¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Piebe Paulusma »

pyro schreef:
Piebe 2.2 schreef:Meestal is ijs glad lijkt mij, tenzij iemand er zand op heeft gestrooid of als het nog te dun is om op te schaatsen.
Als het nog te dun is om op te schaatsen is het ijs op zich best glad. Misschien bedoel je bros ijs, dat kan behoorlijk stroef zijn. Maar dat hoeft niet dun te zijn.
Wat ik bedoel is dat iedereen wel weet dat ijs glad is, daarvoor hoef je eerst niet op je bek te gaan. Dat noem ik nestjes zoeken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
pyro

Bericht door pyro »

Piebe 2.2 schreef:
pyro schreef:
Piebe 2.2 schreef:Meestal is ijs glad lijkt mij, tenzij iemand er zand op heeft gestrooid of als het nog te dun is om op te schaatsen.
Als het nog te dun is om op te schaatsen is het ijs op zich best glad. Misschien bedoel je bros ijs, dat kan behoorlijk stroef zijn. Maar dat hoeft niet dun te zijn.
Wat ik bedoel is dat iedereen wel weet dat ijs glad is, daarvoor hoef je eerst niet op je bek te gaan. Dat noem ik nestjes zoeken.
Ja, het waarschuwingsbordje 'pas op, glad ijs!' heeft weinig praktisch nut. Eventueel kan ik me nog wel een bordje 'pas op, stroef ijs!' voorstellen, want als je in volle vaart met je schaatsen pardoes in de stroeve zone strandt, kan je behoorlijk op je bek gaan. Niet iedereen is zo'n geoefende elfsteden rijder, dat die precies weet wanneer die moet klunen. :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Alpha had het dan ook over waarschuwen voor "gevaarlijk ijs"... ;)
pyro

Bericht door pyro »

callista schreef:Alpha had het dan ook over waarschuwen voor "gevaarlijk ijs"... ;)
Ja als je die JG ijsmeesters moet geloven mag je alleen maar steeds hetzelfde rondje schaatsen. Boring! :x
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Het lijkt hier wel een politiek debat, ik distantieer me van de kwestie en maak me klaar voor de Elfstedentocht. :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
pyro

Bericht door pyro »

Piebe 2.2 schreef:Het lijkt hier wel een politiek debat, ik distantieer me van de kwestie en maak me klaar voor de Elfstedentocht. :w
*Lol*
zelfs op de alternatieve route in Finland heb je momenteel nog kano schaatsen nodig. Anders blijf je niet drijven :clown:
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Jerommel schreef: Of als niemand je überhaupt waarschuwt of attendeert.
Het ligt er dan wel aan of die waarschuwing voor het vermeende gevaar ook reëel is of alleen maar bestaat in het hoofd van diegene die waarschuwt.
Dus het gevaarlijk ijs bordje zit in jouw hoofd?
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef::mrgreen: :clown:
Dan is het antwoord waarschijnlijk: "eigen schuld dikke bult"...had je maar moeten luisteren.
Ik vraag me wel af of ze dan ook nog gered worden of dat men ze laat verzuipen.
Een berouwvolle zondaar kan altijd "gered" worden.
Er is altijd hulp beschikbaar, als dat gevraagd wordt.
Alpha

Bericht door Alpha »

BdO schreef:Wil je waarschuwen voor glad ijs, dan pretendeer je daarmee iets over de staat van dat ijs te weten. Pretendeer je dat niet, dan waarschuw je ook niet.
Nee, dat weet alleen degene die dat bordje heeft geplaatst.
Dat geld overigens voor alle waarschuwingsborden.
Zo heb je borden voor gevaarlijke bocht, vallend gesteente, overstekende koeien, slipgevaar ect.
Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:
Dan is het antwoord waarschijnlijk: "eigen schuld dikke bult"...had je maar moeten luisteren.
Kijk, de (verborgen) achtergrond van de waarschuwing voor 'gevaarlijk ijs' is natuurlijk in feite: als je je niet bekeert gaat het mis. Een berouwvolle zondaar, maar hulp als het gevraagd wordt.
Het is weer een vorm van het eeuwige gedreig: pas op, want je kunt verloren gaan. Ik word daar zo verschrikkelijk moe van.
Het is mijn grote bezwaar, dat nauwelijks, of zelfs totaal niet gezegd wordt dat we te maken hebben met een barmhartige, liefdevolle God.
Dát wil het Evangelie zeggen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
Alpha schreef:
Kijk, de (verborgen) achtergrond van de waarschuwing voor 'gevaarlijk ijs' is natuurlijk in feite: als je je niet bekeert gaat het mis. Een berouwvolle zondaar, maar hulp als het gevraagd wordt.
Het is weer een vorm van het eeuwige gedreig: pas op, want je kunt verloren gaan. Ik word daar zo verschrikkelijk moe van.
Het is mijn grote bezwaar, dat nauwelijks, of zelfs totaal niet gezegd wordt dat we te maken hebben met een barmhartige, liefdevolle God.
Geen gedreig, gewoon laten zien wat de Bijbel leert.

Deze tekst is m.i. zonder meer duidelijk:

2 Petrus 3:9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.

Zijn liefde is hier te zien, dat hij geduldig is met mensen, maar zijn geduld is niet eindeloos.
Om een eind te maken aan oorlog, misdaad e.d. grijpt hij in.
Allen die Gods voornemen tegenstreven, zullen dat niet overleven.

Wanneer hij ingrijpt, laat hij dat vooraf weten.
Vandaar dat Noach 10tallen jaren de tijd kreeg om zijn overleving te waarborgen.
Hij deed precies wat God van hem vroeg.
Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Geen gedreig, gewoon laten zien wat de Bijbel leert.

2 Petrus 3:9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.

Zijn liefde is hier te zien, dat hij geduldig is met mensen, maar zijn geduld is niet eindeloos.

Vandaar dat Noach 10tallen jaren de tijd kreeg om zijn overleving te waarborgen.
Mijn moeite is dat er altijd weer teksten bijgehaald worden die zeggen dat we niet zullen overleven als...
Schrijf nou eens één keer hoezeer je je verwondert over de liefde van God. Zonder één enkele 'maar'...
BdO

Bericht door BdO »

Alpha schreef:
callista schreef:
Jerommel schreef: Of als niemand je überhaupt waarschuwt of attendeert.
Het ligt er dan wel aan of die waarschuwing voor het vermeende gevaar ook reëel is of alleen maar bestaat in het hoofd van diegene die waarschuwt.
Dus het gevaarlijk ijs bordje zit in jouw hoofd?
Nee. Het gevaarlijke ijs zit in jouw hoofd.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO

Bericht door BdO »

Alpha schreef:
BdO schreef:Wil je waarschuwen voor glad ijs, dan pretendeer je daarmee iets over de staat van dat ijs te weten. Pretendeer je dat niet, dan waarschuw je ook niet.
Hier op dit forum ben jij degene die dat bordje plaatst, omtrent gevaarlijk ijs wat zich tussen jouw oren bevindt en nergens anders.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Martine schreef:
Alpha schreef:
Dag Martine, helemaal met je eens... Jezus vatte de wet en de profeten samen in het dubbel liefdesgebod... God sluit niet uit (en al zeker niet op de manier zoals dat bij JG gebeurt)... Heel het OT staat vol van de slechtheid van Israël, heeft God hen ooit laten vallen? Neen, meer nog, hij smeekte hen telkens weer om tot hem terug te keren.
Ook de bijbelonderzoekers (voorlopers van de JG) waren het helemaal niet eens met de manier waarop JG de dag van vandaag dit invullen, meer nog, Russell (wat ze als hun stichter zien, dat ik zie ik en de hedendaagse bijbelstudenten echter anders) stelde onomwonden in zijn eerste deel van de Studies in the Scriptures dat dit nooit goed nieuws zou kunnen zijn.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:
Alpha schreef:
Wat jij er nu weer van maakt is waar ik zo ontzettend moe van wordt.
Het is namelijk niet de waarschuwing die dreigt, het is het gevaar dat dreigt.

Is er een gevaar dan?
Ja, een mens kan verloren gaan als 'ie dat niet wil.
De vallei der duisternis en het Oordeel zijn zaken waarvoor je je naaste / medemens wilt waarschuwen.
De Weg is smal, de dwalingen zijn talrijk, enzovoorts....

Belachelijk om zo moeilijk te lopen doen om zo iets eenvoudigs en duidelijks, alleen omdat onze fragiele, gekoesterde egootjes duidings-fobie hebben.

Is er verder nog gevaar?
Ja, diverse dingen in het leven en in onszelf, die hier aan gerelateerd zijn.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro

Bericht door pyro »

Jerommel schreef: Wat jij er nu weer van maakt is waar ik zo ontzettend moe van word.
Het lukt niet met je winterslaap, dat lijkt me duidelijk te merken.
Overigens is het m.i. niet een kwestie van ergens iets van maken, maar van accenten leggen.
Jerommel schreef: Het is namelijk niet de waarschuwing die dreigt, het is het gevaar dat dreigt.
Als heel sterk altijd maar 'het dreigende gevaar' wordt benadrukt, is de balans zoek.
Ik heb een tijd lang bij een geloofsgemeenschap gezeten waar dat helemaal doorsloeg, die zagen achter elke bloempot een duiveltje op een gegeven moment. Hoe goed bedoeld ook, kan dat op de duur zelfs averechts gaan werken in ons platgepreekte landje. Dat je Gods liefde helemaal uit het oog kunt verliezen door continue gefocused te zijn op alle mogelijke en onmogelijke 'dreigingen'... :roll:
Martine

Bericht door Martine »

Pyro schreef:Als heel sterk altijd maar 'het dreigende gevaar' wordt benadrukt, is de balans zoek.
Ik heb een tijd lang bij een geloofsgemeenschap gezeten waar dat helemaal doorsloeg, die zagen achter elke bloempot een duiveltje op een gegeven moment. Hoe goed bedoeld ook, kan dat op de duur zelfs averechts gaan werken in ons platgepreekte landje. Dat je Gods liefde helemaal uit het oog kunt verliezen door continue gefocused te zijn op alle mogelijke en onmogelijke 'dreigingen'... :roll:
Precies. Dit leven is soms al moeilijk genoeg. Daar hoeven geen 'donderpreken' bij.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:
Jerommel schreef: Wat jij er nu weer van maakt is waar ik zo ontzettend moe van word.
Het lukt niet met je winterslaap, dat lijkt me duidelijk te merken.
Geweldig argument, Pyro.
Overigens is het m.i. niet een kwestie van ergens iets van maken, maar van accenten leggen.
Ook heel relevant inderdaad.... :roll: :w
Jerommel schreef: Het is namelijk niet de waarschuwing die dreigt, het is het gevaar dat dreigt.
Als heel sterk altijd maar 'het dreigende gevaar' wordt benadrukt, is de balans zoek.
Ja, en als je het nooit aan roert of altijd ontwijkt ook.
Klopt.
Geen reden dus om waarschuwingen an sich dan maar liever te negeren en uit hun context te plaatsen enz...
En ook geen reden om waarschuwers er op af te rekenen dat ze (willen) waarschuwen, vermanen, aankaarten, enz....
Het komt hier namelijk niet met aangematigde autoriteit van de kansel of anderszins van een autoritair persoon af, dus dergelijke associaties zijn misplaatst.

Ik weet alleen even niet meer waar Alpha nu voor waarschuwen wilde...
:w
Laatst gewijzigd door Jerommel op 22 dec 2015, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef: Deze tekst is m.i. zonder meer duidelijk:

Er staat meer /iets anders :
2 Petrus 3:
9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
10 Maar de dag van de Heere zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
Alpha schreef:Geen gedreig, gewoon laten zien wat de Bijbel leert.

Mijn moeite is dat er altijd weer teksten bijgehaald worden die zeggen dat we niet zullen overleven als...
Schrijf nou eens één keer hoezeer je je verwondert over de liefde van God. Zonder één enkele 'maar'...
Ik kan dat wel begrijpen.
Je bent kennelijk beïnvloed door de hel en hemel verhalen.
Het getuigt van veel Goddelijke liefde als hij aangeeft hoe je zijn goedkeuring kan verkrijgen door onvoorwaardelijk zijn wil te doen.

Iedereen weet toch dat door rood rijden veel geld kost?
De gedachte er achter is door deze sancties het voor iedereen veiliger te maken.

De hedendaagse wereld is door Satan grondig verpest.
Hij is degene die in feite aan de touwtjes trekt.
Gevolg veel oorlog, misdaad e.d.
Om daar definitief een einde aan te maken grijpt God in en krijgen wij een hemelse regering.
Degenen die zich niet aan Gods wil onderwerpen, mogen niet in zijn aardse koninkrijk leven.

Wanneer je een huis huurt en de huur niet wilt betalen of de woning uitwoont, wordt je er uit gezet.
Een logisch gevolg van verkeerd handelen.
Dat gebeurd niet onverwachts.
Je krijgt een aantal waarschuwingen.

De hemelse vader doet net zo.
Hij geeft aan hoe je uitzetting kunt voorkomen, door je aan zijn regels te onderwerpen.
Degenen die de volgende dingen doen kunnen niet in zijn koninkrijk komen.
Doe dat dan ook niet!

1 kor 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.

Dit soort dingen worden nu vaak als “normaal” beschouwd.
Kerken handhaven die dingen dan ook niet, maar tolereren ze.

Waar ik veel moeite mee heb is dat velen zich niets aantrekken van Gods wil en beweren dat Gods liefde zo groot is, dat hij dat niet aanrekent.
Het gevolg is dat velen de illusie hebben dat zij Gods goedkeuring hebben en dan te horen zullen krijgen: “Ik heb u niet gekend, gaat heen gij werkers der wetteloosheid”.

Het negeren van Gods beginselen is wetteloos.

Het is nu eenmaal zo. Dat “de gebraden kippetjes” niet vanzelf je mond in vliegen, terwijl je in een luie stoel ligt.

Paulus beziet het zo:

1 kor 9:
24 Weet GIJ niet dat de hardlopers in een wedloop allen hardlopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loopt zo dat GIJ hem moogt behalen.
25 Bovendien oefent iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, zelfbeheersing in alle dingen. Nu doen zij het natuurlijk om een vergankelijke kroon te verkrijgen, maar wij een onvergankelijke.
26 Daarom is de wijze waarop ik hardloop, niet onzeker; de wijze waarop ik mijn slagen richt, is dusdanig dat ik niet in de lucht sla;
27 maar ik beuk mijn lichaam en leid het als een slaaf, om niet, na tot anderen te hebben gepredikt, zelf op een of andere wijze afgekeurd te worden.
Alpha

Bericht door Alpha »

BdO schreef:Nee. Het gevaarlijke ijs zit in jouw hoofd.
Het is een bekend verschijnsel anderen hetzelfde toe te dichten als jezelf.
Wanneer je het bordje van je hoofd afhaalt, kan je het mogelijk ietsje beter zien.
BdO schreef:
Alpha schreef:
Hier op dit forum ben jij degene die dat bordje plaatst, omtrent gevaarlijk ijs wat zich tussen jouw oren bevindt en nergens anders.
Je leest kennelijk niet goed.

ik gebruik slechts een eenvoudige illustratie.
Ik plaats niets.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:Precies. Dit leven is soms al moeilijk genoeg. Daar hoeven geen 'donderpreken' bij.
„Er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen; en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden.”
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Martine schreef:Precies. Dit leven is soms al moeilijk genoeg. Daar hoeven geen 'donderpreken' bij.
„Er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen; en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden.”
:clown:

Waar slaat deze reactie nu op? :roll:
Kun je misschien ook met je eigen woorden reageren en hierop ingaan?
Zo komt het nogal robotachtig over....
Volgens mij zit jij behoorlijk gevangen in je geloof en de daarbij behorende voorgeschreven regels en ik heb het idee dat de oorzaak weleens angst kan zijn ipv. liefde.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:
Alpha schreef: Deze tekst is m.i. zonder meer duidelijk:

Er staat meer /iets anders :
2 Petrus 3:
9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
10 Maar de dag van de Heere zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden.
Je bedoeld dus dat er in JOUW vertaling Gods naam is vervangen door de titel Heere.
Toch staat er dit in de SV als voetnoot:
de HEERE God

Na de voleinding van het werk der schepping, wordt hier allereerst God de naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den zelfstandige, den zelfwezende, van zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid en de oorsprong of oorzaak van het wezen aller dingen, waarom ook deze naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat.
In 2 Pe 3:8 staat dit: Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij JHWH één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag.

Dit is een citaat van Ps 90:4. Uit de context blijkt duidelijk dat het over JHWH gaat.