Anja schreef:Als ik JG was zou ik me dan eerst maar eens druk gaan maken om mijn "stamboom" bij leven, en berouw tonen voor al die kindertjes die uit huis werden gezet omdat ze niet naar de regeltjes van het WTG leefden, al de vernietigde huwelijken en stukgemaakte ouder-kind-relaties op het geweten. Wat een "zegen", een opgelapte fiets.
.
Ik denk dat je in de war bent met je eigen “fiets”.
Je praat kennelijk, zonder feitelijke kennis, anderen na.
Jg volgen de Bijbelse normen en waarden of “regeltjes”. Zie daarvoor o.a. 1 Kor. 6:9-10.
Wanneer een jg die normen overtreed, zijn er volgen de Bijbelse regels sancties op.
Een Jg zal er altijd naar streven zijn kinderen op te leiden volgens deze “regeltjes”.
Dat voorkomt veel ellende.
Zolang een kind thuis woont zijn die huisregels van kracht, ik neem aan dat de meeste gezinnen zich aan hun regels vast houden.
Je hebt altijd kinderen die zich daar aan willen ontrekken.
Zij vinden dat ouderwets of uit de tijd. Zij weten het natuurlijk altijd beter.
Wanneer die houding de sfeer in het gezin verstoord of in gevaar brengt, dat zijn maatregelen nodig.
Wanneer sancties niet helpen, kunnen er andere maatregelen volgen.
Een maatschappij zonder regels is niet mogelijk.
Volgens de Bijbelse “regeltjes” dienen huwelijken in stand gehouden te worden.
De enige Bijbelse scheidingsgrond is overspel.
Alle Jg zullen dus veel moeite doen om hun huwelijk in stand te houden.
Ook als de partner geen Jg is.
Wanneer een ouder-kind relatie is stukgelopen, hebben in ieder geval de ouders geprobeerd dit te voorkomen.
Ook is er altijd een weg terug.
Bij het ouder worden krijgt een kind vaak meer inzicht.
Een Bijbels voorbeeld kan je hier vinden: Lukas 15:11-24.
Anja schreef:De Schrift leert glashelder dat er maar één naam is waardoor wij behouden kunnen worden en dat is God De Zoon, Onze Heer Jezus Christus.
Niet door Jahweh of Jehovah te roepen worden wij gered, maar door God de Zoon aan te roepen, Jezus Christus. [
Joh.14:6 Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven; niemand komt tot de Vader, dan door Mij.
Jezus is de middelaar voor de mens bij zijn vader JHWH.
Hij zal als een advocaat bemiddelen bij zijn vader.
Het zou goed zijn, wanneer je de hele Bijbelse leer zou meenemen.
Dan zou je de betekenis kennen van deze tekst:
Rom 10: 13 Want „een ieder die de naam van Jehovah aanroept, zal gered worden”.
Het is een citaat van deze tekst:
Joël 2: 32 En het moet geschieden dat een ieder die de naam van Jehovah aanroept, veilig zal ontkomen; want op de berg Sion en in Jeruzalem zullen de ontkomenen blijken te zijn, juist zoals Jehovah heeft gezegd, en onder de overlevenden, die Jehovah roept.”
In mijn Bijbel is Gods naam overal hersteld, waar hij oorspronkelijke heeft gestaan.
Doordat de dode zee rollen veel meer informatie hebben gegeven en dat deze manuscripten digitaal beschikbaar zijn gekomen, is er veel meer inzicht in wat er oorspronkelijk in de Bijbel stond.
Vandaar dat in de herzien NWV Gods naam 5 keer meer voor komt.
Helaas is deze uitgave voorlopig alleen in het Engels verkrijgbaar.
Meer info daarover is hier te vinden:
https://www.jw.org/nl/publicaties/tijds ... ling-2013/