Piebe 2.2 schreef:Wat dogma's betreft weet ik niets dan Christus de gekruisigde.
Dat is ook het enige dat geldt. De belijdenis dat we geloven in Christus, de gekruisigde, maar ik voeg daar aan toe: de Opgestane.
Er is een beruchte brief aan de Korinthiërs. Die was dus aan de Korinthiërs gericht, niet aan ons.
In Korinthe waren misstanden in de christelijke gemeente.
In 1 Kor. 14: 26-40 gaat het over de orde in de gemeente. Alle dingen passeren, zoals het spreken in tongen, het profeteren.
Ja en óók de beruchte opmerking dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente. Omdat dat in
die tijd was, waarin vrouwen nog geen stem hebben. Geheel tegen bijvoorbeeld de handel en wandel in van Jezus, die veel met vrouwen te maken had. Jezus verscheen nota bene als
eerste aan de vrouwen na Zijn opstanding!
Maar Paulus legt hun nogmaals het zwijgen op omdat er geen orde is in de gemeente.
Daaruit heeft de kerk - RK of Protestants, het maakt niet uit - een
dogma gemaakt - geen vrouwen in het ambt. Gelukkig zijn diverse protestantse kerken ervan teruggekomen. In de RK mogen ze bij de gratie Gods de Bijbel lezen of gebeden uitspreken. Niet consequent dus..
Een tweede: Misbruiken bij het Avondmaal.(1.Kor. 11:17-34)
Met name wat betreft de viering van de maaltijd van de Heer.
Men kwam er dronken aan tafel, slaven mochten niet aanschuiven voordat hun werk klaar was.
Paulus schrijft in vers 28/29 van deze perikoop:
"Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.
(NBG'51)
Dat is een
dogma geworden. Binnen de RK mensen die niet mogen deelnemen aan de Eucharistie, omdat... (vul maar in).
Binnen de Protestantse kerken hebben duizenden mensen niet de vrijmoedigheid (gehad) aan het Avondmaal te gaan, of werd het ook zelfs verboden - ouderlingen die daarop toezagen. (Hoe hebben ze het gedurfd, durven ze - het oordeel is
niet aan hun.)
Het ging om
misstanden in de gemeente van Korinthië.
In de Maaltijd van de Heer - en ik denk dat het hetzelfde is bij de viering van de Eucharistie - worden wij door de
Heer genodigd aan tafel. Een predikant vergeleek het met zijn gezin. Had één van zijn kinderen iets uitgehaald, waarvoor hij naar zijn kamer werd verbannen, uit de gemeenschap werd gezet. Maar dat kind werd wel geroepen aan de maaltijd, wat er ook was gebeurd en wat er ook gebeuren zou.