Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel. Moderatie:het moderatieteam
Forumregels Richtlijnen subforum Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Jerommel schreef:...maar aangezien we allemaal fysiek zullen sterven, is d geestelijke dood een compleet ophouden mat bestaan, in welke vorm dan ook.
Althans, het Oordeel zal het onheilige doen ophouden te bestaan.
Klopt we sterven allemaal fysiek maar dat is dus geen straf vanwege Adam zijn zonde, want dat was de geestelijke dood waren we onder het genot van een Jack Herer overeengekomen immers?
Toch wel, want de dood was er niet voor de zondeval.
Ik zou bijna zeggen 'citation needed' maar onzin is immers niet te onderbouwen. Nergens blijkt dat Adam en Eva fysiek onsterfelijk waren voordat ze zondigden, want hoe kon Eva anders BEGERIG kijken naar de vrucht? Begerigheid is immers een zonde van het vlees.
Koffieshopdiplomaat dat je bent.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Dood is nogal een breed begrip ; mensen die overleden zijn dood maar ook mensen zonder God,en dan kun je prima in de AH boodschappen doen.
Doden kunnen doden begraven etc.
Dood is zonder God en dat is sterven op die dag.
De mens is uit stof en zou terugkeren tot stof; denk dus dat de mens voor de zondeval ook al sterfelijk was.
Alleen het eten van de boom des levens zou hem eeuwig laten leven.
19 In het zweet van uw gezicht zult u brood eten,
totdat u tot de aardbodem terugkeert, omdat u daaruit genomen bent;
want stof bent u
en u zult tot stof terugkeren.
20 En Adam gaf zijn vrouw de naam Eva, omdat zij moeder van alle levenden is.
21 En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee.
22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!
23 Daarom zond de HEERE God hem weg uit de hof van Eden, om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was.
Wajehie schreef:
De mens is uit stof en zou terugkeren tot stof; denk dus dat de mens voor de zondeval ook al sterfelijk was.
Alleen het eten van de boom des levens zou hem eeuwig laten leven.
want stof bent u
Vers 19 laat toch juist zien dat ze wel onstervelijk waren? Want de zondeval had daar net plaatsgevonden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Zie ik ff wat anders :
Vers 19 laat toch juist zien dat ze al stervelijk waren? en dat staat mi los van de zondeval.
De mens is/was namelijk stof en was dat voor de zondeval ook al. Alleen mensen geboren uit God zijn levend/onstervelijk.
12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
Wajehie schreef:Zie ik ff wat anders :
Vers 19 laat toch juist zien dat ze al stervelijk waren? en dat staat mi los van de zondeval.
De mens is/was namelijk stof en was dat voor de zondeval ook al. Alleen mensen geboren uit God zijn levend/onstervelijk.
12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
Juist, het loon van de zonde is de geestelijke dood en niet de fysieke, maar dat is niet voor iedereen te bevatten.
Wajehie schreef:Zie ik ff wat anders :
Juist, het loon van de zonde is de geestelijke dood en niet de fysieke, maar dat is niet voor iedereen te bevatten.
Kijken we naar de context in het hoofdstuk van de zonde val dan zien we dit tav de gevolgen door de zondeval:
16 Tegen de vrouw zei Hij:
Ik zal uw moeite in uw zwangerschap zeer groot maken; met pijn zult u kinderen baren.
Naar uw man zal uw begeerte uitgaan,
maar hij zal over u heersen.
DIT IS FYSIEK en niet geestelijk
17 En tegen Adam zei Hij: Omdat u geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw en van die boom gegeten hebt waarvan Ik u gebood: U mag daarvan niet eten,
is de aardbodem omwille van u vervloekt; met zwoegen zult u daarvan eten,
al de dagen van uw leven;
18 dorens en distels zal hij voor u laten opkomen
en u zult het gewas van het veld eten.
want stof bent u
EN DAN ZOU DIT INEENS ALS ENIGE GEESTELIJKE ZIJN?
nee !
DIT IS ook FYSIEK en niet geestelijk
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Genesis 3:16 zie ik meer als de barensweeën die later bedoeld worden aangaande de gelovigen,misschien wel aangaande Israël, omdat zij niet van God houdt maar van haar man, als vrouw die het beest berijdt.
Ja, daar verschillen we enorm van mening, dat weet ik...
Maar het maakt dat stukje dan dus geestelijk.
Want de vrouw had nog niet gebaard, dat gebeurt pas in Genesis 4.
Ik heb nog een tijdje met de gedachte gespeeld dat het hoofd van de mens is gegroeid door de kennis van goed en kwaad, als oorzaak van de vermeerderde barensweeën, maar daar is verder geen bewijs voor.
Maar de dood die ze stierven na de zonde was geestelijk, Ericjan en uit jouw reactie blijkt duidelijk dat je daar niks mee kan. Daarom zei ik al dat het concept geestelijk dood voor sommigen niet te bevatten is, bedankt dat je dat even bevestigd hebt.
Jezus zei: 'laat de doden hun doden begraven' (Mat 8,22; Luk 9,60) en daaruit volgt de conclusie dat er in de Bijbel sprake is van twee soorten doden: fysieke doden die begraven moeten worden en geestelijke doden die dat mogen doen. Het scheppingsverhaal gaat over de geestelijke dood, want Adam en Eva werden meteen gestraft maar vielen niet dood neer. Later toen Ananias verleidt werd door de duivel (hand 5,3) en zondigde tegen God (Hand 5,4) door te liegen tegen de Heilige Geest viel hij dood neer evenals zijn vrouw Saffira (Hand 5,10) toen Petrus hen daar op wees. Dat vertoont sterke overeenkomsten met het paar Adam en Eva die ook verleid werden door satan door te zondigden tegen God, maar niet direct stierven. De grote afwezige is hier de sprekende slang en dat heeft alles te maken met de hellenistische invloed op het jodendom uit de eerste eeuw.
Hier volgt het betreffende gedeelte, nagenoeg een soort tweede nieuwtestamentische .zondeval genoemd zou kunnen worden.
[1] Ook een zekere Ananias verkocht, samen met zijn vrouw Saffira, een stuk grond, [2] maar hij hield met medeweten van zijn vrouw iets van de opbrengst achter en kwam slechts een gedeelte aan de voeten van de apostelen leggen. [3] Daarop zei Petrus: ‘Ananias, hoe heeft de satan je zo in zijn greep kunnen krijgen dat je de heilige Geest bedriegt en iets achterhoudt van de opbrengst van het stuk grond? [4] Het was vóór de verkoop je eigendom, en ook daarna kon je toch vrij over het geld beschikken? Wat heeft je bezield om zoiets te doen? Je hebt niet gelogen tegen de mensen, maar tegen God.’ [5] Bij het horen van deze woorden viel Ananias neer en stierf, en alle omstanders werden door grote vrees bevangen.
Adam en Eva stierven geestelijk en vielen spreekwoordelijk en Ananias en Saffira stierven fysiek en vielen letterlijk. Hieruit blijkt ook weer dat God en de Heilige Geest Eén zijn, maar dat is een andere discussie. Ik kon er bij het maken van mijn punt niet omheen een zijsprong te maken maar het wordt gewaardeerd als er geen Drie-eenheidsdiscussie begonnen wordt.
Jerommel schreef:Genesis 3:16 zie ik meer als de barensweeën die later bedoeld worden aangaande de gelovigen,misschien wel aangaande Israël, omdat zij niet van God houdt maar van haar man, als vrouw die het beest berijdt.
Ja, daar verschillen we enorm van mening, dat weet ik...
Maar het maakt dat stukje dan dus geestelijk.
Want de vrouw had nog niet gebaard, dat gebeurt pas in Genesis 4.
Het was ook een waarschuwing voor wat komen ging in Openbaring 3.
Ik herken de valkuil van het vergeestelijken tot in de treuren inderdaad
DIt komt ALTIJD voort uit het feit dat de lezer van de bijbel niet kan leven met wat er woordelijk staat geschreven in de bijbel.
Deze vergeestelijkingen vormen dan weer onjuiste kerkleer.
ericjan schreef:Graag zie ik een uitleg hoe we GEESTELIJK uit stof kunenn komen en er weer naar terugkeren? Want zo wordt de dood namelijk beschreven.
En daarover spreken wij, geestelijke gaven uitleggend aan geestelijke mensen, met woorden die ons niet door menselijke wijsheid maar door de Geest zijn geleerd. Van nature aanvaardt de mens niet wat komt van de Geest van God; het is dwaasheid voor hem, hij kan het niet vatten, want het kan alleen beoordeeld worden in het licht van de Geest. Een geestelijk mens kan alles beoordelen, maar over hem oordeelt niemand. Wie kent de gezindheid van de Heer? Wie kan Hem raad geven? Wij echter hebben de gezindheid van Christus. (1 Kor 2,13-16)
De natuurlijke mens haat alles wat geestelijk is (Gal 4, 29) want hij is uit de aarde, net als satan.
Van God een soort mens te maken is helemaal niet prachtig. Het is afgoderij, zoals we ook zien bij de Griekse of hindoeïstische goden. Goden worden dan beschouwd als seksueel aantrekkelijke mensen, of feitelijk mensapen met een hoge alpha-status. Het is vooral verheerlijking van het lichaam. Het is natuurreligie en heeft met het christendom, als transfiguratie-religie, niets te maken.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 11 dec 2015, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Van God een soort mens te maken is helemaal niet prachtig. Het is afgoderij, zoals we ook zien bij de Griekse goden. Goden worden dan beschouwd als seksueel aantrekkelijke mensen, of feitelijk mensapen met een hoge alpha-status. Het is vooral verheerlijking van het lichaam. Het is natuurreligie en heeft met het christendom, als transfiguratie-religie, niets te maken.
Voor de zwartdenker en mens hater en godsontkenner niet nee.
Van God een soort mens te maken is helemaal niet prachtig. Het is afgoderij, zoals we ook zien bij de Griekse goden. Goden worden dan beschouwd als seksueel aantrekkelijke mensen, of feitelijk mensapen met een hoge alpha-status. Het is vooral verheerlijking van het lichaam. Het is natuurreligie en heeft met het christendom, als transfiguratie-religie, niets te maken.
Ach ja, wie geen tegenargumenten heeft, gaat schelden. (De extremist wordt bij tegenspraak ogenblikkelijk kwaad.) Ik zal maar zeggen: de beeldenstorm is er niet voor niets geweest. Mensen beseften opeens dat het Rooms Katholicisme was verworden tot een aanbidding van afgodsbeelden, dat wil zeggen van mensvormige beeldgestalten van God, Jezus en Maria. Of feitelijk de dans om het gouden kalf.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 11 dec 2015, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zal maar zeggen: de beeldenstorm is er niet voor niets geweest. Mensen beseften opeens dat het Rooms Katholicisme was verworden tot een aanbidding van afgodsbeelden, dat wil zeggen van mensvormige beeldgestalten van God, Jezus en Maria. Of feitelijk de dans om het gouden kalf.
Altijd leuk zo,n Jerommel 2 overal op reageren en waar het nou werkelijk over gaat-----------------------tja
Zolderworm schreef:
Ik zal maar zeggen: de beeldenstorm is er niet voor niets geweest. Mensen beseften opeens dat het Rooms Katholicisme was verworden tot een aanbidding van afgodsbeelden, dat wil zeggen van mensvormige beeldgestalten van God, Jezus en Maria. Of feitelijk de dans om het gouden kalf.
Altijd leuk zo,n Jerommel 2 overal op reageren en waar het nou werkelijk over gaat-----------------------tja
Het gaat om de vraag of de mens geschapen is naar Gods beeld. En zeker de Rooms Katholieken hebben dit (in hun onwetendheid) letterlijk opgevat, en gaan nu God afbeelden als een mooie gespierde (blanke) man. Volgens mij zuivere afgoderij.
Waar blijven de tegenargumenten?
Zolderworm schreef:
Ach ja, wie geen tegenargumenten heeft, gaat schelden. Ik zal maar zeggen: de beeldenstorm is er niet voor niets geweest. Mensen beseften opeens dat het Rooms Katholicisme was verworden tot een aanbidding van afgodsbeelden, dat wil zeggen van mensvormige beeldgestalten van God, Jezus en Maria. Of feitelijk de dans om het gouden kalf.
Ja, dat dachten die beeldenstormers destijds. Later zagen de protestanten in dat het allemaal toch anders zat. Zijn esoterische christenen voorstanders van het vernietigen van religieuze kunst? In de tijd van de beeldenstorm? Nu nog altijd?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Het volk probeerde die dans rond het gouden kalf nog goed te praten door te zeggen: "Er is een feest voor Jehovah". Ex.32:5. Maar Hij trapte er niet in.
Ja, dat dachten die beeldenstormers destijds. Later zagen de protestanten in dat het allemaal toch anders zat. Zijn esoterische christenen voorstanders van het vernietigen van religieuze kunst? In de tijd van de beeldenstorm? Nu nog altijd?
Tja---------
De beeldenstormers waren destijds gewoon tuig wat nu een voetbal wedstrijd onmogelijk maakt.Dankzij het protestantisme die zich daar mee inlieten is heel veel onschatbare schoonheid van kunstschatten verloren gegaan.Kortom om een misdaad tegen de mensheid en een blasfemie van het ergste soort.