Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Rechtuit »

Zolderworm schreef:
Allie schreef:Dat je zo boos op en zo teleurgesteld in iets kan zijn dat niet bestaat. Het is allemaal emotionele bagage en teleurstellingen wat de atheïst bij God weg drijft. Blind voor wat er om zich heen gebeurt. Eigenlijk droevig... Laten we bidden voor deze mensen... :flower1:
Dit zou zo zijn als het zeker is dat God werkelijk bestaat. Maar hier in Levensbeschouwing gaan we er over het algemeen van uit dat dit niet zeker is. (Voor zekerheden moet je in het orthodoxe gedeelte van dit forum zijn.) Sommigen geloven dat Hij bestaat. Maar dit is niet meer dan een geloof. Dat is het kwartje wat bij jou maar niet wil vallen. Dus binnen Levensbeschouwing is jouw opmerking hierboven ongepast. Het is, wat jou betreft, atheïsten blijkbaar niet gegund om gewoon simpelweg niet in het bestaan van God te geloven. En niet meer dan dat. Hoewel ik je best sympathiek vind, wordt deze houding van jou langzamerhand wel erg vervelend.
Blijf zeggen wat je te zeggen hebt @Allie :flower1: :flower1: :idea:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Harry

Bericht door Harry »

Beste Zolderworm. Ook weer gezien bovenstaande reactie zal ik nog slechts op jou reageren. Niet omdat we hetzelfde denken, maar omdat we elkaar in onze waarde laten, luisteren en antwoorden beargumenteren.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:
Zolderworm schreef:
Allie schreef:Dat je zo boos op en zo teleurgesteld in iets kan zijn dat niet bestaat. Het is allemaal emotionele bagage en teleurstellingen wat de atheïst bij God weg drijft. Blind voor wat er om zich heen gebeurt. Eigenlijk droevig... Laten we bidden voor deze mensen... :flower1:
Dit zou zo zijn als het zeker is dat God werkelijk bestaat. Maar hier in Levensbeschouwing gaan we er over het algemeen van uit dat dit niet zeker is. (Voor zekerheden moet je in het orthodoxe gedeelte van dit forum zijn.) Sommigen geloven dat Hij bestaat. Maar dit is niet meer dan een geloof. Dat is het kwartje wat bij jou maar niet wil vallen. Dus binnen Levensbeschouwing is jouw opmerking hierboven ongepast. Het is, wat jou betreft, atheïsten blijkbaar niet gegund om gewoon simpelweg niet in het bestaan van God te geloven. En niet meer dan dat. Hoewel ik je best sympathiek vind, wordt deze houding van jou langzamerhand wel erg vervelend.
Blijf zeggen wat je te zeggen hebt @Allie :flower1: :flower1: :idea:
Dat vind ik ook. En ook de oproep tot gebed vond ik zuiver. Niks mis mee. Mijn vader was atheïst. En met jouw attendering op het gebed, Allie, heb je in elk geval hier bij ons iets goeds gedaan. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Harry schreef:Beste Zolderworm. Ook weer gezien bovenstaande reactie zal ik nog slechts op jou reageren. Niet omdat we hetzelfde denken, maar omdat we elkaar in onze waarde laten, luisteren en antwoorden beargumenteren.
Alleen, ik ben hier niet zo vaak aanwezig. Het probleem is dat dit forum steeds meer het thuis wordt van eenzame, sociaal onvaardige mensen, die door hun starre en eenzijdige manier van denken niet meer gewoon in de maatschappij kunnen functioneren, en daarom ter compensatie hier zowat de hele dag op het forum aanwezig zijn, om zelfbevestiging en ego-verheffing te zoeken door hier steeds maar weer hun zogenaamde onbetwijfelbare waarheden te verkondigen. En die ogenblikkelijk van zich af beginnen te bijten zodra je hun zogenaamde waarheden in twijfel trekt of zelfs maar relativeert, omdat zij dit ervaren als een aantasting van hun ego, waardoor zij geconfronteerd worden met hun altijd aanwezige minderwaardigheidscomplex. Ik noem geen namen, maar feitelijk is dit forum daarom langzamerhand een soort ziekenhuis geworden, waar talloze geestelijk minder bedeelden hun weg trachten te vinden, maar veelal verdwalen in hun eigen onbenulligheid.
Only dead fish go with the flow
Harry

Bericht door Harry »

Een haarfijne analyse. Ik wacht wel af, want ben toch wel nieuwsgierig geworden naar je godsbeeld en je argumenten welke er voor pleiten.

Neem je tijd!
Carl Sagan
pyro

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: Alleen, ik ben hier niet zo vaak aanwezig. Het probleem is dat dit forum steeds meer het thuis wordt van eenzame, sociaal onvaardige mensen, die door hun starre en eenzijdige manier van denken niet meer gewoon in de maatschappij kunnen functioneren, en daarom ter compensatie hier zowat de hele dag op het forum aanwezig zijn, om zelfbevestiging en ego-verheffing te zoeken door hier steeds maar weer hun zogenaamde onbetwijfelbare waarheden te verkondigen. En die ogenblikkelijk van zich af beginnen te bijten zodra je hun zogenaamde waarheden in twijfel trekt of zelfs maar relativeert, omdat zij dit ervaren als een aantasting van hun ego, waardoor zij geconfronteerd worden met hun altijd aanwezige minderwaardigheidscomplex. Ik noem geen namen, maar feitelijk is dit forum daarom langzamerhand een soort ziekenhuis geworden, waar talloze geestelijk minder bedeelden hun weg trachten te vinden, maar veelal verdwalen in hun eigen onbenulligheid.
Zolder bestudeert vreemde vogels door zijn verrekijker :geek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Harry

Bericht door Harry »

pyro schreef: Zolder bestudeert vreemde vogels door zijn verrekijker :geek:
Ad hominem of humor met zelfkennis?
Carl Sagan
pyro

Bericht door pyro »

Harry schreef: Ad hominem of humor met zelfkennis?
Met forced choice vragen kom je er wel :geek:
Vertrokken user_4

Bericht door Vertrokken user_4 »

BdO schreef:
pyro schreef:
Loyola_2 schreef:
pyro schreef: Klopt dat 'atheisme' maar 1 ding betekent, niet geloven in het bestaan van goden. Daarmee is je vergelijking:
'in naam van het atheisme wordt niet [vul in wat je afkeurenswaardig vindt] gedaan', maar in de naam van [vul je favoriete pispaal in] wel'
meteen ook betekenisloos, omdat je een op zichzelf staande eigenschap op dezelfde lijn stelt als levensovertuigingen en ideologieen.
Zo'n vergelijking levert dus een oneigenlijk gevoel van morele superioriteit op.
Atheisten moorden er natuurlijk lustig op los, soms omdat ze hun morele besef dat hun geloof hun gaf, met hun geloof overboord hebben gezet zodat de remmingen wegvielen. Andere atheisten snijden wel degelijk kelen van gelovigen door omdat die in god geloven. Zulke atheisten baseren zich dan op een ideologie waarin het atheisme bindend wordt opgelegd.
Let wel, zij doen dat niet in naam van het atheisme als zodanig, maar dat kan ook niet, want het atheisme is geen levensovertuiging of ideologie. Maar de opvatting dat atheisme dan dus superieur zou zijn, is misleiding. Atheisme weerhoudt geen enkele atheist om alles te doen wat god verboden heeft.
Precies dit.

Het modern atheïsme heeft vele gezichten. Op dit forum zie je vooral het 'militant atheïsme'. Het wil religie uitbannen en bedient zich daarbij vaak van onredelijke gedachtewisselingen, maar in existentieel opzicht hanteert men vaak het middel van onderdrukking, discriminatie en vervolging. In de westerse samenlevingen treft men ook vooral het indifferent atheïsme aan. Het is zelf vermoeid en in sterke mate onverschillig geworden. Het bestrijd de godsdiensten niet meer openlijk. Het godsgeloof is voor hen achterhaald en men wacht het afsterven van godsdienst wel gewoon af. Dan heb je nog oppervlakkig atheïsme, dat slechts aanneemt wat men met de zintuigen kan waarnemen of met het verstand kan bewijzen. Daarnaast bestaat er het atheïsme dat de vrijheid benadrukt: de mens moet bevrijd worden van elke vorm van afhankelijkheid, ook van een almachtige God, van een religieus 'systeem', dat de vrijheid versmalt en het leven onderdrukt. Het belangrijkst is het atheïsme dat geraakt is door de ervaring van het kwaad in de wereld en zich verzet tegen een God, die alwetend, almachtig en goed moet zijn en desondanks al dit zinloze lijden toelaat. De Vraag 'waarom lijd ik' geldt voor velen als de rots waarop het atheïsme gebouwd is. Tenslotte bestaat er ook nog het sceptisch/kritisch atheïsme dat gereserveerd staat tegenover alle laatste antwoorden. Religieuze vragen zijn niet te beantwoorden, daarom zijn zij zinloos. Over God kan men daarom slechts zwijgen.

Zoals je hierboven ook al aangeeft, is het een zinloze discussie die oneindig door kan gaan. De individuele atheïst X deed dit, maar niet in naam van het atheïsme, maar individu Y deed dat, maar deed dat niet in naam van het christendom. Atheïsme is inderdaad geen levensbeschouwing, dus men zou wel kunnen zeggen dat Stalin X, Y en Z deed in naam van het Marxisme. En het Marxisme heeft dan weer het atheïsme als ultiem grondprincipe.

De discussie zou dus over principes moeten gaan, niet over personen. We kunnen niet elke individuele atheïst of elke individuele christen hier gaan beoordelen. Dat is een oneindige, zinloze discussie. Het moet dus gaan over de principes van het atheïsme en de principes van het christendom, alleen dan kun je individuen moreel ter verantwoording roepen. En dan bedoel ik dus zuiver de principes, niet de randvoorwaarden... Hitler had een dominante moeder, of Stalin's vader was een alcoholist... We kunnen alleen moreel beoordelen of iemand zich houdt aan atheïstische principes, of aan christelijke principes.
Wat ik op dit forum almaar zie gebeuren is dat atheisten een nooit eindigende stroom kritiek en negativiteit richting geloof spuien, terwijl de principes waarop ze zich baseren verborgen blijven. Dan ben je niet aanspreekbaar. Je zou willen zeggen dat zo'n atheist een moreel onaantastbaar standpunt inneemt, dat hij zijn oordeel velt over religie als ware hij een god gezeten op zijn onwankelbare troon...
Nou, ik heb wel eens wat principes genoemd, maar daar wordt dan nooit zo op in gegaan.

Om uit te maken wat waar is probeer ik allereerst af te bakenen in hoeverre ik dat kan uitmaken. Ik baseer mij op empirie en logica. Je weet dan heel veel niet. Maar wat je weet, is wel verifieerbaar en daarvan weet je dan ook zeker dat het waar is.

Om uit te maken wat goed is ga ik uit van gelijkwaardigheid. Dit idee nader uitgewerkt vanuit de gedachte van de "The Original Position" door John Rawls. Dit is ook de basis van waaruit ik mijzelf aanspreek op wat ik doe.

Om uit te maken wat schoon is ga ik uit van mijn smaak, ervaring, beleving.

Kijk, het is echt niet zo dat als je atheïst bent je er verder geen overtuiging(en) op na houdt, en dat je dus niet aanspreekbaar zou zijn. Met alle respect, dat vindt ik nogal een uitspraak.
Dan heb ik jouw principes waarschijnlijk gemist. Ik ben hier ook nog maar heel sporadisch op dit forum te vinden, dus dat is goed mogelijk.
The Original Position van Rawls is inderdaad interessant en bied zeker aanknopingspunten. De veil of ignorance bijv. komt m.i. zeer overeen met het 'zonder aanziens des persoon' zoals opgetekend in de brief van de eerste paus (1 Petr 1:17). Maar er zijn natuurlijk ook knelpunten mbt katholieke moraaltheologie en dan vooral het spanningsveld tussen individu en communio, wat bij uitstek een katholiek kenmerk is. Ook de waarheidsclaim is ogenschijnlijk nauwelijks te verenigen met Rawls theorie.

Ikzelf ga (uiteraard) uit van katholieke moraaltheologie, maar dan niet zozeer de systematisch, dogmatische kant hier van, maar de eidetisch fenomenologische, existentieel antropologische interpretatie hiervan. Toe maar! Het is een hele mond vol, maar het komt er min of meer op neer dat je op een ethische manier handelt waarbij de waarde van de schepping en de waardigheid van de persoon - bevestigd of gekwetst in existentiële ervaringen- beschermd wordt. Er moet dus een vertaalslag worden gemaakt van geopenbaarde waarheden in een postmoderne wereld, waarbij het doel is om het christelijk inzicht in wat bijdraagt aan de volheid van leven mededeelbaar te maken. Het is gebaseerd op de antropologie van de van oorsprong joodse, maar katholiek geworden atheïste Edith Stein.

Zoals Viktor Frankl al zei: "door de dorst is er nog niets over de existentie van water gezegd - maar het bestaan van water is in elk geval zinvol." Zo is ook de existentie van God voor de mens zinvol.
BdO

Bericht door BdO »

Loyola_2 schreef: Zoals Viktor Frankl al zei: "door de dorst is er nog niets over de existentie van water gezegd - maar het bestaan van water is in elk geval zinvol." Zo is ook de existentie van God voor de mens zinvol.
Ik heb bij je vorige bericht nog wat uit te zoeken en te herkauwen denk ik, maar mijn eerste reactie is dat dit wel dat dit laatste me wel aanspreekt. Ik geloof niet in God, maar ik maak wel een Godsbeeld van een God waarvan ik het zinvol acht als die zou bestaan. Het is daarbij wel zo dat niet alles wat gepresenteerd wordt als Christelijke God mijn schifting overleeft. Het is ook zo dat dit niet uitsluitend het materiaal is waaruit ik put voor het maken van een Godsbeeld. Maar voor de bescherming van de waardigheid van schepping en mensen zie ik nog wel wat bovenmenselijk werk aan de winkel.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Zolderworm

Harry schreef:Een haarfijne analyse. Ik wacht wel af, want ben toch wel nieuwsgierig geworden naar je godsbeeld en je argumenten welke er voor pleiten.

Neem je tijd!
Hoezo zou ik een godsbeeld hebben? Hoe kan ik weten hoe God eruit ziet en of hij al of niet bestaat? Komt bij dat God of iets dergelijks in mijn levensvisie geen enkele rol speelt. Wel de voor ons normaliter onzichtbare realiteit. Maar God, wat moet ik daarmee?
Harry

Bericht door Harry »

Wat is je rol hier dan op dit forum? Ik meende dat je in een soort deistische god geloofde.
Overigens: Wat is onzichtbare realiteit?
Carl Sagan
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

@Loyola2 schreef
Dan heb ik jouw principes waarschijnlijk gemist. Ik ben hier ook nog maar heel sporadisch op dit forum te vinden, dus dat is goed mogelijk.
The Original Position van Rawls is inderdaad interessant en bied zeker aanknopingspunten. De veil of ignorance bijv. komt m.i. zeer overeen met het 'zonder aanziens des persoon' zoals opgetekend in de brief van de eerste paus (1 Petr 1:17). Maar er zijn natuurlijk ook knelpunten mbt katholieke moraaltheologie en dan vooral het spanningsveld tussen individu en communio, wat bij uitstek een katholiek kenmerk is. Ook de waarheidsclaim is ogenschijnlijk nauwelijks te verenigen met Rawls theorie.

Ikzelf ga (uiteraard) uit van katholieke moraaltheologie, maar dan niet zozeer de systematisch, dogmatische kant hier van, maar de eidetisch fenomenologische, existentieel antropologische interpretatie hiervan. Toe maar! Het is een hele mond vol, maar het komt er min of meer op neer dat je op een ethische manier handelt waarbij de waarde van de schepping en de waardigheid van de persoon - bevestigd of gekwetst in existentiële ervaringen- beschermd wordt. Er moet dus een vertaalslag worden gemaakt van geopenbaarde waarheden in een postmoderne wereld, waarbij het doel is om het christelijk inzicht in wat bijdraagt aan de volheid van leven mededeelbaar te maken. Het is gebaseerd op de antropologie van de van oorsprong joodse, maar katholiek geworden atheïste Edith Stein.

Zoals Viktor Frankl al zei: "door de dorst is er nog niets over de existentie van water gezegd - maar het bestaan van water is in elk geval zinvol." Zo is ook de existentie van God voor de mens zinvol.

Dank voor deze voortreffelijke bijdrage.wij moeten gelijk denken aan ons vakforum.
Wij zijn benieuwd wat voor reacties er nu komen gaan tja....... :smile: ;)
Allie

Bericht door Allie »

Zolderworm schreef:
Harry schreef:Beste Zolderworm. Ook weer gezien bovenstaande reactie zal ik nog slechts op jou reageren. Niet omdat we hetzelfde denken, maar omdat we elkaar in onze waarde laten, luisteren en antwoorden beargumenteren.
Alleen, ik ben hier niet zo vaak aanwezig. Het probleem is dat dit forum steeds meer het thuis wordt van eenzame, sociaal onvaardige mensen, die door hun starre en eenzijdige manier van denken niet meer gewoon in de maatschappij kunnen functioneren, en daarom ter compensatie hier zowat de hele dag op het forum aanwezig zijn, om zelfbevestiging en ego-verheffing te zoeken door hier steeds maar weer hun zogenaamde onbetwijfelbare waarheden te verkondigen. En die ogenblikkelijk van zich af beginnen te bijten zodra je hun zogenaamde waarheden in twijfel trekt of zelfs maar relativeert, omdat zij dit ervaren als een aantasting van hun ego, waardoor zij geconfronteerd worden met hun altijd aanwezige minderwaardigheidscomplex. Ik noem geen namen, maar feitelijk is dit forum daarom langzamerhand een soort ziekenhuis geworden, waar talloze geestelijk minder bedeelden hun weg trachten te vinden, maar veelal verdwalen in hun eigen onbenulligheid.
Rare analyse... Omdat je graag over dit soort dingen praat, ben je een of andere freak.... Ik kan ook in een bushokje gaan staan en tegen mijzelf praten. Dat is pas raar... Dus ik vind je reactie ongegrond... :flower1:
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Allie schreef:
Zolderworm schreef:
Rare analyse... Omdat je graag over dit soort dingen praat, ben je een of andere freak.... Ik kan ook in een bushokje gaan staan en tegen mijzelf praten. Dat is pas raar... Dus ik vind je reactie ongegrond... :flower1:
Je hebt altijd mensen die zich verheven voelen boven een ander :|
Allie

Bericht door Allie »

Rechtuit schreef:
Allie schreef:
Zolderworm schreef:
Je hebt altijd mensen die zich verheven voelen boven een ander :|
Dat is het niet zo zeer. Ik snap de ophef niet, aangezien hij hier zelf ook vaak genoeg komt... :flower1:
Ik vond het gewoon een rare reactie...
Zolderworm

Harry schreef:Wat is je rol hier dan op dit forum? Ik meende dat je in een soort deistische god geloofde.
Waarom zou ik op dit forum een bepaalde rol moeten hebben? Ik weet uiteraard niets van God. Ik vermoed wel dat tijd een illusie is, en dat er dus geen begin is en ook geen schepping. Dus zie ik God ook niet als de transcendente oorzaak van de natuurwetten. De vraag is: waarom zou dit universum een God moeten hebben?
De onzichtbare realiteit is dat waarvan ik een deel heb gezien tijdens mijn uittredingen.
Harry

Bericht door Harry »

Zolderworm schreef:
Harry schreef:Wat is je rol hier dan op dit forum? Ik meende dat je in een soort deistische god geloofde.
Waarom zou ik op dit forum een bepaalde rol moeten hebben? Ik weet uiteraard niets van God. Ik vermoed wel dat tijd een illusie is, en dat er dus geen begin is en ook geen schepping. Dus zie ik God ook niet als de transcendente oorzaak van de natuurwetten. De vraag is: waarom zou dit universum een God moeten hebben?
De onzichtbare realiteit is dat waarvan ik een deel heb gezien tijdens mijn uittredingen.
Wat zijn uittredingen? En wat is die verborgen realiteit?
Carl Sagan
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Harry schreef:
Zolderworm schreef:
Wat zijn uittredingen? En wat is die verborgen realiteit?
Als je niet weet wat uittredingen zijn en de onzichtbare realiteit. tja..........
Harry

Bericht door Harry »

Rechtuit schreef: Als je niet weet wat uittredingen zijn en de onzichtbare realiteit. tja..........
Ik hoor het graag van een ervaringsdeskundige. Er zijn inderdaad dingen die ik niet weet.
Carl Sagan
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Anja schreef:
Rechtuit schreef:
Harry schreef:
Loyola_2 schreef:
Kortom, er is vrijwel geen enkel groep te bedenken die uitsluitend vredelievend is, op wellicht een enkele uitzondering na...
E voila! Homo sapiens welke nog volop moet evolueren om vredelievend naast elkaar te kunnen co existeren.
Echter, als we Steven Pinker mogen geloven zijn we nu op de goede weg. Boek heet: "The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined"
Dat religie hier niet het alleenrecht op heeft, mag duidelijk zijn. Atheïsme overigens ook niet.

De '4 better angels' duiden overigens op
Empathie
Zelf controle
Moreel besef
Rede
Religie heeft alle alleen recht het is de drijvende kracht achter het mensdom zonder zou men in een groot Noord-Korea leven. Gelukkig zal het duistere Noord -Korea ook vallen en zal de Religie naar boven komen en de mensen bevrijden van alle ellende en dood wat de zogenaamde fantastische atheistische heilstaat hen gebracht hee ftnamelijk niks helemaal niks in tegenstelling tot het zeer religieuze Zuid- Korea.
Zo is dat.

Wat ik opvallend vind in de wereld en ook op de fora, is dat al die lieden die al jaren antichristendom zijn, geen kritisch woord op de islam dulden, en tegelijkertijd zwijgen als het graf als het om antisemitisme gaat. Dat geeft te denken.

In Duitsland kregen joden te horen dat ze hun keppeltje beter niet kunnen dragen. Dat moeten wij hier eens zeggen van islamitische kledij......dan is niet alleem Duitsland te klein (Nederland gelukkig nog niet), maar ook het forum te klein.

Ondertussen bij een kerk in Mönchengladbach, afgelopen kerst: https://www.unzensuriert.at/content/001 ... ine-Kirche

Idem:
http://info.kopp-verlag.de/hintergruend ... irche.html
http://www.welt.de/regionales/nrw/artic ... zeige.html

http://asylterror.com/2016/01/03/scheis ... pp-online/

Dat moeten niet-moslimse "kinderen" eens doen bij een moskee tijdens ramadan......is de wereld te klein.

Wat er nodig zou zijn voor christenen om atheïst te worden, niets want onmogelijk. Wat er nodig is voor atheisten om christen te worden, om te gaan staan in en voor de joods-christelijke wortels van het Avondland, of überhaupt ook maar enigszins de waarheid van deze tijd onder ogen te zien?,..........ik vrees het ergste. Misschien dan.

In de particuliere profetieën van religieuze katholieke geestelijken uit voorbije eeuwen, komen Duitsland en Frankrijk er het slechtst vanaf...... En nóg steeds is het niet te laat, duurt de genadetijd nog voort, opdat men tot bezinning kan komen en kan gaan staan in de joods-christelijke wortels van het Avondland.
Niet te geloven. Ik kan nog altijd schrijven.

dit wilde ik nog even kwijt:

Van wege vanwaar het antisimitisme vandaan komt in Duitsland:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme
Duitsland en Oostenrijk
Luther

Vanaf de 16e eeuw kreeg het Lutheranisme in Duitsland grote aanhang. Maarten Luther stond in het begin niet negatief tegenover de Joden. In 1523 benadrukte hij in Daß Jesus ein Geborner Jude Sei dat Jezus van Joodse afkomst was; hij wees hierin geweld tegen Joden af. In 1543 schreef hij echter het pamflet Von den Jüden und iren Lügen waarin hij zeven maatregelen tegen de Joden voorstelde, variërend van het in brand steken van synagogen, scholen en huizen van Joden tot het opleggen van dwangarbeid.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
pyro

Bericht door pyro »

vrolijke schreef: Niet te geloven. Ik kan nog altijd schrijven.
Zo zie je maar. De wonderen zijn de wereld nog niet uit :mrgreen:

Duitsland en Oostenrijk
Luther

Vanaf de 16e eeuw kreeg het Lutheranisme in Duitsland grote aanhang. Maarten Luther stond in het begin niet negatief tegenover de Joden. In 1523 benadrukte hij in Daß Jesus ein Geborner Jude Sei dat Jezus van Joodse afkomst was; hij wees hierin geweld tegen Joden af. In 1543 schreef hij echter het pamflet Von den Jüden und iren Lügen waarin hij zeven maatregelen tegen de Joden voorstelde, variërend van het in brand steken van synagogen, scholen en huizen van Joden tot het opleggen van dwangarbeid.
Tja, het is bekend dat Luther inderdaad antisemiet was (cq dat op enig moment geworden is). Hij was er natuurlijk niet de uitvinder van. Antisemitisme bestond al veel langer :(
callista

Bericht door callista »

pyro schreef:
Zo zie je maar. De wonderen zijn de wereld nog niet uit :mrgreen:

Duitsland en Oostenrijk
Luther

Tja, het is bekend dat Luther inderdaad antisemiet was (cq dat op enig moment geworden is). Hij was er natuurlijk niet de uitvinder van. Antisemitisme bestond al veel langer :(
Wegkijken pyro of nog enigszins goedpraten :roll:
callista

Bericht door callista »

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.... ;)
pyro

Bericht door pyro »

callista schreef: Wegkijken pyro of nog enigszins goedpraten :roll:
Geen idee hoe je op het idee komt dat ik antisemitisme bij Luther of bij wie dan ook zou goedpraten.
Het gedachtengoed bestond helaas gewoon al, en Luther heeft het helaas geadopteerd.

Mag ik opmerken dat je op mij haatdragend of wellicht totaal verbitterd overkomt?