Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Allie
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Allie »

Krachtig verhaal, ze koos de moeilijk weg en werd er zelf beter van. Mooi, dank je wel Gaitema voor het delen.
Biker

Bericht door Biker »

Gaitema schreef: Net zoals vele moslims de zelfmoordterroristen niet als echte moslims zien.
Die zelfmoordterrorist doet het trouwens op grond van de Koran,
Conclusie: De islamitische zelfmoorrdterrorist pleegt zijn daad op grond van de koran en heeft dat boek goed begrepen.
Moet ik de horrorverzen nog even opzoeken en citeren?
Iemand de andere wang toekeren komt er niet in voor, wel veel gedetaileerde aanwijzingen hoe je je vijanden en ongelovige medemens moet afslachten.
Het grote verschil is verder dat de moslim sterft voor zijn god, en Jezus voor ons gestorven is, maar ook weer opgewekt werd.
Hun profeet ging gewoon dood en ligt in een graf.
Nog steeds.
Laatst gewijzigd door Biker op 15 mei 2016, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Allie

Bericht door Allie »

Biker schreef:
Gaitema schreef: Net zoals vele moslims de zelfmoordterroristen niet als echte moslims zien.
Conclusie: De islamitische zelfmoorrdterrorist pleegt zijn daad op grond van de koran en heeft dat boek goed begrepen.
Iemand de andere wang toekeren komt er niet in voor, wel veel gedetaileerde aanwijzingen hoe je je vijanden en ongevolige medemens mowwet afslachten.
Het grote verschil is verder dat de moslim sterft voor zijn god, en Jezus voor ons gestorven is, maar ook weer opgewekt werd.
Nog steeds.
Heb je het over de Bijbel? Ik ben wel benieuwd waar je mee komt. Kan je ze 1 voor 1 sturen? Dan kunnen we ze 1 voor 1 bekijken.

Jezus was geen profeet, Hij claimde God te zijn. Daarom kon Hij ook uit de dood opstaan.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:
Anja schreef:Je kunt je dan ook beter eens gaan richten op je eigen uitingen, teksten en ontwikkeling, in plaats van die van een ander.
Om daar iets zinnigs van te maken vergt een stuk minder intelligentie. :)

Wist je trouwens dat Hitler-vergelijkingen helemaal niet toegestaan zijn op dit forum?
Er is geen sprake van een vergelijking, wat besproken wordt is Hitlers geloof, dat mag toch wel?
Het is ook niet verwijderd.
Maar we hebben inmiddels wel genoeg meningen.
Althans: het zou leuk zijn nog wat commentaar te hebben van een christen de van mening was dat Hitler eveneens christen was en een atheïst die van mening was dat Hitler ook atheïst was.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Biker

Bericht door Biker »

Allie schreef:
Biker schreef:
Iemand de andere wang toekeren komt er niet in voor, wel veel gedetaileerde aanwijzingen hoe je je vijanden en ongevolige medemens mowwet afslachten.
Nog steeds.
Heb je het over de Bijbel? Ik ben wel benieuwd waar je mee komt. Kan je ze 1 voor 1 sturen? Dan kunnen we ze 1 voor 1 bekijken.

Jezus was geen profeet, Hij claimde God te zijn. Daarom kon Hij ook uit de dood opstaan.
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.katholieknieuwsblad.nl/opini ... re-moslims
pyro

Bericht door pyro »

Tin schreef:het zou leuk zijn nog wat commentaar te hebben van een christen de van mening was dat Hitler eveneens christen was en een atheïst die van mening was dat Hitler ook atheïst was.
Hitler en Stalin waren rasechte christenen die het voorbeeld van hun monstergod, immers de grootste massamoordenaar in de geschiedenis, probeerden na te volgen. Volkomen logisch natuurlijk. Gelukkig hebben we strijdbare atheisten hier, om ons christenen hoop op een betere weg te geven. :kiss1:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Tin schreef:
Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:
Anja schreef:Je kunt je dan ook beter eens gaan richten op je eigen uitingen, teksten en ontwikkeling, in plaats van die van een ander.

Wist je trouwens dat Hitler-vergelijkingen helemaal niet toegestaan zijn op dit forum?
Er is geen sprake van een vergelijking, wat besproken wordt is Hitlers geloof, dat mag toch wel?
Helaas voor BdO, was ik niet degene die Hitler ten tonele voerde, maar de atheisten JW88 en lanfy 8-) :lol: . Wij (ik en de mijnen) doen daar niet zo moeilijk over hoor, als atheisten Hitler als christen opvoeren en een indirecte Hitlervergelijking maken om het christendom in een kwaad daglicht te plaatsen 8-) .

:clown:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Tin schreef:
Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:

Althans: het zou leuk zijn nog wat commentaar te hebben van een christen de van mening was dat Hitler eveneens christen was en een atheïst die van mening was dat Hitler ook atheïst was.
Om bevestigt te krijgen dat Hitler een christen was hoef je alleen maar Mein Kampf er op na te slaan. Hier volgen een paar citaten:

Ik was een kleine belhamel geworden, die op school gemakkelijk en ook zeer goed leerde, maar overigens tamelijk moeilijk te behandelen was. Omdat ik in mijn vrije tijd zangles kreeg in het Klooster der Koorheren te Lambach, had ik volop gelegenheid de bedwelming van de buitengewoon feestelijke pracht en praal der kerkelijke plechtigheden te ondergaan. Wat was natuurlijker en logischer dan dat ik toen de Abt beschouwde als een man, die het hoogste ideaal bereikt had, evenals toentertijd mijn vader tegen de kleine dorpspastoor had opgekeken. Een tijdlang tenminste was dat het geval.

Zijn [de Jood] leven is volkomen op het aardse gericht, en hij staat even vreemd tegenover het ware Christendom als hij tweeduizend jaar geleden stond tegenover de grote stichter ervan. Nu verborg deze zijn mening over het Joodse volk ook niet onder stoelen of banken en greep zonodig naar de zweep, om deze vijanden van iedere menselijkheid uit de Tempel des Heren te verdrijven, die ook destijds reeds de godsdienst slechts beschouwden als een middel om zaken te doen. Daarom werd Christus dan ook aan het kruis geslagen; maar ons tegenwoordige politieke Christendom acht het niet beneden zijn waardigheid om bij de verkiezingen te bedelen om Joodse stemmen, en om later te trachten met atheïstische Jodenpartijen politieke zwendelzaken op touw te zetten, en dat dan nog tegen het eigen volk.

Terwijl hij [de Jood] schijnt over te vloeien van "Aufklärung", "Vooruitgang", "Vrijheid", "Menswaardigheid", sluit hij zelf zijn ras zo streng mogelijk af. Weliswaar benut hij zijn vrouwen wel eens om invloedrijke Christenen in te palmen, maar de mannelijke lijn houdt hij principieel raszuiver. Hij vergiftigt het bloed van anderen, maar behoedt zijn eigen bloed. Een Jood zal bijna nooit met een Christin trouwen, maar de Christen trouwt wel met een Jodin.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar met name uit het eerste citaat blijkt wel dat Hitler katholiek was, daar is geen ontkomen aan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Biker schreef:
Iemand de andere wang toekeren komt er niet in voor, wel veel gedetaileerde aanwijzingen hoe je je vijanden en ongelovige medemens moet afslachten.
Nog steeds.
Voor zo ver ik weet, reed hij met zijn paard van uit Jeruzalem in de hemel.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Piebe Paulusma

@ Tin,

Het volgende citaat zocht ik, ook uit Mein Kampf afkomstig. Het bewijst zonder meer dat Hitler in zijn latere leven ook katholiek bleef:

Indien de Jood met zijn marxisme de overwinning behaalt op de volkeren van deze wereld, dan zal een krans, gevlochten uit de lijken van de gehele mensheid, zijn kroon zijn; dan zal deze aarde opnieuw, evenals voor millioenen jaren, van ieder menselijk leven ontdaan, zwijgend haar weg door het heelal gaan. Want de natuur, die eeuwig is, wreekt onverbiddelijk iedere inbreuk op haar geboden. Daarom is het mijn overtuiging, dat ik werk in de geest van de almachtige Schepper: Want door mij te verweren tegen de Jood, strijd ik voor het werk des Heren.
Anja (oud account)

Piebe 2.2 schreef:@ Tin,

Het volgende citaat zocht ik, ook uit Mein Kampf afkomstig. Het bewijst zonder meer dat Hitler in zijn latere leven ook katholiek bleef:

Indien de Jood met zijn marxisme de overwinning behaalt op de volkeren van deze wereld, dan zal een krans, gevlochten uit de lijken van de gehele mensheid, zijn kroon zijn; dan zal deze aarde opnieuw, evenals voor millioenen jaren, van ieder menselijk leven ontdaan, zwijgend haar weg door het heelal gaan. Want de natuur, die eeuwig is, wreekt onverbiddelijk iedere inbreuk op haar geboden. Daarom is het mijn overtuiging, dat ik werk in de geest van de almachtige Schepper: Want door mij te verweren tegen de Jood, strijd ik voor het werk des Heren.
Context? Je bent niet in staat te zien dat hij raaskalt hier en een gestoorde, zieke geest heeft? " de natuur die eeuwig is" :?: "wreekt onverbiddelijk iedere inbreuk op haar geboden :?: " De aarde [...] van ieder menselijk leven ontdaan, zwijgend haar weg door het heelal gaan" :?:

Heb je de speeches van Hitler wel eens beluisterd? (Als je Duits goed genoeg is natuurlijk om het te begrijpen)? Hem tekeer horen gaan t.a.v. Chamberlain en zijn bijbel?

Wel eens met een junk gesproken? Wat denk je dat cocaine, heroine, metamfetamine met iemands geest en dus overtuigingen doet? Helemaal met iemand die al een gestoorde, paranoïde geest heeft.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... meth.dhtml

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... rugs.dhtml
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 15 mei 2016, 12:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Mee eens,...
Ik heb er ook al een link over gegeven met deze citaten uit Mein Kampf...door sommigen waarschijnlijk over het hoofd gezien..? :w
En ook de citaten benoemd..
gisteren 11:48

http://www.freethinker.nl/oud/geen-atheist.htm
http://www.freethinker.nl/oud/geen-atheist2.htm

En: ter aanvulling
In de Verenigde Staten van Amerika is de mythe ontstaan dat Adolf Hitler een atheïst was.
Vooral bij rechtse conservatieven heerst het beeld dat de nazi's een atheïstisch regime voerde. Deze leugen wordt vaak gebruikt on het atheïsme zwart te maken.
Naast de bekende stalinistische dictators wordt ook Adolf Hitler en zijn NSDAP gebruikt om de zogenaamde slechtheid van het atheïsme aan te duiden. In werkelijkheid waren de nazi's geen atheïsten.
De meeste waren christelijk, van rooms katholiek tot protestants.

Adolf Hitler was katholiek opgevoed en heeft zich nooit van de Katholieke Kerk los gemaakt.

Ook andere nazi's leiders waren gelovigen, maar dat feit wordt door ( christelijke ) geschiedenisschrijvers vaak op de achtergrond gehouden!
80 jaar nadat de nazi's aan de macht kwamen in Duitsland, hebben rechtse christenen in de VS de mythe van een atheïstische Hitler ontworpen.
Op de conservatieve zender Fox News worden vaak rechtse christenen aan het woord gelaten.
Die beweren dat Hitler de christelijke cultuur wou vernietigen en dat hij een atheïst was.
De conservatieve Amerikaan die alleen maar naar Fox News kijkt gelooft dat heilig
Lees verder....

http://usp-rsm-dutch.blogspot.nl/2013/0 ... adolf.html
Biker

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef: Om bevestigt te krijgen dat Hitler een christen was hoef je alleen maar Mein Kampf er op na te slaan. Hier volgen een paar citaten:

Ik was een kleine belhamel geworden, die op school gemakkelijk en ook zeer goed leerde, maar overigens tamelijk moeilijk te behandelen was. Omdat ik in mijn vrije tijd zangles kreeg in het Klooster der Koorheren te Lambach, had ik volop gelegenheid de bedwelming van de buitengewoon feestelijke pracht en praal der kerkelijke plechtigheden te ondergaan. Wat was natuurlijker en logischer dan dat ik toen de Abt beschouwde als een man, die het hoogste ideaal bereikt had, evenals toentertijd mijn vader tegen de kleine dorpspastoor had opgekeken. Een tijdlang tenminste was dat het geval.

Zijn [de Jood] leven is volkomen op het aardse gericht, en hij staat even vreemd tegenover het ware Christendom als hij tweeduizend jaar geleden stond tegenover de grote stichter ervan. Nu verborg deze zijn mening over het Joodse volk ook niet onder stoelen of banken en greep zonodig naar de zweep, om deze vijanden van iedere menselijkheid uit de Tempel des Heren te verdrijven, die ook destijds reeds de godsdienst slechts beschouwden als een middel om zaken te doen. Daarom werd Christus dan ook aan het kruis geslagen; maar ons tegenwoordige politieke Christendom acht het niet beneden zijn waardigheid om bij de verkiezingen te bedelen om Joodse stemmen, en om later te trachten met atheïstische Jodenpartijen politieke zwendelzaken op touw te zetten, en dat dan nog tegen het eigen volk.

Terwijl hij [de Jood] schijnt over te vloeien van "Aufklärung", "Vooruitgang", "Vrijheid", "Menswaardigheid", sluit hij zelf zijn ras zo streng mogelijk af. Weliswaar benut hij zijn vrouwen wel eens om invloedrijke Christenen in te palmen, maar de mannelijke lijn houdt hij principieel raszuiver. Hij vergiftigt het bloed van anderen, maar behoedt zijn eigen bloed. Een Jood zal bijna nooit met een Christin trouwen, maar de Christen trouwt wel met een Jodin.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar met name uit het eerste citaat blijkt wel dat Hitler katholiek was, daar is geen ontkomen aan.
Ach, ds Kersten, stichter van de SGP, is ook de tweede Kamer uitgeschupt om vergelijkbare redenen.

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=za

Gelukkig is de christen van tegenwoordig ook helemaal niet op het aardse gericht, he?
Biker

Bericht door Biker »

vrolijke schreef: Voor zo ver ik weet, reed hij met zijn paard van uit Jeruzalem in de hemel.
Dat is gewoon een van de vele drogredenen om aanspraak te maken op Jeruzalem. Je weet hoe goed zulke verhaaltjes het doen bij arabieren ;)

Eat this: http://www.volkskrant.nl/buitenland/-sa ... ~a3734364/
Anja (oud account)

Piebe 2.2 schreef:
Tin schreef:
Om bevestigt te krijgen dat Hitler een christen was hoef je alleen maar Mein Kampf er op na te slaan. Hier volgen een paar citaten:

Vreemde ideeen over het Christendom hou jij erop na. Maar vertel, wat is er volgens jou christelijk aan je citaat?
Solo Christo

Piebe Paulusma

callista schreef:

Mee eens,...
Ik heb er ook al een link over gegeven met deze citaten uit Mein Kampf...door sommigen waarschijnlijk over het hoofd gezien..? :w
En ook de citaten benoemd..
gisteren 11:48

http://www.freethinker.nl/oud/geen-atheist.htm
http://www.freethinker.nl/oud/geen-atheist2.htm

En: ter aanvulling
In de Verenigde Staten van Amerika is de mythe ontstaan dat Adolf Hitler een atheïst was.
Vooral bij rechtse conservatieven heerst het beeld dat de nazi's een atheïstisch regime voerde. Deze leugen wordt vaak gebruikt on het atheïsme zwart te maken.
Naast de bekende stalinistische dictators wordt ook Adolf Hitler en zijn NSDAP gebruikt om de zogenaamde slechtheid van het atheïsme aan te duiden. In werkelijkheid waren de nazi's geen atheïsten.
De meeste waren christelijk, van rooms katholiek tot protestants.

Adolf Hitler was katholiek opgevoed en heeft zich nooit van de Katholieke Kerk los gemaakt.

Ook andere nazi's leiders waren gelovigen, maar dat feit wordt door ( christelijke ) geschiedenisschrijvers vaak op de achtergrond gehouden!
80 jaar nadat de nazi's aan de macht kwamen in Duitsland, hebben rechtse christenen in de VS de mythe van een atheïstische Hitler ontworpen.
Op de conservatieve zender Fox News worden vaak rechtse christenen aan het woord gelaten.
Die beweren dat Hitler de christelijke cultuur wou vernietigen en dat hij een atheïst was.
De conservatieve Amerikaan die alleen maar naar Fox News kijkt gelooft dat heilig
Lees verder....

http://usp-rsm-dutch.blogspot.nl/2013/0 ... adolf.html
Heb jij die artikelen op freethinker geschreven?
callista

Bericht door callista »

Piebe 2.2 schreef:

Heb jij die artikelen op freethinker geschreven?
:clown: :roll:
Piebe Paulusma

callista schreef:
Piebe 2.2 schreef: Heb jij die artikelen op freethinker geschreven?
:clown: :roll:
Zo ja, dan neem ik ze door. ;)
peda

Bericht door peda »

Allie schreef:
Het loslaten van God of het loslaten van bepaalde denkbeelden over God heeft te maken met geloofsclaims zoals o.m. hier boven gesteld.

Voor heel veel moderne mensen bevredigen de antwoorden die de beroepsgelovigen geven niet meer op de in de moderne tijd gestelde vragen.
Nog maar weinigen zijn tevreden met de antwoorden van de creationisten op ontstaan en ontwikkeling van kosmos en aarde.
De bevindingen van de wetenschap zijn anders, dat wordt geleerd en het spreekt op overtuigende wijze aan. Een anders, maar wel een aansprekend paradigma.
Dan is er het niet bevredigend opgelost zijn van het vraagstuk van de theodicee in combinatie met de Liefde/Goedheid van de God van de bijbel.
Vervolgens een God die , zoals in het antieke tijdbeeld gebruikelijk, een menselijk bloedoffer vraagt om verzoend te zijn.
Het is voor velen ondenkbaar, evenals het wonder van een opstanding en een hemelvaart.
Dan is God voor zeer velen volstrekt onzichtbaar, zwijgend, er niets meer toedoende. God laat op geen enkele wijze sporen in de wereld na.
Het geloof in voortgaand leven na de dood is verdwenen of wordt anders dan de bijbel verteld, ingevuld. Op reeksen aan concurrerende spirituele opvattingen kan worden teruggegrepen.
Kortom oude antwoorden op moderne vragen worden door een ruime meerderheid afgewezen, niet serieus genomen en zeker niet aan kinderen doorgegeven.
Vele publicaties hebben inmiddels over God-, Kerk-, geloofsverlating het licht gezien, maar een goed antwoord voor het probleem is niet gevonden.
Het is ook onmogelijk in mijn visie om een goed antwoord te geven, simpel omdat de basis geloofsboodschap anno 2016 totaal niet meer aanslaat.
Zorg voor de naaste kan ook betoond worden buiten de geloofsgemeenschappen om.
De wereld is inmiddels in onze omstreken sterk veranderd. Zo zorgt het recht op sociale voorzieningen voor individuele financiele onafhankelijkheid, in noodgevallen.
Terugvallen op de kerkelijke charitas is niet meer nodig.
Ieder heeft, onafhankelijk van levensbeschouwing, recht op gratis onderwijs, bij vrije keuze van de onderwijsinstelling.
Door het wegvallen van de verzuiling kan ieder mens zijn leefomgeving vullen met mensen die hem/haar het best bevallen, zonder welke religieuze binding ook.
Door de netwerksamenleving, is een diepgaande verbinding in onderlinge contacten niet meer nodig, vluchtige snel wisselende, tijdelijke, groepsverbanden, doen het prima.

Kortom de wereld is sterk in beweging en in die beweging worden vele mensen meegenomen.
Kerken daarentegen staan stil in onveranderlijke dogmatische opvattingen, die eertijds van grote waarde waren voor velen , maar die nu hun betekenis hebben verloren.
Het is voor veel mensen dus mogelijk geworden om als atheist/humanist door het leven te gaan of de eigen geloofsinzichten bij te stellen al of niet in een gemeenschappelijk verband.
Individueel geloven a la carte en niet meer in een door professionals opgelegd "'geloofszorgverzekeringssysteem"', met een eindeloze reeks aan regeltjes.
Persoonlijk ben ik blij met die toegenomen vrijheid. Niet meer de slogan: God kent de mens, maar veelmeer de slogan : de mens kent zichzelf.
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Ik heb dat hier al 100x aan gelovigen uitgelegd, maar het heeft geen zin ze kunnen/willen het niet snappen, terwijl het toch echt zo simpel te begrijpen is....
Al 100x ???
Als het echt zo simpel is als jij denkt, moet je je zelf toch eens afvragen hoe het komt dat gelovigen het niet snappen?
Ik heb zo ook wel een paar ideeën:
Misschien kun jij het niet goed uitleggen?
Of misschien is jouw visie toch niet helemaal juist, en ben jij degene met z'n hoofd in het zand?

Ik heb ook "al 100x" (maar niet heus: was maar een paar keer) uitgelegd dat jouw uitleg niet klopt.
Maar dat weerleg je dan ook niet.
Je komt dan alleen maar met opmerkingen dat ik het niet snap, of het verkeerd zie. (maar niet waarom.)
Over "de kop in het zand steken'' gesproken.

Als je in de boven geciteerde zin het woord "gelovigen" vervangt door "niet-gelovigen", klopt de zin nog steeds,
Het is dan ook een niets-zeggende zin, die in dit soort discussies geen enkel nut dienen dan op-de-borst-geklop van "kijk mij eens slim zijn en kijk die ander eens dom zijn".
JW88 schreef:Het is puur ''de kop in het zand steken'' ze willen het niet erkennen omdat, het nadelig voor religie is, zo simpel is het.
Oh, daarom snappen "wij" het niet.
We zitten met onze koppen in het zand, en kunnen 'het' daarom niet zien.
:roll:

Je zou ook eens kunnen besluiten om dit eens een keer serieus te bespreken,
en niet met dit soort niets-zeggende opmerkingen te komen.
Je zou ook eens kunnen besluiten om de definitie van het begrip "atheïsme" serieus onder de loep te nemen,
in plaats van die onjuiste 'vergelijkingen' als "niet geloven is geen geloof".

Daarom maar even een voorzet.
Een definitie van Atheïsme.
ENSIE schreef:Atheïsme is een levensbeschouwing of filosofische stroming die het bestaan en het kunnen bestaan van goden ontkent.
ENSIE = Eerste Nederlandse Systematisch Ingerichte Encyclopaedie
Kortom: Atheïsme is NIET "niks".
Atheïsme is het (actief) ontkennen van het (kunnen) bestaan van goden.
Het is niet - zoals jij JW beweert - het ontbreken van een geloof.
Het is "de overtuiging" dat goden niet bestaan en ook niet kunnen bestaan.

Nou: schiet hier maar eens op.
Verbeter de definitie, vul aan, licht toe ...
Ja ik heb het hier al wel 100x uitgelegd, ook lang voordat jij op dit forum actief was, maare ga je nu ook weer met de discussie kappen als het allemaal wat te moeilijk wordt?

Ik weet wel waarom gelovigen het niet willen snappen, dat heb ik hiervoor al uitgelegd.

Jij zegt: ''Atheïsme is het (actief) ontkennen van het (kunnen) bestaan van goden.'', dat is de betekenis vanuit een gelovig oogpunt, ik heb jou ook al meerdere malen uitgelegd, dat ik mezelf niet als een ''atheïst'' zie, want die term wordt op mijn geforceerd vanuit de gelovige hoek, want de gelovige bepaalt dan voor mij dat ik niet in God geloof, net zoals ik bv ook niet in een vliegend spaghetti monster zou geloven.

Ik ben net zo min actief bezig met atheïsme als dat ik actief bezig ben met het niet verzamelen van postzegels, ik praat natuurlijk wel over atheïsme en geloof op bv dit forum, maar ik praat ook wel eens over postzegels.

Jouw probleem is dat jij alles alleen maar vanuit dat gelovige oogpunt ziet en daarom kan je, je niet goed verplaatsten in mij, een ''atheïst''

Maar ik heb je dit de vorige keer ook allemaal al vrij duidelijk uitgelegd.

Maar laat me je dit vragen, wat denk jij dat atheïsme voor de gemiddelde atheïst in zijn leven betekent?
JW88

Bericht door JW88 »

Kijk dat bedoel ik dus met het feit dat gelovigen vaak hun kop in het zand steken bij kritiek! Er wacht namelijk nog een post op je Anja! Die dacht je even selectief te ontwijken heh, nou bij deze nog een keer speciaal voor jou:

Je ontwijkt de vraag! Ik vraag je of niet gelovige mensen ook goede normen en waarden kunnen hebben en jij komt met ''Het atheisme staat nou ook niet echt bekend om haar hoogstaande moraal '', omdat je gewoon niet je strot uit kunt krijgen dat atheïsten ook prima mensen kunnen zijn met goede normen en waarden, natuurlijk weet je dat wel, maar durf je het gewoon niet toe te geven, waarom eigenlijk niet?

En waarom staat het atheïsme niet bekend om haar hoogstaande moraal? Wat is dat voor inhoudsloze uitspraak? Atheïsme is helemaal niks, het is het gebrek aan iets, dus kan het ook nergens voor staan, het kan niet inspireren en het kan niet motiveren.

Ja dat is altijd makkelijk om te zeggen heh, die priesters die, die de kleine jongetjes misbruiken zijn geen ''echte'' gelovigen, bah! Hou toch op aub, zo kun je, je overal wel uit l*llen! :? En wie bepaald wat een ''echte'' gelovige is? Bepaal jij dat? Ik denk dat ze zichzelf toch echt als ''echte'' gelovigen zagen, maar als het even niet goed uit komt dat zijn het volgens jou geen ''echte'' gelovigen.

Als je andere mensen dom noemt maakt dat jou niet slimmer hoor, het maakt je alleen maar arroganter, je denkt dat je het allemaal zo goed weet, de onaantastbare en alwetende Anja, die alle kritiek op religie bij voorbaat al wegwuift, weet je wat echt gevaarlijk is? Iets wat geen kritiek meer duld, iets wat niet meer geridiculiseerd mag worden, dat is wat jij aan het doen bent. Jij legt al je vertrouwen in een gedateerd sprookjesboek en ben zo gehersenspoeld door je religie dat je compleet de realiteit uit het oog verloren bent, je leeft alleen maar in je eigen gecreëerde religieuze bubbel waar je nooit meer uit komt, vrij triest eigenlijk.

Alleen deze uitspraak al ''ik heb besef van, weet van, en wetenschappelijke kennis van een voortbestaan na de dood.'', laat zien dat je zo ver van de werkelijkheid afstaat dat het schrijnend is, er is GEEN wetenschappelijke kennis van een voortbestaan na de dood Anja, wakker worden aub!

Ik heb ook zeer de illusie dat je nog geen 1% begrijpt van wat ik schrijf, dat blijkt ook wel, als jij miljoenen onschuldige mensen kon redden van vreselijke horror dingen en daarbij ook nog talloze levens zou kunnen bewaren door 1 persoon te vermoorden, en je doet het niet, dan snap je gewoon totaal niet hoe de wereld in elkaar zit Anja en dat is ook je grote probleem, het enige wat jij snapt is alles binnen die religieuze bubbel van je ondersteunt door je tunnelvisie.

Nee kijk maar eens rond in de wereld het grootste gevaar komt vast niet van de religieuzen :shock: Door die bril van jou misschien niet nee, maar de rest van de wereld deelt die mening toch echt niet....
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Tin schreef:
Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:

Natuurlijk was Hitler lid van de RKK en misbruikte hij dat geloof voor zijn doeleinden, maar om nou hem als "voorbeeldchristen" te gebruiken, om aan te tonen dat het christendom Genocides te weeg brengt is toch wel misselijkmakend, niet?
Dat is waarom Atheïsten Hitler als christen poneren, om daarmee het christendom af te schilderen als een Neo fascistische antisemitische religie.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

JW88 schreef:
Nee kijk maar eens rond in de wereld het grootste gevaar komt vast niet van de religieuzen :shock: Door die bril van jou misschien niet nee, maar de rest van de wereld deelt die mening toch echt niet....
Het meeste geweld was inderdaad door religieuze mensen, maar wat wil je daarmee eigenlijk hard maken?
Een gemiddelde land in de wereld is voor meer dan 70 procent aan inwoners ook religieus.
Zijn zij dan allemaal moordlustig?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:
Nog steeds.
Is met die conclusie nu direct elke moslim een gevaar?
Ik geloof zelf van niet.
JW88

Bericht door JW88 »

Gaitema schreef:
Biker schreef:
Nog steeds.
Is met die conclusie nu direct elke moslim een gevaar?
Ik geloof zelf van niet.
Bekijk dit filmpje maar eens goed!

https://www.youtube.com/watch?v=dPhCOyY6ERA