Kom maar eens op de koffie bij mij dan vul ik de drie-eenheid van de duivel met graagte voor je aan!BdO schreef:Dus..... nou weer lekker over wat een Christen nodig heeft om atheist te worden
Ik zal meteen het antwoord even geven: Seks, drugs, Rock&Roll. Bij gebrek aan de middelste is er voor mij geen complete triniteit, en dus wil het maar niet lukken om van dat geloof af te komen
Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?
Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?
-
- heet nu: Snelheid
- Man/Vrouw: M
Eens gedoopt voor eeuwig gedoopt en Christen voor eeuwig ,of je nou er wat aan doet of niet,het zit in de genen inde het bloed en denken en doen en in handelen in wetgeving en het is ook Cultuur waar men een zoon of dochter van is;En daarom hebben de zogenaamde atheïsten het heel de dag over Geloof en Kerk
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
- Man/Vrouw: V
Gewoon een dosis gezond verstand en de wil tot onderzoek, o.a. in de achtergronden en de geschiedenis van hun geloof...etc.JW88 schreef:Wat ik me wel af vroeg (en misschien met mij nog meer atheïsten) is wat er nodig zou zijn voor een christenen om atheïst te worden?
Er zijn ongetwijfeld genoeg christenen die atheïst zijn geworden (ook atheïsten die christenen zijn geworden)
Wat zou een christenen nou bewegen en wat zou er moeten gebeuren wil een christen atheïst worden?
Heel breed
Dus verder kijken dan de Bijbel dik is en niet alles voor zoete koek aannemen wat er gedrukt en geschreven staat.
Daarvoor zullen er wel de oogkleppen voor afgezet moeten worden.......en daar zit 'm vaak het 'probleem'
-
Goed idee. Wanneer begin je daarmee?callista schreef:Gewoon een dosis gezond verstand en de wil tot onderzoek, o.a. in de achtergronden en de geschiedenis van hun geloof...etc.
Heel breed
Dus verder kijken dan de Bijbel dik is en niet alles voor zoete koek aannemen wat er gedrukt en geschreven staat.
Daarvoor zullen er wel de oogkleppen voor afgezet moeten worden.......en daar zit 'm vaak het 'probleem'
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
-
Wat moeten we toch met die mensen die alleen maar met een beetje dommige haatreactie komen?Inktvlam schreef:Goed idee. Wanneer begin je daarmee?callista schreef:Gewoon een dosis gezond verstand en de wil tot onderzoek, o.a. in de achtergronden en de geschiedenis van hun geloof...etc.
Heel breed
Only dead fish go with the flow
Bijzonder rake opmerking... Je ziet hier voortdurend dat niet-gelovigen menen de 'moral high-ground' te moeten claimen. Terwijl uit alles blijkt dat men geen idee heeft waar men nu eigenlijk over spreekt. Zij gaan er klakkeloos vanuit dat 'de christen' aan het beeld voldoet wat zij ervan hebben, terwijl keer op keer blijkt dat men feitelijk een stropop opwerpt.Inktvlam schreef:Goed idee. Wanneer begin je daarmee?callista schreef:Gewoon een dosis gezond verstand en de wil tot onderzoek, o.a. in de achtergronden en de geschiedenis van hun geloof...etc.
Heel breed
Men is blijkbaar zó verblind, dat men de eigen oogkleppen niet eens door heeft, maar wel anderen ervan beticht deze te dragen... en dáár zit 'm vaak het 'probleem'.
-
Dacht je nou echt dat we jou niet zien als iemand die allerlei ongeloofwaardigheden en onlogische dingen voor zoete koek aanneemt? Je hoort bij de club van goedgelovigen, al denk je zelf misschien van niet.Loyola_2 schreef:Bijzonder rake opmerking... Je ziet hier voortdurend dat niet-gelovigen menen de 'moral high-ground' te moeten claimen. Terwijl uit alles blijkt dat men geen idee heeft waar men nu eigenlijk over spreekt. Zij gaan er klakkeloos vanuit dat 'de christen' aan het beeld voldoet wat zij ervan hebben, terwijl keer op keer blijkt dat men feitelijk een stropop opwerpt.Inktvlam schreef:Goed idee. Wanneer begin je daarmee?callista schreef:Gewoon een dosis gezond verstand en de wil tot onderzoek, o.a. in de achtergronden en de geschiedenis van hun geloof...etc.
Heel breed
Men is blijkbaar zó verblind, dat men de eigen oogkleppen niet eens door heeft, maar wel anderen ervan beticht deze te dragen... en dáár zit 'm vaak het 'probleem'.
Wat moeten we toch met die mensen die alleen maar met een beetje dommige haatreactie komen?Zolderworm schreef:Dacht je nou echt dat we jou niet zien als iemand die allerlei ongeloofwaardigheden en onlogische dingen voor zoete koek aanneemt? Je hoort bij de club van goedgelovigen, al denk je zelf misschien van niet.Loyola_2 schreef:Bijzonder rake opmerking... Je ziet hier voortdurend dat niet-gelovigen menen de 'moral high-ground' te moeten claimen. Terwijl uit alles blijkt dat men geen idee heeft waar men nu eigenlijk over spreekt. Zij gaan er klakkeloos vanuit dat 'de christen' aan het beeld voldoet wat zij ervan hebben, terwijl keer op keer blijkt dat men feitelijk een stropop opwerpt.Inktvlam schreef:Goed idee. Wanneer begin je daarmee?callista schreef:Gewoon een dosis gezond verstand en de wil tot onderzoek, o.a. in de achtergronden en de geschiedenis van hun geloof...etc.
Heel breed
-
Ik weet dat zelfkritiek heel moeilijk voor jou is.Loyola_2 schreef:Wat moeten we toch met die mensen die alleen maar met een beetje dommige haatreactie komen?Zolderworm schreef:Dacht je nou echt dat we jou niet zien als iemand die allerlei ongeloofwaardigheden en onlogische dingen voor zoete koek aanneemt? Je hoort bij de club van goedgelovigen, al denk je zelf misschien van niet.Loyola_2 schreef:Bijzonder rake opmerking... Je ziet hier voortdurend dat niet-gelovigen menen de 'moral high-ground' te moeten claimen. Terwijl uit alles blijkt dat men geen idee heeft waar men nu eigenlijk over spreekt. Zij gaan er klakkeloos vanuit dat 'de christen' aan het beeld voldoet wat zij ervan hebben, terwijl keer op keer blijkt dat men feitelijk een stropop opwerpt.Inktvlam schreef: Goed idee. Wanneer begin je daarmee?
Zonder argumenten zijn 'ad hominems' inderdaad nog je enige optie...Zolderworm schreef:Ik weet dat zelfkritiek heel moeilijk voor jou is.
-
Je kent je eigen geloofsleer goed genoeg. Ik zou zeggen: kijk er eens wat kritischer naar. Werp de blik op jezelf en word wijs. Als ik al jouw onlogische gedachten waar je hier in de loop der tijd mee bent gekomen, bij elkaar moet zoeken, dan ben ik wel even bezig.Loyola_2 schreef:Zonder argumenten zijn 'ad hominems' inderdaad nog je enige optie...Zolderworm schreef:Ik weet dat zelfkritiek heel moeilijk voor jou is.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 03 feb 2016, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ja, daarin geef ik je wel gelijk.Zolderworm schreef:Dacht je nou echt dat we jou niet zien als iemand die allerlei ongeloofwaardigheden en onlogische dingen voor zoete koek aanneemt?Loyola_2 schreef:Bijzonder rake opmerking... Je ziet hier voortdurend dat niet-gelovigen menen de 'moral high-ground' te moeten claimen. Terwijl uit alles blijkt dat men geen idee heeft waar men nu eigenlijk over spreekt. Zij gaan er klakkeloos vanuit dat 'de christen' aan het beeld voldoet wat zij ervan hebben, terwijl keer op keer blijkt dat men feitelijk een stropop opwerpt.Inktvlam schreef:Goed idee. Wanneer begin je daarmee?callista schreef:Gewoon een dosis gezond verstand en de wil tot onderzoek, o.a. in de achtergronden en de geschiedenis van hun geloof...etc.
Heel breed
Je hoort bij de club van goedgelovigen, al denk je zelf misschien van niet.
Diegenen zijn ook vaak te herkennen aan de lange tenen en de korte lontjes...ze voelen zich meteen aangesproken en springen er dan bovenop...........en dan beginnen de beschuldigingen, die uit de lucht gegrepen zijn....maar ja men kan kennelijk niet anders........
Ook sneu en niet bevorderlijk voor een discussie.
Laatst gewijzigd door callista op 03 feb 2016, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
En opnieuw een aanname over iemand die je totaal niet kent...Zolderworm schreef:Je kent je eigen geloofsleer goed genoeg. Ik zou zeggen: kijk er eens wat kritischer naar. Werp de blik op jezelf en word wijs.Loyola_2 schreef:Zonder argumenten zijn 'ad hominems' inderdaad nog je enige optie...Zolderworm schreef:Ik weet dat zelfkritiek heel moeilijk voor jou is.
Wat een treurige armoe...
-
Nee, jij kent iedereen, inclusief mijn persoon....Loyola_2 schreef:En opnieuw een aanname over iemand die je totaal niet kent...Zolderworm schreef:Je kent je eigen geloofsleer goed genoeg. Ik zou zeggen: kijk er eens wat kritischer naar. Werp de blik op jezelf en word wijs.Loyola_2 schreef:Zonder argumenten zijn 'ad hominems' inderdaad nog je enige optie...Zolderworm schreef:Ik weet dat zelfkritiek heel moeilijk voor jou is.
wat laat je je weer kennen....dwz. nog beter.
callista schreef:Nee, jij kent iedereen, inclusief mijn persoon....
wat laat je je weer kennen....dwz. nog beter.
callista schreef:...
Diegenen zijn ook vaak te herkennen aan de lange tenen en de korte lontjes...ze voelen zich meteen aangesproken en springen er dan bovenop...........en dan beginnen de beschuldigingen, die uit de lucht gegrepen zijn....maar ja men kan kennelijk niet anders........
Ook sneu en niet bevorderlijk voor een discussie.
-
- heet nu: Snelheid
Nou zit je er toch echt naast tjacallista schreef:Gewoon een dosis gezond verstand en de wil tot onderzoek, o.a. in de achtergronden en de geschiedenis van hun geloof...etc.JW88 schreef:Wat ik me wel af vroeg (en misschien met mij nog meer atheïsten) is wat er nodig zou zijn voor een christenen om atheïst te worden?
Er zijn ongetwijfeld genoeg christenen die atheïst zijn geworden (ook atheïsten die christenen zijn geworden)
Wat zou een christenen nou bewegen en wat zou er moeten gebeuren wil een christen atheïst worden?
Heel breed
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
Jij bent Loyola, en je hebt hier in de loop der tijd al heel wat berichten geplaatst. Ik heb er een tamelijk goed beeld van wat je denkt.Loyola_2 schreef:En opnieuw een aanname over iemand die je totaal niet kent...Zolderworm schreef:Je kent je eigen geloofsleer goed genoeg. Ik zou zeggen: kijk er eens wat kritischer naar. Werp de blik op jezelf en word wijs.Loyola_2 schreef:Zonder argumenten zijn 'ad hominems' inderdaad nog je enige optie...Zolderworm schreef:Ik weet dat zelfkritiek heel moeilijk voor jou is.
Ik ben er vrij zeker van, nee, ik ben ervan overtuigd, dat jij helemaal geen idee hebt wie ik ben... en dat iemands berichten hier helemaal geen totaalbeeld geven van de persoon die erachter zit. Maar als iemand in stereotype karikaturen denkt, dan zou inderdaad de indruk kunnen ontstaan dat iemands persoon te duiden valt aan een aantal berichten in willekeurige topics op een internet forum ja...Zolderworm schreef:Jij bent Loyola, en je hebt hier in de loop der tijd al heel wat berichten geplaatst. Ik heb er een tamelijk goed beeld van wat je denkt, zou ik denken.
-
Het gaat er hier op een forum natuurlijk om wat je ideeën zijn. Wat je bent is hier van minder belang.Loyola_2 schreef:Ik ben er vrij zeker van, nee, ik ben ervan overtuigd, dat jij helemaal geen idee hebt wie ik ben... en dat iemands berichten hier helemaal geen totaalbeeld geven van de persoon die erachter zit. Maar als iemand in stereotype karikaturen denkt, dan zou inderdaad de indruk kunnen ontstaan dat iemands persoon te duiden valt aan een aantal berichten in willekeurige topics op een internet forum ja...Zolderworm schreef:Jij bent Loyola, en je hebt hier in de loop der tijd al heel wat berichten geplaatst. Ik heb er een tamelijk goed beeld van wat je denkt, zou ik denken.
-
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de manier waarop iemand reageert en de inhoud daarvan kunnen wel degelijk een beeld geven van die persoon en zijn persoonlijkheid, natuurlijk niet tot in detail, maar toch...Loyola_2 schreef:Ik ben er vrij zeker van, nee, ik ben ervan overtuigd, dat jij helemaal geen idee hebt wie ik ben... en dat iemands berichten hier helemaal geen totaalbeeld geven van de persoon die erachter zit. Maar als iemand in stereotype karikaturen denkt, dan zou inderdaad de indruk kunnen ontstaan dat iemands persoon te duiden valt aan een aantal berichten in willekeurige topics op een internet forum ja...Zolderworm schreef:Jij bent Loyola, en je hebt hier in de loop der tijd al heel wat berichten geplaatst. Ik heb er een tamelijk goed beeld van wat je denkt, zou ik denken.
-
- Beheerder
Modbreak Tin: En het vervelende is dat je als moderator toch af en toe zo'n topic een beetje door moet lezen. Ook als het totaal niet boeit, en je al van geluk mag spreken als de zetten weer eens herhaald worden. Want als het een potje denigrerende opmerkingen toewerpen wordt, tja, dan moet je er wel weer even wat van zeggen.
Persoonlijk hoef je in zo'n geval niet te worden, want het gebeurd van alle kanten. En ja: het wordt nog uitgelokt ook. Dus wordt het voor de moderator erg lastig. Wat weegt op een moment zwaarder: de denigrerende opmerking, of datgene wat die uitlokt?
Feit blijft, dat men de fouten altijd eerder bij de ander dan bij zichzelf zoekt.
Persoonlijk hoef je in zo'n geval niet te worden, want het gebeurd van alle kanten. En ja: het wordt nog uitgelokt ook. Dus wordt het voor de moderator erg lastig. Wat weegt op een moment zwaarder: de denigrerende opmerking, of datgene wat die uitlokt?
Feit blijft, dat men de fouten altijd eerder bij de ander dan bij zichzelf zoekt.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
Het lijkt me niet nodig om als christen atheist te worden, tenminste als je niet ernstig twijfelt over de "waarheid". Of er geen druk door ervaart, je niet vrij voelt etc etc.
Maar het kan gebeuren dat je geloof aan het wankelen wordt gebracht, en je denkt atheist te worden. Als je geloven als fijn,troostvol, steungevend hebt ervaren dan kan dat een moeilijk proces zijn. Dat gaat verder dan even je verstand gebruiken, en dan ben je atheist. Geloof is meer dan ratio,en mensen die hun geloof "verlaten" doen daar soms jaren over, steeds kan heimwee naar de goede dingen van geloven boven komen. Anderen voelen alleen weerzin tegen hun christelijke geloof of christelijke achtergrond. Maar ook dan kan verbittering je nog lang parten spelen en zie je mensen nog veel met geloven bezig, maar dan in negatieve zin. Kun je helemaal vanuit de ratio kiezen, dan zal het misschien makkelijker zijn om atheist te worden. Je gelooft het gewoon niet meer. Punt. M.i gaat deze groep al sneller zijn eigen richting.
Dus ik denk dat je als christen alleen atheist wordt als je het echt niet meer gelooft.
Maar het kan gebeuren dat je geloof aan het wankelen wordt gebracht, en je denkt atheist te worden. Als je geloven als fijn,troostvol, steungevend hebt ervaren dan kan dat een moeilijk proces zijn. Dat gaat verder dan even je verstand gebruiken, en dan ben je atheist. Geloof is meer dan ratio,en mensen die hun geloof "verlaten" doen daar soms jaren over, steeds kan heimwee naar de goede dingen van geloven boven komen. Anderen voelen alleen weerzin tegen hun christelijke geloof of christelijke achtergrond. Maar ook dan kan verbittering je nog lang parten spelen en zie je mensen nog veel met geloven bezig, maar dan in negatieve zin. Kun je helemaal vanuit de ratio kiezen, dan zal het misschien makkelijker zijn om atheist te worden. Je gelooft het gewoon niet meer. Punt. M.i gaat deze groep al sneller zijn eigen richting.
Dus ik denk dat je als christen alleen atheist wordt als je het echt niet meer gelooft.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
-
Dat is ook de definitie van atheist. Het geloven dat er geen God of goden zijn. Ik wil wel even iets vragen. Ik vind het namelijk een interessante vraag. Je hebt het over de troost..etc..die mensen in religie vinden. Ben je het met me eens dat atheisme de troost geeft, om je nooit te hoeven verantwoorden voor God voor je slechte daden? Ik weet verder niet wat je wereldbeeld is, maar ik denk vraag het iemand. Ik hoorde dit statement van John Lennox.
-
Ja dat zou heel goed kunnen, ik hoor het wel eens door ex gelovigen beweren. Ze voelen zich bevrijd van een juk.Ben je het met me eens dat atheisme de troost geeft, om je nooit te hoeven verantwoorden voor God voor je slechte daden?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
-
Jezus zei tegen de joden:"Miin juk is niet zwaar".Storm schreef:Ja dat zou heel goed kunnen, ik hoor het wel eens door ex gelovigen beweren. Ze voelen zich bevrijd van een juk.Ben je het met me eens dat atheisme de troost geeft, om je nooit te hoeven verantwoorden voor God voor je slechte daden?
Dus alles wat er verder bij verzonnen en gedwongen is door mensen, noem ik religie, dwang, regels.
Als je zondags de hele dag binnen moet blijven als kind, niet naar de kermis mag, geen popmuziek mag luisterenen je een volgeling van een kerk ipv Christus wordt gemaakt, dan kan ik me voorstellen dat je er de brui aan geeft.
En helemaal wanneer je ziet dat sommige voorgangers en priesters meer smerigheid uithalen dan je atheistische buurman.
Wie zich echter verdiept heeft en ernstig gezocht heeft naar de enige Weg, de Waarheid, die in Jezus Christus is geopenbaard en door Paulus wordt beschreven, is deel geworden van iets wat onomkeerbaar is.
Standvastig als een rots.