Paranormale gebeurtenissen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Man/Vrouw: M

Paranormale gebeurtenissen

Bericht door JW88 »

Ik begin dit topic na aanleiding van de documentaire die ik het gezien ''An honest liar'' met in de hoofdrol James Randi.
https://www.youtube.com/watch?v=s9ZWaS_FjNU

James Randi is illusionist van beroep en heeft een groot deel van zijn leven gewijd aan het ontmaskeren van mensen die claimen zogenaamde bovennatuurlijk krachten of paranormale gaven te hebben. Hij slaagt daar dan ook keer op keer in en toont aan dat mensen die, die claim maken niet meer zijn dan pure oplichters op zoek naar geld en macht. Hij ontmaskerd bijvoorbeeld ook Uri Geller, de man die claimt dat wat hij doet geen illusies zijn maar paranormale krachten.
Daarnaast ontmaskerd hij ook Peter Popoff een gebedsgenezer die claimt dat hij het woord van God hoort en daarmee mensen spontaan kan genezen en daarnaast ook nog veel persoonlijke details van mensen weet https://www.youtube.com/watch?v=q7BQKu0YP8Y
Achteraf blijkt dat meneer Popoff gewoon een zendertje in zijn oor heeft en zijn vrouw hem alle info doorspeelt.
Wat ik dan zo stuitend vind is dat het schijnbaar heel makkelijk is om een complete zaal met een paar duizend man compleet te bedonderen en ze doen laten geloven in zogenaamde paranormale of bovennatuurlijk krachten. Wat dat aangeeft is dan mensen heel naïef kunnen zijn en ze daardoor makkelijk te manipuleren zijn om van alles maar te geloven, zo dus ook bovennatuurlijke en paranormale onzin. Deze naïviteit komt vaak voor uit hopeloosheid en radeloosheid, mensen weten niet meer wat ze moeten en zoeken daarom hoop bij bovennatuurlijk gebeurtenissen, na mijn mening ook 1 van de redenen dat mensen in de eerste plaatst gelovig worden.
Tijdens de documentaire word ook getoond dat jaren van parapsychologisch onderzoek helemaal geen enkele resultaten heeft opgeleverd en dat iedereen die ooit claimt over bovennatuurlijk krachten te beschikken in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving keihard door de mand valt.
Er is dan dus ook nog nooit aangetoond dat er mensen zijn die daadwerkelijk over paranormale of bovennatuurlijke krachten beschikken.
Het is dus je naïviteit en hopeloosheid/radeloosheid die bepaalt in hoeverre je gelooft in dit soort zaken, en niet te missen ook je rationaliteit of beter gezegd gebrek daaraan.
Je kan dan natuurlijk zeggen dat omdat al die mensen keihard door de mand zijn gevallen dat niet hoeft te betekenen dat er helemaal geen mensen zijn die beschikken over paranormale of bovennatuurlijk krachten, als je dat werkelijk zou zeggen, dan geeft dat dus ook weer een sterke vorm van naiviteit aan en een gebrek aan rationaliteit.
Ik snap dan ook niet goed hoe mensen zich keer op keer kunnen laten bedonderen door dit soort onzin.
Nog een mooi voorbeeld hiervan is de documentaire ''Kumare'' https://www.youtube.com/watch?v=OXUzG6YKuvo
Waar iemand zich voordoet als een soort spiritueel leider en vervolgens heel veel volgers krijgt terwijl hij gewoon een normaal persoon is die zich heeft verkleed en zich voordoet als iemand met bovennatuurlijke gaven.
Het is gewoon een eigenschap van de mensen dat wij graag in wonderen willen geloven, we zoeken op allerlei mogelijk manieren naar hoop en zetten onze rede, rationaliteit, logica en gezond verstand daar voor opzij....
Tin
Beheerder

Re: Paranormale gebeurtenissen

Bericht door Tin »

Heb dit nieuwe topic maar even in "Levensbeschouwing" gezet.
Maar wat is precies de bedoeling?
Dit forum is een voor gesprek.
Maar waar zou het gesprek hier over moeten gaan dan?
Volgens mij stel alleen een aantal dingen vast.

Dus nogmaals: wat wil je precies met dit topic?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Het is maar, wat je wil geloven.

Een beroemd voorbeeld wat dit betreft, is de verhouding van Harry Houdini met de beroemde schrijver Arthur Conan Doyle.
Houdini was een eender mens zoals James Randi.
Hij wist steeds de trukjes te achterhalen, die zogenaamde "mediums" gebruikten, om de indruk te maken, dat ze "bovennatuurlijke" dingen konden doen.
Arthur Conan Doyle was ervan overtuigd, dat er mediums waren, die "echt" in verbinding met het "hiernamaals" konden treden.
Die twee werden bevriend, maar de vriendschap kreeg een harde klap, als ze samen een seance bijwoonden, en Conan Doyle ervan overtuigd was, dat het echt was, terwijl Houdini bewees, dat het een trukje was.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
JW88

Bericht door JW88 »

Tin schreef:Heb dit nieuwe topic maar even in "Levensbeschouwing" gezet.
Maar wat is precies de bedoeling?
Dit forum is een voor gesprek.
Maar waar zou het gesprek hier over moeten gaan dan?
Volgens mij stel alleen een aantal dingen vast.

Dus nogmaals: wat wil je precies met dit topic?
Het gesprek zou moeten gaan over waarom er nog steeds mensen zijn die hier in geloven ondanks alle feiten die ik in de openingspost heb benoemd, waarom geloven ze daar nog in? Waar baseren ze dat op? Vinden ze niet dat daar enige naïviteit in schuilt? En waarom zou ik aan moeten nemen dat er echt mensen zijn die over paranormale en bovennatuurlijke krachten beschikken?

Daarnaast wil ik aan tonen hoe makkelijk het is om mensen te manipuleren en valse hoop te geven iets wat religie in mijn ogen ook doet, word dit erkent door de religieuze gemeenschap?

En wat zijn de bewijzen dat paranormale en bovennatuurlijk zaken wel bestaan?

Wat is de waarde van parapsychologisch onderzoek als het nog helemaal niks heeft opgeleverd?

Genoeg dingen om over in gesprek te gaan lijkt me zo...
JW88

Bericht door JW88 »

vrolijke schreef:Het is maar, wat je wil geloven.

Een beroemd voorbeeld wat dit betreft, is de verhouding van Harry Houdini met de beroemde schrijver Arthur Conan Doyle.
Houdini was een eender mens zoals James Randi.
Hij wist steeds de trukjes te achterhalen, die zogenaamde "mediums" gebruikten, om de indruk te maken, dat ze "bovennatuurlijke" dingen konden doen.
Arthur Conan Doyle was ervan overtuigd, dat er mediums waren, die "echt" in verbinding met het "hiernamaals" konden treden.
Die twee werden bevriend, maar de vriendschap kreeg een harde klap, als ze samen een seance bijwoonden, en Conan Doyle ervan overtuigd was, dat het echt was, terwijl Houdini bewees, dat het een trukje was.
Het is meer waarom je iets wilt geloven? Dat is de vraag? Ik denk dat het voorkomt uit hopeloosheid/radeloosheid en gebrek aan rationaliteit, dat is bijvoorbeeld in mijn ogen ook het geval bij gebedsgenezing.

Dus de conclusie van jouw verhaal is dat het idd allemaal een truc was....
ben db bd

Bericht door ben db bd »

Ja, ik sluit mij aan bij Tin : wat is de bedoeling van dit topic? Aantonen dat alles wat we niet plaatsen kunnen onder bedonderen valt?
Dat zal meestal zeker het geval zijn. Is daarmee alles gezegd?

De Heere God doet wonderen; heel veel !! Zijn we dát op dit topic wel eens? Dat verdient dan nog wel duidelijk gezegd te worden!
Hij doet ze niet op commando, zit als Allerhoogste niet aan een touwtje, maar doet als Almachtige wel vaak grote wonderen: t.w. Persoonlijk ingrijpen in vele gebeurtenissen. Samen met vele anderen en uiteraard met alle Bijbelschrijvers zou ik er zo een aantal kunnen noemen.

De duivel is de aap van God en zal ook proberen wonderen te doen. Ik weet uit een boek van een vrouwtje, een ex-heks, dat ze ooit zo ver geklommen was in de satanische hekserij dat ze met de duivel door het vuur danste. Lieg ik, dan is dat uiteraard in commissie.
Sla ik m'n Bijbeltje op in Openbaring, bij de twee beesten in hst.13, dan lees ik (voor de duidelijkheid in de BGT) in vers 13-15:
"Het tweede beest deed grote wonderen in dienst van het eerste beest." (we hebben het hier dus over de antichrist en zijn maatje, de valse profeet)
"Het liet zelfs vuur uit de hemel naar beneden komen. Iedereen kon dat zien. Op die manier verleidde het beest de mensen op aarde om naar hem te luisteren. Het zei dat ze een beeld moesten maken van het eerste beest. Dat beest was door een zwaard dodelijk verwond, maar nu leefde het weer. Het tweede beest kreeg de macht om het beeld van het eerste beest te laten leven, en daardoor kon dat beeld spreken. En iedereen die er niet voor wilde knielen werd gedood." Tot zo ver even. Dit hebben wij nog in het verschiet, als we Gods heilig Woord lezen zoals Hij het liet opschrijven.

Nou kunnen we stellen dat tegenwoordig de technieken reeds in de kast liggen om dat beeld te laten spreken. Dat zal zeker zo zijn. Maar zo gaat Gods Woord er toch niet mee om. Los van alle illusionisten moeten we niet te min denken van de mogelijkheden van satan. Dat deed de Heere Jezus ook niet, toen satan (als overste dezer wereld) Hem de wereldheerschappij aanbood voor een knieval. (Hij zei niet: dat kán jij helemaal niet weggeven).

Blijft dus ook mijn vraag: waar wil dit topic heen?
JW88

Bericht door JW88 »

ben db bd schreef:Ja, ik sluit mij aan bij Tin : wat is de bedoeling van dit topic? Aantonen dat alles wat we niet plaatsen kunnen onder bedonderen valt?

De Heere God doet wonderen; heel veel !! Zijn we dát op dit topic wel eens? Dat verdient dan nog wel duidelijk gezegd te worden!
Hij doet ze niet op commando, zit als Allerhoogste niet aan een touwtje, maar doet als Almachtige wel vaak grote wonderen: t.w. Persoonlijk ingrijpen in vele gebeurtenissen. Samen met vele anderen en uiteraard met alle Bijbelschrijvers zou ik er zo een aantal kunnen noemen.

De duivel is de aap van God en zal ook proberen wonderen te doen. Ik weet uit een boek van een vrouwtje, een ex-heks, dat ze ooit zo ver geklommen was in de satanische hekserij dat ze met de duivel door het vuur danste. Lieg ik, dan is dat uiteraard in commissie.
Sla ik m'n Bijbeltje op in Openbaring, bij de twee beesten in hst.13, dan lees ik (voor de duidelijkheid in de BGT) in vers 13-15:
"Het tweede beest deed grote wonderen in dienst van het eerste beest." (we hebben het hier dus over de antichrist en zijn maatje, de valse profeet)
"Het liet zelfs vuur uit de hemel naar beneden komen. Iedereen kon dat zien. Op die manier verleidde het beest de mensen op aarde om naar hem te luisteren. Het zei dat ze een beeld moesten maken van het eerste beest. Dat beest was door een zwaard dodelijk verwond, maar nu leefde het weer. Het tweede beest kreeg de macht om het beeld van het eerste beest te laten leven, en daardoor kon dat beeld spreken. En iedereen die er niet voor wilde knielen werd gedood." Tot zo ver even. Dit hebben wij nog in het verschiet, als we Gods heilig Woord lezen zoals Hij het liet opschrijven.

Nou kunnen we stellen dat tegenwoordig de technieken reeds in de kast liggen om dat beeld te laten spreken. Dat zal zeker zo zijn. Maar zo gaat Gods Woord er toch niet mee om. Los van alle illusionisten moeten we niet te min denken van de mogelijkheden van satan. Dat deed de Heere Jezus ook niet, toen satan (als overste dezer wereld) Hem de wereldheerschappij aanbood voor een knieval. (Hij zei niet: dat kán jij helemaal niet weggeven).

Blijft dus ook mijn vraag: waar wil dit topic heen?
Dit is niet zozeer een religieus ding, op zich staan paranormale gaven los van religie dus die kant hoeft het van mij niet op te gaan.

Ik heb al op Tin gereageerd waar ik heen wil dus lees dat nog maar eens aub.

De hoofdvraag is, waarom geloven mensen nog steeds in deze dingen als keer op keer al is bewezen dat het de grootste oplichterij is die er is?
Is dat dan niet nogal naïef?
En waarom geloven mensen überhaupt in eerste instantie hierin? Dat is tevens de vraag, ik heb mijn mening daar al over gegeven ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
ben db bd

Bericht door ben db bd »

nog eentje:
dat is bijvoorbeeld in mijn ogen ook het geval bij gebedsgenezing.
Daar ritselt het uiteraard van de wonderen: een heel recente: morgen vieren we hier de 11e verjaardag van een onzer kleindochteren. Ze viel een aantal weken geleden op haar stuitje (nog in de kerk ook) en was toen voor 3/4 blind. De dokters wisten daar niks aan te doen en konden niets beloven. Natuurlijk brachten we dat allemaal in onze gebeden bij de Heere en mochten heerlijk op Hem hopen. Vorige week kwam ze uit bed met de woorden: pappa ik kan jou weer gewoon helemaal zien.
Prijs de HEER !!

Jaren geleden: "wil degene met een zere rechter schouder eens naar voren komen?" riep de voorganger in een charismatische dienst na hoogop 10 minuten na aanvang van de dienst. ik keek eens om, 'zere rechter schouder' is wel heel specifiek geduid, toch?
Omdat er verder niemand ging, ben ik toen zelf maar naar voren gelopen, omdat ik al een half jaar met een pijnlijke slijmbeursontsteking in m'n schouder liep, aan zwaar metselwerk overgehouden. Wat de man zei toen hij zijn hand op m'n schouder legde, weet ik niet eens meer, maar ik kon weer gelijk alle bewegingen maken en toonde dat ook. Het beleefde als eigenlijk iets heel gewoons; de Heere was daar immers.

Als je één keer een zwaar hartinfarct heb gehad, weet je de tweede keer precies wat er aan de hand is. En ik wist nog precies waaróm het was ook.
Zo'n tweede is absoluut niet meer te overleven hoor, en de angst sloeg mij zeer om het hart. (dat was de eerste keer niet zo)
Aldus ben ik uit m'n bed gestapt en ben geknield voor onze Schepper om hem aan te roepen in mijn nood. Hij nam de doodstrijd direct van mij weg.
Hem alleen zij de lof en eer en dank en glorie !!!

Ooit was mijn moeder in grote nood en had toen zelfs een persoonlijke zichtbare, tastbare ontmoeting met de Heere Jezus in een heerlijke lichtende gestalte. Hij zei heerlijke dingen met grote beloften tegen haar, waar heel de familie nu nog de zegeningen van ontvangt.
Uiteraard was ze ook gelijk genezen!

Kom, kom broeder, informeer eens om u heen in de christenwereld, u moet zonder moeite tientallen getuigenverklaringen kunnen opvragen !!
pyro

Bericht door pyro »

JW88 schreef: Dit is niet zozeer een religieus ding, op zich staan paranormale gaven los van religie dus die kant hoeft het van mij niet op te gaan.
Christenen zullen in het algemeen geneigd zijn paranormale zaken wel in verband met religie te zien. En zullen dan onderscheiden in zaken die niet goed zijn: toverij, magie tegenover zaken die wel goed zijn: gebedsgenezing, profetie etc.
Waarbij Christenen onderling (soms diepgaande) meningsverschillen hebben hoe dat onderscheid eruit ziet, waar je de grenzen trekt.
Maar ze zijn wel geneigd aan te nemen dat genoemde zaken echt kunnen zijn, temidden van alle bedrog die natuurlijk ook overvloedig tiert.
En aangezien op dit forum veel Christenen zitten, moet je niet verbaasd zijn dat het gesprek de geschetste religieuze kant op gaat.

De hoofdvraag is, waarom geloven mensen nog steeds in deze dingen als keer op keer al is bewezen dat het de grootste oplichterij is die er is?
Natuurlijk zijn er naieve mensen die in bedrog geloven.
Er zijn echter ook mensen die ervaringen hebben die niet op natuurlijke wijze verklaard kunnen worden. Die ervaringen zijn om die reden als bovennatuurlijk te kenschetsen.
Gewoonlijk zul je nu aanvoeren dat er nog nooit iets in die trant bewezen is, dat ik nu een bewijslast heb als ik zoiets beweer, enz. enz.
Dat 'bewijs' komt dan niet, althans niets wat in jouw manier van denken en redeneren past. Waarna jij ervanuit zal gaan dat ik mezelf kennelijk voor de gek houd, wellicht psychisch niet in orde ben, en dergelijke.
Na meer dan een jaar van zulke gesprekken met jou op dit forum heb ik dit patroon uitentreure herhaald zien worden. Ik zie niet zo goed hoe ik dat moet doorbreken eerlijk gezegd :roll:
En waarom geloven mensen überhaupt in eerste instantie hierin? Dat is tevens de vraag, ik heb mijn mening daar al over gegeven ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
Omdat ratio nu eenmaal een beperkte en eenzijdige benadering is van de mens en zijn bewustzijn.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Wajehie

Bericht door Wajehie »

pyro schreef:
JW88 schreef:En waarom geloven mensen überhaupt in eerste instantie hierin? Dat is tevens de vraag, ik heb mijn mening daar al over gegeven ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
Omdat ratio nu eenmaal een beperkte en eenzijdige benadering is van de mens en zijn bewustzijn.
Als aanvulling; ratio is een beperkte en eenzijdige benadering van de werkelijkheid. Dat ratio niet DE drijfveer is voor jw blijkt uit het aantal posts.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

JW88 schreef:Ik begin dit topic na aanleiding van de documentaire die ik het gezien ''An honest liar'' met in de hoofdrol James Randi.

James Randi is illusionist van beroep en heeft een groot deel van zijn leven gewijd aan het ontmaskeren van mensen die claimen zogenaamde bovennatuurlijk krachten of paranormale gaven te hebben. Hij slaagt daar dan ook keer op keer in en toont aan dat mensen die, die claim maken niet meer zijn dan pure oplichters op zoek naar geld en macht. Hij ontmaskerd bijvoorbeeld ook Uri Geller, de man die claimt dat wat hij doet geen illusies zijn maar paranormale krachten.
Daarnaast ontmaskerd hij ook Peter Popoff een gebedsgenezer die claimt dat hij het woord van God hoort en daarmee mensen spontaan kan genezen en daarnaast ook nog veel persoonlijke details van mensen weet https://www.youtube.com/watch?v=q7BQKu0YP8Y
Achteraf blijkt dat meneer Popoff gewoon een zendertje in zijn oor heeft en zijn vrouw hem alle info doorspeelt.
Wat ik dan zo stuitend vind is dat het schijnbaar heel makkelijk is om een complete zaal met een paar duizend man compleet te bedonderen en ze doen laten geloven in zogenaamde paranormale of bovennatuurlijk krachten. Wat dat aangeeft is dan mensen heel naïef kunnen zijn en ze daardoor makkelijk te manipuleren zijn om van alles maar te geloven, zo dus ook bovennatuurlijke en paranormale onzin. Deze naïviteit komt vaak voor uit hopeloosheid en radeloosheid, mensen weten niet meer wat ze moeten en zoeken daarom hoop bij bovennatuurlijk gebeurtenissen, na mijn mening ook 1 van de redenen dat mensen in de eerste plaatst gelovig worden.
Tijdens de documentaire word ook getoond dat jaren van parapsychologisch onderzoek helemaal geen enkele resultaten heeft opgeleverd en dat iedereen die ooit claimt over bovennatuurlijk krachten te beschikken in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving keihard door de mand valt.
Er is dan dus ook nog nooit aangetoond dat er mensen zijn die daadwerkelijk over paranormale of bovennatuurlijke krachten beschikken.
Het is dus je naïviteit en hopeloosheid/radeloosheid die bepaalt in hoeverre je gelooft in dit soort zaken, en niet te missen ook je rationaliteit of beter gezegd gebrek daaraan.
Je kan dan natuurlijk zeggen dat omdat al die mensen keihard door de mand zijn gevallen dat niet hoeft te betekenen dat er helemaal geen mensen zijn die beschikken over paranormale of bovennatuurlijk krachten, als je dat werkelijk zou zeggen, dan geeft dat dus ook weer een sterke vorm van naiviteit aan en een gebrek aan rationaliteit.
Ik snap dan ook niet goed hoe mensen zich keer op keer kunnen laten bedonderen door dit soort onzin.
Nog een mooi voorbeeld hiervan is de documentaire ''Kumare'' https://www.youtube.com/watch?v=OXUzG6YKuvo
Waar iemand zich voordoet als een soort spiritueel leider en vervolgens heel veel volgers krijgt terwijl hij gewoon een normaal persoon is die zich heeft verkleed en zich voordoet als iemand met bovennatuurlijke gaven.
Het is gewoon een eigenschap van de mensen dat wij graag in wonderen willen geloven, we zoeken op allerlei mogelijk manieren naar hoop en zetten onze rede, rationaliteit, logica en gezond verstand daar voor opzij....
Die Randy looft 1 miljoen dollar uit voor degene die kan bewijzen dat paranormale verschijnselen bestaan. Maar je wordt dan wel geacht eerst je voorstel in te dienen hoe je dit denkt te gaan bewijzen. Vervolgens kijkt een commissie ingesteld door Randy naar het voorstel. Als de commissie vreest dat het experiment wel eens een succes zou kunnen worden, en een bewijs voor het bestaan van het paranormale zou kunnen opleveren, dan wordt het voorstel afgewezen. Op die manier kan ik ook wel 1 miljoen dollar uitloven. Ik hoef het dan nooit uit te geven.
Randy zoekt een aantal zogenaamd paranormaal begaafden uit, van wie het sowieso duidelijk is dat ze de boel flessen. En als hij deze mensen ontmaskert, dan roept hij natuurlijk dat alle mensen die claimen paranormale gaven te hebben, de boel flessen. Dat is natuurlijk gemakkelijk scoren. Ik begrijp niet, JW88, dat jij zo naïef bent, dat je de trucjes van die Randy niet doorziet.
Only dead fish go with the flow
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Altijd leuk paranormale nep gebeurtenissen.Alleen nep uit de krochten van duisternis.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Rechtuit schreef:Altijd leuk paranormale nep gebeurtenissen.
Alleen nep uit de krochten van duisternis.
Uit welke krochten kom jij Rechtuit? :mrgreen:
Ik maakte me al zorgen...maar je bent er weer.....stille tijd gehad? ;)

Nog een gelukkig 2016... :flower1:

Goochelaars en illusionisten en mentalisten hebben niets met paranormale gaven te maken....het zijn allemaal foefjes en cold reading......wel vermaeckelyk, maar niets meer dan dat.
Wanneer ze dat wel claimen vallen de meesten wel t.z.t. door de mand, zoals er zijn: Uri Geller, Ogilvie [babyfluisteraar enz] , Char, Robbert ten Broeke, Jomanda etc....
Met de "duisternis" heeft dat niets te maken.
Wat ik wel bezwaarlijk vind, is dat deze gasten veel mensen ook hoop geven, maar ja, ook dat kan voor sommigen al genoeg zijn om hun leven op een redelijke manier voort te zetten.
Laatst gewijzigd door callista op 03 jan 2016, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

vrolijke schreef:Het is maar, wat je wil geloven.
Spreek voor jezelf.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

JW88 schreef: Het is meer waarom je iets wilt geloven? Dat is de vraag? Ik denk dat het voorkomt uit hopeloosheid/radeloosheid en gebrek aan rationaliteit,
Spreek voor jezelf.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

ben db bd schreef:Ja, ik sluit mij aan bij Tin : wat is de bedoeling van dit topic? Aantonen dat alles wat we niet plaatsen kunnen onder bedonderen valt?
Nee, natuurlijk niet.
Het barst van de niet verklaarde / verklaarbare getuigenissen en ook video, foto en audio.

Nee,want dan schaar je alles onder God's Werken, en dan ga je de mist in.
Paranormale zaken zijn in de regel niet van God namelijk, maar van "de machten der lucht".

Het is lastig, als je paranormale ervaringen hebt (gehad), omdat velen het op voorhand verwerpen, er niets van willen weten.
En sowieso, wie er nooit iets van heeft meegemaakt / gezien of van een betrouwbare naaste heeft gehoord, heeft ook geen idee wat ie er mee aan moet.
Maar ook mensen die wel ervaringen hebben, kunnen in ontkenning zijn, dat komt ook veel voor, omdat het in de taboe-sfeer ligt.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Jerommel schreef: Paranormale zaken zijn in de regel niet van God namelijk, maar van "de machten der lucht".
:roll: :clown:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef: Die Randy looft 1 miljoen dollar uit voor degene die kan bewijzen dat paranormale verschijnselen bestaan. Maar je wordt dan wel geacht eerst je voorstel in te dienen hoe je dit denkt te gaan bewijzen. Vervolgens kijkt een commissie ingesteld door Randy naar het voorstel. Als de commissie vreest dat het experiment wel eens een succes zou kunnen worden, en een bewijs voor het bestaan van het paranormale zou kunnen opleveren, dan wordt het voorstel afgewezen.
Goh, waarom verbaast me dat nu helemaal niks? :lol:
Op die manier kan ik ook wel 1 miljoen dollar uitloven. Ik hoef het dan nooit uit te geven.
Randy zoekt een aantal zogenaamd paranormaal begaafden uit, van wie het sowieso duidelijk is dat ze de boel flessen. En als hij deze mensen ontmaskert, dan roept hij natuurlijk dat alle mensen die claimen paranormale gaven te hebben, de boel flessen. Dat is natuurlijk gemakkelijk scoren. Ik begrijp niet, JW88, dat jij zo naïef bent, dat je de trucjes van die Randy niet doorziet.
Hij wil graag dat het onzin is, dus hij zit vooraan bij lui als Randi.

Deslniettemin, er is ook een hoop nep-zooi bij de claims en verhalen.
Het appelleert aan de spirituele honger die mensen hebben.
Dus dat lokt opportunisten om hen te bedonderen (meestal voor geld).
Laatst gewijzigd door Jerommel op 03 jan 2016, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:

Goochelaars en illusionisten hebben niets met paranormale gaven te maken....het zijn allemaal foefjes en cold reading......wel vermaeckelyk, maar niets meer dan dat.
Geldt niet voor allemaal.
Er zijn een aantal moderne bekende figuren, die schijnbaar 'assistentie' hebben van 'buiten'.
Ooit heetten zulke lui "magiërs" (of "yogi" eventueel), maar dat moet je nu als sprookjes zien van onze pseudo-rationalistische wereld.
JW88

Bericht door JW88 »

pyro schreef:
JW88 schreef: Dit is niet zozeer een religieus ding, op zich staan paranormale gaven los van religie dus die kant hoeft het van mij niet op te gaan.
Christenen zullen in het algemeen geneigd zijn paranormale zaken wel in verband met religie te zien. En zullen dan onderscheiden in zaken die niet goed zijn: toverij, magie tegenover zaken die wel goed zijn: gebedsgenezing, profetie etc.
Waarbij Christenen onderling (soms diepgaande) meningsverschillen hebben hoe dat onderscheid eruit ziet, waar je de grenzen trekt.
Maar ze zijn wel geneigd aan te nemen dat genoemde zaken echt kunnen zijn, temidden van alle bedrog die natuurlijk ook overvloedig tiert.
En aangezien op dit forum veel Christenen zitten, moet je niet verbaasd zijn dat het gesprek de geschetste religieuze kant op gaat.

Natuurlijk zijn er naieve mensen die in bedrog geloven.
Er zijn echter ook mensen die ervaringen hebben die niet op natuurlijke wijze verklaard kunnen worden. Die ervaringen zijn om die reden als bovennatuurlijk te kenschetsen.
Gewoonlijk zul je nu aanvoeren dat er nog nooit iets in die trant bewezen is, dat ik nu een bewijslast heb als ik zoiets beweer, enz. enz.
Dat 'bewijs' komt dan niet, althans niets wat in jouw manier van denken en redeneren past. Waarna jij ervanuit zal gaan dat ik mezelf kennelijk voor de gek houd, wellicht psychisch niet in orde ben, en dergelijke.
Na meer dan een jaar van zulke gesprekken met jou op dit forum heb ik dit patroon uitentreure herhaald zien worden. Ik zie niet zo goed hoe ik dat moet doorbreken eerlijk gezegd :roll:
Wat ik niet begrijp is dat mensen nog steeds bereid zijn om genoemde zaken als echt te zien terwijl er uiteindelijk al zoveel van die zogenaamde paranormaal begaafde mensen door de mand zijn gevallen en vroeg of laat vallen ze allemaal door de mand. Dan is het toch extreem naïef om te denken dat de volgende vast en zeker wel echt paranormale gaven heeft?

Mensen willen ook gewoon graag bedonderd worden, het is nou eenmaal de aard van de mens om te geloven in bovennatuurlijk zaken, dat is een vaststaand feit.

Jij zegt: ''Er zijn echter ook mensen die ervaringen hebben die niet op natuurlijke wijze verklaard kunnen worden'' .... Nee dat is onmogelijk, deze ervaringen kunnen heel goed op natuurlijke wijze verklaard worden, dat die verklaring er nog niet is wil niet zeggen dat er geen natuurlijke verklaring voor is.

Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek dan nog helemaal geen resultaten opgeleverd?

Maar als jij daar echt in wilt geloven kun je dan begrijpen dat ik je toch echt een tikkeltje naïef vind?
JW88

Bericht door JW88 »

Zolderworm schreef:
JW88 schreef:Ik begin dit topic na aanleiding van de documentaire die ik het gezien ''An honest liar'' met in de hoofdrol James Randi.

Die Randy looft 1 miljoen dollar uit voor degene die kan bewijzen dat paranormale verschijnselen bestaan. Maar je wordt dan wel geacht eerst je voorstel in te dienen hoe je dit denkt te gaan bewijzen. Vervolgens kijkt een commissie ingesteld door Randy naar het voorstel. Als de commissie vreest dat het experiment wel eens een succes zou kunnen worden, en een bewijs voor het bestaan van het paranormale zou kunnen opleveren, dan wordt het voorstel afgewezen. Op die manier kan ik ook wel 1 miljoen dollar uitloven. Ik hoef het dan nooit uit te geven.
Echt grote onzin Zolderworm! Dat is gewoon een aanname van jou omdat je niet wilt erkennen dat paranormale claims keer op keer door de mand vallen.

Maar waar is je bron? Laat eens wat zin, of heb ik gelijk en roep je maar wat....

Die paranormale experimenten worden in een gecontroleerde wetenschappelijk setting getest, zoals het ook hoort. Tijdens al die onderzoeken is er nog nooit maar dan ook nog nooit aangetoond dat paranormale gaven bestaan. Als iemand met zijn gedachten een lepel kan buigen, waarom kan hij dat dan wel aan de keukentafel in huis maar niet in die setting? Simpel, omdat het puur bedrog is!

Daarnaast kan iedereen die claimt paranormale gaven te hebben zich laten testen als hij dat echt wil en krijg hij of zij de kans om aan te tonen dat hij echt die krachten heeft, tevens is Randi helemaal geen parapsycholoog, dus gaat hij er helemaal niet over wie zich wel of niet wil laten testen. Hij heeft gewoon een gruwelijke hekel aan mensen die andere mensen misbruiken voor geld en macht en hun valse hoop geven doormiddel van zogenaamde paranormale of bovennatuurlijke krachten, dat is gewoon beneden alle niveau!
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:
JW88 schreef: Het is meer waarom je iets wilt geloven? Dat is de vraag? Ik denk dat het voorkomt uit hopeloosheid/radeloosheid en gebrek aan rationaliteit,
Spreek voor jezelf.
Mensen hebben gewoon de natuurlijke neiging om in bovennatuurlijke zaken te geloven, dat is feitelijk juist.

Dat mensen er dan keer op keer weer intrappen is pure naïviteit gecombineerd met hulpeloosheid/radeloosheid en een gebrek aan rationaliteit, wat is anders de reden volgens jou?
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:
Nee, natuurlijk niet.
Het barst van de niet verklaarde / verklaarbare getuigenissen en ook video, foto en audio.

Nee,want dan schaar je alles onder God's Werken, en dan ga je de mist in.
Paranormale zaken zijn in de regel niet van God namelijk, maar van "de machten der lucht".

Het is lastig, als je paranormale ervaringen hebt (gehad), omdat velen het op voorhand verwerpen, er niets van willen weten.
En sowieso, wie er nooit iets van heeft meegemaakt / gezien of van een betrouwbare naaste heeft gehoord, heeft ook geen idee wat ie er mee aan moet.
Maar ook mensen die wel ervaringen hebben, kunnen in ontkenning zijn, dat komt ook veel voor, omdat het in de taboe-sfeer ligt.
Ik zou die docu ''an honest liar'' maar eens even gaan kijken als ik jou was en dan wil ik je daarna wel eens weer horen.
Jij hebt het er toch altijd over dat je alle brillen om moet doen voordat je een mening geeft, nou dan zou ik zeggen bekijk dit eens en trek daarna je conclusies niet vooraf als je helemaal niet weet waar het over gaat.

Maar waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek niks opgeleverd?

Het barst helemaal niet van de onverklaarbare video's enz, die zijn allemaal prima te verklaren, alleen wil jij dat niet zien.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:

Goochelaars en illusionisten en mentalisten hebben niets met paranormale gaven te maken....het zijn allemaal foefjes en cold reading......wel vermaeckelyk, maar niets meer dan dat.
Wanneer ze dat wel claimen vallen de meesten wel t.z.t. door de mand, zoals er zijn: Uri Geller, Ogilvie [babyfluisteraar enz] , Char, Robbert ten Broeke, Jomanda etc....
Met de "duisternis" heeft dat niets te maken.
Wat ik wel bezwaarlijk vind, is dat deze gasten veel mensen ook hoop geven, maar ja, ook dat kan voor sommigen al genoeg zijn om hun leven op een redelijke manier voort te zetten.
Wij komen uit de krochten van warmte e n gezelligheid. ;) ook en gelukkig 2016 :kiss1: Voorts zijn wij nog ver weg.Ach het paranormaal wij moeten er altijd om lachen,nep is het en meer niet.En valse hoop moet men mensen nooit geven.Eerlijkheid voor alles :)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Jaja, jij ben ook een expert zeker... :w