Op die wijze formuleer ik het ook niet. Ik hoop en denk dat je ook niet denkt dat tegenspoed en ellende "Gods schuld dikke bult" is? Wat ik beweer is dat het onze eigen schuld is en nooit Gods schuld.Martine schreef:Tegenspoed en ellende is natuurlijk lang niet altijd 'eigen schuld dikke bult'.
Bekend voorbeeld is de blinde jongen die door Jezus genezen wordt. De discipelen vragen HEM wie gezondigd heeft. De jongen of zijn ouders. Jezus antwoordt "Geen van beide". Toch is ook deze afwijking gevolg van de zonde, dus onze schuld. Het is niet Gods schuld! Er is een duidelijk verband tussen onze zonde en ellende. Soms is het een algemeen verband, soms is er een direct verband.
Jezus geeft het antwoord! Ik heb trouwens nooit beweerd dat er een direct verband is, per definitie. Overigens ben ik wel voorstander van de waarschuwlngen tegen roken. Jij ook, hoop ik?Martine schreef:Zoiets zou je mogelijk kúnnen zeggen dat bij iemand die als een ketter rookt (gerookt heeft) longkanker 'eigen schuld' is.
Maar die jonge vrouw, opleiding sportleraar, rookt niet, drinkt niet, is gelovig, trouwt en werd op de dag af een jaar nadat het huwelijk bevestigd was, begraven - longkanker. Eigen schuld?
Gods schuld? Misschien keek het kind niet uit? Misschien was het onder invloed? Misschien reed de chauffeur veel te hard, of was hij of zij dronken. Schuld van de mens, niet van God.Martine schreef:Een kind dat doodgereden wordt - eigen schuld?
Misschien? Dan moet ik meer weten. Er zijn helaas veel werknemers met een vreselijke werk-mentaliteit, waardoor bedrijven kapot gaan. Gevolg: (massa)ontslagen. Schuld van de mens! Soms van het management, soms van de werknemers, soms van de consument omdat ze uit angst niet meer kopen. Maar, Gods schuld is het niet!Martine schreef:Iemand die 35 jaar bij een zaak werkt en van de een op de andere dag ontslagen wordt, omdat die zaak failliet is? En omdat hij de 50 is gepasseerd nauwelijks nog een kans heeft op een baan omdat werkgevers het vertikken oudere werknemers in dienst te namen - eigen schuld?
Soms is troost het antwoord. Als een kind doodgereden wordt (ik ken mensen die dat overkomen is), helpen troostende woorden een klein beetje. Ik ken mensen die hun geloof verloren hebben, omdat ze een kind verloren hebben. Anderen hebben het geloof niet verloren. Het is een verschrikkelijke verzoeking van de duivel. God vraagt ons stand te houden!Martine schreef:Wat nodig is in alle bovengenoemde gevallen is aanwezig zijn, een troostend woord spreken, daadwerkelijke hulp om dingen weer op orde te krijgen. Pastoraal zijn.
Soms is de harde waarheid nodig. Wanneer iemand ontstagen wordt na 30 jaar dienst, terwijl men de kantjes er af loopt bij het bedrijf, werken troostende woorden niet. Een verandering is noodzakelijk. Soms is een verandering nodig, soms in geestelijk opzicht!
Dan verschillen we van mening. Ik hoop dat je mijn mening ook respecteert.Martine schreef:Nee, het is niet Gods schuld, maar in alle gevallen aangeven dat tegenspoed eigen schuld is - of de schuld van de mens - wat je daar ook van wil maken is liefdeloos.