Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
vrolijke
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door vrolijke »

Dirk schreef:
vrolijke schreef:Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar het viel mij bemerkbaar lichter te ademen, naadat ik de verlogene valse prietpraatjes van pastoren, paters en andere "waardedragers" van diverse kerken niet meer voor waar aannam.
En hoe denk je over de woorden van Jezus?
Geen idee. Wat heeft hij dan opgeschreven?
Wat er zo over hem verteld wordt, schijnt hij een goede mens gewezen te zijn.

Ik denk dat men in de geschiedenis lang moet zoeken, om nog iemand te vinden, die zo veel misbruikt is als Jezus.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Dirk

Bericht door Dirk »

vrolijke schreef:
Geen idee.
Wat ik eigen bedoel: je hebt de valse prietpraatjes van pastoren, paters en andere "waardedragers" van diverse kerken aangehoord. Je hebt vast ook wel eens met deze mensen gesproken? Ze vertellen over Jezus, en helaas niet altijd de waarheid. Ook ik ben maar een mens, ook ik kan slechts een deel duidelijk maken over Jezus. Daarom stelde ik je de vraag. Of, laat ik het je anders vragen: heb je ooit wel eens met Jezus gesproken? Heb je ooit wel eens geluisterd naar de woorden die HIJ tegen jou sprak? Jezus spreekt tegen jou, zoals geen ander dat doet!

Ik vraag me dan ook af, en dat is eigenlijk een vraag aan iedereen die zich atheïst noemt, of men ooit met Jezus gesproken heeft, direct met HEM?? Of, heeft men op z'n minst een poging gedaan?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Dirk schreef:
vrolijke schreef:
Geen idee.
Wat ik eigen bedoel: je hebt de valse prietpraatjes van pastoren, paters en andere "waardedragers" van diverse kerken aangehoord. Je hebt vast ook wel eens met deze mensen gesproken? Ze vertellen over Jezus, en helaas niet altijd de waarheid. Ook ik ben maar een mens, ook ik kan slechts een deel duidelijk maken over Jezus. Daarom stelde ik je de vraag. Of, laat ik het je anders vragen: heb je ooit wel eens met Jezus gesproken? Heb je ooit wel eens geluisterd naar de woorden die HIJ tegen jou sprak? Jezus spreekt tegen jou, zoals geen ander dat doet!

Ik vraag me dan ook af, en dat is eigenlijk een vraag aan iedereen die zich atheïst noemt, of men ooit met Jezus gesproken heeft, direct met HEM?? Of, heeft men op z'n minst een poging gedaan?
Als jij beweerd, dat je met Jezus gesproken hebt, moet dat wel om een halucinatie gehandeld hebben.
De mens, wie al die geschiedenissen aangedicht worden, is al 2000 jaar dood.

Ik vind dat allemaal in orde hoor!
Maar ik leef liever in een echt leven.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Dirk schreef:
vrolijke schreef:
Geen idee.

Waarom ga je daar toch allemaal op in goede @Dirk;het is een nutteloze discussie zonde van je tijd;welles nietes spel is voor de kleuter toch :) :w :w
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Rechtuit schreef:
Dirk schreef:
vrolijke schreef:
Geen idee.

Waarom ga je daar toch allemaal op in goede @Dirk;het is een nutteloze discussie zonde van je tijd;welles nietes spel is voor de kleuter toch :) :w :w
Kleuters zijn toch die, die aan moeders rok trekken, als volwassenen aan het praten zijn.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Kleuters zijn toch die, die aan moeders rok trekken, als volwassenen aan het praten zijn. aldus @vrolijke
Klopt dus hou daar mee op.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:Tja het Christendom groeit met een miljoen per dag ruwe schatting.
En men kan dat na gaan wetenschappelijk rapport. binnen 15 jaar geen atheist meer te bekennen uitgestorven. :lol: :w :w
En? Heeft u ook enige onderbouwing voor deze stelling? Het wetenschappelijk rapport wat u hier aanhaald bijvoorbeeld?

Ik vind deze bijvoorbeeld:

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/C3344AD7 ... 102014.pdf

Maar ik kan me vergissen!
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

callista schreef:Welkom Lanfy..
Dank je wel!
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Dirk schreef:
Jij hebt die weg bewandeld, jouw keuze. Ik zie een totaal andere weg: toen ik, als atheïst ging nadenken, en de onderlinge ellende zag, zocht ik naar een oorzaak. De oorzaak ligt in de mens, niet in God. Ik kon niet anders concluderen dat het atheïsme leeg is. Je bent volgens deze leer niks meer dan een chemische reactie, een kaars die langzaam uit gaat. Normen en waarden zijn gekopieerd uit het Christendom, dat ontdekte ik snel. Zonder deze normen en waarden, is de mens een egoist, een vernietigend wezen, slechts uit op zelfbehoud. Jezus heeft zin aan mijn leven gegeven!
Jij mag van mij natuurlijk een totaal andere weg zien! Het is je van harte gegund! Maar als gelovige denk ik dat de oorzaak toch echt bij God ligt! Hoe kun je dan een almachtige God rechtvaardigen en ook nog eens goedpraten? De God die zegt: ik heb u gekend van voor de grondlegging der wereld? De God die de zondeval gedaan en uitgevoerd heeft! De God die zegt: Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat? Of speelt de uitverkiezing op dit forum niet? En dan nog een andere vraag die ik belangrijk vind, kinderen die bewust atheistisch worden opgevoed, doen die het goed in de samenleving, wat betreft normen en waarden? Zo niet, heb je hier een onderbouwing voor? En als Jezus, als hij/zij al ooit bestaan heeft, zin aan jouw leven geeft dan is dat heel mooi voor jou, maar waarom zou dat ook mooi zijn voor mij? Ik heb een prima leven zonder een geloof in wat voor god dan ook!
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:
@Dirk schreef
Jij hebt die weg bewandeld, jouw keuze. Ik zie een totaal andere weg: toen ik, als atheïst ging nadenken, en de onderlinge ellende zag, zocht ik naar een oorzaak. De oorzaak ligt in de mens, niet in God. Ik kon niet anders concluderen dat het atheïsme leeg is. Je bent volgens deze leer niks meer dan een chemische reactie, een kaars die langzaam uit gaat. Normen en waarden zijn gekopieerd uit het Christendom, dat ontdekte ik snel. Zonder deze normen en waarden, is de mens een egoist, een vernietigend wezen, slechts uit op zelfbehoud. Jezus heeft zin aan mijn leven gegeven!
Dat klopt helemaal dat horen wij altijd van de atheisten die weer terug keren naar Huis Kerk en Geloof;tevens krijgen zij weer rust in hun leven.Godlof. :D :idea: :idea:
En. Waar baseer je deze stelling op? Zelf onderzoek gedaan? Ben benieuwd!
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Callista schreef:
Maar geloof je nog wel?
Jazeker. Vooral in mezelf en de kracht die de mensheid heeft om te overleven!
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:
Lanfy schreef:Het is heel simpel! Als je dit leest ben je er klaar mee! Met het hele verhaal van geloven!

http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/

Thats it! Klaar voor de rest van mijn leven! Lekker toch? En hoe bevrijdend!
Bevrijdend zo te zien zit je zo vast als wat anders zou je je niet zo druk maken.Maar hou je zelf voor de gek.Wij hebben ze in de loop der jaren wel meer mee gemaakt komen allemaal weer terug en zeggen dan eindelijke echte rust in Hem.

Neen klaar ben jij er niet mee anders zou je hier niet op dit forum zijn tja :D :D :w
Beste Rechtuit! Ik werd hier uigenodigd en heb mijn zegje gedaan! En ik maak me niet druk, heb het prima met mezelf, en wie ben jij om te beoordelen dat ik mezelf voor de gek hou? Kun je ook cijfers overleggen van de mensen die terugkomen? Die van atheist weer christen worden? Iedereen kan wel wat roepen hier! Toch?

Edit, typefout aangepast!
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Lanfy schreef:
Rechtuit schreef:
Lanfy schreef:Het is heel simpel! Als je dit leest ben je er klaar mee! Met het hele verhaal van geloven!

http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/

Thats it! Klaar voor de rest van mijn leven! Lekker toch? En hoe bevrijdend!
Bevrijdend zo te zien zit je zo vast als wat anders zou je je niet zo druk maken.Maar hou je zelf voor de gek.Wij hebben ze in de loop der jaren wel meer mee gemaakt komen allemaal weer terug en zeggen dan eindelijke echte rust in Hem.

Neen klaar ben jij er niet mee anders zou je hier niet op dit forum zijn tja :D :D :w
Beste Rechtuit! Ik werd hier uitgenodigd en heb mijn zegje gedaan! En ik maak me niet druk, heb het prima met mezelf, en wie ben jij om te beoordelen dat ik mezelf voor de gek hou? Kun je ook cijfers overleggen van de mensen die terugkomen? Die van atheist weer christen worden? Iedereen kan wel wat roepen hier! Toch?

Edit, typefout aangepast!
Rechtuit verdedigt zijn geloof zoals een hond zijn bot. Daarom zegt hij zo vaak van die lelijke dingen tegen mensen die niet geloven, en komt hij met allerlei uitspraken die bij nadere analyse nergens op blijken te slaan.
Only dead fish go with the flow
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Wat voor lelijks zegt Rechtuit nou helemaal beste Zolderworm? Hij schrijft alleen maar dat Lanfy nog niet klaar is met het geloof en zichzelf voor de gek houdt! Oei, oei wat erg zeg! :lol:

Overdrijven is ook een vak hoor, feit is dat Lanfy de schijn wekt er over te willen praten, want hij is hier op een discussieforum wat over geloof gaat. Wat is er dan raar aan om te veronderstellen dat iemand over geloof praten wil? Volgens mij ben jij ook nog niet klaar met geloof want je maakt je wel erg boos over wat Rechtuit zegt en dat is nergens voor nodig.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Piebe 2.2 schreef:Wat voor lelijks zegt Rechtuit nou helemaal beste Zolderworm? Hij schrijft alleen maar dat Lanfy nog niet klaar is met het geloof en zichzelf voor de gek houdt! Oei, oei wat erg zeg! :lol:

Overdrijven is ook een vak hoor, feit is dat Lanfy de schijn wekt er over te willen praten, want hij is hier op een discussieforum wat over geloof gaat. Wat is er dan raar aan om te veronderstellen dat iemand over geloof praten wil? Volgens mij ben jij ook nog niet klaar met geloof want je maakt je wel erg boos over wat Rechtuit zegt en dat is nergens voor nodig.
Rechtuit zegt niets lelijks. Rechtuit zegt helemaal niks.
Ofwel staat hij "langs de lijn" te juichen, indien er iemand (in zijn ogen) een goed betoog afgeeft, of hij preekt de steeds weer herhalende praatjes, dat iedereen die niet gelovig is, -onnozel is, het nog niet begrepen heeft, hier maar moet ophoepelen, enz enz-.

Hij is nog nooit op enig argument ingegaan. Waarschijnlijk nog nooit een tekst korrekt gelezen, wat andersdenkenden schrijven.
Hij leest nauwelijks wat hij zelf schrijft.
Dat kan men duidelijk zien aan de vaak voorkomende verkeerde quoten in zijn berichten.

Ik kan zolderworm goed verstaan. "Es nervt einfach".
JW88

Bericht door JW88 »

Rechtuit schreef:Tja het Christendom groeit met een miljoen per dag ruwe schatting.
En men kan dat na gaan wetenschappelijk rapport. binnen 15 jaar geen atheist meer te bekennen uitgestorven. :lol: :w :w
Nou ik verwacht toch echt dat ik over 15 jaar nog leef en dan ben ik 100% zeker nog steeds atheïst, dus die domme ongenuanceerde nutteloze uitspraak van je slaat zoals gewoonlijk echt weer totaal nergens op....

Zeg je nou trouwens werkelijk dat er per dag 1 miljoen christenen bijkomen? :? Dan is dus de hele wereldbevolking over 20 jaar christenen :shock:
Misschien is het echt verstandig dat je nu eens wakker wordt uit de gehersenspoelde droomwereld van je en eens naar buiten kijkt hoe het echte leven er uit ziet...
JW88

Bericht door JW88 »

vrolijke schreef:
Piebe 2.2 schreef:Wat voor lelijks zegt Rechtuit nou helemaal beste Zolderworm? Hij schrijft alleen maar dat Lanfy nog niet klaar is met het geloof en zichzelf voor de gek houdt! Oei, oei wat erg zeg! :lol:

Rechtuit zegt niets lelijks. Rechtuit zegt helemaal niks.
Ofwel staat hij "langs de lijn" te juichen, indien er iemand (in zijn ogen) een goed betoog afgeeft, of hij preekt de steeds weer herhalende praatjes, dat iedereen die niet gelovig is, -onnozel is, het nog niet begrepen heeft, hier maar moet ophoepelen, enz enz-.

Hij is nog nooit op enig argument ingegaan. Waarschijnlijk nog nooit een tekst korrekt gelezen, wat andersdenkenden schrijven.
Hij leest nauwelijks wat hij zelf schrijft.
Dat kan men duidelijk zien aan de vaak voorkomende verkeerde quoten in zijn berichten.

Ik kan zolderworm goed verstaan. "Es nervt einfach".
Klopt precies! Rechtuit voegt werkelijk niks toe aan dit forum...
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:
Kleuters zijn toch die, die aan moeders rok trekken, als volwassenen aan het praten zijn. aldus @vrolijke
Juist. :mrgreen: Maarja, projectie is en blijft de hobby van sommigen ;) .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:
Rechtuit schreef:
Juist. :mrgreen: Maarja, projectie is en blijft de hobby van sommigen ;) .
Psychologie van de koude grond is ook een hobby ook van sommigen... :geek: :clown:
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Dirk schreef:
vrolijke schreef:
Geen idee.

Mooie en goede vragen, Dirk. Zoals jou wel toevertrouwd.

Helaas antwoordt een ongelovige hier nooit op inhoudelijke levensbeschouwelijke vragen. Daarom begrijp ik Rechtuit hierin goed.
Wij voeren in real life veel gesprekken met atheïsten. Dat gaat altijd goed. Wel valt er nogal eens een traantje bij die mensen dan. In een face to face gesprek zijn er minder vluchtmogelijkheden in kleutergedrag en ontwijking. ;)
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 05 mar 2016, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
callista

Bericht door callista »

JW88 schreef:

Nou ik verwacht toch echt dat ik over 15 jaar nog leef en dan ben ik 100% zeker nog steeds atheïst, dus die domme ongenuanceerde nutteloze uitspraak van je slaat zoals gewoonlijk echt weer totaal nergens op....

Zeg je nou trouwens werkelijk dat er per dag 1 miljoen christenen bijkomen? :? Dan is dus de hele wereldbevolking over 20 jaar christenen :shock:
Misschien is het echt verstandig dat je nu eens wakker wordt uit de gehersenspoelde droomwereld van je en eens naar buiten kijkt hoe het echte leven er uit ziet...
Het is nog wachten op dat wetenschappelijk rapport...waar hem al eerder naar gevraagd is....
Zo is het roepen in het wilde weg.
JW88

Bericht door JW88 »

We zien heel duidelijk dat in een welvarend land als Nederland het aantal niet gelovigen juist stijgt, bij de link hieronder zie je alle statistieken:

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/C3344AD7 ... 102014.pdf

Daarnaast zien we daar ook dat vooral de 65+ ers religieus zijn, en de jongeren steeds minder, dus de groep niet gelovigen zal alleen maar stijgen.

Ik woon zelf in Groningen en daar zijn de minste mensen religieus, zoals men altijd al zegt er gaat niks boven Groningen :D

Ook zie je dat laagopgeleiden vaker religieus zijn dan hoog opgeleiden, dat komt voornamelijk omdat hoogopgeleiden veel minder naief zijn en over meer logica en gezond verstand beschikken dan de wat minder slimme medemens.

Daarnaast zie je ook dat iedereen voor 1900 vrijwel gelovig was, omdat, dat min of meer verplicht was, je had dus geen keuze, nu de vrijheid van meningsuiting veel vrijer is geworden zie je dat mensen zelf hun keuzes meer en meer maken en vertrouwen op hun rationaliteit.

Ook onder het aantal gelovigen neemt het kerkbezoek sterk af, dus je ziet dat de mensen die zichzelf nog wel als gelovig typeren eigenlijk helemaal niet meer zoveel met geloof bezig zijn.

Kortom als we nog 20 jaar verder zijn, zal de groep ongelovigen nog veel en veel groter zijn als die nu is, we gaan dus een goede toekomst tegemoet
JW88

Bericht door JW88 »

Anja schreef:
Dirk schreef:
vrolijke schreef:
Geen idee.

Mooie en goede vragen, Dirk. Zoals jou wel toevertrouwd.

Helaas antwoordt een ongelovige hier nooit op inhoudelijke levensbeschouwelijke vragen. Daarom begrijp ik Rechtuit hierin goed.
Wij voeren in real life veel gesprekken met atheïsten. Dat gaat altijd goed. Wel valt er nogal eens een traantje bij die mensen dan. In een face to face gesprek zijn er minder vluchtmogelijkheden in kleutergedrag en ontwijking. ;)
Wat zou ik toch graag een face to face gesprek met jou willen hebben....
callista

Bericht door callista »

Anja schreef: Wij voeren in real life veel gesprekken met atheïsten. Dat gaat altijd goed.

Wel valt er nogal eens een traantje bij die mensen dan.

In een face to face gesprek zijn er minder vluchtmogelijkheden in kleutergedrag en ontwijking. ;)
:roll:
Een traantje bij DIE mensen?
Kun je die vetgedrukte zin misschien uitleggen en toelichten?
En graag ook die daarop volgende zin?
En wie vluchten er dan en waarom?

Komt op mij nogal "apart" over....
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

JW88 schreef:Nou ik verwacht toch echt dat ik over 15 jaar nog leef en dan ben ik 100% zeker nog steeds atheïst, dus die domme ongenuanceerde nutteloze uitspraak van je slaat zoals gewoonlijk echt weer totaal nergens op....
Het Pew Research Center is bij mijn weten redelijk betrouwbaar en verwacht dat het aantal atheïsten en agnosten de komende decennia terugloopt.
Het christendom groeit, maar minder hard dan de islam.

Met v&Vriendengroet,

Wim