Wim Nusselder schreef:vrolijke schreef:De moraliteit is doorgedrongen
ondanks het christendom.
Maar daarover gaan ons meningen zeker uit elkaar.
Nee, hoor.
Afhankelijk van wat je bedoelt met 'christendom' kan ik dat helemaal met je eens zijn (en mijn vader, waar we het over hadden, ook).
De 'christelijke' praktijk was vaak niet verheffend en 'christelijke' organisaties speelden daar vaak een dubieuze rol in.
Dat neemt niet weg dat wat mijn vader als 'christelijke moraal' beschouwt te herkennen is in het 'christendom' als gedachtengoed dat beschreven is de Bijbel.
(Die moraliteit hoeven we ons als christenen inderdaad niet toe te eigenen, omdat hij ook in niet-christelijke geschriften en tradities te herkennen is.
Ik ken niet genoeg pantheïstische geschriften om te weten wat die bijgedragen hebben aan de verbeterde moraliteit sinds de Middeleeuwen.)
Met v&Vriendengroet,
Wim
Dat de mensen zich kunnen ontwikkelen is een feit.
Wat ik niet begrijp: Als er een positieve ontwikkeling plaatsvind, zou het christendom de aanstootgever zijn.
Dat moet er mij, met het oog op al de negatieve bewijzen*, toch eens iemand uitleggen.
* De terruggang van de bv. romeinse badkultuur, en in het gevolg daarvan talrijke epidemieën, hebben toch hoofdzakelijk de christenen veroorzaakt.
De bijna uitroeing van katten, en in gevolg daarvan, de muizen en rattenplagen in Europa, hebben hoofdzakelijk de christenen veroorzaakt.
De heliocentrische theorie, die er notabene al in de antieke bestond, hebben de christenen tot in de Renaissance, kunnen blokeren.
Dat mensen andere mensen verzorgen, bestaat al lang voor het christendom. Dat is geen uitvinding van hun.
Het werd meestal door hun gekultiveerd, om "zieltjes te winnen".
Over tolerantie hebben zij het, als zij zelf vervolgd worden.
Bij de Romeinen werden zij vervolgd, omdat zij verboden, aan andere riligies te geloven.
Dat was een misdaad tegenover de romeinse tolerantie, en werd terrecht vervolgd.
Geef hun de macht, die ze hadden in de middeleeuwen, en ze worden net zo "tolerant" zoals ze waren in de middeeleeuwen.
Neem het maar aan hoor!
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.