Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Lanfy
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:
Maar belangrijker is toch maar weer terug naar het onderwerp;de Christen zal elke ex atheist van harte verwelkomen kortom van het donker naar het licht.
En het licht aan het eind van de tunnel zou zo maar eens een tegenligger kunnen zijn.

Ps, Misschien heb je er overheen gelezen maar waar blijft je uitleg dat er in Oostbloklanden zoveel atheisten christelijk worden?
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Dirk schreef:En, Peter, voor de duidelijkheid: ik vroeg me slechts af wat iemand (die zichzelf atheïste noemt?) beweegt om bijna 9000 berichten te plaatsen in een Christelijk forum, zelfs als het om de rubriek levensbeschouwing gaat? Of iemand is zoekende, of van verveling, of iemand wil mensen overtuigen, of er sprake van een verslaving, of ....... Het gaat mij er niet om dat ik een antwoord krijg. Misschien kan de betreffende persoon zichzelf eens afvragen waarom zij vreselijk veel berichten plaatst....
ok, misschien volgende keer niet hardop doen?
I.h.a. (en dat is niet 'zoals de waard is...') verbaas ik me over het gedrag van mensen in fora, op facebook, op smartphones, enz. enz. Mensen verspillen naar mijn mening veel te veel tijd in de digitale wereld....
Men noemt het ook wel tijd verdrijven.
Dirk

Bericht door Dirk »

Peter79 schreef:ok, misschien volgende keer niet hardop doen?
Iedere keer staat natuurlijk op zich, Peter. Maar, fijn dat je het met me eens bent!
Peter79 schreef:Men noemt het ook wel tijd verdrijven.
Voor velen is het een (hardnekkige!) verslaving.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Lanfy schreef:Rechtuit schreef:
Maar belangrijker is toch maar weer terug naar het onderwerp;de Christen zal elke ex atheist van harte verwelkomen kortom van het donker naar het licht.
En het licht aan het eind van de tunnel zou zo maar eens een tegenligger kunnen zijn.

Ps, Misschien heb je er overheen gelezen maar waar blijft je uitleg dat er in Oostbloklanden zoveel atheisten christelijk worden?
Sinds er meer vrijheid in het oostblok is, na de communistische tijd, zijn er meer christenen, meer hare krishna's, meer boedhhisten meer filosofisch denkenden etc.etc.etc.
De mens wordt gevormd door zijn omstandigheden, en kiest uit de mogelijkheden die hij heeft.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Modbreak Tin: Dit topic gaat OF off topic, OF er wordt ruzie gemaakt.
Ik heb géén zin hier iedere avond TR's te gaan behandelen omdat er weer eens op de persoon gespeeld wordt. Veronachtzaamd wordt dat in LB = Levensbeschouwing ieder zijn mening mag geven christen of niet. Daaruit volgt logisch dat een christen niet zijn waarheid voortdurend als enige waarheid verkondigd aan mensen die dat helemaal niet zo kunnen zien. En hetzelfde geldt voor atheïsten die geen enkel begrip kunnen opbrengen voor mensen die een andere belevingswereld hebben dan de voor hun enig mogelijk reële.
Misschien is een forumformule waarin mensen van verschillende achtergrond met elkaar in gesprek gaan per definitie gedoemd te mislukken. En kan de forumwereld zich beter verzuilen in Refoweb's, Freethinker forums etc.etc .
In feite het enige dat wij hier vragen is een open mind voor de ander en een beschaafde manier van posten.
Maar dat is vaak al teveel gevraagd.
Op zich wel raar wanneer de crew zelf al denkt "laat maar zitten, men wil toch niet".
Het stimuleert in ieder geval niet de zaak in de lucht te houden.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Dirk

Bericht door Dirk »

Tin schreef:Sinds er meer vrijheid in het oostblok is, na de communistische tijd, zijn er meer christenen, meer hare krishna's, meer boedhhisten meer filosofisch denkenden etc.etc.etc.
Dit klopt slechts voor enkele landen, maar zeker niet in het algemeen, Tin! In de communistische tijd waren er al redelijk veel Christenen. Sterker nog, er waren in vooral Polen (katholieke kerk!) en Hongarije redelijk veel Christenen, die zich afzetten tegen het communistische regime. Ondanks dat zien we nu een groei van het Christendom (gelukkig!) in met name landen als Albanie, Roemenie, Slowakije - merkbaar binnen verschillende Christelijke stromingen.

Naar schatting nemen dagelijks een kleine 100.000 mensen Jezus aan als persoonlijke Verlosser. Uit relatief recent onderzoek (PEW Research) blijkt ook dat het percentage mensen dat God afwijst (atheïsten volgens sommigen) afneemt. Officieel is het Christendom nog steeds de grootste geloofsrichting (ca. 31% van de wereldbevolking!). Slechts 3% van de bevolking beweert niet te geloven in een Hogere Macht. Dit forum bewijst dat ook deze 3% toch op zoek is.

Zodra het in de moslimwereld aanvaard wordt dat mensen mogen overstappen naar een ander geloof, zal het Christendom nog harder groeien. Onderdrukking, zowel door atheïsme (denk aan communisme) als valse religie, zoals de islam, biedt de tegenstander nu nog een helpende hand.

Dus, wat is nodig voor een Christen atheïst te worden, als reactie op de openingsvraag van JW88? Misschien een harde hand of onderdrukking? Om eerlijk te zijn is het een vraag met een zeer negatieve achterliggende gedachte. Misschien is dat de oorzaak van twist? Respect voor atheïsme? Nee! Wel respect voor de mens, ook als deze zichzelf atheïst noemt.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Dirk

Bericht door Dirk »

Wanneer ik trouwens de website geloofsgesprek.nl bezoek lees ik:
Het doel van de website Geloofsgesprek.nl is het gesprek over het christelijk geloof. Het is een breed forum. De signatuur is te omschrijven als "open minded christelijk". Het forum als geheel is niet gebonden aan enige geloofsbelijdenis of kerkelijke instelling.
Als je een ander geloof hebt, of niet gelooft, en hier toch graag mee wilt praten, ben je hartelijk welkom. In het subforum "Levensbeschouwing" is ruimte om ook over jouw levensvisie en geloof te spreken. Houd er wel rekening mee, dat dit primair een christelijk forum is, en dat kritiek op het christendom die niet onderbouwd is, niet wordt geaccepteerd.
Onze doelgroep bestaat primair uit christenen, in de meest brede betekenis van het woord
Ofwel: atheïsten hebben primair niks te zoeken in dit forum. Willen ze toch meepraten, dan moeten ze er rekening meehouden dat het een primair christelijk forum is.

De vraag Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden? hoort naar mijn mening niet thuis in dit forum, omdat de ondertoon dermate negatief en provocerend is dat de TS twist kan verwachten. Misschien zijn sommigen daar juist op uit, dat kan en wil ik niet beoordelen?

De atheïsten moeten respecteren dat ze flinke weerstand krijgen. Ik weiger respect te hebben voor het atheïsme. Wat mij betreft zijn atheïsten van harte welkom, mits ze respect hebben voor het Christendom en tegelijkertijd begrijpen dat er geen respect voor het atheïsme is of hoeft te zijn. Respect voor de persoon is er natuurlijk altijd, los van de levensovertuiging.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Dirk schreef:
Peter79 schreef:ok, misschien volgende keer niet hardop doen?
Iedere keer staat natuurlijk op zich, Peter. Maar, fijn dat je het met me eens bent!
Is dat belangrijk voor je?
Peter79 schreef:Men noemt het ook wel tijd verdrijven.
Voor velen is het een (hardnekkige!) verslaving.
Dat kan ik me best voorstellen.
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Dirk schreef:Wanneer ik trouwens de website geloofsgesprek.nl bezoek lees ik:
Het doel van de website Geloofsgesprek.nl is het gesprek over het christelijk geloof. Het is een breed forum. De signatuur is te omschrijven als "open minded christelijk". Het forum als geheel is niet gebonden aan enige geloofsbelijdenis of kerkelijke instelling.
Als je een ander geloof hebt, of niet gelooft, en hier toch graag mee wilt praten, ben je hartelijk welkom. In het subforum "Levensbeschouwing" is ruimte om ook over jouw levensvisie en geloof te spreken. Houd er wel rekening mee, dat dit primair een christelijk forum is, en dat kritiek op het christendom die niet onderbouwd is, niet wordt geaccepteerd.
Onze doelgroep bestaat primair uit christenen, in de meest brede betekenis van het woord
Ofwel: atheïsten hebben primair niks te zoeken in dit forum. Willen ze toch meepraten, dan moeten ze er rekening meehouden dat het een primair christelijk forum is.

De vraag Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden? hoort naar mijn mening niet thuis in dit forum, omdat de ondertoon dermate negatief en provocerend is dat de TS twist kan verwachten. Misschien zijn sommigen daar juist op uit, dat kan en wil ik niet beoordelen?

De atheïsten moeten respecteren dat ze flinke weerstand krijgen. Ik weiger respect te hebben voor het atheïsme. Wat mij betreft zijn atheïsten van harte welkom, mits ze respect hebben voor het Christendom en tegelijkertijd begrijpen dat er geen respect voor het atheïsme is of hoeft te zijn. Respect voor de persoon is er natuurlijk altijd, los van de levensovertuiging.
De spijker op zijn kop! :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Peter79

Bericht door Peter79 »

Dirk schreef:
Peter79 schreef:Is dat belangrijk voor je?
Zeker. Je generaliseert nl. Iedere keer staat op zich, dus hoe de discussie de volgende keer verloopt, zien we de volgende keer wel. Maar, is het voor jou belangrijk, Peter?
Peter79 schreef:Dat kan ik me best voorstellen.
Duidelijk. Toch noemde je het eerder tijd verdrijven. Maar, fijn dat je het nu wel kunt voorstellen.
Het is voor mij belangrijk dat men hier een geloofsgesprek kan voeren op basis van wederzijds respect. Soms mist naar mijn gevoel dat respect, bijvoorbeeld als een antwoord niet wordt geaccepteerd en in plaats daarvan druk wordt uitgeoefend op de gesprekspartner om een bepaald antwoord te geven. Misschien kan dat in een gesprek onder vier ogen, maar zeker niet op een publiek toegankelijk forum. Dat vind ik in elk geval niet. Dat kan je naast je neerleggen.

Jij gebruikte het woord verspillen. Voor de meeste mensen, maar vast niet allemaal, zit er een oordeel aan dat woord, alsof het iets is dat je (eigenlijk) niet zou moeten doen. Verkwisten. Maar het kan ook zijn tijdverdrijf, hobby, etc.

Ik heb ooit een kerkdeur achter mij dichtgedaan, omdat men er niet wilde luisteren en beter wist voor mij dan ikzelf. En ik blijf gevoelig voor moraliserende praat. Natuurlijk ligt zoiets aan mijzelf en hoef ik niet te verwachten dat iemand daarmee rekening zal houden. Maar omgekeerd hoef ik geen boodschap te hebben aan degene die dat aspect van mij negeert. Daarom raakt dit onderwerp mij en reageer ik. Maar als iemand een roepende in de woestijn wil zijn, best.
Dirk

Bericht door Dirk »

Peter79 schreef:Het is voor mij belangrijk dat men hier een geloofsgesprek kan voeren op basis van wederzijds respect.
Voor mij ook, maar geen respect voor atheïsme (wel voor de persoon).
Peter79 schreef:Soms mist naar mijn gevoel dat respect, bijvoorbeeld als een antwoord niet wordt geaccepteerd en in plaats daarvan druk wordt uitgeoefend op de gesprekspartner om een bepaald antwoord te geven. Misschien kan dat in een gesprek onder vier ogen, maar zeker niet op een publiek toegankelijk forum. Dat vind ik in elk geval niet. Dat kan je naast je neerleggen.
Dat mag je vinden, Peter. Mij interesseert het niet.
Peter79 schreef:Jij gebruikte het woord verspillen. Voor de meeste mensen, maar vast niet allemaal, zit er een oordeel aan dat woord, alsof het iets is dat je (eigenlijk) niet zou moeten doen. Verkwisten. Maar het kan ook zijn tijdverdrijf, hobby, etc.
Het is ook een oordeel, Peter! Er zijn tal van mensen die hun werk verwaarlozen, omdat ze uren bezig zijn met appen, facebooken en andere digitale onzin. Ik noem dat geen hobby. Er zijn relaties die lijden onder digitale verslaving. Verspilling en verslaving hebben niks met een hobby te maken.
Peter79 schreef:Ik heb ooit een kerkdeur achter mij dichtgedaan, omdat men er niet wilde luisteren en beter wist voor mij dan ikzelf. En ik blijf gevoelig voor moraliserende praat. Natuurlijk ligt zoiets aan mijzelf en hoef ik niet te verwachten dat iemand daarmee rekening zal houden. Maar omgekeerd hoef ik geen boodschap te hebben aan degene die dat aspect van mij negeert. Daarom raakt dit onderwerp mij en reageer ik. Maar als iemand een roepende in de woestijn wil zijn, best.
Mooi toch?! En, als je het niet erg vindt, staak ik hier dit deel van de discussie. Mocht je iets anders toe te voegen hebben, fijn!
Peter79

Bericht door Peter79 »

Dirk schreef:...
Ik kan inderdaad nog beter tegen een muur gaan praten.
Dankjewel.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Tin schreef:
Lanfy schreef:Rechtuit schreef:

Sinds er meer vrijheid in het oostblok is, na de communistische tijd, zijn er meer christenen, meer hare krishna's, meer boedhhisten meer filosofisch denkenden etc.etc.etc.
De mens wordt gevormd door zijn omstandigheden, en kiest uit de mogelijkheden die hij heeft.
Inderdaad, de mens wordt gevormd door zijn afkomst en omstandigheden. Daarom zijn zendelingen, die wat voor geloof dan ook uitdragen, zo succesvol in arme tot zeer arme gebieden.
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Dirk

Bericht door Dirk »

Peter79 schreef:Ik kan inderdaad nog beter tegen een muur gaan praten. Dankjewel.
Jij ook bedankt, Peter... Maar, mogelijk heb je gelijk. Wanneer ik het forum nog goed doorlees, moet ik inderdaad constateren dat het gehakte atheïsme groot is, op uitnodiging, had ik begrepen. En, aangezien het beheer dergelijke topics laat staan, moet ik concluderen dat het dus toegestaan is. Dan rest mij niks anders dan dit te respecteren en te accepteren.

De vraag in dit topic is dus wat er nodig is voor een Christen om God de rug toe te keren? Voor mij is dit een onmogelijke vraag, die ik niet kan beantwoorden. Er is bij mij absoluut geen twijfel, dus ik zal nooit atheïst kunnen worden of God kunnen afwijzen.

We moeten on-topic blijven. Het spijt me dat het me niet gelukt is, Peter. Dus terug naar het onderwerp:

Wat moet er gebeuren, Peter, of wat is er nodig voor jou om God de rug toe te keren? Ik ben benieuwd naar jouw antwoord. En, ik ben ook benieuwd naar de antwoorden van andere Christenen! Het is nu wel duidelijk waarom de atheïsten God afwijzen. De vraag aan de Christenen, die gesteld zijn, door personen die hier op uitnodiging van het beheer zijn:

Wat moet er gebeuren om God de rug toe te keren? of

Ik ben benieuwd naar de antwoorden van Christenen. Mag ik van jou een antwoord verwachten, Peter?
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Dirk schreef:
Ik ben benieuwd naar de antwoorden van Christenen. Mag ik van jou een antwoord verwachten, Peter?
Ook al is de vraag aan Peter gesteld, ik antwoord voor mezelf wel even! Die heb ik pagina's terug al neergepend! Overheen gelezen? Maar voor mij geld de vraag als ex christen! Of mag ik dan niet antwoordden?
Dirk

Bericht door Dirk »

Lanfy schreef:Ook al is de vraag aan Peter gesteld, ik antwoord voor mezelf wel even! Die heb ik pagina's terug al neergepend! Overheen gelezen? Maar voor mij geld de vraag als ex christen! Of mag ik dan niet antwoordden?
Dat hoef je mij niet te vragen, Lanfy. Natuurlijk mag je een antwoord geven, als ex Christen. Persoonlijk ben ik het meest geinteresseerd in de reacties van Christenen. De vraag is nl. Wat moet er gebeuren, zodat je als Christen God afwijst of niet meer erkent? (en dus niet "wat is er gebeurd als ex-christen...?"). Maar, wie weet kan je Christenen die twijfelen helpen met de antwoorden?

Nogmaals, ben ik benieuwd naar de reacties van Christenen, en zeker naar die van Peter. We moeten tenslotte bij het onderwerp blijven:

Wat is er dus voor nodig dat je als Christen stopt met geloven?
JW88

Bericht door JW88 »

Wat een triest betoog.... jij hebt geen respect voor atheïsten en het atheïsme maar wij moeten wel respect opbrengen voor jouw geloof :? De wereld op zijn kop! Alleen al het feit dat je dit durft te zeggen zegt genoeg over echte christenen, zo dogmatisch en gehersenspoeld in hun eigen fantasie wereld, dat elk kleine beetje kritiek wat ze krijgen gelijk van tafel wordt geveegd en als het vegen wat moeilijk gaat steken ze maar de kop in het zand. Maar het laatste wat ik doe is respect hebben voor iemand zijn overtuiging als die dat niet voor de mijne heeft, hoe kun je dan in vredesnaam verwachten dat iemand wel respect voor jouw overtuiging heeft? :shock:
JW88

Bericht door JW88 »

Anja schreef:

De spijker op zijn kop! :flower1:
Ben jij hier alleen maar om schouderklopjes en complimenten langs de zijlijn uit te delen aan zogenaamd echte christenen of zo? :?

Vind het behoorlijk storend worden en eigenlijk ook best niveauloos....
JW88

Bericht door JW88 »

Het is heel normaal dat als iemand je een vraag stelt je gewoon fatsoenlijk antwoord geeft, en als je het niet weet dan zeg je ''ik weet het niet'' en als je geen antwoord wilt geven dan leg je uit waarom je dat niet wilt, zo simpel is het.

Als gelovigen hier dan continu vragen gaan vermijden en geen antwoord geven, trek ik mijn conclusies daaruit, zo is een inhoudelijk gesprek of discussie in elk geval niet mogelijk, wat spijtig is....
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Yep....het niveau hier heeft bijna het nulpunt bereikt.... ..door sommigen, bij wie fatsoen een onbekend woord is.
Jammer...eigenlijk tenhemelschreiend..... :cry:

Maar het heeft één voordeel....je wordt er wel wijzer van en leert sommigen beter kennen en hun beweegredenen en aard.......alhoewel ik dat liever op een andere, meer integere manier van posten was geworden.
Die keerzijde sluit dan wel weer bij dit topic aan.....en geeft er eigenlijk al een antwoord op.

Er zijn hier gelukkig nog wel een paar integere christenen waarvoor ik respect heb, ook al heb ik een andere visie.
Maar velen zijn al gevlucht; met iemand [ook christelijk en weg hier] heb ik nog wel heel lang een plezierig en warm contact gehad.....ik zal haar weer eens mailen....wij respecteerden elkaar ondanks de verschillen en ik zou haar het geloof nooit willen afnemen en zij probeerde mij nooit te bekeren met vrome, schijnheilige praatjes.......zo zou het moeten zijn...
Peter79

Bericht door Peter79 »

Dirk schreef:De vraag in dit topic is dus wat er nodig is voor een Christen om God de rug toe te keren? Voor mij is dit een onmogelijke vraag, die ik niet kan beantwoorden. Er is bij mij absoluut geen twijfel, dus ik zal nooit atheïst kunnen worden of God kunnen afwijzen.

We moeten on-topic blijven. Het spijt me dat het me niet gelukt is, Peter. Dus terug naar het onderwerp:

Wat moet er gebeuren, Peter, of wat is er nodig voor jou om God de rug toe te keren? Ik ben benieuwd naar jouw antwoord. En, ik ben ook benieuwd naar de antwoorden van andere Christenen! Het is nu wel duidelijk waarom de atheïsten God afwijzen. De vraag aan de Christenen, die gesteld zijn, door personen die hier op uitnodiging van het beheer zijn:

Wat moet er gebeuren om God de rug toe te keren? of
- als het geloof niet diep wortelt, kunnen mensen door moeite en zorgen het geloof verliezen;
- het geloof kan worden verstikt door rijkdom;
- voorbeelden zijn Hymeneüs en Alexander

Zie:
viewtopic.php?f=9&t=1726&p=135136#p135136

Dus: verslappen in gebed, veel op je bordje krijgen, carrière maken, moeilijke vragen over Gods leiding, het zijn allemaal dingen die gebeuren waardoor christenen los raken van het geloof. En opeens is het geloof weg.

Voor mijzelf is dit nogal hypothetisch - wat als. Ik hoop het niet mee te maken. Maar als je gewoon luistert naar mensen die het aan den lijve hebben ondervonden, dan word je vast wijzer.

Eerder heb ik betoogd dat de stap van protestant naar atheist niet zo groot is (viewtopic.php?f=9&t=1726&p=134266#p134266).

Ik heb het voorbeeld van Elie Wiesel genoemd. (viewtopic.php?f=9&t=1726&p=134679#p134679)
Een Jood kan eigenlijk geen atheist zijn in de zin van dat hij Gods bestaan ontkent. Wel kan hij tegen God zijn.

Een ander voorbeeld dat ik heb genoemd (in een verwant topic), is Nietzsche (viewtopic.php?f=9&t=2880&p=134849#p134849).
De christelijke leer is bij uitstek vormgegeven in de vormen en woorden van de Griekse filosofie. De Grieken idealiseerden nogal. Ze vonden het idee belangrijker dan de waarneming. De christelijke leer is in zekere zin ook losgezongen van de realiteit. Schuld is veranderd van iets dat horizontaal, bijvoorbeeld tussen twee personen speelt, tot iets dat speelt tussen een christen en God. Daarmee werd de weg gebaand om vroom in de kerk te zitten en in je dagelijks leven je te misdragen. Het is denk ik dit christendom dat velen achter zich hebben gelaten en waartegen zij zich soms ook actief verzetten. Het bestrijden van onrecht en leugen is een belangrijke motivator om, als je je geloof verloren hebt, atheist te worden.
Dirk

Bericht door Dirk »

Peter79 schreef:Voor mijzelf is dit nogal hypothetisch - wat als. Ik hoop het niet mee te maken.
Dank je Peter voor je reactie. Voor mij is de stap onmogelijk, voor jou hypothetisch, je hoopt het niet mee te maken. Het is dus niet uitgesloten dat jij atheïst wordt? Wat zouden atheïsten moeten doen om jou te "bekeren"? Denk je er wel eens over na om atheïst te worden?

Van andere Christenen (ik heb het dus niet over ex-Christenen) komen er weinig antwoorden op deze vraag. Het lijkt erop dat het topic doodbloedt? Of zijn er toch nog Christenen die overwegen atheïst te worden? En zo ja, wat is er voor nodig? (want dat is de vraag).
Peter79

Bericht door Peter79 »

Dirk schreef:
Peter79 schreef:Voor mijzelf is dit nogal hypothetisch - wat als. Ik hoop het niet mee te maken.
Dank je Peter voor je reactie. Voor mij is de stap onmogelijk, voor jou hypothetisch, je hoopt het niet mee te maken. Het is dus niet uitgesloten dat jij atheïst wordt? Wat zouden atheïsten moeten doen om jou te "bekeren"?
Ik heb je enkele algemene redenen gegeven en aangegeven dat je het beste mensen kan vragen die dit aan den lijve hebben ondervonden.
De vraag herhalen heeft geen zin. Maar goed, je bent weer met je spiegels bezig?
Denk je er wel eens over na om atheïst te worden?
Naar aanleiding van dit topic en met name door reacties als de jouwe denk ik er nu over na.
Ik denk ook in de zin zoals Paulus erover spreekt: de Griek een Griek worden, de atheïst een atheïst worden.
Van andere Christenen (ik heb het dus niet over ex-Christenen) komen er weinig antwoorden op deze vraag. Het lijkt erop dat het topic doodbloedt? Of zijn er toch nog Christenen die overwegen atheïst te worden? En zo ja, wat is er voor nodig? (want dat is de vraag).
Het topic heeft mij vanaf het begin niet aangesproken vanwege het "wat als"-karakter. Ik kan me voorstellen dat meer christenen er zo over denken.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Peter79 schreef:
De christelijke leer is bij uitstek vormgegeven in de vormen en woorden van de Griekse filosofie. De Grieken idealiseerden nogal. Ze vonden het idee belangrijker dan de waarneming. De christelijke leer is in zekere zin ook losgezongen van de realiteit. Schuld is veranderd van iets dat horizontaal, bijvoorbeeld tussen twee personen speelt, tot iets dat speelt tussen een christen en God. Daarmee werd de weg gebaand om vroom in de kerk te zitten en in je dagelijks leven je te misdragen. Het is denk ik dit christendom dat velen achter zich hebben gelaten en waartegen zij zich soms ook actief verzetten. Het bestrijden van onrecht en leugen is een belangrijke motivator om, als je je geloof verloren hebt, atheist te worden.
Dat heb je heel mooi verwoord. Bij mij was het ook vooral een reden dat ik oneerlijk tegenover me zelf was door christelijk te blijven. Want bij realistisch nadenken kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat religie niets voorstelt!
En nadat ik dit boek http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm had aangeschaft en gelezen was ik er helemaal klaar mee. En daarbij: Religie ondersteunt niemand. Het moet ondersteund worden. Het produceert geen tarwe, geen maïs; het ploegt geen land; het velt geen wouden. Het is een eeuwige bedelaar. Het leeft van de arbeid van anderen, en heeft dan de arrogantie voor te wenden dat het de gever ondersteunt.
Biker

Bericht door Biker »

Peter79 schreef: Ik denk ook in de zin zoals Paulus erover spreekt: de Griek een Griek worden, de atheïst een atheïst worden.
dat zegt Paulus helemaal niet.