Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Zolderworm »

Allie schreef:Dat vind ik wel interessant, wat was dan die ontwikkeling. En zien jouw ouders, christenen als minder ontwikkeld?
Nou, vooral mijn vader was (hij leeft niet meer) erg geïnteresseerd in filosofie. En daarin worden dingen vaak gerelativeerd. Ik denk wel dat ze christenen als minder ontwikkeld zagen. Maar dan de orthodoxen weer een stuk minder dan de vrijzinnigen. Het vrijzinnig christendom zagen ze meer als een soort humanisme, en dat was voor hen zeer acceptabel.
Only dead fish go with the flow
Allie

Bericht door Allie »

Zolderworm schreef:
Allie schreef:Dat vind ik wel interessant, wat was dan die ontwikkeling. En zien jouw ouders, christenen als minder ontwikkeld?
Nou, vooral mijn vader was (hij leeft niet meer) erg geïnteresseerd in filosofie. En daarin worden dingen vaak gerelativeerd. Ik denk wel dat ze christenen als minder ontwikkeld zagen. Maar dan de orthodoxen weer een stuk minder dan de vrijzinnigen.
In die tijd waren bepaalde dingen nog niet bekent, zeker... Bepaalde cosmoligische ontdekkingen, dna etc.... Zouden ze nu niet meer twijfelen?
Allie

Bericht door Allie »

Sorry hoor, ik vraag maar wat...
Zolderworm

Allie schreef:
Zolderworm schreef:
Nou, vooral mijn vader was (hij leeft niet meer) erg geïnteresseerd in filosofie. En daarin worden dingen vaak gerelativeerd. Ik denk wel dat ze christenen als minder ontwikkeld zagen. Maar dan de orthodoxen weer een stuk minder dan de vrijzinnigen.
In die tijd waren bepaalde dingen nog niet bekend, zeker... Bepaalde cosmoligische ontdekkingen, dna etc.... Zouden ze nu niet meer twijfelen?
Help, je denkt toch niet dat mijn ouders in 1888 geboren zijn? We hebben het over de jaren zeventig van de vorige eeuw, dat ze atheïst werden. Toen was de big bang, de relativiteitstheorie, DNA enzovoort echt wel bekend.
Allie

Bericht door Allie »

Ik weet niet hoe oud je bent, en ik zei al dat ik gewoon wat aan vragen was... :lol:
Allie

Bericht door Allie »

Geloofde je ouders in een universum dat er altijd is geweest?
Zolderworm

Allie schreef:Ik weet niet hoe oud je bent, en ik zei al dat ik gewoon wat aan vragen was... :lol:
Ik ben vorig jaar met pensioen gegaan.
Zolderworm

Allie schreef:Geloofde je ouders in een universum dat er altijd is geweest?
Mmmm, dat denk ik niet. Ze geloofden volgens mij in de big bang. En ook in evolutie, zelfs al toen ze nog christelijk waren. Maar dat stond hun geloof toen niet in de weg.
Allie

Bericht door Allie »

Zolderworm schreef:
Allie schreef:Geloofde je ouders in een universum dat er altijd is geweest?
Mmmm, dat denk ik niet. Ze geloofden volgens mij in de big bang. En ook in evolutie, zelfs al toen ze nog christelijk waren. Maar dat stond hun geloof toen niet in de weg.
Is de big bang,op zich, al het bewijs van een begin dan?
Allie

Bericht door Allie »

Zolderworm schreef:
Allie schreef:Ik weet niet hoe oud je bent, en ik zei al dat ik gewoon wat aan vragen was... :lol:
Poeh, bofkont. Ik moet nog wel even. Ik zit pas op de helft... :lol:
Zolderworm

Allie schreef:
Zolderworm schreef:
Poeh, bofkont. Ik moet nog wel even. Ik zit pas op de helft... :lol:
Ja, maar ik ben wel zo oud dat ik nu echt naar bed moet. Tot morgen.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Beetje vreemde vraag.Alle weten schap komt uit het Christendom en de oude Grieken en zelfs gedeeltelijk China.
Minder ontwikkeld zijn de figuren die dat ontkennen .
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Allie

Bericht door Allie »

Rechtuit schreef:
Beetje vreemde vraag.Alle weten schap komt uit het Christendom en de oude Grieken en zelfs gedeeltelijk China.
Ik probeer de denkgang te begrijpen van atheisten, dus leek me een gepaste vraag. Toch..?? Ik ben het wel met je eens hoor.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Allie schreef:
Rechtuit schreef:
Ik probeer de denkgang te begrijpen van atheisten, dus leek me een gepaste vraag. Toch..?? Ik ben het wel met je eens hoor.
Tja als je die vraag wilt stellen vrijheid blijheid he :D ;)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Allie

Bericht door Allie »

Dat dan weer wel... :mrgreen:
JW88

Bericht door JW88 »

Allie schreef:
Rechtuit schreef:
Ik heb niet echt het idee dat je de gedachten gang van atheïsten probeert te snappen...

Ook heb ik het idee dat je helemaal niet weet wat atheïsme nou echt is...

Ik heb het je namelijk al een paar keer vrij duidelijk uitgelegd, maar het komt niet echt aan....
Dirk

Bericht door Dirk »

JW88 schreef:Ik heb het je namelijk al een paar keer vrij duidelijk uitgelegd, maar het komt niet echt aan....
Als het niet echt aankomt, begrijp je misschien ook dat een echte Christen geen atheïst kan en zal worden!?

Heb je anders zelf een idee wat je er voor moet doen (of wat "nodig" is) om van een Christen een atheïst te maken, JW88?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

JW88 schreef:
Allie schreef:
Rechtuit schreef:
Ik heb niet echt het idee dat je de gedachten gang van atheïsten probeert te snappen...

Ook heb ik het idee dat je helemaal niet weet wat atheïsme nou echt is...

Ik heb het je namelijk al een paar keer vrij duidelijk uitgelegd, maar het komt niet echt aan....
Daar sluit ik me bij aan.

Maar de vraag was gesteld aan Zolderworm.... ;)
Dirk

Bericht door Dirk »

callista schreef:Daar sluit ik me bij aan.
Dan voor jou dezelfde opmerking / vraag, callista. Misschien heb jij wel een antwoord?

Als het niet echt aankomt, begrijp je misschien ook dat een echte Christen geen atheïst kan en zal worden!?

Heb je anders zelf een idee wat je er voor moet doen (of wat "nodig" is) om van een Christen een atheïst te maken?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Dirk schreef:
Dan voor jou dezelfde opmerking / vraag, callista. Misschien heb jij wel een antwoord?

Heb je anders zelf een idee wat je er voor moet doen (of wat "nodig" is) om van een Christen een atheïst te maken?
Ik heb al verschillende antwoorden gegeven, maar je blijft maar zuigen, zuigen en evangeliseren met zalvende praat met een speciale ondertoon in LB. :x en met allerlei drogredeneringen zonder echt naar een ander te luisteren....

Ik was jarenlang een christen, maar nu niet meer en ik zal het ook nooit meer worden en zo zijn er meerderen, met mij.
En waarom?
Na onderzoek en me te verdiepen in de achtergronden en de ontstaansgeschiedenis van de abrahamitische religies en de geschiedenis daaromheen ...etc.

En niemand hoeft van mij van een christen een atheïst proberen te maken.....iedere heeft zijn/haar eigen keuze.
Die bekeringsdrift zie ik hoofdzakelijk bij sommige christenen......dat is niet aan mij besteed

En dat impliceert de topic-vraag ook niet.

Maar wat zou er eventueel nodig zijn, dat je zou besluiten om een atheïst te worden....
Onderzoek misschien, gebeurtenissen in je leven, teleurstellingen, negatieve ervaringen met andere christenen etc..mensen kunnen vele redenen hebben.....daar gaat het om.
Laatst gewijzigd door callista op 10 feb 2016, 19:45, 3 keer totaal gewijzigd.
JW88

Bericht door JW88 »

Dirk schreef:

Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst een aantal definities vast stellen, namelijk:

- Wat is een ''echte'' christenen?
- Wat is een atheïst?

Daarnaast is jouw conclusie dan dus dat alle christenen die ooit atheïst zijn geworden geen ''echte'' christenen waren?

Is het dan ook zo dat alle atheïsten die ooit christenen zijn geworden geen ''echte'' atheïst waren?

Ik denk persoonlijk dat 1 vd redenen dat iemand atheïst (de benaming van gelovigen aan iemand die niet in God gelooft) word is, dat hij of zij zijn naïviteit laat varen en rationeel en met gezond verstand gaat nadenken en dan tot de conclusie komt dat het bovennatuurlijke en God niet meer is dan pure fictie...
Dirk

Bericht door Dirk »

JW88 schreef:Daarnaast is jouw conclusie dan dus dat alle christenen die ooit atheïst zijn geworden geen ''echte'' christenen waren?
Misschien wel. Anderzijds leert de Bijbel ons niet dat iemand niet van zijn of haar geloof kan vallen.
JW88 schreef:Is het dan ook zo dat alle atheïsten die ooit christenen zijn geworden geen ''echte'' atheïst waren?
Het is maar een woord, JW88, en daarover discussieren is in cirkels draaien. Ik geloof niet dat echte atheïsten bestaan. Ik geloof wel dat er mensen zijn die God bewust of onbewust afwijzen, en die mensen zou je atheïsten kunnen noemen.
JW88 schreef:Ik denk persoonlijk dat 1 vd redenen dat iemand atheïst (de benaming van gelovigen aan iemand die niet in God gelooft) word is, dat hij of zij zijn naïviteit laat varen en rationeel en met gezond verstand gaat nadenken en dan tot de conclusie komt dat het bovennatuurlijke en God niet meer is dan pure fictie...
Waar hebben we het eigenlijk over, JW88? Ik kan het ook omkeren! Ik ken, vw. mijn wetenschappelijke achtergrond, genoeg mensen die juist door rationeel denken Jezus aangenomen hebben, omdat ze niet anders konden dan erkennen dat er een hogere macht (God) moest zijn. En, het is geen papegaaien, maar een hele simpele stelling dat het andersom net zo goed mogelijk is:

Ik denk persoonlijk dat 1 van de redenen dat iemand Christen (de benaming aan iemand die Jezus aangenomen heeft) wordt is, dat hij of zij zijn naïviteit laat varen en rationeel en met gezond verstand gaat nadenken en dan tot de conclusie komt dat het bovennatuurlijke en God veel meer is dan pure fictie... te weten Realiteit!

Ofwel, op die manier komen we geen stap verder!

Jezus is de enige Weg, maar er zijn diverse wegen die tot Jezus leiden. De wetenschappelijke en rationele is een daarvan!

Teleurstellingen zijn geen reden om atheïst te worden. Ik ken geen mensen die geen teleurstellingen kennen. Zelfs wanneer we zeer dicht bij God wandelen, of misschien wel juist als we zeer dicht bij en met God wandelen, worden we geconfronteerd met teleurstellingen. En dan kan ik toch niet anders dan citeren uit de Bijbel, omdat ook de Bijbel antwoord geeft op dit punt:

Matthëus 24
Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
Zolderworm

Dirk schreef:
JW88 schreef:Daarnaast is jouw conclusie dan dus dat alle christenen die ooit atheïst zijn geworden geen ''echte'' christenen waren?
Misschien wel. Anderzijds leert de Bijbel ons niet dat iemand niet van zijn of haar geloof kan vallen.
JW88 schreef:Is het dan ook zo dat alle atheïsten die ooit christenen zijn geworden geen ''echte'' atheïst waren?
Het is maar een woord, JW88, en daarover discussieren is in cirkels draaien. Ik geloof niet dat echte atheïsten bestaan. Ik geloof wel dat er mensen zijn die God bewust of onbewust afwijzen, en die mensen zou je atheïsten kunnen noemen.
JW88 schreef:Ik denk persoonlijk dat 1 vd redenen dat iemand atheïst (de benaming van gelovigen aan iemand die niet in God gelooft) word is, dat hij of zij zijn naïviteit laat varen en rationeel en met gezond verstand gaat nadenken en dan tot de conclusie komt dat het bovennatuurlijke en God niet meer is dan pure fictie...
Waar hebben we het eigenlijk over, JW88? Ik kan het ook omkeren! Ik ken, vw. mijn wetenschappelijke achtergrond, genoeg mensen die juist door rationeel denken Jezus aangenomen hebben, omdat ze niet anders konden dan erkennen dat er een hogere macht (God) moest zijn. En, het is geen papegaaien, maar een hele simpele stelling dat het andersom net zo goed mogelijk is:

Ik denk persoonlijk dat 1 van de redenen dat iemand Christen (de benaming aan iemand die Jezus aangenomen heeft) wordt is, dat hij of zij zijn naïviteit laat varen en rationeel en met gezond verstand gaat nadenken en dan tot de conclusie komt dat het bovennatuurlijke en God veel meer is dan pure fictie... te weten Realiteit!

Ofwel, op die manier komen we geen stap verder!

Jezus is de enige Weg, maar er zijn diverse wegen die tot Jezus leiden. De wetenschappelijke en rationele is een daarvan!

Teleurstellingen zijn geen reden om atheïst te worden. Ik ken geen mensen die geen teleurstellingen kennen. Zelfs wanneer we zeer dicht bij God wandelen, of misschien wel juist als we zeer dicht bij en met God wandelen, worden we geconfronteerd met teleurstellingen. En dan kan ik toch niet anders dan citeren uit de Bijbel, omdat ook de Bijbel antwoord geeft op dit punt:

Matthëus 24
Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
Jij hebt een blinde vlek in je bewustzijn. Je snapt niet dat het heel goed mogelijk is dat God niet bestaat. En je snapt niet dat een atheïst gewoon niet gelooft dat God bestaat. Daarom is dit topic volgens mij niet zo geschikt voor jou. Je zit te veel vast in je eigen denkbeelden en kunt daar niet buiten treden.
Dirk

Bericht door Dirk »

Zolderworm schreef:Jij hebt een blinde vlek in je bewustzijn. Je snapt niet dat het heel goed mogelijk is dat God niet bestaat.
Als jij dat een blinde vlek noemt, prima. Het is uitgesloten dat God niet bestaat.
Zolderworm schreef:En je snapt niet dat een atheïst gewoon niet gelooft dat God bestaat.
Ik noem toch weer even Psalmen 14, maar nu met een andere nadruk:

De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God.

Gelooft een atheïst dat God niet bestaat? Zoals jij het verwoordt, Zolderworm, is er dus sprake van een religie. Immers, een atheïst gelooft niet dat God bestaat, of een atheïst gelooft niet dat God bestaat. Een atheïst kan niet zeggen dat hij of zij weet dat God niet bestaat. Dat zou immers een leugen zijn. Die zekerheid heeft de atheïst dus nooit. En, daarom is dit topic wel degelijk geschikt voor mij!
Zolderworm schreef:Daarom is dit topic volgens mij niet zo geschikt voor jou. Je zit te veel vast in je eigen denkbeelden en kunt daar niet buiten treden.
Sterker nog, Zolderworm: de titel luidt: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden? Christenen zijn dus de aangesproken personen. In dat opzicht zouden atheïsten en niet-Christenen zich niet met dit topic moeten bemoeien. Zo ver wil ik niet gaan. Maar, nogmaals, de vraag is geadresseerd aan Christenen, dus o.a. aan mij. Niet aan jou. Dus mogelijk een idee dat jij even naar buiten treedt?
Zolderworm

Ik denk niet dat er voor christenen iets nodig is. Ik zie het meer als een ontwikkeling van hun denken.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 10 feb 2016, 23:10, 6 keer totaal gewijzigd.