Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door JW88 »

Lanfy schreef:
Loyola_2 schreef:
Lanfy schreef:Anja schreef:
Het atheisme staat nou ook niet echt bekend om haar hoogstaande moraal :roll: :lol:
Waar baseer je dit nou weer op? Maar vooruit, misschien dat ik het nog een keer moet herhalen: de mensen die jij hier bedoeld hebben geen miljoenen mensen uitgeroeid in naam van het atheisme. De reden voor hun gruweldaden was puur politiek bedoeld, het vestigen van een communistisch utopia.
En laat dat communistisch utopia nu net atheistisch van aard zijn! De honderdduizenden priesters en monniken die vermoord zijn, werden niet vermoord om politieke redenen, maar vanwege hun geloof wat niet paste in het atheistische utopia.

Hitler was christen.
Neuh, dat was hij niet... zie hier. Zijn opvattingen lager dichter bij het atheïsme, dan bij welke religie dan ook.
1. Het paste niet in het communistische utopia.
2. Waar komt de leus Gott mit uns vandaan?

http://usp-rsm-dutch.blogspot.nl/2013/0 ... adolf.html

Nogmaals, en volgens mij neem je dat expres niet mee in de quote:
Ik schreef:
Nogmaals, atheisme is geen filosofie of ideologie. Het beschrijft alleen dat er geen bewijs is voor goden, bovennatuurlijke krachten, denkbeeldige vrienden of wat meer in dat straatje past! Atheisme vertelt niemand om ook maar iets te doen!
Ik heb dat hier al 100x aan gelovigen uitgelegd, maar het heeft geen zin ze kunnen/willen het niet snappen, terwijl het toch echt zo simpel te begrijpen is....

Het is puur ''de kop in het zand steken'' ze willen het niet erkennen omdat, het nadelig voor religie is, zo simpel is het.
Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm »

Lanfy schreef:
Totaal offtopic, maar leuk je hier tegen te komen Storm!
Leuk om jou ook tegen te komen, ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat ik off-topic was. :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

JW88 schreef:Ik heb dat hier al 100x aan gelovigen uitgelegd, maar het heeft geen zin ze kunnen/willen het niet snappen, terwijl het toch echt zo simpel te begrijpen is....
Al 100x ???
Als het echt zo simpel is als jij denkt, moet je je zelf toch eens afvragen hoe het komt dat gelovigen het niet snappen?
Ik heb zo ook wel een paar ideeën:
Misschien kun jij het niet goed uitleggen?
Of misschien is jouw visie toch niet helemaal juist, en ben jij degene met z'n hoofd in het zand?

Ik heb ook "al 100x" (maar niet heus: was maar een paar keer) uitgelegd dat jouw uitleg niet klopt.
Maar dat weerleg je dan ook niet.
Je komt dan alleen maar met opmerkingen dat ik het niet snap, of het verkeerd zie. (maar niet waarom.)
Over "de kop in het zand steken'' gesproken.

Als je in de boven geciteerde zin het woord "gelovigen" vervangt door "niet-gelovigen", klopt de zin nog steeds,
Het is dan ook een niets-zeggende zin, die in dit soort discussies geen enkel nut dienen dan op-de-borst-geklop van "kijk mij eens slim zijn en kijk die ander eens dom zijn".
JW88 schreef:Het is puur ''de kop in het zand steken'' ze willen het niet erkennen omdat, het nadelig voor religie is, zo simpel is het.
Oh, daarom snappen "wij" het niet.
We zitten met onze koppen in het zand, en kunnen 'het' daarom niet zien.
:roll:

Je zou ook eens kunnen besluiten om dit eens een keer serieus te bespreken,
en niet met dit soort niets-zeggende opmerkingen te komen.
Je zou ook eens kunnen besluiten om de definitie van het begrip "atheïsme" serieus onder de loep te nemen,
in plaats van die onjuiste 'vergelijkingen' als "niet geloven is geen geloof".

Daarom maar even een voorzet.
Een definitie van Atheïsme.
ENSIE schreef:Atheïsme is een levensbeschouwing of filosofische stroming die het bestaan en het kunnen bestaan van goden ontkent.
ENSIE = Eerste Nederlandse Systematisch Ingerichte Encyclopaedie
Kortom: Atheïsme is NIET "niks".
Atheïsme is het (actief) ontkennen van het (kunnen) bestaan van goden.
Het is niet - zoals jij JW beweert - het ontbreken van een geloof.
Het is "de overtuiging" dat goden niet bestaan en ook niet kunnen bestaan.

Nou: schiet hier maar eens op.
Verbeter de definitie, vul aan, licht toe ...
peda

Bericht door peda »

BdO schreef:
Naarmate je uitgaat van iets wat minder waarschijnlijk is is dat m.i. onredelijker. Redelijk is dat een dergelijke mate van onredelijkheid binnen de persoonlijke autonomie moet mogen wil er sprake kunnen zijn van autonomie.
Hallo BdO,

Natuurlijk draagt het begrip redelijkheid subjektieve elementen met zich mee.
Zo is het onredelijk om anno 2016 te beweren dat de zon om de aarde draait en dat Amsterdam gelegen is op de Zuidpool.
Maar over de redelijkheid van geloven in een God, kijk ik voor de beoordeling daarvan naar de filosofie, het terrein van de logisch denkende mens.
In dat vakgebied wordt het redelijk geacht om aan te nemen dat God ( volgens een bepaalde definitie ) kan bestaan
Kan bestaan, valt niet samen met absoluut zeker dat Hij bestaat. Maar de veronderstelling krijgt de beoordeling redelijk ( niet onlogisch ).
Naarmate God steeds verder wordt verbijzonderd en naar de aarde gehaald( schepping in 6 dagen, paradijs, zondvloed, talloze wonderen, kruisoffer, opstanding )
des te sterker neemt de theologie de regie over van de filosofie.
Theologie gaat over het hoofdstuk geloven en niet over puur logisch denken.
De theologie bestrijkt derhalve een veel subjektiever gebied van waarneming en daarmede parallel loopt ook de beoordeling/waardering van de redelijkheid van opvattingen.
Bij mijn weten overschrijdt de verbijzonderde God ( de immanente God ) het werkterrein van de filosofie.
peda

Bericht door peda »

Yolanda_dB schreef: Een definitie van Atheïsme.
ENSIE schreef:Atheïsme is een levensbeschouwing of filosofische stroming die het bestaan en het kunnen bestaan van goden ontkent.
DE Christen bestaat niet en DE Atheist bestaat ook niet. Dus definities zijn ook glijdend.
Zelf prefereer ik ook het atheïsme te zien als een de mens bewuste levensbeschouwing.
Aan een bewuste levensbeschouwing ligt evenwel een basis overtuiging ten grondslag. Het moeilijke met zo'n
basis overtuiging is dat het niet alleen is gefundeerd op logisch denkwerk maar dat ook de individuele persoonlijke
intuitie ( hogere en lagere gevoels etages ) een rol spelen.
Komt de wederzijdse "' chemie "' niet overeen, dan is het resultaat snel zichtbaar op het discussie terrein.
pyro

Bericht door pyro »

peda schreef:
DE Christen bestaat niet en DE Atheist bestaat ook niet. Dus definities zijn ook glijdend.
Zelf prefereer ik ook het atheïsme te zien als een de mens bewuste levensbeschouwing.
Aan een bewuste levensbeschouwing ligt evenwel een basis overtuiging ten grondslag. Het moeilijke met zo'n
basis overtuiging is dat het niet alleen is gefundeerd op logisch denkwerk maar dat ook de individuele persoonlijke
Komt de wederzijdse "' chemie "' niet overeen, dan is het resultaat snel zichtbaar op het discussie terrein.
Wat bedoel je met 'de mens bewuste levensbeschouwing' ? Zijn er dan ook levensbeschouwingen die niet mens bewust zijn?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda

Bericht door peda »

pyro schreef:
peda schreef:

Wat bedoel je met 'de mens bewuste levensbeschouwing' ? Zijn er dan ook levensbeschouwingen die niet mens bewust zijn?
Hallo Pyro,

Ik bedoel meer de mate van beleving. De liniaal van onverschillig tot roeping/verkondiging, vergelijkbaat met het christen milieu
Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

peda schreef:DE Christen bestaat niet en DE Atheist bestaat ook niet. Dus definities zijn ook glijdend.
De eerste zin klopt denk ik wel, de tweede niet.

Je kunt bijvoorbeeld een simpele definitie geven van wie/wat "een Nederlander" is.
Namelijk iemand die de Nederlandse nationaliteit heeft.
En dan kun je vervolgens ook zeggen dat iemand die de Nederlandse nationaliteit heeft, dus een Nederlander is.
Vervolgens willen/gaan praten over "DE" Nederlander heeft volgens mij geen enkel nut.
Iedereen die aan de definitie voldoet (dat je de Nederlandse nationaliteit bezit) is een Nederlander.

In mijn voorstel heb ik het dus niet over "de" christen of "de" atheïst!!
Ik heb het over "atheïsme".
En als je het over de definitie van "atheïsme" eens bent, kun je daaraan toetsen of iemand daar aan voldoet of niet.
Net zoals je dat zou kunnen met betrekking tot "christen"/"christendom".

Thats all.
En dan denk ik dat als iemand loopt te klagen dat anderen niet snappen wat "atheïsme" inhoudt,
ga dan in gesprek met elkaar over de definitie daarvan.
peda schreef:Zelf prefereer ik ook het atheïsme te zien als een de mens bewuste levensbeschouwing.
Volgens de door mij geciteerde definitie IS het dat ook.
Dat heeft dan niets met "zelf prefereren" te maken.
pyro

Bericht door pyro »

peda schreef:
pyro schreef:
peda schreef: DE Christen bestaat niet en DE Atheist bestaat ook niet. Dus definities zijn ook glijdend.

Hallo Pyro,

Ik bedoel meer de mate van beleving. De liniaal van onverschillig tot roeping/verkondiging, vergelijkbaat met het christen milieu
ah, het gaat je om het onderscheid tussen sterk en zwak atheisme vermoed ik.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda

Bericht door peda »

pyro schreef:
peda schreef:
pyro schreef:
peda schreef: DE Christen bestaat niet en DE Atheist bestaat ook niet. Dus definities zijn ook glijdend.

Hallo Pyro,

ah, het gaat je om het onderscheid tussen sterk en zwak atheisme vermoed ik.
Hallo Pyro,

Dat is wel mijn insteek, dus ja.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Loyola_2 schreef: Neuh, dat was hij niet... zie hier. Zijn opvattingen lager dichter bij het atheïsme, dan bij welke religie dan ook.
Afbeelding

Afbeelding
Let op de kruizen.

“I am now as before a Catholic and will always remain so”

[Adolph Hitler, to Gen. Gerhard Engel, 1941]
Laatst gewijzigd door Piebe Paulusma op 14 mei 2016, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:
Loyola_2 schreef: Neuh, dat was hij niet... zie hier. Zijn opvattingen lager dichter bij het atheïsme, dan bij welke religie dan ook.
Hitler was een vijand van het christendom en van Het Lichaam, de Heilige Kerk. Hij wilde het christendom vernietigen. Ik heb al eens een stukje van een documentaire daarover hier geplaatst, zal even kijken of ik die nog vinden kan.

Het is een van de grootste leugens van het militant atheisme dat Hitler christen zou zijn. Een kerklid zijn of zijn geweest, betekent nog niet dat men een christen is. Een heleboel atheisten zijn lid van een kerk.

Stukje van de feitelijke informatie: https://www.youtube.com/watch?v=t-CE7nKke9g
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 14 mei 2016, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Piebe Paulusma

Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Hitler was een vijand van het christendom en van Het Lichaam, de Heilige Kerk. Hij wilde het christendom vernietigen. Ik heb al eens een documentaire daarover hier geplaatst, zal even kijken of ik die nog vinden kan.

Het is een van de grootste leugens van het militant atheisme dat Hitler christen zou zijn.
Nee hoor dus probeer me maar niet weg te zetten als iets waarvan iedereen hier wel weet dat ik het niet ben. Mij een militante atheist noemen is de feiten verdraaien en dergelijk gekonkel wordt hard veroordeeld in de Bijbel tot mijn genoegen. Zoiets doms zou Rechtuit nooit zeggen, zo kan ik jullie toch nog wat uit elkaar. :lol:
Anja (oud account)

Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Hitler was een vijand van het christendom en van Het Lichaam, de Heilige Kerk. Hij wilde het christendom vernietigen. Ik heb al eens een documentaire daarover hier geplaatst, zal even kijken of ik die nog vinden kan.

Het is een van de grootste leugens van het militant atheisme dat Hitler christen zou zijn.
Nee hoor dus probeer me maar niet weg te zetten als iets waarvan iedereen hier wel weet dat ik het niet ben. Mij een militante atheist noemen is de feiten verdraaien en dergelijk gekonkel wordt hard veroordeeld in de Bijbel tot mijn genoegen. Zoiets doms zou Rechtuit nooit zeggen, zo kan ik jullie toch nog wat uit elkaar. :lol:
Is het weer de verkeerde dag voor je? Nergens noem ik jou een militant atheist. Jouw Bijbel veroordeelt dus jouw eigen "gekonkel". Dat is wat jij nu aan het doen bent. Verkeerde dag? Pilsje van gisteren verkeerd gevallen? Of gewoon zin om alles op jezelf te betrekken. :roll: Ik zal je voorlopig maar weer negeren dan.
Solo Christo

Piebe Paulusma

Ik drink rond deze tijd alleen koffie, wat me verkeerd viel was jouw bewering dat alleen militante atheïsten zeggen dat Hitler christen was, maar ik zeg het ook snap je? Dus noem je mij een militante atheist en dat stoort me, heeft met bier niks te maken want zulke opmerkingen vallen ook nuchter verkeerd. Dit is nu al de tweede keer dus dat je tegen me liegt, kennelijk wordt het inderdaad een slechte dag.
Anja (oud account)

Hitler en zijn "inner circle" (goede docu heet "Hitler's inner circle") waren antichristelijke, drugsverslaafde, waanzinnige junks. https://www.rt.com/news/314902-hitler-d ... tion-book/

Ook de docu (is op dvd verkrijgbaar) "Hitler's Inner Circle" is de moeite waard, daar komt het drugsgebruik van Hitler en zijn directe omgeving ook aan de orde. Geen kattenpis, wat die gebruikten. Heroine, morfine, cocaïne, metamfetamine, de hele rataplan.

https://www.bol.com/nl/p/hitlers-inner- ... 005568169/

Zelfs tijdens de Nürnberger processen waren ze nog niet van hun psychiatrische wanen verlost.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Hitler was een vijand van het christendom en van Het Lichaam, de Heilige Kerk. Hij wilde het christendom vernietigen. Ik heb al eens een stukje van een documentaire daarover hier geplaatst, zal even kijken of ik die nog vinden kan.

Het is een van de grootste leugens van het militant atheisme dat Hitler christen zou zijn. Een kerklid zijn of zijn geweest, betekent nog niet dat men een christen is. Een heleboel atheisten zijn lid van een kerk.

Stukje van de feitelijke informatie: https://www.youtube.com/watch?v=t-CE7nKke9g
Feiten?... eerder de bekende leugens......:roll:
Lees de reacties maar eens...van die zg feitelijke informatie in de link. :?

Hitler was zeker een christen
Wanneer religieuze fundamentalisten worden geconfronteerd met de bloedige geschiedenis van hun geloof, verweren ze zich soms met het argument dat atheïstische wereldbeschouwingen meer leed hebben veroorzaakt.
Als voorbeeld wordt dan vaak het fascisme van Adolf Hitler genoemd. Deze aanname is niet gebaseerd op feiten. De feiten wijzen namelijk uit dat Adolf Hitler een diep religieus mens was, met een afkeer van atheïstische ‘joden’ partijen, zoals hij ze noemde: ‘ons tegenwoordige politieke Christendom acht het niet beneden zijn waardigheid om bij de verkiezingen te bedelen om Joodse stemmen, en om later te trachten met atheïstische Jodenpartijen politieke zwendelzaken op touw te zetten.’ (Mein Kampf. Blz. 381.)

Citaten uit het boek ‘Mein Kampf’ dat Hitler in 1923 tijdens een gevangenisstraf schreef, laten zien dat ‘de almachtige Schepper’ een zeer belangrijke rol speelde in zijn politieke visie: ‘De natuur, die eeuwig is, wreekt onverbiddelijk iedere inbreuk op haar geboden. Daarom is het mijn overtuiging, dat ik werk in de geest van de almachtige Schepper: Want door mij te verweren tegen de Jood strijd ik voor het werk van de Heer.` (Mein Kampf. blz 76)

‘Almachtige God, zegen straks onze wapenen; wees even rechtvaardig als Gij altijd waart; oordeel nu opnieuw, of wij onze vrijheid nu waardig zijn, en veroordeel ons niet; Heer, zegen onzen strijd!’ (Mein Kampf. Blz. 802)
‘In een toespraak van 12 april 1922 in München zei Hitler: ‘Mijn gevoel als christen wijst me op mijn Heer en Heiland als een vechter.

Het wijst me op de man die ooit in eenzaamheid, omringd door maar enkele volgelingen, de ware aard van deze joden doorzag en mensen opriep om tegen hen te strijden en die – Gods waarheid!- niet het grootst was als lijder, maar als vechter. Als christen en als mens heb ik met een grenzeloze liefde de passage gelezen waarin hij ons vertelt hoe de Heer zich tenslotte in al zijn macht verhief en de gesel greep om het addergebroed uit de tempel te verdrijven.
Wat een indrukwekkende strijd heeft hij gevoerd tegen het joodse vergif!
Het moge duidelijk zijn dat Hitler zichzelf als een christen beschouwde

lees verder:
http://www.freethinker.nl/oud/geen-atheist.htm

Lees ook deel twee genoemd onderaan in de deze link...
Piebe Paulusma

Nog een militante atheist! :clown:

Overigens is het een enorm zwaktebod om iemand die een feit verkondigd in een hokje te plaatsen en het deurtje op slot te doen. Van iemand die zichzelf zowat er op voor laat staan de heilige maagd te zijn accepteer ik zulk gedrag niet.
callista

Bericht door callista »

Piebe 2.2 schreef:Nog een militante atheist! :clown:
:D
Ja, dat word je hier vanzelf wel....oorzaak en gevolg :geek: :w
Anja (oud account)

Ach, Piebe weet niet waar hij het over heeft. Waar je ook komt op fora, roept het militant atheisme dat Hitler christen was. Zonder enige kennis van zaken. En wat een Piebe2.2 allemaal "accepteert" of niet, en in zijn hoofd haalt, interesseert mij ten enen male niet. Juist iemand die geen lid is van een kerk maar zich wel christen noemt, zou moeten begrijpen dat lidmaatschap van een kerk, of ooit gedoopt zijn, nog niet betekent dat iemand een volgeling is van Christus. Maarja, de valse sentimenten hebben hem vandaag weer in de tang. Het zij zo.

Gegroet! (wij zijn de rest van de dag en avond elders, dus heb het maar fijn met je bokkenpruik).
Solo Christo

Allie

Bericht door Allie »

Het atheisme staat nou ook niet echt bekend om haar hoogstaande moraal :roll: :lol:
Waar baseer je dit nou weer op? Maar vooruit, misschien dat ik het nog een keer moet herhalen: de mensen die jij hier bedoeld hebben geen miljoenen mensen uitgeroeid in naam van het atheisme. De reden voor hun gruweldaden was puur politiek bedoeld, het vestigen van een communistisch utopia. Nogmaals, atheisme is geen filosofie of ideologie. Het beschrijft alleen dat er geen bewijs is voor goden, bovennatuurlijke krachten, denkbeeldige vrienden of wat meer in dat straatje past! Atheisme vertelt niemand om ook maar iets te doen!
En trouwens, Hitler was christen.
Hitler was christen?.... :clown: Ga eens na waarom je dat denkt. Vanwege de riemen van de nazi's? Vanwege zijn uitspraken in eerder geschreven werk? Allemaal propaganda om de katholieke kerk achter zich te krijgen. Gedroeg Hitler zich als een christen? Of toch meer darwinistisch?

Wat je over atheisme zegt, in de context van het communisme van bijvoorbeeld Rusland, toont aan dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Politiek bedoeld? Oei, je slaat hier de plank volledig mis. Het laatste wat Stalin deed toen hij doodging is zijn gebalde vuist naar God richten. Zoveel haatte deze man God en dus ook christenen.

Atheisme is geen filosofie en ideologie? Weer fout. Kan jij bewijzen dat God niet bestaat? Nee, jij gelooft dat. Klaar.

Atheisme zegt niet wat je moet doen? Waar zegt God dat? Hij zegt wat je NIET moet doen.

En als laatste punt, wat is volgens jou het sterkste bewijs voor God wat jij hebt afgewezen.
callista

Bericht door callista »

Allie schreef:
Waar baseer je dit nou weer op? Maar vooruit, misschien dat ik het nog een keer moet herhalen: de mensen die jij hier bedoeld hebben geen miljoenen mensen uitgeroeid in naam van het atheisme. De reden voor hun gruweldaden was puur politiek bedoeld, het vestigen van een communistisch utopia. Nogmaals, atheisme is geen filosofie of ideologie. Het beschrijft alleen dat er geen bewijs is voor goden, bovennatuurlijke krachten, denkbeeldige vrienden of wat meer in dat straatje past! Atheisme vertelt niemand om ook maar iets te doen!
En trouwens, Hitler was christen.
Hitler was christen?.... :clown: Ga eens na waarom je dat denkt. Vanwege de riemen van de nazi's? Vanwege zijn uitspraken in eerder geschreven werk? Allemaal propaganda om de katholieke kerk achter zich te krijgen. Gedroeg Hitler zich als een christen? Of toch meer darwinistisch?

Wat je over atheisme zegt, in de context van het communisme van bijvoorbeeld Rusland, toont aan dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Politiek bedoeld? Oei, je slaat hier de plank volledig mis. Het laatste wat Stalin deed toen hij doodging is zijn gebalde vuist naar God richten. Zoveel haatte deze man God en dus ook christenen.

Atheisme is geen filosofie en ideologie? Weer fout. Kan jij bewijzen dat God niet bestaat? Nee, jij gelooft dat. Klaar.

Atheisme zegt niet wat je moet doen? Waar zegt God dat? Hij zegt wat je NIET moet doen.

En als laatste punt, wat is volgens jou het sterkste bewijs voor God wat jij hebt afgewezen.
Je raaskalt weer ....pppfff...
Lees de uitspraken van Hitler maar in de link die ik gegeven heb.....in Mein Kampf...zijn eigen uitspraken...
En wat het atheïsme betreft heb je er in al die jaren nog niets van opgestoken [hoe vaak het je ook uitgelegd is..ook door menige wetenschapper met eindeloos geduld en ook inzake evolutie]....en begin je weer van voren af aan....zum toll werden...je hebt gewoon een bord voor je kop

En oh ja...by the way...Stalin werd opgeleid tot priester een paar jaar lang..........maar dat is je ook al meerdere malen verteld...
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Als je een vijandige sfeer met elkaar hebt, is er al snel sprake van een zinloze discussie en kan je beter stoppen
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:

Hitler was inderdaad van plan het christendom uit te roeien en was zelf al bezig een heidense religie weer nieuw leven te geven. Hij misbruikte de kerken die mee werkten om de macht te behouden. Het was in die tijd nog gemeengoed dat de kerken veel macht in handen hadden. Wie de kerken dus achter zich kreeg, die kreeg het volk achter zich. Zo misbruikte hij de naam van God om zijn anti-christelijke praktijken in leven te roepen. Het was een uitgewerkt stappenplan waarin hij na het uitroeien van de Joden, de christenen zou uitroeien.
Waarom? Omdat het christendom inhoudelijk niet met hem op één lijn zat.
Hier zijn boeken over geschreven en heb ik ook een documentaire eens van op National Geografic gezien.
Anja heeft volledig gelijk.
Hitler was zeker kwa geloofsbeleving en geloofsinhoud absoluut geen christen.
Enkel was hij lid van de RKK, maar dat misbruikte hij voor zijn idealen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Bron: http://www.liberales.be/boeken/religie

Citaten:
Die heilsleer kwam volgens de auteur voort uit de esoterische stromingen van de negentiende eeuw - van de theosofie en ariosofie, tot het wagneriaans Pan Germanisme. Dat de nazisme een religieuze dementie aannam klopt. Hitler werd voorgesteld als de Verlosser (...) in tal van private woningen werden Hitler altaren geplaatst (...) Uiteraard wijst Hesemann op de radicale Jodenhaat die het nazisme vanaf het begin kenmerkte, maar ook op een minder bekend aspect, namelijk dat Hitler de kerk evenzeer haatte dan de Joden, en ook het christendom wilde vernietigen in wat de auteur 'de tweede Holocaust' noemt. Weliswaar zou de Führer de vervanging van de Kerk door zijn eigen religie uit opportunistische redenen pas na de 'eindoverwinning' hebben willen doorvoeren. Kwestie van de Duitse gelovigen niet tegen zich in het harnas jagen, maar Hesemann is er van overtuigd dat dit wel het uiteindelijke doel was.
Verderop lezen we waar Hesemann zijn conclusies uit trok. Wat daaruit opgemaakt is, was dat Hitler inderdaad een religie voorstond met allerlei ideeën uit esoterische, occulte en heidense bronnen. Ook dat Hitler in zijn bibliotheek leesvoer had over deze overtuigingen, waarin onder andere Jezus als een Arische man met blond haar en blauwe ogen voorgesteld werd en niet van Joodse, maar Gallische kom af was. Daarmee is aangetoond dat Hitler geen zuiver christelijke religie aanhing, maar een mix van religies. Ook werd aangetoond dat Hitler heidense feesten herintroduceerde onder de Hitler jugend en dat hij hele vage religieuze duistere ideeën had als grond voor de SS ideologie. Maar of hij daarmee ook de kerk wilde bestrijden was daarmee nog niet bewezen, maar werd verondersteld door Hesemann.

Het verzet door de kerken in Duitsland was helaas gering in de tweede wereldoorlog. Wel heeft is de T4 programma door Hitler stop gezet, waarin lichamelijke en verstandelijk gehandicapten gedood werden, vanwege het protest door protestantse en katholieke groepen.

Maar los van wat Hitler precies van plan was op religieus gebied, het christendom en zijn religie gaan niet hand in hand samen. Vroeg of laat zouden christenen inderdaad vervolgd worden. Ik heb eens een docu gezien van een Oostenrijkse dominee die zich tegen Hitler verzette en geloof ik niet in het leger wou. Hij werd ook geëxecuteerd door de Duitse bezetter.
Dat getuigd van wat een werkelijk christelijke actie voor gevolgen had in die tijd.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 14 mei 2016, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.