JW88 schreef:Tjah ik heb toch echt een heel ander beeld bij het woord rationeel en ik denk dat als je 100 Nederlanders vraagt of geloven in een pratende slang rationeel is er 90 zullen zeggen dat het niet zo is, daarmee is mijn betekenis van rationeel dus de algemene.
Ik begrijp dat jij dat denkt.
Maar de vraagstelling gaat over een 'bijzondere gebeurtenis'.
Om met die ene vraag te gaan 'bewijzen' of onderbouwen dat het geloven daarin niet rationeel is, is op z'n minst totaal on-wetenschappelijk.
Ik denk dat als je 100 mensen vraagt of er meer is dan het oog kan zien, dat meer dan 90 zullen zeggen dat dat zo is.
Is dat dan het bewijs dat er ook echt meer is?
Is het dan opeens WEL rationeel om te geloven dat er meer is?
Ik geloof er niks van.
JW88 schreef:Sprookjes en fantasie verhalen zijn in essentie toch het zelfde, in de strips van Marvel is bv de 2de wereld oorlog ook echt gebeurd, daarom is zijn Spiderman en co wel complete fictie, het zegt dus niks dat er in de bijbel ook feitelijke juistheden staan, het is helemaal niet relevant tot de bovennatuurlijk onzin die er in vermeld wordt.
Je gaat weer jouw eigen 'waarheid' creëren.
Sprookjes en Fantasy zijn niet hetzelfde.
Je wil toch niet gaan beweren dat Spiderman-strips vergelijkbaar zijn met sprookjes?
Zullen we dat eens aan 100 mensen vragen...
JW88 schreef:Mijn norm m.b.t. bovennatuurlijk zaken is precies hetzelfde als de ''algemene norm'' namelijk dat het onzin is en niet bestaat, daar maak jij dus echt een denkfout.
Nee, jij maakt de denkfout dat "niet kunnen bewijzen dat iets bestaat" hetzelfde is als bewijs dat dat iets ook daadwerkelijk niet bestaat.
En zoals ik vaker zei: Ik ben niet degene die definities aan het veranderen is.
Jij bent degene die steeds jouw interpretatie van een definitie als algemeen geldend benoemt.
JW88 schreef:Ik zei: Gezond verstand is helemaal geen subjectief begrip, het zal zo zijn dat er kleine variaties zijn bij de definitie ''gezond verstand'' maar er is wel degelijk een algemene gangbare betekenis van dat begrip, zo geloof je niet met je gezond verstand in een pratende slang bv, net zo min als dat je bv met gezond verstand jezelf niet opblaast op een vliegveld om maar even een voorbeeld te noemen.. Daarom reageer je alleen met: Opnieuw: je verklaart jouw visie tot waarheid.Maar je zit er naast., dus leg uit wat klopt daar niet aan?
Wat begrijp je niet van de uitdrukking "je verklaart jouw visie tot waarheid"?
JW88 schreef:Wat jij volgens mij nog niet helemaal snapt is dat jij met je overtuigingen toch echt tot de minderheid behoort, terwijl je constant doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is...
Ach, of ik tot een minderheid behoor, vind ik niet zo relevant.
En het lijkt mij heel normaal dat ik accepteer dat ik geloof wat ik geloof.
En ik begrijp ondertussen dat jij je wilt verschuilen achter het argument "de meerderheid heeft gelijk".
Prima.
JW88 schreef:Als jij het wel degelijk vreemd vind dat iemand jou niet volledig serieus neemt omdat jij letterlijk in de bijbel gelooft, dan snap je niet helemaal hoe de maatschappij van vandaag de dag in elkaar zit, dan sta je ook zeker niet tussen de mensen en snap je ook echt niet wat de begrippen logica, rede, rationaliteit en gezond verstand nou echt (algemeen) inhouden (maar die conclusie had ik al eerder getrokken)
Ja, dat vind ik vreemd.
En ik heb aangegeven waarom.
Dat jij dat niet gelooft, mag/moet je helemaal zelf weten.
JW88 schreef:Tjah ik kan jou ook een spiegel voorhouden zodat je jouw eigen tunnelvisie kan zien...
Dat zou ik heel knap van jou vinden.
Ik ben voor het grootste deel aan het reageren op jouw vooroordelen en verdraaien van gegevens.
Dus ik zou het heel knap vinden als jij ondertussen "mijn visie" kent, en ook nog eens meent te kunnen beoordelen dat je daarin tunnelvisie herkent.
Dan moet je minstens zwaar helderziend zijn, maar ja, dat kan niet, want dat bestaat niet volgens jou.
JW88 schreef:Het gaat bij jou gewoon nog steeds mis op het punt van bewijslast en snap je de vergelijking van God en bv een vliegend spaghetti monster niet,
Ja, het gaat bij mij 'mis' op het punt van bewijslast, omdat bewijslast in zaken van "geloof" een totaal onzinnig uitgangspunt is.
Ik heb vaak genoeg aangegeven dat God niet te bewijzen op - ten minste, als het gaat om wetenschappelijk te onderzoeken bewijs.
En ik heb ook vaak genoeg aangegeven dat het niet kunnen bewijzen NIET tot de conclusie kan leiden dat het dus niet bestaat.
En inderdaad snap ik de vergelijking van God met het vliedende spaghetti monster niet.
Of, om het in jouw termen te zeggen: ik "erken" de vergelijking niet, dus het is niets.
JW88 schreef:daarnaast begrijp je ook niet goed hoe mensen de termen rationaliteit, gezond verstand, rede en logica zien.
Dus, de betekenis van begrippen zoals "rationaliteit" wordt bepaald door hoe de mensen het zien ...
Doei...
JW88 schreef:Ik denk dat je te veel in je eigen beperkte Bijbelse omgeving leeft om je dat te realiseren, ...
Dat denk je verkeerd.