Hoi Harry,
Harry schreef:Ik denk dat we minder vrije wil bezitten dan we denken.
Ik denk dat onze wil 100% vrij is, maar dat ons gedrag er slechts voor 5 à 10% door bepaald wordt.
Dat is wel het deel van ons gedrag (ons
handelen) dat ons tot mensen maakt, overigens.
Ik ben even kwijt wat de link is met het topic; kun jij die nog terughalen?
Harry schreef:noem eens 1 atheïstisch (verdorven) regime?
Je zou Noord-Korea kunnen noemen.
Dat kun je pareren met de (m.i. verdedigbare) stelling dat ze daar de Kim-dynastie verafgoden en dus niet écht atheïstisch zijn.
Kwestie van perspectief en tamelijk zinloos als discussieonderwerp.
Vergelijkbaar met de vragen
- of Islam dan wel Christendom het ergst is qua legitimatie of zelfs oorzaak van kruistochten, onthoofdingen etc. en
- of Islam dan wel Christendom de moraliteit van samenlevingen het meest positief heeft beïnvloed (o.a. door morele gedachten uit te lenen aan atheïsten).
"
Geloof heeft heel weinig goeds gebracht in deze wereld." schreef mijn baas mij gisteren om me te pesten.
Mijn vrouw doet ook regelmatig zulke uitspraken.
De belangrijkste functie van zulke uitspraken is om mensen te kwetsen in wat hen dierbaar is.
Net als vloeken.
Gelukkig wordt zo'n wapen snel bot en hoor je het op den duur nauwelijks meer (als zodanig) als gelovige.
Het leuke van atheïsme is dat je net kunt doen of je geen geloof hebt waarin je gekwetst kunt worden.
Als je je bekent tot een ander soort geloof om je leven zin te geven, bijv. hedonisme, materialisme of de rede, kun je met enig recht als afgodendienaar weggezet worden.
Dan ben je op een vergelijkbare manier kwetsbaar.
Geloof is sowieso niet meer dan een abstractie die op zich weinig kwaad kan.
Het zijn gelovigen en ongelovigen die het probleem (en de oplossing) zijn.
De onderlinge verschillen in mate van verderfelijkheid
binnen die groepen (gelovigen dan wel ongelovigen) zijn groter dan die
tussen beide groepen.
Aan uitspraken over verschillen tussen de gemiddelde gelovige en ongelovige waag ik me niet.
Die lijken me sowieso lastig statistisch (of anderszins rationeel) te onderbouwen.
Met v&Vriendengroet,
Wim