Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Yolanda_dB »

JW88 schreef:Ja wat wil je nou Yolanda? :?

Jij doet mijn vorige post af met ''blablabla'' , je gaat helemaal niet in op wat ik zeg, leest niet goed wat ik zeg, je doet gewoon aan selectief reageren en vermijd de dingen die jou niet goed uit komen zodat je er zelf beter uit komt, erg zwak.....

Jij snapt net zo goed als mij dat elke serieuze poging tot bewijs helemaal geen nut heeft en dat ik jou er nooit 100% van kan overtuigen dat Sinterklaas niet bestaat (en dat is in deze context precies hetzelfde als 100% bewijzen dat Sinterklaas niet bestaat), dus waarom zou ik een poging doen? Vertel me dat eens....

Op dit forum ben ik beperkt tot eigen praktijkvoorbeelden zoals:
- Elke ouder verteld zijn kind op een bepaalde leeftijd dat Sinterklaas niet echt is
- Geen enkele volwassene gelooft dat Sinterklaas echt is
- Het is overduidelijk dat Sinterklaas slechts een vermomming is

Dit zijn enkele praktijkargumenten, maar die zullen jou niet overtuigen, jij gaat dit bij voorbaat al wegwuiven.

Daarnaast kan ik links van sites hier neer zetten waar wordt aangegeven dat Sinterklaas verzonnen is:

- https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas
- http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... t-nicolaas

En zo zijn er nog wel 100 sites, maar ook hier kun je van zeggen, dat dit geen absolute zekerheid geeft omdat iedereen wel iets op internet kan zetten, ook dit ga je bij voorbaat wegwuiven. Jij bent alleen maar van plan om aan mij aan te tonen dat ik bepaalde dingen niet voor 100% kan bewijzen, nou ik weet 100% zeker dat Sinterklaas niet bestaat.

Kortom, ik kan jou er dus nooit 100% van overtuigen met alleen bewijzen dat Sinterklaas niet bestaat, iets wat ik al lang wist en ook al meerdere keren aan heb gegeven, ...
Ik heb eerder een aantal keren aangegeven, dat het verwarren van "geloven" en "bewijzen" voor mij een onzinnige verwarring is.
Ik heb ook aangegeven dat het er mij ook NIET om ging dat jij mij zou overtuigen van jouw gelijk.
Je bent continue met vooroordelen bezig, en anderen motieven toeschrijven die onjuist zijn, maar ondertussen die ander 'afrekenen' op basis van die zelf-bedachte verkeerde motieven.

Ik heb ook al aangegeven dat in dit soort 'discussies' mijn reactie altijd is dat ik het wel of niet "geloof".

Als iemand dus aankomt met "Sinterklaas bestaat", is mijn enige houding: "Als jij dat wilt geloven, moet je dat vooral doen; ik geloof het niet."
En OOK andersom: als iemand (jij in dit geval) aankomt met "het is 100% zeker dat Sinterklaas niet bestaat", is ook daarin mijn houding is:
als jij wilt geloven dat het 100% zeker is dat Sinterklaas niet bestaat, moet je dat vooral doen. Ik geloof ook niet dat Sinterklaas bestaat, maar dat "100% zeker" is onbewijsbaar. Maar als jij wilt geloven dat het 100% bewijsbaar is, moet je dat vooral doen."
En dat het niet "absoluut zeker" is, geef je zelf ook aan. Dus waarom dan toch doen alsof dat wel mogelijk is?

Ik vroeg jou in essentie om 2 zaken.
1. Om een serieuze reactie.
En ik twijfel nog behoorlijk aan het serieuze karakter van jouw poging.
2. Om jouw onderbouwing van jouw 'claim' van "100% zekerheid".
Want dan wil ik wel eens zien wat voor jou als "acceptabel bewijs" geldt.
En ik moet zeggen: Als deze zwakke poging voor jou voldoet als voldoende bewijs voor 100% zekerheid,
vraag ik mij serieus af waarom jij niet in God wilt geloven,
aangezien er voor het bestaan van God dan wel heel veel van dit type 'bewijzen' zijn.

Kortom:
Een volgende keer dat jij zonder argumenten dit type 'bewijzen' van tafel veegt,
zal ik je herinneren dat het volgens de voor jou acceptabele regels van bewijsvoering is,
en dat je dus met wat betere en inhoudelijker argumenten zal moeten komen.

DAT is mijn punt in mijn vraag aan jouw om een serieuze poging om jouw 'geloof' te 'bewijzen'.
Het gaat/ging mij niet om het al of niet kunnen bewijzen van Sinterklaas,
maar om te kunnen zien wat jij als acceptabel bewijs beschouwt.

(Komt dus niet in de buurt van wat jij mij allemaal toedicht.)
callista

Bericht door callista »

Yolanda_dB schreef:
"Rationaliteit":

Toegepast op de Bijbel:
Er zijn genoeg aanwijzingen - ook vanuit de wetenschap - die aanduiden dat gebeurtenissen die in de Bijbel beschreven zijn,
berusten op waar-gebeurde gebeurtenissen.
Welke en waar kan ik dat lezen? [vanuit de wetenschap]..bron?
En geloof jij ook dat er mensen waren die letterlijk 300, 400 jaar of ouder werden...zoals Methusalem bv. ca.969 jaar?
Eén van de vervelende kenmerken van geesten is, dat ze in staat zijn om mensen in bezit te nemen.
En ik denk dan: als ze in staat zijn om mensen te 'bezetten', kunnen ze dat ook met dieren.
De hele geloofwaardigheid van "een pratende slang" is dus terug te leiden op de geloofwaardigheid van het bestaan van die geesten.
Bij mijn weten zijn er nog nooit pratende dieren gesignaleerd of waargenomen.....
Dat zou wereldnieuws zijn.
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Bericht door Piebe Paulusma »

Nou, jij kakelt anders als een kippetje hoor! ;)

Uiteraard zonder kop! :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Yolanda_dB

callista schreef:
Yolanda_dB schreef: "Rationaliteit":

Toegepast op de Bijbel:
Er zijn genoeg aanwijzingen - ook vanuit de wetenschap - die aanduiden dat gebeurtenissen die in de Bijbel beschreven zijn,
Ik gaf het voorbeeld van het bestaan van Paulus.
Er zijn genoeg discussies over de inhoud van zijn brieven, maar er is nergens ook maar 1 discussie te vinden over of hij echt geleefd heeft.
Daarover bestaat blijkbaar geen twijfel.
Er staan dus 'werkelijke gebeurtenissen' beschreven in de bijbel.
callista schreef:En geloof jij ook dat er mensen waren die letterlijk 300, 400 jaar of ouder werden...zoals Methusalem bv. ca.969 jaar?
Ja.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Yolanda_dB schreef:
callista schreef:

Toegepast op de Bijbel:
Er zijn genoeg discussies over de inhoud van zijn brieven, maar er is nergens ook maar 1 discussie te vinden over of hij echt geleefd heeft.
Aha; en het feit, "dat er werkelijke gebeurtenissen" in staan, betekend dus, dat alles waar gebeurt is, wat er in staat.
Rare concluzie. :roll:
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Yolanda_dB

vrolijke schreef:
Yolanda_dB schreef:
callista schreef:

Toegepast op de Bijbel:
Aha; en het feit, "dat er werkelijke gebeurtenissen" in staan, betekend dus, dat alles waar gebeurt is, wat er in staat.
Rare concluzie. :roll:
Dat is JOUW conclusie, niet de mijne.
rfdekruijff

Bericht door rfdekruijff »

En geloof jij ook dat er mensen waren die letterlijk 300, 400 jaar of ouder werden...zoals Methusalem bv. ca.969 jaar?
Voor hen die het leuk vinden, Kent Hovind legt hier dingen over uit, youtube hem maar eens. Weliswaar op een zeer denigrerende toon, maar wat hij zegt heeft zeker wetenschappelijke waarde. Ik begrijp het zeker dat mensen er niet naar kunnen luisteren vanwege de toon. Maar misschien kan het atheïsten helpen om christenen te begrijpen en misschien hebben jullie een vergelijkbaar iets wat ons kan helpen atheïsten te begrijpen?
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Denk je niet dat, wanneer mensen zo'n toon horen, ze juist subiet atheïst worden?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
callista

Bericht door callista »

rfdekruijff schreef:
Voor hen die het leuk vinden, Kent Hovind legt hier dingen over uit, youtube hem maar eens. Weliswaar op een zeer denigrerende toon, maar wat hij zegt heeft zeker wetenschappelijke waarde.
Ik begrijp het zeker dat mensen er niet naar kunnen luisteren vanwege de toon.

Maar misschien kan het atheïsten helpen om christenen te begrijpen en misschien hebben jullie een vergelijkbaar iets wat ons kan helpen atheïsten te begrijpen?
Dank daarvoor, maar Kent Hovind wordt echt niet serieus genomen...ik ken die filmpjes van Dr.Dino [zo wordt hij ook wel genoemd, aangezien hij een jonge-aarde -creationist is] wel... :smile:
Maar voor wie het wel interessant vindt is hier het filmpje....ja die toon ook.zeer irritant... :? :x en verder heel veel fantasie ..
Hij heeft ook 10 jaar in de bak gezeten en is volgens mij vorig jaar vrijgekomen....

https://www.youtube.com/watch?v=NkstvN2QsEM
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Kent Hoving is al vele malen volledig terecht afgeserveerd! Het mooie op dit forum is dat je dat dan weer niet hoeft te onderbouwen, gewoon een beetje roeptoeteren en het is waar, dus dit is ook waar! :D :mrgreen:
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:
rfdekruijff schreef:
Voor hen die het leuk vinden, Kent Hovind legt hier dingen over uit, youtube hem maar eens. Weliswaar op een zeer denigrerende toon, maar wat hij zegt heeft zeker wetenschappelijke waarde.
Ik begrijp het zeker dat mensen er niet naar kunnen luisteren vanwege de toon.

Maar misschien kan het atheïsten helpen om christenen te begrijpen en misschien hebben jullie een vergelijkbaar iets wat ons kan helpen atheïsten te begrijpen?
Dank daarvoor, maar Kent Hovind wordt echt niet serieus genomen...ik ken die filmpjes van Dr.Dino [zo wordt hij ook wel genoemd, aangezien hij een jonge-aarde -creationist is] wel... :smile:
Maar voor wie het wel interessant vindt is hier het filmpje....ja die toon ook.zeer irritant... :? :x en verder heel veel fantasie ..
Hij heeft ook 10 jaar in de bak gezeten en is volgens mij vorig jaar vrijgekomen....

https://www.youtube.com/watch?v=NkstvN2QsEM
Ach ja bij een mens die zich zelf kent gaat niet zeuren over de gevangenis straf van een ander mens;straf uit gezeten dan moet het afgelopen zijn.

Het filmpje niets irritants aan gewoon lekker Amerikaans en in sommigen zaken heeft hij nog gelijk ook.
Tja wetenschap is voor veel mensen te veel.Men kan altijd nog de Donald Duck lezen :P :P :P
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Bedankt voor het delen. Ik vond het wel leuk en moest om hem lachen. Hij is niet alleen intelligent maar nog een komiek ook. :lol:

Verder ben ik geen fan van hem (en ik keur hem óók niet af). Dit is het eerste filmpje dat ik van hem zie maar ik ben al vaker op hem geattendeerd. Dan keek ik niet of heel kort. Ik begrijp de afkerigen wel heel goed, ik vind hem erg hijgerig, met veel te veel bewijsdrang en iets klopt er voor mij niet. Uitduiden kan ik dat niet. Bij andere voorgangers heb ik ook wel eens dat iets me niet kloppend lijkt, maar dan kan ik daar wel het menselijke van inzien en dan leg ik dat gewoon naast me neer en haal er gewoon het goede wel uit. Maar bij Hovind krijg ik dat niet voor elkaar. Waarom dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik dat niet hoef en ook niet wil uitdiepen. Het kan best zijn dat het helemaal aan mij ligt, even goed,past hij dan niet het beste bij mij om naar te luisteren.

Het grappige is dat de mensen die met Hovind weglopen, ook meestal weglopen met een aantal andere voorgangers, waar ik ook niet naar kan kijken en luisteren. Maar een aantal van hun fans, daar blijk ik het dan wel mee te kunnen vinden. Dat zijn dan wel de bijzondere mensen, die ik heb leren kennen als oprechte waarheidszoekers en mensen die niet snel beledigd zijn. Deze bijzondere individuen werden ook nimmer vals als ik het niet met hen eens was. En alleen al om die reden heb ik geen oordeel over die voorgangers, want kennelijk heeft hun 'onderwijs' dan die betreffende vrienden toch dusdanig opgebouwd dat ik in iedere geval de Kern van Jezus in hen tegenkom, en Jezus echt in hen leeft.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 18 apr 2016, 22:48, 9 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:
Anja schreef:Het christendom is - ondanks dat er per jaar 100.000 christenen sterven vanwege hun geloof - nog steeds de grootste en snelstgroeiende religie, waarvan de RKK verreweg de grootste en snelstgroeiende denominatie is. Atheisme is een heel kleine groep en neemt nog altijd verder af. Wie dit niet onder ogen wil zien, houdt zichzelf vreselijk voor de gek.
Zo ook de zeer snelle kerstening in Oost Europa;alleen in Romenie al worden er per drie maanden tientallen nieuwe kerken in gewijd zo ook veel aanbouw nieuwe kloosters en dit is zo in geheel Oost.Europa,Laten wij China ook niet vergeten enz enz enz

Veritas vos liberabit :!: :!: :idea:
Ik probeer het gewoon nog een keer. Rechtuit, waar baseer je dat op? Ik heb de link gegeven die het tegendeel bewijst. Je mag ook gewoon toegeven dat het voor jou wishfull thinking is, maakt mij niet uit hoor. En als je dat niet doet verwacht ik, zeker op een discussieforum wat dit is, een onderbouwing hoe je hier aan komt. Of mis ik hier iets?
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
rfdekruijff

Bericht door rfdekruijff »

Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Dank je wel! Deze is wat recenter:

http://sgo.sagepub.com/content/6/1/2158 ... gures-only

En deze ook:

http://nos.nl/artikel/2092498-hoe-god-b ... rland.html

En zoals je kunt controleren gaat religie of het beginnen met geloven in iets regelmatig gepaard met minder gunstige omstandigheden. Waarom zijn zendelingen zo succesvol in arme gebieden in Afrika? En niet in het centrum van Amsterdam? Alles begint of valt met opvoeding.

Wel weer jammer dat Rechtuit hier niet op ingaat, of ben jij zijn/haar spreekbuis?
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Nou ten eerste hoef jij mij niet de wet voor te schrijven wat ik wel en wat ik niet mag zeggen, ik zeg gewoon wat ik wil en als je dat niet bevalt dat moet je inderdaad de discussie maar staken.

...
En tot slot zou ik het fijn vinden als je niet meer de helft van mijn posten compleet negeert (om wat voor reden dan ook).
De 3 'wetten' van mij hebben alle 3 te maken met "inhoudelijk" reageren.
Jij verlangt dus van anderen dat zij inhoudelijk reageren, en jij hoeft je daar niet aan te houden, jij zegt gewoon wat je wilt.
Prima. Je bent eerlijk.
Maar je bent daarmee in mijn ogen ook hypocriet.

Overigens ben je ook nu weer aan het dramatiseren: ik schrijf jou geen wetten voor.
Ik heb daarin slechts aangegeven wat MIJN grenzen zijn voor een serieus gesprek.
Grenzen die jij bijna structureel overschrijdt, en waarvan ik nu wel genoeg heb.
Ik heb veel vragen van jou beantwoord, op 1 vraag zou ik nog terugkomen (over het doel van het leven),
en van de rest heb ik aangegeven waarom ik ze heb overgeslagen.
Ik ben daarin duidelijk geweest.
En om het op jouw niveau te zeggen: bevalt het je niet? Jammer dan. Ik bepaal zelf waar ik wel en niet op in ga.
Ongeacht of jij dat nou 'fijn' vindt of niet.
Rekening houden met wat jij 'fijn' vindt, is bij mij ondertussen een gepasseerd station.

Kortom:
Ik denk dat ik nog een laatste poging doe om dit gesprek inhoudelijk en serieus verder te laten gaan.
Maar bij het overschrijden van die grenzen stop ik er mee.

Ten slotte:
Ik denk dat als we gaan terugkijken, dat jij op meer vragen/opmerkingen/kritiek van mijn kant NIET bent ingegaan,
dan dat ik zaken heb 'genegeerd'.
Maar daar komen we dan eventueel ook nog wel op.

Goed.
Inhoudelijk.

Ik zal maar beginnen met het punt van "rationaliteit".
JW88 schreef:Ik denk dat de hoofdvraag is: Wat versta jij onder rationaliteit? en waarom ga je tegen de standaard definitie van het woordenboek in?

Daarnaast is de vraag: Hoe kan jij uitleggen aan de gemiddelde Nederlander dat geloven in een pratende slang rationeel is?
"Rationaliteit":
Volgens jou is de betekenis van "rationeel" te omschrijven als "berustend op wetenschappelijke gronden/feiten" en "in overeenstemming met redelijkheid".
De algemene betekenis van "rationaliteit" is dat het gaat om consistent handelen op basis van de rede.
En dan moeten we dus gaan kijken naar de betekenis van "rede".
Simpel gezegd gaat het om "denkvermogen",
iets officiëler benoemd gaat het om het geestelijke vermogen van de mens om behalve het beoordelen van kennis ook te kijken naar samenhang van dingen en gebeurtenissen.
Dit zijn allemaal 'officiële' definities.

Toegepast op de Bijbel:
Ik heb eerder het voorbeeld van Paulus gegeven. (1 van de vele punten waarop JIJ niet in bent gegaan!)
Als je dus de Bijbel op gelijk niveau zet van een sprookjesboek of de Donald Duck,
negeer je daarmee wetenschappelijke feiten over dat stuk waarheidsgehalte van de Bijbel,
en ben jij degene die op dat moment niet rationeel reageert.
Jijzelf hanteert immers het criterium dat iets moet berusten op wetenschappelijke feiten.
Maar als het om de Bijbel gaat, schuif je die wetenschappelijke feiten zo maar aan de kant.

Maar ik denk dat ik moet aannemen dat het jou niet zozeer om die 'ware' verhalen gaat, maar om de theologie.
Dat Paulus heeft geleefd, zegt immers verder nog niets over het bestaan van God.

Dan komt het dus feitelijk aan op het punt van de geloofwaardigheid van de 'theologische' verhalen die in de Bijbel staan.
Ja, en "geloofwaardigheid" is een lastig fenomeen.
Het klinkt vrij ongeloofwaardig dat 1 man in staat is om een grote groep mensen op te hitsen zodat ze oorlog gaan voeren en genocide plegen op miljoenen mensen.
Toch is dat gebeurd. De man heet Adolf Hitler.
Het was heel lang ongeloofwaardig dat mensen op de maan konden lopen. En nog steeds schijnen er mensen te zijn die het niet geloven.
En zo kan ik nog wel meer 'ongeloofwaardige' voorbeelden geven die toch waar blijken te zijn of op een gegeven moment mogelijk blijken te zijn.
Dat iets "ongeloofwaardig" lijkt, betekent nog niet dat het dan ook echt niet kan.

Ik "geloof" in het bestaan van bovennatuurlijke wezens. Geesten, engelen, demonen, noem maar op. (En in God uiteraard.)
Is dat geloofwaardig?
Jij wijst erop dat er nog nooit 1 bovennatuurlijk fenomeen is bewezen.
Ik weet niet of dat zo is, maar dan nog.
Afgezien van de concreet aantoonbare charlatans zijn er veel zaken onverklaarbaar.
Dat NIET verklaard kan worden HOE iets is gebeurd, betekent nog niet DAT het dus niet is gebeurd.
En misschien is voor veel zaken inderdaad ooit een 'simpele' wetenschappelijke verklaring te vinden.

Eén van de vervelende kenmerken van geesten is, dat ze in staat zijn om mensen in bezit te nemen.
En ik denk dan: als ze in staat zijn om mensen te 'bezetten', kunnen ze dat ook met dieren.
De hele geloofwaardigheid van "een pratende slang" is dus terug te leiden op de geloofwaardigheid van het bestaan van die geesten.

En dan is de bottom line:
Als ik WEL geloof in het bestaan van die wezens, heeft dat te maken met de kennis die ik heb over wat die wezens kunnen,
en of ik geloof dat dat mogelijk is.
En dat ik dat WEL geloof, en JIJ niet, heeft alleen en met niets anders te maken dan onze inschatting of zoiets geloofwaardig is.
Maar mijn inschatting is wel degelijk gebaseerd op nadenken over de gegevens en de waarschijnlijkheid dat die gegevens waar zijn.
Het heeft dus denk ik niets te maken met rationeel of irrationeel zijn.
Vertel me aub eens op welke vragen/opmerkingen van jou ik niet op in ben gegaan???? Dan doe ik dat nu alsnog.

Ik ben helemaal niet hypocriet, ik probeer zoveel mogelijk inhoudelijk te reageren, als ik dat niet doe volgens jou moet je toch echt met conrete voorbeelden komen.

Maar goed laten we inderdaag verder gaan met de inhoud.

Jij zegt: ''Volgens jou is de betekenis van "rationeel" te omschrijven als "berustend op wetenschappelijke gronden/feiten" en "in overeenstemming met redelijkheid, ehm nee dat is niet volgens mij zo dat is de definitie van het woordenboek, die ik je ook al meerdere malen heb gequote, waarom negeer je dat?
2. weloverwogen, gebaseerd op wetenschappelijke redenering. 3. meetbaar.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10967

Daarna zeg je: ''De algemene betekenis van "rationaliteit" is dat het gaat om consistent handelen op basis van de rede.'', ehmm nogmaals nee want de algemene betekenis staat hierboven vermeld.

Je begint dus al niet goed, maar als het allemaal officiele definities zijn zie ik daar graag een bronvermelding van.

Iemand zei hier heel passend een paar dagen geleden (weet zo even niet meer wie), dat rode kapjes, wolven en bossen ook echt bestaan, maar dat, dat daarom niet bijdraagt aan de waarheid van roodkapje, dus met andere woorden, dat er dingen in de bijbel staan die mogelijk echt gebeurd zijn zegt niet zoveel over de fictieve dingen die er in staan, want in elk fictief verhaal staan wel waargebeurde dingen of dingen die echt bestaan.

Een hele groep mensen ophitsen (wat volgens mij al wel vaker in de geschiedenis is voorgekomen) en op de maan lopen zijn slechte voorbeelden van ongeloofwaardigheid, ik vind dat namelijk helemaal niet zo ongeloofwaardig. Het is heel vreemd om te zeggen dat het ongeloofwaardig is dat een slang ooit kan praten omdat het nu niet zo is, maar dat het niet uit te sluiten is dat het ooit kan, of dat het niet uit te sluiten is dat een mens ooit over water zal gaan lopen, ook al klinkt dat nu ongeloofwaardig. Het verschil is dat mijn laatste 2 voorbeelden van die slang en dat over water lopen van ''bovennatuurlijke en wonderlijke aard zijn'', die dingen die jij eerder noemde (een groep mensen ophitsen en op de maan lopen) zijn dat niet, dat is nou net het hele verschil.

Geef dan nog eens 3 voorbeelden van ongeloofwaardige zaken die nu waar of mogelijk blijken te zijn? (en dan van bovennatuurlijke/wonderlijke aard aub). Ik snap zelf ook wel dat 100 jaar geleden een smartphone als ongeloofwaardig werd gezien, maar dat heeft niks met het bovennatuurlijke te maken.

Er is inderdaad nog nooit 1 bovennatuurlijk fenomeen bewezen, hoe zou dat komen denk je?

Kijk weet je, je kan 2 kanten op, ik maak ook wel eens iets mee wat ik niet a la minuut kan verklaren, dan kun je 2 dingen denken:
A: Het moet wel iets bovennatuurlijks en wonderlijks zijn
B: Ik kan het nu niet verklaren maar het kan niet anders als dat er een rationele verklaring voor is (die vroeg, laat of nooit komt)

Jij bent type A en ik ben type B, ik noem type A uiterst naief.

Maar er is 1 probleem met je voorbeeld, geesten bestaan namelijk niet.

Tot slot zeg je: ''En dat ik dat WEL geloof, en JIJ niet, heeft alleen en met niets anders te maken dan onze inschatting of zoiets geloofwaardig is.'', dat klopt inderdaad en die inschatting maak je op basis van logica, rede, rationaliteit en gezond verstand, als jij er dan voor kiest om daarin te geloven kan dat uiteraard, maar dan concludeer ik (en 90% van Nederland), dat jij een bepaald gebrek hebt aan die 4 begrippen.

Maar vind je mijn conclusie nou echt zo gek dan? Denk je dat als je aan de gemiddelde Nederlander verteld dat je in een pratende slang gelooft (met je hele uitleg hier erbij) heel anders reageren dan dat ik doe? En waarom moet je de bijbel letterlijk nemen? Waarom kun je een pratende slang bv niet figuurlijk opvatten?
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Ja wat wil je nou Yolanda? :?

Jij doet mijn vorige post af met ''blablabla'' , je gaat helemaal niet in op wat ik zeg, leest niet goed wat ik zeg, je doet gewoon aan selectief reageren en vermijd de dingen die jou niet goed uit komen zodat je er zelf beter uit komt, erg zwak.....

Jij snapt net zo goed als mij dat elke serieuze poging tot bewijs helemaal geen nut heeft en dat ik jou er nooit 100% van kan overtuigen dat Sinterklaas niet bestaat (en dat is in deze context precies hetzelfde als 100% bewijzen dat Sinterklaas niet bestaat), dus waarom zou ik een poging doen? Vertel me dat eens....

Op dit forum ben ik beperkt tot eigen praktijkvoorbeelden zoals:
- Elke ouder verteld zijn kind op een bepaalde leeftijd dat Sinterklaas niet echt is
- Geen enkele volwassene gelooft dat Sinterklaas echt is
- Het is overduidelijk dat Sinterklaas slechts een vermomming is

Dit zijn enkele praktijkargumenten, maar die zullen jou niet overtuigen, jij gaat dit bij voorbaat al wegwuiven.

Daarnaast kan ik links van sites hier neer zetten waar wordt aangegeven dat Sinterklaas verzonnen is:

- https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas
- http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... t-nicolaas

En zo zijn er nog wel 100 sites, maar ook hier kun je van zeggen, dat dit geen absolute zekerheid geeft omdat iedereen wel iets op internet kan zetten, ook dit ga je bij voorbaat wegwuiven. Jij bent alleen maar van plan om aan mij aan te tonen dat ik bepaalde dingen niet voor 100% kan bewijzen, nou ik weet 100% zeker dat Sinterklaas niet bestaat.

Kortom, ik kan jou er dus nooit 100% van overtuigen met alleen bewijzen dat Sinterklaas niet bestaat, iets wat ik al lang wist en ook al meerdere keren aan heb gegeven, ...
Ik heb eerder een aantal keren aangegeven, dat het verwarren van "geloven" en "bewijzen" voor mij een onzinnige verwarring is.
Ik heb ook aangegeven dat het er mij ook NIET om ging dat jij mij zou overtuigen van jouw gelijk.
Je bent continue met vooroordelen bezig, en anderen motieven toeschrijven die onjuist zijn, maar ondertussen die ander 'afrekenen' op basis van die zelf-bedachte verkeerde motieven.

Ik heb ook al aangegeven dat in dit soort 'discussies' mijn reactie altijd is dat ik het wel of niet "geloof".

Als iemand dus aankomt met "Sinterklaas bestaat", is mijn enige houding: "Als jij dat wilt geloven, moet je dat vooral doen; ik geloof het niet."
En OOK andersom: als iemand (jij in dit geval) aankomt met "het is 100% zeker dat Sinterklaas niet bestaat", is ook daarin mijn houding is:
als jij wilt geloven dat het 100% zeker is dat Sinterklaas niet bestaat, moet je dat vooral doen. Ik geloof ook niet dat Sinterklaas bestaat, maar dat "100% zeker" is onbewijsbaar. Maar als jij wilt geloven dat het 100% bewijsbaar is, moet je dat vooral doen."
En dat het niet "absoluut zeker" is, geef je zelf ook aan. Dus waarom dan toch doen alsof dat wel mogelijk is?

Ik vroeg jou in essentie om 2 zaken.
1. Om een serieuze reactie.
En ik twijfel nog behoorlijk aan het serieuze karakter van jouw poging.
2. Om jouw onderbouwing van jouw 'claim' van "100% zekerheid".
Want dan wil ik wel eens zien wat voor jou als "acceptabel bewijs" geldt.
En ik moet zeggen: Als deze zwakke poging voor jou voldoet als voldoende bewijs voor 100% zekerheid,
vraag ik mij serieus af waarom jij niet in God wilt geloven,
aangezien er voor het bestaan van God dan wel heel veel van dit type 'bewijzen' zijn.

Kortom:
Een volgende keer dat jij zonder argumenten dit type 'bewijzen' van tafel veegt,
zal ik je herinneren dat het volgens de voor jou acceptabele regels van bewijsvoering is,
en dat je dus met wat betere en inhoudelijker argumenten zal moeten komen.

DAT is mijn punt in mijn vraag aan jouw om een serieuze poging om jouw 'geloof' te 'bewijzen'.
Het gaat/ging mij niet om het al of niet kunnen bewijzen van Sinterklaas,
maar om te kunnen zien wat jij als acceptabel bewijs beschouwt.

(Komt dus niet in de buurt van wat jij mij allemaal toedicht.)
En ik heb ook al eerder aangegeven dat in deze context jouw overtuigen en bewijzen precies hetzelfde is!

Dat heeft niks met motieven te maken maar met een duidelijke verschil van inzicht en mening.

De combinatie van bewijzen en logica, rede, rationaliteit, logica en gezond verstand maken het absoluut zeker dat Sinterklaas niet bestaat, maar dat schijn jij maar niet te kunnen/willen snappen...

Jij zegt: ''En ik moet zeggen: Als deze zwakke poging voor jou voldoet als voldoende bewijs voor 100% zekerheid, vraag ik mij serieus af waarom jij niet in God wilt geloven, aangezien er voor het bestaan van God dan wel heel veel van dit type 'bewijzen' zijn.'', kijk zie je wel, daar was het je enkel om te doen, precies zoals ik ook al eerder zei.

En dan zeg je: ''DAT is mijn punt in mijn vraag aan jouw om een serieuze poging om jouw 'geloof' te 'bewijzen'. Het gaat/ging mij niet om het al of niet kunnen bewijzen van Sinterklaas, maar om te kunnen zien wat jij als acceptabel bewijs beschouwt.'', ook precies wat ik al zei, ik had al lang door wat je van plan was, maar ik heb je ook al ontelbaar vaak uitgelegd hoe het met de bewijslast zit, en dat ik die in dit geval helemaal niet heb, ik deed alleen een poging om even te kijken wat je reactie was en die is dus inderdaad zo voorspelbaar als ik al dacht.

Maar het bewijs wat ik net leverde is op zich zelf niet acceptabel bewijs, dat heb ik in al mijn vorige post ook al duidelijk benoemd omdat ik wel door had welke kant je op wilde.
Yolanda_dB

JW88 schreef:En ik heb ook al eerder aangegeven dat in deze context jouw overtuigen en bewijzen precies hetzelfde is!

Dat heeft niks met motieven te maken maar met een duidelijke verschil van inzicht en mening.

De combinatie van bewijzen en logica, rede, rationaliteit, logica en gezond verstand maken het absoluut zeker dat Sinterklaas niet bestaat, maar dat schijn jij maar niet te kunnen/willen snappen...

Jij zegt: ''En ik moet zeggen: Als deze zwakke poging voor jou voldoet als voldoende bewijs voor 100% zekerheid, vraag ik mij serieus af waarom jij niet in God wilt geloven, aangezien er voor het bestaan van God dan wel heel veel van dit type 'bewijzen' zijn.'', kijk zie je wel, daar was het je enkel om te doen, precies zoals ik ook al eerder zei.

En dan zeg je: ''DAT is mijn punt in mijn vraag aan jouw om een serieuze poging om jouw 'geloof' te 'bewijzen'. Het gaat/ging mij niet om het al of niet kunnen bewijzen van Sinterklaas, maar om te kunnen zien wat jij als acceptabel bewijs beschouwt.'', ook precies wat ik al zei, ik had al lang door wat je van plan was, maar ik heb je ook al ontelbaar vaak uitgelegd hoe het met de bewijslast zit, en dat ik die in dit geval helemaal niet heb, ik deed alleen een poging om even te kijken wat je reactie was en die is dus inderdaad zo voorspelbaar als ik al dacht.

Maar het bewijs wat ik net leverde is op zich zelf niet acceptabel bewijs, dat heb ik in al mijn vorige post ook al duidelijk benoemd omdat ik wel door had welke kant je op wilde.
Jouw laatste zin bevestigt MIJN vermoeden dat je dus niet serieus bent in dit soort zaken.
Ik zal daar rekening mee houden.

Ik heb steeds gezegd dat ik 'het gezeur over bewijs' niet interessant/relevant vind in discussies over geloof.
Jij bent steeds degene die erover begint, en zaken als "100% zeker" benoemt zonder bewijs, en je verschuilt achter jouw mening over wie wel en wie geen bewijslast moet leveren,
zolang jij het maar niet bent.
Ook daar zal ik rekening mee houden.
Yolanda_dB

JW88 schreef:Jij zegt: ''Volgens jou is de betekenis van "rationeel" te omschrijven als "berustend op wetenschappelijke gronden/feiten" en "in overeenstemming met redelijkheid, ehm nee dat is niet volgens mij zo dat is de definitie van het woordenboek, die ik je ook al meerdere malen heb gequote, waarom negeer je dat?
2. weloverwogen, gebaseerd op wetenschappelijke redenering. 3. meetbaar.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10967
Met dat "volgens jou" bedoelde ik precies dat wat jij hier ook zegt.
Ik bedoelde te zeggen dat dat de 'officiële' definities waren die jij hebt aangedragen voor de betekenis van "rationeel".
Ik bedoelde daarmee niet te impliceren dat jij een eigen draai zou geven aan de officiële betekenis.
Sorry dat ik daar niet duidelijk genoeg in was.
JW88 schreef:Daarna zeg je: ''De algemene betekenis van "rationaliteit" is dat het gaat om consistent handelen op basis van de rede.'', ehmm nogmaals nee want de algemene betekenis staat hierboven vermeld.
Ook "ehmm nogmaals nee".
Wat jij als definities aanhaalt, zijn "enkele" van de definities die te vinden zijn in woordenboeken.
Definities die de term "rationeel" overigens veel beperkter maken dan het (volgens mij) werkelijk betekent.
Ik zie ook uit diverse woordenboeken/encyclopedieën afkomstige definities als
- redelijk
- weloverwogen
- berustend op rede
- de rede betreffend (kom uit Van Dale Etymologisch woordenboek)
- gebaseerd op wetenschappelijke redenering (is wat anders dan wetenschappelijke gronden/feiten)
- waarbij je je verstand gebruikt
- alles wat verband houdt met of gebaseerd is op de gave van de mens om consequent te kunnen redeneren.

Wat klopt er dus niet aan "handelen op basis van de rede"?
JW88 schreef:Iemand zei hier heel passend een paar dagen geleden (weet zo even niet meer wie), dat rode kapjes, wolven en bossen ook echt bestaan, maar dat, dat daarom niet bijdraagt aan de waarheid van roodkapje, dus met andere woorden, dat er dingen in de bijbel staan die mogelijk echt gebeurd zijn zegt niet zoveel over de fictieve dingen die er in staan, want in elk fictief verhaal staan wel waargebeurde dingen of dingen die echt bestaan.
Punt van verschil is en blijft nog steeds:
Jij benoemt de 'echte' dingen in Roodkapje als dingen die mogelijk echt zijn gebeurd.
Het zal inderdaad best wel eens zo kunnen zijn dat er een meisje met een rood kapje op door een bos heeft gelopen om naar haar (zieke) grootmoeder te gaan.
Punt is dat de waar gebeurde zaken zoals ik noemde over de bijbel, bijv. het bestaan van de apostel Paulus, niet zozeer "mogelijk" zijn, maar feitelijk zijn gebeurd.
En dat is een wezenlijk verschil tussen de Bijbel en sprookjes.

Tevens zei ik niet dat OMDAT er ware gebeurtenissen in de Bijbel staan, dat DAAROM ALLES in de Bijbel wel waar moet zijn.
Jij impliceert dat ik dat wel deed.
Kun je mij aangeven waar ik dat schreef?

Het enige dat ik - meen ik - heb gezegd, is dat het op 1 niveau zetten van de Bijbel en sprookjes NIET rationeel is,
omdat in de Bijbel op z'n minst waar gebeurde gebeurtenissen staan, verder onafhankelijk ervan of je de theologische inhoud van de Bijbel gelooft of niet.
En door de Bijbel gelijk te stellen met sprookjes, ontken je die feitelijkheden.
En feitelijkheden ontkennen, dat is in mijn beleving "niet rationeel".
JW88 schreef:Een hele groep mensen ophitsen (wat volgens mij al wel vaker in de geschiedenis is voorgekomen) en op de maan lopen zijn slechte voorbeelden van ongeloofwaardigheid, ik vind dat namelijk helemaal niet zo ongeloofwaardig. Het is heel vreemd om te zeggen dat het ongeloofwaardig is dat een slang ooit kan praten omdat het nu niet zo is, maar dat het niet uit te sluiten is dat het ooit kan, of dat het niet uit te sluiten is dat een mens ooit over water zal gaan lopen, ook al klinkt dat nu ongeloofwaardig. Het verschil is dat mijn laatste 2 voorbeelden van die slang en dat over water lopen van ''bovennatuurlijke en wonderlijke aard zijn'', die dingen die jij eerder noemde (een groep mensen ophitsen en op de maan lopen) zijn dat niet, dat is nou net het hele verschil.
Het verschil is dat jij ervan uitgaat dat JOUW visie op geloofwaardigheid de enige juiste is.
Dat is het niet.
Ik ben met jou eens dat er verschil is tussen "bovennatuurlijke en wonderlijke" gebeurtenissen, en gebeurtenissen die dat niet zijn.
Maar dat verschil zegt nog niets over de geloofwaardigheid ervan.
JW88 schreef:Geef dan nog eens 3 voorbeelden van ongeloofwaardige zaken die nu waar of mogelijk blijken te zijn? (en dan van bovennatuurlijke/wonderlijke aard aub). Ik snap zelf ook wel dat 100 jaar geleden een smartphone als ongeloofwaardig werd gezien, maar dat heeft niks met het bovennatuurlijke te maken.
Ik begrijp niet helemaal (of beter: helemaal niet) wat je nu wilt?
Ik moet voorbeelden geven van iets wat ongeloofwaardig is, maar toch waar is, maar wel van bovennatuurlijke aard?

Mijn punt is steeds dat zaken als "geloofwaardigheid", "gezond verstand" e.d. subjectieve begrippen zijn.
Jij denkt dat het objectieve begrippen zijn.
Sterker: jij denkt dat het objectieve begrippen zijn en dat jij precies weet wat ze betekenen, en gelovigen niet.
Daarin verschillen wij dus ook van mening.
JW88 schreef:Er is inderdaad nog nooit 1 bovennatuurlijk fenomeen bewezen, hoe zou dat komen denk je?
Geen idee.
Misschien dat de mens nog niet beschikt over meetmethoden om dat te bewijzen.
Misschien dat men het niet aandurft, want stel je voor dat het bewezen wordt. De kans zeer reëel dat je wordt weggehoond, ondanks het bewijs.
En zo kan ik nog wel wat bedenken.
Maar het zijn alleen bedenksels.
Zoals ik zei: ik heb geen idee.
JW88 schreef:Kijk weet je, je kan 2 kanten op, ik maak ook wel eens iets mee wat ik niet a la minuut kan verklaren, dan kun je 2 dingen denken:
A: Het moet wel iets bovennatuurlijks en wonderlijks zijn
B: Ik kan het nu niet verklaren maar het kan niet anders als dat er een rationele verklaring voor is (die vroeg, laat of nooit komt)

Jij bent type A en ik ben type B, ik noem type A uiterst naief.
Nee hoor ik ben niet van het type A.
Ik ben van het type: Ik kan het niet verklaren. En verder niks.
JW88 schreef:Maar er is 1 probleem met je voorbeeld, geesten bestaan namelijk niet.
Jij mag geloven dat geesten niet bestaan.
Ik geloof dat ze wel bestaan.
JW88 schreef:Tot slot zeg je: ''En dat ik dat WEL geloof, en JIJ niet, heeft alleen en met niets anders te maken dan onze inschatting of zoiets geloofwaardig is.'', dat klopt inderdaad en die inschatting maak je op basis van logica, rede, rationaliteit en gezond verstand, als jij er dan voor kiest om daarin te geloven kan dat uiteraard, maar dan concludeer ik (en 90% van Nederland), dat jij een bepaald gebrek hebt aan die 4 begrippen.
Ach, aantallen zeggen mij niet zoveel.
Vroeger dacht 90% van de bevolking dat geesten WEL bestonden.
Misschien omdat ze niet beter wisten, maar toch.
Dat hele volksstammen dingen "geloven", zegt niets over de realiteit van wat zij geloven.

En als mensen op basis van zoiets menen te moeten denken dat IK een soort van zwakzinnig ben,
is in mijn ogen DIE GEACHTE juist een kenmerk van diezelfde zwakzinnigheid.
Zijn we dus gewoon allemaal gelijk zwakzinnig.
JW88 schreef:Maar vind je mijn conclusie nou echt zo gek dan? Denk je dat als je aan de gemiddelde Nederlander verteld dat je in een pratende slang gelooft (met je hele uitleg hier erbij) heel anders reageren dan dat ik doe?
Ja, dat vind ik echt zo gek. In mijn ogen één en al "je laten leiden door vooroordelen en tunnelvisie".
Die gedachte wordt namelijk bepaald door ontkenning van wat het betekent om iets te geloven,
door ontkenning dat het mogelijk is dat mensen bewust en oprecht ergens in geloven.
Ik vind het even gek dat jij niet kunt begrijpen dat er gelovigen zijn die serieus in het bovennatuurlijke geloven.
Een gebrek aan "kunnen begrijpen".
JW88 schreef:En waarom moet je de bijbel letterlijk nemen? Waarom kun je een pratende slang bv niet figuurlijk opvatten?
Als ik de bijbel niet letterlijk neem, ben ik geen "gelovige", maar iemand die de Bijbel gebruikt zoals het haar goeddunkt.
Als ik reden heb om zaken "niet letterlijk te hoeven nemen", betekent dat automatisch dat ik God ook niet letterlijk hoef te nemen.
Dat mensen op die manier met de Bijbel omgaan, het zij zo.
Maar dat is niet wat en hoe ik geloof.
peda

Bericht door peda »

Wanneer een naturalist stelt dat alleen datgene wat met de zintuigen kan worden waargenomen voldoet aan het criterium Bestaan en Waarheid, dan heeft m.i. een gesprek met een gelovige die er van uitgaat dat er Meer is, geen enkele zin. De gelovige kan niet bewijzen dat er Meer is en de naturalist kan niet bewijzen dat Meer niet ""bestaat"'. De door mij aangehaalde patsituatie. Stellen dat diegene die beweert ook moet bewijzen dat de bewering klopt, lijkt aardig maar gaat ook niet op. De gelovige verwijst naar de grote relevantie die de inhoud van het geloof weer voor ontzettend veel mensen op deze aardkorst heeft. In de kortste tijd zit je als je niet oppast in het welles-nietes stadium. Standpunten worden herhaald en herhaald, een doorbraak blijft uit en elke discussie partner( met achterban ) roept zich uit tot "' winnaar "' van het debat. Het begint reeds met het geschil "' Bestaan "' van de Entiteit God ( in moderne definitie ), ja of neen. God is Transcendent, behoort niet tot de natuur. Sinterklaas, Kerstman, Eenhoorn, Zeven koppig monster etc, behoren ( mochten zij bestaan ) tot de natuur. De natuur kan ( door wetenschappers ) worden bestudeerd en wanneer men in de natuur deze wezens niet aantreft, is het alleszins redelijk om te stellen dat deze wezens hoogstwaarschijnlijk niet bestaan. Voor de niet waarneembare God ( moderne definitie ) kan dit trajekt zo niet worden doorlopen. Een gelovige kan komen met de ervaring van God ( dus God bestaat voor hem/haar ), maar een ervaring is een persoonlijk bewijs, geen algemeen geldend omdat zo'n Godservaring niet op wetenschappelijk, methodische wijze kan worden gecontroleerd. Het woord "' bewijs "' in wiskundige zin, als absoluut waar in logische zin, kan noch de gelovige, noch de ongelovige leveren. Over blijft dus de kracht van een argument, maar een argument heeft lang niet de sterkte van een bewijs. Een argument geeft meer een richting aan waar de "' oplossing "' zou kunnen liggen. En argumenten worden door individuele mensen persoonlijk weer anders gewaardeerd, Er is geen algemeen geldende maatlat. De ene roept "' hoera "', een ander vindt het argument zonder inhoud. Een patsituatie. Anders is de situatie m.i. in het theologische scenario, daar waar God de transcendentie verlaat en ( vermeend ) ingrijpt in de natuur op aarde, zoals weergegeven in de bijbel verhalen. Zo'n ingrijpen moet waarneembare sporen nalaten. Hier levert de wetenschap dus resultaten. Groot ingrijpen is o.m. de scheppingsgeschiedenis volgens het begin van Genesis, de wereldwijde zondvloed etc. De resultaten opgeleverd door de verschillende wetenschappelijke disciplines worden met elkaar vergeleken en wanneer de resultaten in dezelfde richting wijzen, is de argumentatie buitengewoon sterk. Wetenschappelijk bezien is er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen plaats voor de feitelijkheid van het theologische scheppings- en zondvloedverhaal. Hier levert een discussie dus succes en dat is in de praktijk ook zichtbaar. Creationisten ( jonge en oude aarde ) zijn er ook onder gelovigen niet veel meer te vinden.
JW88

Bericht door JW88 »

@Yolanda

Dat jij een andere betekenis wil geven aan het woord rationeel vind ik prima, maar ik denk toch echt dat de algemene gangbare betekenis van rationeel de betekenis is die ik er aan geef. ''Het begrip wordt doorgaans gekoppeld met het begrip 'rede' of 'ratio'. Dit is het vermogen van mensen om te kunnen denken. Bij een rationele denkwijze worden emoties buiten beschouwing gelaten en kiest iemand een zuiver feitelijke benadering'' https://www.ensie.nl/redactie-ensie/rationeel
Een feitelijke benadering! Je wilt een pratende slang toch niet als feit neer gaan zetten?

Er zijn ook genoeg sprookjes en fantasieverhalen waarin gebeurtenissen voorkomen die feitelijk zijn gebeurt, dus dat zegt nogmaals niks. Het is in deze discussie helemaal niet relevant dat er feitelijke juistheden in de bijbel staan, het gaat in dit geval alleen om de bovennatuurlijke en wonderlijke zaken.
Als jij dus zegt: ''Het enige dat ik - meen ik - heb gezegd, is dat het op 1 niveau zetten van de Bijbel en sprookjes NIET rationeel is, omdat in de Bijbel op z'n minst waar gebeurde gebeurtenissen staan'', dan gaat dat niet op.

Kun jij mij aangeven waar ik schrijf, dat omdat jij zou hebben gezegd dat er feitelijke gebeurtenissen in de bijbel staan daarom alles in de bijbel wel waar moet zijn?

Jij zegt: ''Ik ben met jou eens dat er verschil is tussen "bovennatuurlijke en wonderlijke" gebeurtenissen, en gebeurtenissen die dat niet zijn. Maar dat verschil zegt nog niets over de geloofwaardigheid ervan.'', Kijk en hier gaat het mis! Want dat zegt alles over de geloofwaardigheid ervan! Aangezien alle maar dan ook alle bovennatuurlijke verschijnselen compleet ongeloofwaardig zijn.

Jij zegt zelf in je vorige post: ''En zo kan ik nog wel meer 'ongeloofwaardige' voorbeelden geven die toch waar blijken te zijn of op een gegeven moment mogelijk blijken te zijn.'', dus dan is mijn vraag: Geef dan nog eens 3 voorbeelden van ongeloofwaardige zaken die nu waar of mogelijk blijken te zijn? (en dan van bovennatuurlijke/wonderlijke aard aub)??????

Gezond verstand is helemaal geen subjectief begrip, het zal zo zijn dat er kleine variaties zijn bij de definitie ''gezond verstand'' maar er is wel degelijk een algemene gangbare betekenis van dat begrip, zo geloof je niet met je gezond verstand in een pratende slang bv, net zo min als dat je bv met gezond verstand jezelf niet opblaast op een vliegveld om maar even een voorbeeld te noemen.
Ten eerste denk ik dat de meeste gelovigen (En laten we het hier even in Nederland houden) niet letterlijk in een pratende slang geloven, jij behoort daar toch echt tot de minderheid. Jij bent dan ook de uitzondering, terwijl je jezelf als de maatstaaf ziet, dat is waar het hier de hele tijd fout gaat. Dat jij het volledig rationeel vind om in een pratende slang te geloven en daar een bepaalde betekenis van rationeel voor gebruikt is absoluut niet de maatstaaf, maar een hoge uitzondering, maar jij doet net alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, nou dat is het dus niet. Ik snap ook wel dat de meerderheid niet altijd gelijk heeft, maar als die meerderheid 90% is, dan hebben ze wel heel vaak gelijk (en ja je kan nu ook enkele voorbeelden noemen waar dat niet zo is, maar daar staan ontelbaar veel voorbeelden tegenover waar het wel zo is). Als bij een quizvraag 90% vd mensen voor antwoord A kiest en 10% voor antwoord B, dan is het hoogstwaarschijnlijk antwoord A, dat is pure logica...

Zal de reden voor het nog nooit bewijzen van een bovennatuurlijk fenomeen misschien wel zijn dat het gewoon niet bestaat? Lijk je dat niet vrij plausibel? Dat jaren en jaren van onderzoek en pogingen nul komma nul heeft opgeleverd is wel heel verdacht of niet?

Dus jij legt je er zomaar bij neer als je iets niet kan verklaren? Daarna verder niks?

Waarom geloof jij dat geesten wel bestaan? Welke aanwijzingen/argumenten of zelfs bewijzen heb je daarvoor?

Ik vind het heel logisch als iemand jou op basis van je uitspraken over het letterlijk geloven in de bijbel niet geheel serieus neemt, dat kun je ze niet kwalijk nemen.

Ik laat me helemaal niet leiden door vooroordelen en tunnelvisie, ik laat me leiden door logica, rede, rationaliteit, gezond verstand, realistisch denken en wetenschap en daar binnen is geen plaats voor bovennatuurlijke nonsens zoals God en de bijbel.
Ik ben er van overtuigd dat jij serieus letterlijk in de bijbel gelooft en dat je ook denkt dat alles echt gebeurd is, hoe je tot die conclusie bent gekomen kan ik echter niet begrijpen, maar goed dat is ieder voor zich.

Maar zeg je nu eigenlijk dat gelovigen die de bijbel niet letterlijk nemen geen echte gelovigen zijn?

En tot slot nog een belangrijk vraag: Wat vind jij eigenlijk irrationeel? Wat is jouw definitie daarvan? En geef daar eens wat voorbeelden van aub.
JW88

Bericht door JW88 »

peda schreef:Stellen dat diegene die beweert ook moet bewijzen dat de bewering klopt, lijkt aardig maar gaat ook niet op..
Leg mij dan aub maar eens uit waarom dat niet op gaat?????
BdO

Bericht door BdO »

peda schreef:
Wim Nusselder schreef:Ik ben bezig om een paper voor te bereiden voor een wetenschappelijke conferentie in augustus over 'Christendom en de toekomst van onze samenlevingen'.
Daarvoor verdiep ik me o.a. in theorieën over en onderzoeken naar ontkerkelijking (secularisatie).
(Wie ideeën aan wil leveren voor dat paper en feedback wil geven op concepten en het Engels voldoende beheerst kan mij een e-mail sturen.)

Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat minder mensen zichzelf 'religieus' vinden naarmate
1) ze meer onderwijs hebben genoten,
2) ze welvarender zijn en
3) hun land welvarender is.
Een uitzondering op dat laatste vormen landen die lang een anti-religieuze staatsideologie hadden.
Daar zijn minder religieuze mensen dan je zou verwachten op grond van hun welvaartsniveau.
Dat geldt behalve voor (ex-)communistische landen als Afghanistan, China, Tsjechië en Vietnam ook voor Turkije.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Hallo Wim,

De door jou opgevoerde punten 1 t/m 3 herken ik uit de conclusies van andere onderzoeken.
Kerkverlating is in een groot aantal landen gewoon een feit, de volkskerk heeft daar afgedaan.
Secularisatie is de langlopende trend en deze trend is naar mijn mening ook niet om te buigen door van de kerken uit met creatieve gedachten te komen.
De oude christelijke dogma's worden door de denkende individueel georienteerde mens afgewezen.
Zonder dogma's ( geloofsstellingen ) is kerken meer een sociaal fenomeen en staat dan in concurrentie met andere ( seculiere ) aanbieders van samen doen.
Het goede pakket aan sociale voorzieningen waarbij mensen rechten hebben op een uitkering, zonder daarvoor bij een organisatie aangesloten te zijn, doet ook het nodige.

Kortom ik heb niet de indruk dat er creatieve oplossingen zijn om de trend om te buigen. Voor zeer velen is de persoonlijke individualiteit het meest belangrijk, samen doen vindt in vluchtige netwerkvorm ( zonder gezagsdragers ) plaats. Zo'n gang van zaken staat volledig haaks op de denkbeelden van kerken terzake.
Ik wens jou met de wetenschappelijke conferentie veel succes, dat het niet moge verlopen volgens het stramien "' zij dronken een glas, deden een plas etc.
Dit is wel raak getypeerd m.i. Een verademing om te lezen dat er wordt geschreven in termen van individualiteit in plaats van individualisme. Het belang van persoonlijke individualiteit vloeit misschien wel voort uit het belang dat traditioneel door kerken werd gehecht aan individuele verantwoordelijkheid.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO

Bericht door BdO »

peda schreef:Wanneer een naturalist stelt dat alleen datgene wat met de zintuigen kan worden waargenomen voldoet aan het criterium Bestaan en Waarheid, dan heeft m.i. een gesprek met een gelovige die er van uitgaat dat er Meer is, geen enkele zin. De gelovige kan niet bewijzen dat er Meer is en de naturalist kan niet bewijzen dat Meer niet ""bestaat"'. De door mij aangehaalde patsituatie.
Ik zie dat niet als een patsituatie. Het lijkt me meer rationeel om uit te gaan van wat je weet, dan uit te gaan van een verzinsel wat weliswaar per ongeluk waar zou kunnen zijn.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

BdO schreef:
peda schreef:Wanneer een naturalist stelt dat alleen datgene wat met de zintuigen kan worden waargenomen voldoet aan het criterium Bestaan en Waarheid, dan heeft m.i. een gesprek met een gelovige die er van uitgaat dat er Meer is, geen enkele zin. De gelovige kan niet bewijzen dat er Meer is en de naturalist kan niet bewijzen dat Meer niet ""bestaat"'. De door mij aangehaalde patsituatie.
Ik zie dat niet als een patsituatie. Het lijkt me meer rationeel om uit te gaan van wat je weet, dan uit te gaan van een verzinsel wat weliswaar per ongeluk waar zou kunnen zijn.
Maar op dit forum geven we toch juist uiting aan de behoefte die in de meeste mensen om verder te zien dan wat de zintuigen ons als ultieme of enige realiteit voorschotelen?
Dat we daarbij voortdurend het pad van verzinsels opgaan die zelfs per ongeluk wel niet waar zullen zijn, hoort er nu eenmaal blijkbaar bij.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.