Gaitema schreef:Anja schreef:
Als het een gelovige is in de ware zin des woords wel. Een ongelovige persoon is voor een volgeling van Christus sowieso in het geheel niet aantrekkelijk of interessant.
Hoe weet je dat zo zeker?
Omdat de toestand waarin iemand in Christus verkeert, voor mij waarneembaar een andere is dan de toestand waarin zij die dat niet zijn, verkeren. En omdat God de sluier oplichtte toen Hij mijn Adam aan mij voorstelde. Dan wordt zichtbaar dat iemand in de Heer
IS (dat is iets anders dan alleen maar christelijk zijn). Dit ga ik niet verder uitleggen, want dan schiet Pandora bij velen weer uit de doos en ik heb leukere dingen voor dit weekend op de planning staan dan kleiduiven schieten voor ze op mijn hoofd af kunnen vliegen.
Gaitema schreef:Je houdt toch niet van iemand, omdat die een christen is?
Je hebt verschillende soorten (kwaliteiten) priesters, je hebt verschillende soorten relaties, je hebt verschillende soorten christen. Dus nee, niet omdat ie een christen is, wel omdat ie een volgeling van Christus is, en God ons bij elkaar bracht. Een geestelijk volwassen persoon in Christus, bovendien de Enige Partner, omdat ie mijn Wederhelft
is.
Velen halen dan 1 citaat uit de Bijbel dat ze dan kunnen vinden, waarin Jezus zegt dat in de hemel niemand ten huwelijk wordt uitgegeven. Als je dat stuk echter goed leest, dan gaat dat over een vrouw wier partners steeds stierven en werden opgevolgd door hun broer of ander familielid (want dat was in die tijd bij de joden zo, net als in de islam nu nog steeds). Ze leggen Jezus daar een strikvraag voor. In de hemel wordt niemand ten huwelijk uitgegeven, omdat je daar bent met je Wederhelft bent, en geen "mens" dat scheiden KAN nóch wil.
Dit staat niet in de Bijbel trouwens. Maar er staat wel meer niet letterlijk in de Bijbel.
Ik was al jaren een bewuste celibatair, voordat ik mijn Wederhelft vond, althans, ik op zijn pad gebracht werd. En dat is geen "roze wolk", geen makkie, want in deze gevallen wereld gaat dan alles in het werk om dat te beproeven. Als Adam Zijn Eva weerziet.....nadat ze door het water zijn heengegaan.
Adam en Eva waren Goden, Goddelijk. Koningskinderen. Voor de val.
https://www.youtube.com/watch?v=03EVjMcS_io P.S. jammer dat de moderne versie niet op youtube staat; die wordt gezongen op de melodie van Greensleeves
https://www.youtube.com/watch?v=kdjYlrvVFNo
Ik sta op het vaste standpunt (maar dat geldt voor mij, is niet geldig voor iedereen) - en daar is geen twijfel over
mogelijk dat als dit niet was gebeurd, of als wij door de dood tijdelijk toch zouden worden gescheiden, ik niets anders wil dan celibatair door het leven te gaan. Dat ging ik allang, ik ben jaren overtuigd celibatair geweest, na de nodige ervaringen met de stofmens. Als er een glas Bronwater voor je neus staat en een glas slootwater, wil je dan dat slootwater? Als je gedronken hebt van het water dat voor eeuwig en altijd de dorst lest, en dat water niet meer zichtbaar is, heb je dan behoefte aan slootwater drinken.... (neen, want je hebt nooit meer dorst). Ik kan het niet anders uitleggen, dus wie over die woorden valt, het zij maar zo.
Het Huwelijk is heilig

Doch op deze in zonde gevallen wereld is alles wat heilig is, gebroken.
Groetjes en fijn weekend! (ik moet zo weg)