spike schreef:Anja schreef:God is de oorzaak dat je überhaupt die keuzemogelijkheid hebt, omdat jij bestaat, en omdat je keuzemogelijkheid bestaat (de trein die rijdt, Groningen waar je naartoe kunt gaan, of waarnaar je kunt besluiten niet toe te gaan.
Niet relevant voor wat ik vroeg. Ik begrijp echt niet waarom ik al pagina's lang in wezen dezelfde vraag stel en alleen maar ontwijkende antwoorden krijg. Nogmaals: mijn vraag gaat
niet over de keuze
mogelijkheid, maar om de uiteindelijke
keuze die wordt gemaakt.
Ben ik de oorzaak van de
keuze (dus ik vraag
niet naar de keuze
mogelijkheid) om niet naar Groningen te gaan?
Of is God uiteindelijk de oorzaak van de
keuze (dus ik vraag
niet naar de keuze
mogelijkheid) om niet naar Groningen te gaan?
Jij bent
verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Ook voor de keuze om wel of niet naar Groningen te gaan. Je hebt een bewustzijn gekregen waarbinnen je die keuze maakt. Je bent niet de
oorzaak van je keuze, want je stelt - ook al lijk je die zelf niet te willen beantwoorden - een zingevingsvraag, die je in het jasje wilt gieten van een causaliteitskwestie. Dit is geen absolute causaliteitskwestie. Vele factoren zijn van invloed op je keuzes. Je levensgeschiedenis, gevoelens, emoties, je verstand, je intelligentie (dat gaat verder dan je verstand en bevat ook een spirituele component) en de mate waarin jij je daarvan bewust bent én wenst te zijn.... Daarom zeggen we ook wel " Geen Godskennis zonder zelfkennis". Je bent 100 % verantwoordelijk voor je eigen keuzes, maar jezelf tot
absolute oorzaak te maken, kan niet in deze kwestie. Het is geen harde natuurwetenschappelijke vraag, die je wiskundig kunt beantwoorden. Je bent geen computer, maar mens. En wat dat nou eigenlijk
is om mens te
zijn.....is een filosofische vraag en geen wiskunde. Hoewel er genoeg mensen zijn die zich tot een soort computer willen reduceren.
Spike schreef:Anja schreef:Als jij er niet zou zijn, en Groningen niet, en er reed geen trein, dan was er geen keuzemogelijkheid. Heb jij Groningen geschapen?
Nee
Dan kun jij dus nooit de
oorzaak zijn van je keuze om naar Groningen te gaan. Ja, ik heb je verzuchting gelezen dat je vraag ging over de keuze en niet de mogelijkheid. In de keuze liggen echter
andere mensen en andere dingen
besloten.
Spike schreef:Anja schreef:Besloot jij zelf je vlees te creeren?
Nee.
Spike schreef:Anja schreef:Hoe wist die klomp cellen die je lichaam was in de baarmoeder van je moeder, tot welk lichaamsdeel ze zich moesten gaan vormen?
Weet ik niet, ik ben geen bioloog. Maar het lijkt me sterk dat die klomp cellen iets wist, net zoals een appel niet weet dat hij met 9,8 meter per vierkante seconde naar beneden moet vallen.
Een feutus komt voort uit twee cellen die één cel zijn geworden. Die ene cel gaat zich
zelf delen, dan krijg je twee identieke cellen, die delen zich ook, dan krijg je er vier, die delen zich ook en dan krijg je er acht. Enzovoort. Hoe die cellen weten wat voor soort cel ze moeten worden, en wát ze moeten worden, een haar, een tand, een nagel, huid,een lever, een nier, een hart, je grote teen, je blaas, dat weet geen bioloog. Een bioloog kan je wat vertellen over dna en rna, en mitochondriën, en noem maar op, maar hoe uit die éne cel die verzameling verschillende cellen, organen, botten, huid p, haar enzovoort kan komen, weet ie niet. Een intelligent ontwerp dat besloten ligt in die ene cel waaruit de feutus groeit, is onontkenbaar. Het Bewustzijn wat er wanneer moet worden gemaakt en hoe, om over negen maanden als een kleine mens uit die baarmoeder te kunnen kruipen, idem dito.
Spike schreef:Anja schreef:Geen intelligent designer? Grapjas. Hoe komt die cel dan aan de wetenschap dat ie een nier moet worden, of een oog, of een hart, of een vingernagel, als "niets" zonder intelligentie hem vormde?
Nogmaals, ik denk niet dat een cel iets weet. En ik heb nooit gezegd dat "niets" ons vormde.
Hoe kan dan een cel die
niets weet besluiten zich tot een levercel om te vormen? Toeval? Dus het is geheel toevallig dat er uit een mens geen aap groeit en geen appelboom? Het is geheel toevallig dat er geen tien levers, zes ogen, één voet, drie hoofden, anderhalve mond en vijf oren worden gevormd? Hoe zou de wereld, als dat zo toevallig zou zijn, er dan uitzien denk je? Hoe groot was de kans dat een driekoppige vijfogige persoon je buurman was dan in vergelijking met nu?
Spike schreef:Anja schreef:Kan een schepsel intelligenter zijn dan zijn Maker?
Ouders kunnen een kind hebben dat intelligenter is dan zij.
Kun jij aan je moeder vragen dan, hoe zij uit die ene cel, niercellen, hartcellen, haarcellen, tanden, enz. heeft gemaakt? Neen, want zij heeft je niet gemaakt. Ze heeft ook het design niet gemaakt. Anders zou ik even een schadeclaim indienen over die flaporen die ze je heeft gegeven (voorbeeld ter illustratie). Ze heeft je het fysieke leven geschonken ja. En eigenlijk zelfs dat niet. (Gelukkig maar, want een doodgeboren baby is ook niet gedood door zijn moeder). Het enige wat een mens weet is dat sex plezier oplevert en dat het een zwangerschap kan opleveren, waarvan baby die ter wereld komt het uiteindelijk resultaat.
Spike schreef: Zo, ik heb je vragen beantwoord. Nu ben jij aan de beurt om mijn vragen te beantwoorden.
Zie bovenstaande.