel dat God binnen ons potentieel waarnemingsvermogen kan liggen en dat en dan dus ook ooit een apparaat kan komen om hem waar te nemen.... Heb je nog niet weerlegt!
jawel, je hebt kennelijk niet begrepen onder meer het verschil tussen actueel en potentieel waarnemingsvermogen
JW88 schreef: 5: Snap je niet dat met de fantasie van de mens de mogelijkheden in principe eindeloos zijn? Heb je nog niet beantwoord!
Ja, dat snap ik, echter, die fantasie wordt begrenst door wat we wel kennen en weten.
JW88 schreef:
6: Vanuit de fantasie van de mens kan inderdaad alles bestaan, maar je wilt de fantasie van de mens toch niet koppelen aan onze realiteit? Heb je nog niet beantwoord!
Ik koppel niks. Ik zeg dat fantasie en realiteit toevalligerwijs kunnen samenvallen. Het heet toch fantasie, omdat het samenvallen met de realiteit niet gekend kan worden.
JW88 schreef: 7: Als jij hier nu stellig gaat beweren dat het niet onmogelijk is dat als ik nu ter plekke iets compleet onwerkelijks met mijn fantasie verzin het niet uit te sluiten is dat zoiets echt bestaat, hoe kan je dan van mijn verwachten dat ik dat serieus neem? Heb je ook nog niet beantwoord!
Wie zegt dat ik verwacht dat jij mij serieus neemt? Hoezo zou dat er toe doen? Het gaat om de argumenten. Ik beweer inderdaad dat als jij iets verzint waarvan jij niet kunt weten dat het toevalligerwijs zou kunnen samenvallen met de werkelijkheid het niet uit te sluiten valt dat zoiets echt bestaat. Merk op dat het begrip kabouter ook doorgaans waarneembaar is gedefinieerd, dus in die zin gaat het voorbeeld ook mank.
JW88 schreef: 8: Dat van die Sinterklaas was als grap bedoeld, maar nu vraag ik me toch echt af of je werkelijk wel door hebt dat er geen enkele mogelijkheid is dat Sinterklaas echt bestaat? Heb je nog niet beantwoord!
Dat hangt er vanaf hoe onwaarneembaar je hem definieert.
JW88 schreef: 9: En wat ik me dan nog af vraag heh, waarom is het algemene beeld in Nederland zo dat als mijn buurman nu claimt dat er kabouters in zijn tuin lopen en hij net nog met ze heeft gepraat hij voor '''gek'' wordt verklaard? Nog niet beantwoord
Omdat mensen denken in termen van waarschijnlijkheid. De kans dat dit ook echt gebeurt is op grond van eerdere ervaringen uiteraard niet heel groot. Daarbij is het zo dat er nog een verklaring mist waarom het eerder niet waarneembaar en nu wel waarneembaar zou zijn, wat de waarschijnlijkheid nog kleiner maakt.
JW88 schreef: 10: En waarom zitten er mensen in psychiatrische instellingen met de diagnose ''psychotische stoornis'' want het kan volgens jou ook heel goed echt zijn? Heeft de medische wereld dat verkeerd? Nog niet beantwoord!
Dat is analoog met het vorige. Let wel, ik ben niet iemand die zegt dat kabouters bestaan, ik zeg dat ze zouden kunnen bestaan. In termen van waarschijnlijkheid acht ik persoonlijk die kans niet heel groot, maar dat neemt niet weg dat de kans groter dan nul is. De medische wereld werkt ook met kansen.
JW88 schreef:
Dus samenvattend heb je gewoon 10 vragen/argumenten links laten liggen en dan ook nog claimen dat je alles heb behandeld :shock:

Dus bij deze.....
Vragen beantwoord ik wel vaker niet, omdat dit buiten de gespreksstijl discussie valt. Een vraag stellen en een antwoord eisen valt overigens buiten elk fatsoenlijk gesprek. Vragen staat vrij, niet-beantwoorden ook. Ik concentreer mij op argumenten en de weerlegging daarvan. In bovenstaand lijstje was er wat dat betreft weinig nieuws, het zijn eerder wat casusjes waarbij je zelf niet de eerder door mij gegeven argumenten kunt toepassen, dus dan moet ik dat weer voor je doen. Daarmee ben ik onderhand wel een beetje jouw denkslaaf aan het worden, maar goed, bij dezen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

BdO schreef:

Magenta :geek:

;)
BdO

Bericht door BdO »

Jerommel schreef:
BdO schreef:

Magenta :geek:

;)
waarbij de BF t.o.v. de 00 en de 40 in BF0040 vrij veel is ;)
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

@JW88 : Vanmiddag keek ik alsnog "Adieu God" - een programma van Van den Brink, die gesprekken voert met mensen die de kerk hebben verlaten en vaak ook niet (meer) in God. Dit keer was dat Paul Witteman - waarvan bekend is dat hij niet gelooft.

Jij vraagt om een bewijs. Dat gaf Paul Witteman in dat programma.

Het enige bewijs dat God bestaat is... Bach!

Voor mij is dat niet het enige bewijs, maar wel een belangrijke opmerking, die ik je niet wilde onthouden.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
JW88 schreef:
BdO schreef:

Let op, nou kom je weer met vragen op de proppen, en ik heb al aangegeven dat ik op argumenten inga, maar mij niet laat dwingen om vragen te beantwoorden. Vragen staat vrij, maar niet beantwoorden ook.
JW88 schreef: 1: Je hebt het over ''tal van voorbeelden'' , je hebt naast dat licht geen enkel voorbeeld genoemd, kortom daar ben je dus helemaal niet op in gegaan!
klopt, ga ik ook al niet doen, dat is gewoon te simpel en voor de hand liggend. Hoeft ook niet, ik heb ook al gehad over mogelijkheden van moderne meetinstrumenten t.o.v. een tijd dat we die niet hadden, en dat zou voor jou voldoende moeten zijn om te begrijpen welke zaken ik bedoel. We hebben het ook al gehad over het verschil tussen actueel en potentieel waarnemingsvermogen, en met de introductie van de term potentieel waarnemingsvermogen zijn we de beperking tot actueel waarnemingsvermogen en verschillen daarin vroeger en nu ook al wel voorbij.
JW88 schreef: 2: Toen vroeg ik ''Dus wat we niet kunnen waarnemen kan wel bestaan....daarmee zeg je dus eigenlijk dat we het wel kunnen waarnemen, hoe kan het anders bestaan?'' Daar ben je niet op in gegaan!
Typisch voorbeeld van een herhaling, alsmede een typisch voorbeeld van de gesprekspartner iets in de mond leggen. Natuurlijk ga ik daar niet meer op in. Ik zeg namelijk helemaal niet dat we het wel kunnen waarnemen, dat wil jij mij alleen maar in de mond leggen om weer aan tegenargumenten te kunnen komen. Jammer voor je, ik zei het niet en ik zeg het niet.
JW88 schreef: 3: Nogmaals de vraag, wat voor waarde hebben de begrippen fictie en onrealistisch dan nog als volgens jou alles mogelijk is en alles kan bestaan? Heb je nog niet beantwoord!
Onrealistisch is in wezen een overspannen begrip, want wij kunnen niet uitmaken of iets wel of niet realistisch is. Maar we bedoelen met die term te zeggen "in strijd met de realiteit voor zover wij die kennen." Met fictie bedoelen we wat we verzinnen of verzonnen, en als dit samenvalt met de realiteit dan is dit toevalligerwijs, dus ook weer op een manier dat we hier geen kennis van hebben. Pas als we weten dat dit wel zo is is er geen sprake meer van zuivere fictie.
JW88 schreef: 4: Nou ja je zegt min of meer toch echt wel dat God binnen ons potentieel waarnemingsvermogen kan liggen en dat en dan dus ook ooit een apparaat kan komen om hem waar te nemen.... Heb je nog niet weerlegt!
jawel, je hebt kennelijk niet begrepen onder meer het verschil tussen actueel en potentieel waarnemingsvermogen
JW88 schreef: 5: Snap je niet dat met de fantasie van de mens de mogelijkheden in principe eindeloos zijn? Heb je nog niet beantwoord!
Ja, dat snap ik, echter, die fantasie wordt begrenst door wat we wel kennen en weten.
JW88 schreef:
Ik koppel niks. Ik zeg dat fantasie en realiteit toevalligerwijs kunnen samenvallen. Het heet toch fantasie, omdat het samenvallen met de realiteit niet gekend kan worden.
JW88 schreef: 7: Als jij hier nu stellig gaat beweren dat het niet onmogelijk is dat als ik nu ter plekke iets compleet onwerkelijks met mijn fantasie verzin het niet uit te sluiten is dat zoiets echt bestaat, hoe kan je dan van mijn verwachten dat ik dat serieus neem? Heb je ook nog niet beantwoord!
Wie zegt dat ik verwacht dat jij mij serieus neemt? Hoezo zou dat er toe doen? Het gaat om de argumenten. Ik beweer inderdaad dat als jij iets verzint waarvan jij niet kunt weten dat het toevalligerwijs zou kunnen samenvallen met de werkelijkheid het niet uit te sluiten valt dat zoiets echt bestaat. Merk op dat het begrip kabouter ook doorgaans waarneembaar is gedefinieerd, dus in die zin gaat het voorbeeld ook mank.
JW88 schreef: 8: Dat van die Sinterklaas was als grap bedoeld, maar nu vraag ik me toch echt af of je werkelijk wel door hebt dat er geen enkele mogelijkheid is dat Sinterklaas echt bestaat? Heb je nog niet beantwoord!
Dat hangt er vanaf hoe onwaarneembaar je hem definieert.
JW88 schreef: 9: En wat ik me dan nog af vraag heh, waarom is het algemene beeld in Nederland zo dat als mijn buurman nu claimt dat er kabouters in zijn tuin lopen en hij net nog met ze heeft gepraat hij voor '''gek'' wordt verklaard? Nog niet beantwoord
Omdat mensen denken in termen van waarschijnlijkheid. De kans dat dit ook echt gebeurt is op grond van eerdere ervaringen uiteraard niet heel groot. Daarbij is het zo dat er nog een verklaring mist waarom het eerder niet waarneembaar en nu wel waarneembaar zou zijn, wat de waarschijnlijkheid nog kleiner maakt.
JW88 schreef: 10: En waarom zitten er mensen in psychiatrische instellingen met de diagnose ''psychotische stoornis'' want het kan volgens jou ook heel goed echt zijn? Heeft de medische wereld dat verkeerd? Nog niet beantwoord!
Dat is analoog met het vorige. Let wel, ik ben niet iemand die zegt dat kabouters bestaan, ik zeg dat ze zouden kunnen bestaan. In termen van waarschijnlijkheid acht ik persoonlijk die kans niet heel groot, maar dat neemt niet weg dat de kans groter dan nul is. De medische wereld werkt ook met kansen.
JW88 schreef:

Dus bij deze.....
Vragen beantwoord ik wel vaker niet, omdat dit buiten de gespreksstijl discussie valt. Een vraag stellen en een antwoord eisen valt overigens buiten elk fatsoenlijk gesprek. Vragen staat vrij, niet-beantwoorden ook. Ik concentreer mij op argumenten en de weerlegging daarvan. In bovenstaand lijstje was er wat dat betreft weinig nieuws, het zijn eerder wat casusjes waarbij je zelf niet de eerder door mij gegeven argumenten kunt toepassen, dus dan moet ik dat weer voor je doen. Daarmee ben ik onderhand wel een beetje jouw denkslaaf aan het worden, maar goed, bij dezen.
Kijk zo moeilijk is het niet om wat vragen te beantwoorden toch.... dat vind ik ook gewoon een kwestie van fatsoen dat als iemand je wat vraagt je antwoord geeft en als je het antwoord niet weet dat ook gewoon toegeeft en zegt ik weet het niet.

Die theorie van jou over moderne meetinstrumenten is helemaal niet relevant, dat we iets 200 jaar geleden nog niet konden waarnemen, wil niet zeggen dat het niet waarneembaar is, dat was het alleen toen nog niet, dat is compleet iets anders dan dat is überhaupt niet waarneembaar is. God was 1000 jaar geleden niet waarneembaar en wordt nooit waarneembaar.

Ik leg jou helemaal niks in de mond, als iets bestaat moeten we het ook waarneembaar zijn (nu of ooit), anders bestaat het simpelweg niet...

De realiteit die wij kennen is ook de enige realiteit, noem het de basis realiteit.

Maar eigenlijk zeg jij dan dus dat alles wat een mens verzint ook echt zou kunnen zijn?

Ik begrijp heel goed wat het verschil is tussen actueel en potentieel waarnemingsvermogen, jij begrijpt niet dat ons potentieel waarnemingsvermogen ook grenzen heeft.

Op fantasie zit in principe geen grens, fantasie creëert telkens nieuwe dingen dus dat is echt een misvatting van jou dat, dat beperkt zou zijn op enige manier, de mogelijkheden zijn daar dus eindeloos.

Fantasie en realiteit kunnen inderdaad soms toevalligerwijs samen vallen, maar het is ons rationeel denken die daar toch echt bepaalde grenzen aan verleent, grenzen die jij niet wilt zien.

Maar wat je dan min of meer zegt is dat eigenlijk alles kan bestaan, dat de begrippen fictie en onrealistisch overbodig zijn.

Jij sluit dus niet uit dat kabouters bestaan? En je sluit ook niet uit dat Sinterklaas echt is? Snap je dan niet dan mensen de conclusie trekken dat jij niet serieus bent te nemen....

De medische wereld werkt met diagnoses, en als de diagnose psychotische stoornis wordt vastgesteld houdt dat in dat iemand dingen ziet die er niet zijn, niet dingen die er misschien niet zijn, nee dingen die er niet zijn! Ik denk dat de medische wereld toch aardig wat meer kennis dan jou heeft.
JW88

Bericht door JW88 »

Martine schreef:@JW88 : Vanmiddag keek ik alsnog "Adieu God" - een programma van Van den Brink, die gesprekken voert met mensen die de kerk hebben verlaten en vaak ook niet (meer) in God. Dit keer was dat Paul Witteman - waarvan bekend is dat hij niet gelooft.

Jij vraagt om een bewijs. Dat gaf Paul Witteman in dat programma.

Het enige bewijs dat God bestaat is... Bach!

Voor mij is dat niet het enige bewijs, maar wel een belangrijke opmerking, die ik je niet wilde onthouden.
Ik zou de mening van Paul Witterman toch niet echt willen mee nemen in een overtuiging dat God bestaat....