Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
alberts
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door alberts »

JW88 schreef:
alberts schreef:
JW88 schreef:
alberts schreef:@jw88. Een atheïst is een ongelovige.
Is dat beter? :-)

Ik geloof dat God bestaat maar bewijzen kan ik het niet. Andersom geldt dat m.i. evengoed.
Jij beweert dat God niet bestaat, maar bewijzen kun je het niet.
Hmmm zucht....jij leest niet goed, ik beweer helemaal niet dat God niet bestaat....
JW88,
Je schrijft ergens dat je God niet erkent, ik begrijp ook wel dat je de nadruk legt op het afwezig zijn van geloof in een god.
Maar als de vraag gesteld wordt ;bestaat God, dan is mijn antwoord ja, en jouw antwoord nee. Geen van beide kunnen we dat antwoord met bewijzen staven.

Als het toch anders is heb ik dat uit jouw posts niet kunnen opmaken.(ik heb de moeite genomen om ze te lezen)
Ja ik kan mezelf nu wel weer voor de 1000x gaan herhalen en alles weer uitleggen, maar als je de moeite hebt genomen om alles te lezen weet je wat ik bedoel.
Uit jouw antwoord, de toon vooral, maak ik op dat je het er niet mee eens bent, of dat ik je niet begrijp.
Een rechtstreekse vraag dan waar je met ja of nee op kunt antwoorden:

Bestaat God?
Bij het recht om te zeggen wat je denkt, hoort de plicht om te denken over wat je zegt.-Stef Bos-
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Kan je een woestijnvolk wat nog nooit contact heeft gehad met de buitenwereld er van overtuigen dat de zee zout is en dat het gras groen? En kan jij een geboren slaaf uitleggen waarom hij vrij zou moeten willen zijn?

Bepaalde zaken zijn voor bepaalde mensen en zo is geloof voor de gelovige mensen. Net zo min als je kan zeggen dat de zee niet zout is, het gras niet groen en slavernij niet goed, kan je niet zeggen dat God niet bestaat. Een ieder die van mij hiervoor nadere uitleg verlangt en oprecht wil weten welke hoop er in mij leeft, die zal ik maar al te gaarne duizendmaal duizendmaal tegemoet komen.

Zeg niet dat God niet bestaat, want misschien heeft nog nooit iemand jou de zee getoond, of misschien heeft nog niemand je meegenomen naar de groene weiden.
Laatst gewijzigd door Piebe Paulusma op 09 apr 2016, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Peter64

Bericht door Peter64 »

@alberts

''Maar als de vraag gesteld wordt ;bestaat God, dan is mijn antwoord ja, en jouw antwoord nee. Geen van beide kunnen we dat antwoord met bewijzen staven.''

alberts, laten we eens bij het begin beginnen, in het dagelijkse leven geld de volgende regel:

Wie stelt, die bewijst.

Oftewel, buitengewone claims zonder bewijsmateriaal kunnen verworpen worden zonder bewijsmateriaal.
Piebe Paulusma

Peter64 schreef: Oftewel, buitengewone claims zonder bewijsmateriaal kunnen verworpen worden zonder bewijsmateriaal.
Wie Christus verwerpt, die wordt verworpen door Christus.
Peter64

Bericht door Peter64 »

Wie Kabouter Plop verwerpt, die wordt verworpen door Kabouter Plop.
pyro

Bericht door pyro »

Peter64 schreef:Wie Kabouter Plop verwerpt, die wordt verworpen door Kabouter Plop.
Nee hoor, Kabouter Plop neemt aan die hem verwerpen en verwerpt wie hem aannemen... :w
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Peter64

Bericht door Peter64 »

''Nee hoor, Kabouter Plop neemt aan die hem verwerpen en verwerpt wie hem aannemen''

Het doet mij deugd om iemand aan de lijn te hebben die weet wat Kabouter Plop denkt.
Peter64

Bericht door Peter64 »

@Piebe

'' Net zo min als je kan zeggen dat de zee niet zout is, het gras niet groen en slavernij niet goed''

Zie hier de vrome Piebe uit de bocht vliegen t.o.v de slavernij.

Walgelijk.
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:Kan je een woestijnvolk wat nog nooit contact heeft gehad met de buitenwereld er van overtuigen dat de zee zout is en dat het gras groen? En kan jij een geboren slaaf uitleggen waarom hij vrij zou moeten willen zijn?

Bepaalde zaken zijn voor bepaalde mensen en zo is geloof voor de gelovige mensen. Net zo min als je kan zeggen dat de zee niet zout is, het gras niet groen en slavernij niet goed, kan je niet zeggen dat God niet bestaat. Een ieder die van mij hiervoor nadere uitleg verlangt en oprecht wil weten welke hoop er in mij leeft, die zal ik maar al te gaarne duizendmaal duizendmaal tegemoet komen.

Zeg niet dat God niet bestaat, want misschien heeft nog nooit iemand jou de zee getoond, of misschien heeft nog niemand je meegenomen naar de groene weiden.

Amen, Piebe. Kun je een blinde overtuigen dat de zon en de maan bestaan. Neen. Hij kan wel al tastend op zoek gaan in de natuur en aan de hand van de effecten van zon en maan aannemen dat ze bestaan. Maar overdrachtelijk gesproken willen de blinden hier alleen maar zienden overtuigen hoe fijn het is om blind te zijn cq hen het lieftst het licht uit de ogen slaan. En zo verdwijnt vrijwel ieder zichzelf respecterend christelijk forum en gaat verder als facebook groep. Zelfs in een rubriek "levensbeschouwing" komen de atheisten onder ons niet tot levensbschouwing, enkel maar tot uiting van hun antichristelijke frustraties.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 09 apr 2016, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Anja (oud account)

Peter64 schreef:@Piebe

'' Net zo min als je kan zeggen dat de zee niet zout is, het gras niet groen en slavernij niet goed''

Zie hier de vrome Piebe uit de bocht vliegen t.o.v de slavernij.

Walgelijk.
Dat je snappertje niet toereikend is om te snappen wat Piebe bedoelt, is niet walgelijk van Piebe, maar een tekortkoming aan jouw kant. Lees het over een paar dagen nog eens een paar maal, misschien valt ineens een keer het kwartje. Het enige wat erg goedkoop is, is hoe je je eigen onbegrip uitbaat om Piebe in een kwaad daglicht te stellen.
Solo Christo

Lanfy

Bericht door Lanfy »

Anja schreef:
Lanfy schreef:JW88,

Het is onmogelijk om te discussieren met mensen die zeggen de waarheid niet te zoeken maar deze reeds te kennen. En wat ik telkens hier weer tegenkom is dat deze mensen totaal geen idee hebben wat Atheisme inhoud. Willen ze zich hier uberhaupt niet in verdiepen? Dat kan ik me voorstellen, voor mij als gelovige, was atheisme gewoon een vies woord. Die mensen spoorden niet, maar de werkelijke betekenis weigeren ze te aanvaarden. Je kunt het 1000 keer uitleggen maar het zogenaamde bord blijft bestaan. Vandaar ook mijn eerste zin in deze post!
Aaah......een teleurgestelde ex-gelovige. Nu fundamentalistisch atheist. Vaak de meest agressieve soort atheist, helaas.

Je kunt beter gewoon met je roots in het reine zien te komen, want dit soort agressie gaat je niet helpen. Het ontchristianiseren werkt hier toch niet. Je fokt jezelf alleen maar meer op.
Haha, grappige reactie. Wat ik totaal niet ben is teleurgesteld. Ik heb het christelijke gloof gewogen en te licht bevonden, daardoor juist niet teleurgesteld. Persoonlijk voel ik me een beter mens door juist niet meer gelovig te zijn, that's all. En ontchristianiseren is hier helemaal niet nodig. De diversiteit van de christelijke gelovigen zorgt er wel voor dat de secularisatie steeds meer plaats vind. Dat is zo geweest en zal volgens mij ook zo blijven. En al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar, mits goed onderbouwd.
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Anja (oud account)

Lanfy schreef:
Haha, grappige reactie. Wat ik totaal niet ben is teleurgesteld. Ik heb het christelijke gloof gewogen en te licht bevonden, daardoor juist niet teleurgesteld. Persoonlijk voel ik me een beter mens door juist niet meer gelovig te zijn, that's all.
En daarom hang je op christelijke fora rond, omdat je jezelf als atheist zo'n fantastisch beter mens voelt en rust hebt gevonden in jouw atheistisch geloof. :lol:
Lanfy schreef:En ontchristianiseren is hier helemaal niet nodig. De diversiteit van de christelijke gelovigen zorgt er wel voor dat de secularisatie steeds meer plaats vind.

Dat is wat atheisten zien, omdat hun oog niet verder reikt. Je zult misschien nog eens een keer raar op je neus kijken en moeten constateren dat in werkelijkheid het omgekeerde het geval is geweest.
Lanfy schreef: Dat is zo geweest en zal volgens mij ook zo blijven. En al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar, mits goed onderbouwd.
Je bent helemaal niet in de positie voorwaarden te stellen hoe je tot geloof zult komen. Geroepenen onder de atheisten komen vanzelf richting christendom. Dit geldt ook voor de christelijke fora. Maar als ongelovigen denken dat zij op hún voorwaarden tot geloof zullen worden gebracht, vergissen ze zich lelijk. Het geloof sluit het verstand in en bepaald niet uit, maar gaat er ook ver bovenuit. Het geloof is een Zekerheid. Het sluit het verstand in, maar valt er niet mee samen.
Solo Christo

Peter64

Bericht door Peter64 »

Anja, ben jij het eens met Piebe wat betreft de slavernij?
Biker

Bericht door Biker »

Peter64 schreef:Anja, ben jij het eens met Piebe wat betreft de slavernij?
Volgens mij leert Paulus dat een slaaf gewoon moet berusten in zijn lot en zijn heer moet behagen, , wat een peuleschilletje is met het eeuwige leven in het vooruitzicht.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Anja schreef:
Lanfy schreef:
Haha, grappige reactie. Wat ik totaal niet ben is teleurgesteld. Ik heb het christelijke gloof gewogen en te licht bevonden, daardoor juist niet teleurgesteld. Persoonlijk voel ik me een beter mens door juist niet meer gelovig te zijn, that's all.
En daarom hang je op christelijke fora rond, omdat je jezelf als atheist zo'n fantastisch beter mens voelt en rust hebt gevonden in jouw geloof. :lol:
Lanfy schreef:En ontchristianiseren is hier helemaal niet nodig. De diversiteit van de christelijke gelovigen zorgt er wel voor dat de secularisatie steeds meer plaats vind.

Dat is wat atheisten zien, omdat hun oog niet verder reikt. Je zult misschien nog eens een keer raar op je neus kijken en moeten constateren dat in werkelijkheid het omgekeerde het geval is geweest.
Lanfy schreef: Dat is zo geweest en zal volgens mij ook zo blijven. En al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar, mits goed onderbouwd.
Je bent helemaal niet in de positie voorwaarden te stellen hoe je tot geloof zult komen.
1. Waar maak je uit op dat ik mezelf fantastisch vind? Ik heb rust gevonden door niet te geloven in de voor mij onzinnige dingen waar christenen in geloven. Het enige waar ik voor ga is mezelf, mijn vrienden, mijn familie en de mensheid.
2. Dat is wat ex gelovigen zien en elke dag binnen de gemeenschap meemaken. Of wou je de secularisatie ontkennen? Wil je ontkennen dat er steeds meer denominaties ontstaan omdat de bestaande het niet met elkaar eens zijn? Kijk vooral rond op dit forum, en je zult zien dat ik daarin gelijk heb.
3. Ik leg alleen uit dat ik alleen door goede argumentatie tot een ander standpunt te brengen zou zijn. Wat begrijp je daar niet aan? Een goede onderbouwing is in mijn ogen toch echt een voorwaarde. Maar voor jou blijkbaar niet. Jij neemt alles als gelovige klakkeloos aan? Of toch ook niet?
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
callista

Bericht door callista »

Biker schreef:
Peter64 schreef:Anja, ben jij het eens met Piebe wat betreft de slavernij?
Volgens mij leert Paulus dat een slaaf gewoon moet berusten in zijn lot en zijn heer moet behagen, , wat een peuleschilletje is met het eeuwige leven in het vooruitzicht.
Daar gaat het in dezen niet om wat Paulus leert.... :x en ook niet over het vermeende eeuwige leven.
Piebe Paulusma

Een ezel houdt van zijn zware last en als je hem wijst op een lichter juk kan je een stomp verwachten.
callista

Bericht door callista »

Piebe 2.2 schreef:Een ezel houdt van zijn zware last en als je hem wijst op een lichter juk kan je een stomp verwachten.
Kun jij ook nog normaal reageren? :?
Dit komt nogal pathetisch over...
Laatst gewijzigd door callista op 09 apr 2016, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)

Piebe 2.2 schreef:Een ezel houdt van zijn zware last en als je hem wijst op een lichter juk kan je een stomp verwachten.
Inderdaad. Zo zit dat.
Solo Christo

Anja (oud account)

callista schreef:
Kun jij eens een keer jezelf onder controle houden en eens rustig lezen wat iemand schreef en wat er wordt uitgelegd met een gelijkenis?
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Anja schreef: Maar overdrachtelijk gesproken willen de blinden hier alleen maar zienden overtuigen hoe fijn het is om blind te zijn cq hen het lieftst het licht uit de ogen slaan.
En zo verdwijnt vrijwel ieder zichzelf respecterend christelijk forum en gaat verder als facebook groep.
De meeste christelijke fora zijn ten onder gegaan door scheldpartijen en onenigheden tussen christenen onderling en mede door een gebrek aan fatsoenlijk discussiëren...onderling, maar bovenal met andersdenkenden.
Laatst gewijzigd door callista op 09 apr 2016, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Biker

Bericht door Biker »

Anja schreef:
callista schreef:
Kun jij eens een keer jezelf onder controle houden en eens rustig lezen wat iemand schreef en wat er wordt uitgelegd met een gelijkenis?
Welke gelijkenis was dat ook al weer?
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:
callista schreef:
We zitten hier niet in bijbelgesprek.
Anja (oud account)

Biker schreef:
Anja schreef:
callista schreef:
Welke gelijkenis was dat ook al weer?
Gelijkenissen staan niet alleen in de Heilige Schrift, Biker. Lees de berichten van Piebe maar terug en zie wat hij verheldert met deze laatste gelijkenis.

Piebe had ook Plato's grotmythe kunnen gebruiken, maar die hij zelf heeft gemaakt is minstens zo helder en een stuk authentieker.
Solo Christo

Anja (oud account)

callista schreef:
Anja schreef:
callista schreef:
We zitten hier niet in bijbelgesprek.
Gelijkenissen horen bij levensbeschouwing en zijn bepaald niet voorbehouden aan de Bijbel. Dus laat die bijdehantjes maar in je keukenkastje liggen.
Solo Christo