JW88 schreef:Het is voor mij overduidelijk dat ik bij sommige vragen helemaal niet aan een keuze wil doen, omdat ik denk dat er helemaal geen keuze te maken valt bij sommige vragen, dus daarom zeg ik ''ik weet het niet'', beter kan ik het niet uitleggen.
Hoeft ook niet. Het was mij al duidelijk.
JW88 schreef:Jij zegt dat je gelooft dat er wel een antwoord is, laat ik dan 3 willekeurige vragen stellen waarop ik allemaal antwoord ''ik weet het niet'', zou je me dan de antwoorden op die vragen kunnen geven.
1: Waarom bestaat de mens?
2: Wat is het doel van het leven?
3: Hoe is het leven ontstaan?
Maar als ik je goed begrijp (en corrigeer met als dat niet zo is) zie jij de antwoorden die je hier wellicht op gaat geven als jouw persoonlijk mening, aanname en veronderstelling? Of zie je die als een overtuigende zekerheid? Want als dat eerste het geval is zitten we op 1 lijn, als dat tweede het geval is zeker niet.
Allereerst: uiteraard gaat het hier nog steeds om mijn mening.
Maar die duid ik aan als "overtuiging".
Ik heb namelijk niet de gewoonte om meningen te hebben waar ik niet achter sta.
En meningen/overtuigingen op dit vlak zijn dan dus wel een soort van "persoonlijke zekerheden".
Maar ik probeer altijd te realiseren dat er verschil is (of verschil kan zijn) tussen wat ik "voor waar beschouw" versus "wat (aantoonbaar) waar
IS".
Omdat ik geloof in God, zijn de antwoorden op de 3 genoemde vragen dan ook geloofsantwoorden.
Oftewel: antwoorden zoals ik die in de bijbel tegen kom.
En dat is nog best wel interessant, want de antwoorden van vragen 1 en 3 zijn vrij makkelijk af te leiden uit diverse Bijbelteksten, o.a. het scheppingsverhaal,
maar over het antwoord op vraag 2 wordt ook onder christenen heel verschillend gedacht.
JW88 schreef:De volgende vraag is dan, als het niks met accepteren te maken heeft, waarom geloof je dat er wel een antwoord is?
Om precies te zijn: het is zeker
dat er een antwoord is.
Het universum bestaat, dus zal er een verklaring zijn over hoe het is ontstaan.
Dat er meer verklaringen zijn, of zelfs dat geen van de nu bekende verklaringen 'waar' is, zal zo zijn.
Dat ik dus geloof dat er een verklaring is, en concreter
welke verklaring ik geloof, is dus "geloof".
JW88 schreef:En wat houdt volgens jou de term God van de gaten in? En kan dat wel van toepassing zijn op andere gelovigen?
De term "God van de gaten" betekent volgens mij dat voor de zaken waarvoor geen verklaring is, "God heeft het gedaan/gemaakt" als verklaring wordt gegeven.
Met over het algemeen daarbij dat wat WEL (wetenschappelijk) kan worden verklaard, NIET door God is gedaan/gemaakt.
Maar ik geloof dat God "ALLES" heeft gemaakt, dus ook de dingen die wetenschappelijk te verklaren zijn.
JW88 schreef:Wat is irrationeel aan de evolutie theorie? Leg me dat eens uit aub? De ET wordt ondersteund door wetenschap en wetenschap wordt ondersteund door logica, rede, rationaliteit en gezond verstand, dat is waar ik voor sta.
Allereerst:
Wat bedoel je met dat het "wordt ondersteund door wetenschap" ?
- Dat er voldoende wetenschappers zijn die 'geloven' in de ET? Dat is een feit.
- Dat er voldoende wetenschappelijk bewijs is voor de ET? Dat is in mijn ogen zeer de vraag.
Als ik op internet zoek naar "Evolutietheorie bewezen", zie ik artikelen waarin wordt aangegeven dat er zelfs niet 1 ontdekking of wetenschappelijke vooruitgang is geweest die de ET bevestigt. Maar zoals gezegd, ik ben geen ET-expert. Jij mag staan voor de ET. Ik niet.
Daarnaast:
Wetenschap die wordt ondersteund door "logica, rede, rationaliteit en gezond verstand" is een holle frase.
Heel vaak kom ik "bevooroordeelde" wetenschap tegen.
Een 'leuk' voorbeeld gaat over de datering van het ontstaan van de Bijbelboeken.
Je komt de nodige 'wetenschappelijke' verklaringen tegen die stellen dat de bijbel wel 100 tot 200 jaar later is geschreven dan over het algemeen wordt aangenomen.
En de 'logica' is dan o.a.: de bijbel is verzonnen, dus bestaan profetieën niet, dus moeten de Bijbelboeken met profetieën daarin zijn geschreven NADAT die profetieën zijn uitgekomen.
Dat is WEL ZEKER logica, maar het uitgangspunt is niet een axioma maar een aanname, en daarom is de logica verder niets-betekenend.
Bovendien zijn termen als "rationaliteit" en "gezond verstand" erg subjectief.
Zeker in combinatie met vooroordelen.
JW88 schreef:Leg me dan eens uit wat je bedoeld met ''als ik om me heen kijk en zie hoe mooi en complex alles is moet het wel door God zijn gemaakt'' want dan snap ik niet hoe je die conclusie trekt?
In essentie is mijn conclusie: als ik om me heen kijk en zie hoe mooi en complex alles is,
geloof ik niet dat dat 'zo maar' is ontstaan.
Dat ik uiteindelijk uitkom bij mijn
overtuiging dat het door God gemaakt is, daartussen zitten nog wel enkele stappen.
JW88 schreef:Laat me tot slot nog maar eens benadrukken dat ik het heel belangrijk vind dat iedereen gelooft wat die wil, ik zal de vrijheid van godsdienst en nog belangrijker van meningsuiting verdedigen tot dat ik er bij neerval.
Ben ik het helemaal mee eens.
JW88 schreef:Maar er zijn 2 dingen m.b.t. religie waar ik uitermate slecht tegen kan: Mensen die andere mensen hun religie willen opdringen op welke manier dan ook en mensen die hun geloof zien als een ultieme waarheid die ondersteund wordt met massa's concrete bewijzen.
Nou heb ik niet het idee dat jij ook maar enigszins voorstander bent van die 2 dingen dus dat is zeer zeker positief, als ik soms wat fel ben komt dat omdat de meerderheid van de gelovigen hier groot voorstander is van die 2 dingen en door dat klimaat worden de discussies vaak wat fel en daar wen je op een gegeven moment aan.
Ik ben niet van plan om er aan te gaan wennen dat ik wordt aangesproken op het gedachtengoed van andere mensen.
Sterker: dat is de beste manier om een gesprek om zeep te helpen.