ZENODotus schreef:Ja ja, weer proberen karaktermoord te plegen op mensen die het niet met jou eens zijn en die je niet eens kent... Hoogstwaarschijnlijk heb je nog nooit het boek gelezen, maar een mening vormen dat kun je natuurlijk wel... Doet me denken aan al die mensen die de Christus-film van Mel Gibson verketterden, zonder ooit de film gezien te hebben.
Volgen JG werkelijk de bijbel? Zij beschouwen wat in de wachttoren staat net zo goed als afkomstig van Jehovah als wat in de bijbel staat... Meer nog, al Russell stelde dat zonder zijn boeken men de bijbel niet kon begrijpen, en dat het daarom beter was de studiën te lezen dan de bijbel. Maar Russell was ook faliekant tegen de manier waarop het besturend lichaam nu zijn organisatie leidt... Meer nog, hij stelde dat mensen elkaars geweten niet mogen binden. Enkel de bijbel is genoeg stelde hij.
Welnee.
Jammer dat je dat zo wil zien.
Helaas voor jou kan ik zijn beweegredenen in zijn boek zien.
Hij zag bepaalde details anders als de rest en probeerde die er doorheen te drukken. Dat wordt niet geaccepteerd.
Nu heeft men een systeem van comités.
Iets wordt nu alleen gepubliceerd, wanneer men daar het unaniem over eens is.
Zo kunnen eenmansacties voorkomen worden.
Grappig, dat JIJ Russell kende! Je moet dan ruim 100 jaar oud zijn. Best een krasse vent.
Je zegt, dat hij stelde dat je de Bijbel niet moest lezen, in plaats daarvan zijn boeken en vervolgens zeg je dat hij zegt, dat alleen de bijbel genoeg is.
Kennelijk heb je je info van derden.
Wanneer je de wachttoren (en andere lectuur) echt zou hebben gelezen ( zonder vooroordeel), zou je gezien hebben dat het een intensieve Bijbelcursus is, waardoor de leer van de gehele bijbel keer op keer besproken wordt.
Ik heb beroepsmatig zelf films gedraaid.
Zo was er in Oldebroek indertijd een rel, toen er daar een film, gebaseerd op een Bijbels gegeven, gedraaid werd.
Men wilde de projectie verhinderen, omdat “het niet volgens de bijbel” was.
Geen van de notabelen had die film overigens gezien.
Op de deurmat vond ik regelmatig gebruikte condooms.
Wanneer een ongehuwd meisje zwanger werd, werd zij op een open boerenkar door het dorp gereden.
De zaaleigenaar vertelde mij, dat daar ooit een dominee “afgezet” werd, omdat hij “teveel” Bijbelse leer verkondigde.