Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?
-
- Man/Vrouw: M
Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?
Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God.
-
- Beheerder
Ik denk dat je niet zou moeten weigeren je atheïsme als een geloof te zien.JW88 schreef:
De meeste gelovigen (in elk geval hier) kunnen gewoon heel slecht tegen kritiek op religie, en door atheïsme ook een geloof te noemen rechtvaardigen ze hun eigen geloof meer of zo op de 1 of andere manier.
Daar willen ze dus niet snappen dat atheïsme helemaal geen geloof is, want dat zou nadelig zijn voor religie in het algemeen.
Waarom men zijn eigen geloof rechtvaardigt door atheïsme een geloof te noemen ontgaat me.
Maar goed, ik ben ook geen gelovige.
Of rechtvaardig jij soms juist je atheïsme door het geen geloof te noemen?
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
Inderdaad, bovendien breng je je overtuiging met meer vuur en enthousiasme dan een gemiddelde JG in een donderstorm.Tin schreef:Ik denk dat je niet zou moeten weigeren je atheïsme als een geloof te zien.JW88 schreef:
De meeste gelovigen (in elk geval hier) kunnen gewoon heel slecht tegen kritiek op religie, en door atheïsme ook een geloof te noemen rechtvaardigen ze hun eigen geloof meer of zo op de 1 of andere manier.
Daar willen ze dus niet snappen dat atheïsme helemaal geen geloof is, want dat zou nadelig zijn voor religie in het algemeen.
Waarom men zijn eigen geloof rechtvaardigt door atheïsme een geloof te noemen ontgaat me.
-
- Man/Vrouw: V
@TinTin schreef:Ik denk dat je niet zou moeten weigeren je atheïsme als een geloof te zien.JW88 schreef:
Sorry, maar dit zijn wel heel "vreemde " uitspraken...wat impliceert dat je het een en ander ontgaat.
Atheïsme een geloof?
Maar het zij zo.
-
Het wordt steeds waziger, want kort geleden was JW88 nog verbolgen dat ie atheist werd genoemd. Ineens waren het volgens hem de christenen die hem zo genoemd hadden. Dit overigens terwijl ie hier van begin af aan zichzelf als atheïst heeft gepresenteerd. Dus ik wacht wel op een rondje "geloof van JW88", als ie dat presenteert in "geloof delen", want anders zijn het altijd maar weer de christenen "die het hebben gedaan". En dat is dan nog tot daar aan toe, maar er komt zo m.i. geen zinnig noch plezierig gesprek tot stand.Tin schreef: Of rechtvaardig jij soms juist je atheïsme door het geen geloof te noemen?
Solo Christo
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
-
Het is toeval Allie, van boven komen toevallenAllie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Conclusie, we hebben twee soorten atheïsten. De ene groep gelooft dat die geen geloof heeft en de andere groep gelooft van wel.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Beheerder
Op zich ook wel weer een flauw trucje, Allie.Allie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God.
In mijn post voor mijn laatste heb ik geprobeerd eens wat serieuzer op iets in te gaan (Het onderwerp geweld vanuit religie en/ of atheïsme, maar misschien vindt men dat niet interessant).
Maar goed, even hierover:
Een atheïst heeft een beetje een probleem. Omdat hij niet geloofd in wat een ander heeft uitgevonden. Het voelt niet zo prettig dat een geloof te noemen. In dit geval ligt dat nog wat gecompliceerder want wat God betekent wordt door ieder anders ingevuld en is in feite niet invulbaar. Wordt dus ook door degene die er niet in geloofd ingevuld voor wat het zou zijn wanneer hij er wel in zou geloven. Zodra iemand iets uitvindt en erin geloofd, is degene die er niet in geloofd een gelovige van het tegendeel. Zo is het nu eenmaal. Je zit ermee opgescheept, maar zo is het nu eenmaal. Aanvaard dat en ga van daaruit in gesprek.
Geloof is wat men als realiteit ziet.
Jouw geloof is dat er een God (de bijbelse God) is.
Ik heb je daar weinig voor mij overtuigende argumenten voor zien aandragen.
Maar ook ik geloof in vanalles.
Bewust of onbewust.
Om te beginnen geloof ik al in het bestaan van deze stoffelijke wereld.
Maar is dat reeël?
Of wordt ook dat in stand gehouden door mijn geloof eraan?
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
"Alle spreken over boven komt van beneden"Gaitema schreef:Het is toeval Allie, van boven komen toevallenAllie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God.
Harry Kuitert..
-
Het atheisme kent meer denominaties dan twee . Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 21 % van de mensen die zich atheist noemen in God of een universele geest gelooft. En dat 12% van de atheisten in een hemel gelooft. 10 procent bidt bovendien minstens één keer per week. Je zou hen religieuze atheisten kunnen noemen of gelovigen die in ontkenning zijn, of zo.Gaitema schreef:Conclusie, we hebben twee soorten atheïsten. De ene groep gelooft dat die geen geloof heeft en de andere groep gelooft van wel.
Daarnaast kun je het fundamentele atheïsme onderscheiden, waaronder militant atheïsme en het uiterste daarvan, het spiritueel nihilisme. Hoe diep dat gaat kan geen mens denk ik van te voren zeggen. Alleen God doorgrondt de harten van de mensen helemaal.
Solo Christo
-
Hallo Tin,Tin schreef: Om te beginnen geloof ik al in het bestaan van deze stoffelijke wereld.
Maar is dat reeël?
Of wordt ook dat in stand gehouden door mijn geloof eraan?
Over die gedachte kun je een zelfstandig topic openen. Daar tref je dan @ Zolderworm vermoedelijk ook aan.
Leven wij in een virtuele matrix wereld, kan daar ook in worden ondergebracht.
De pure a-theist ziet bewustzijn als product van de hersenen en niet als een zelfstandige grootheid/entiteit
De theist ziet de wereld als Schepping ex nihilo door God die buiten het stoffelijke staat.
Kortom ik vermoed weinig animo voor het overdenken van jouw overdenking.
-
Geef even de bron Anja....dan wordt het wat duidelijkerAnja schreef:Het atheisme kent meer denominaties dan twee . Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 21 % van de mensen die zich atheist noemen in God of een universele geest gelooft. En dat 12% van de atheisten in een hemel gelooft. 10 procent bidt bovendien minstens één keer per week. Je zou hen religieuze atheisten kunnen noemen of gelovigen die in ontkenning zijn, of zo.Gaitema schreef:Conclusie, we hebben twee soorten atheïsten. De ene groep gelooft dat die geen geloof heeft en de andere groep gelooft van wel.
Daarnaast kun je het fundamentele atheïsme onderscheiden, waaronder militant atheïsme en het uiterste daarvan, het spiritueel nihilisme. Hoe diep dat gaat kan geen mens denk ik van te voren zeggen. Alleen God doorgrondt de harten van de mensen helemaal.
-
Dat is het onderzoek van Pew, Callista, en wel het onderzoek uit 2008. Duik de UB maar in en vraag het op. En anders vind je hier een samenvatting: http://www.pewforum.org/files/2008/06/r ... ndings.pdfcallista schreef:Geef even de bron Anja....dan wordt het wat duidelijkerAnja schreef:Het atheisme kent meer denominaties dan twee . Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 21 % van de mensen die zich atheist noemen in God of een universele geest gelooft. En dat 12% van de atheisten in een hemel gelooft. 10 procent bidt bovendien minstens één keer per week. Je zou hen religieuze atheisten kunnen noemen of gelovigen die in ontkenning zijn, of zo.Gaitema schreef:Conclusie, we hebben twee soorten atheïsten. De ene groep gelooft dat die geen geloof heeft en de andere groep gelooft van wel.
Solo Christo
-
Einstein was een agnost of een atheïst, dat is volgens mij nooit helemaal duidelijk geworden.
Ooit heeft hij zich een religieuze atheïst genoemd.
Sommige gelovigen grijpen dat aan om hem een gelovige te noemen of zelfs een christen, maar dat is niet juist..
Uitspraken Einstein
Ooit heeft hij zich een religieuze atheïst genoemd.
Sommige gelovigen grijpen dat aan om hem een gelovige te noemen of zelfs een christen, maar dat is niet juist..
Uitspraken Einstein
"Natuurlijk is het een leugen wat u las over mijn religieuze overtuigingen, een leugen die stelselmatig wordt herhaald.
Ik geloof niet in een persoonlijke God en heb dat nooit ontkend, maar het duidelijk uitgesproken.
Als er iets in mij is dat religieus genoemd kan worden dan is dat de mateloze bewondering voor de constructie van de wereld in zoverre de wetenschap die kan openbaren."
Alhoewel ik bij lange na niet over zijn intelligentie beschik ervaar ik het ook zo...min of meer...eigenlijk net zo...mateloze bewondering"Ik ben een diep religieuze ongelovige.
Dit is een nogal nieuw soort religie."
-
Een link naar een forum en dan ook nog in het Engels?Anja schreef:Dat is het onderzoek van Pew, Callista, en wel het onderzoek uit 2008. Duik de UB maar in en vraag het op. En anders vind je hier een samenvatting: http://www.pewforum.org/files/2008/06/r ... ndings.pdfcallista schreef:Geef even de bron Anja....dan wordt het wat duidelijkerAnja schreef:Het atheisme kent meer denominaties dan twee . Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 21 % van de mensen die zich atheist noemen in God of een universele geest gelooft. En dat 12% van de atheisten in een hemel gelooft. 10 procent bidt bovendien minstens één keer per week. Je zou hen religieuze atheisten kunnen noemen of gelovigen die in ontkenning zijn, of zo.Gaitema schreef:Conclusie, we hebben twee soorten atheïsten. De ene groep gelooft dat die geen geloof heeft en de andere groep gelooft van wel.
Waar is het originele onderzoek te lezen?
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
-
- heet nu: Snelheid
Juist hun afwezigheid is een afwezigheid van zichzelf.De Christen is een bewuste aanwezigheid een schare die niet te tellen is.Allie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
Wat betreft het aspect dat bij zowel een mens die atheïst is als bij een steen afwezigheid van een geloof in een god is klopt dat ja.Allie schreef:Dan is een steen ook atheist....
Maar dat wil niet zeggen dat er wat betreft andere aspecten verschillen kunnen zijn. Onderstaande gevolgtrekking klopt dus niet.Allie schreef: Ben je gelijk aan een steen?
Onzin dus.Allie schreef: Nee, een atheist ontkent(gelooft niet in) het bestaan van God en goden. Dat is de definitie van atheisme. Jouw definitie brengt je hoogstens bij een agnostisch denkbeeld. Je weet het niet zeker. Ik ben niet overtuigd van het bestaan van God of goden.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
Ach welnee. Er zijn gelukkig heel veel mensen die niet in een kamp of in kampen of in Kampen zitten. Dat scheelt een hele hoop haat.Piebe 2.2 schreef:Gelukkig dat er uitzonderingen zijn en dat er uitzonderingen zijn op de mensen die ze niet zien. Vaak hebben religieuzen meer begrip voor buitenstaanders dan voor insiders die anders zijn gaan denken. En jullie als atheïsten hebben elkaar nog, maar een insider die anders denkt wordt door beide kampen gehaat en heeft geen mens.callista schreef:Ben ik het mee eens.....gelukkig zijn er uitzonderingen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
Dat is bij jou de halve waarheid. Wat je hierboven zegt is namelijk minder dan de aanwezigheid van een geloof in God, en dat laatste is - als we jouw postjes hier als een weerspiegeling van jouw overtuiging kunnen nemen - wat er bij jou aan de hand is.Allie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God.
-
- Beheerder
Ja sorry hoor.callista schreef: @Tinn
Sorry, maar dit zijn wel heel "vreemde " uitspraken...wat impliceert dat je het een en ander ontgaat.
Atheïsme een geloof?
Maar het zij zo.
Hier sta ik, ik kan niet anders.
Kan het ook niet helpen dat ik niet geloof in de God waarin velen hier geloven.
Zeker weten laat ik voorlopig aan de gelovige over.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
- heet nu: Snelheid
Wie wil er in Kampen wonen toch niemand,laat staan de kamper ui fruiten;het enige goede aan Kampen is Oud Kampen sigarenBdO schreef:Ach welnee. Er zijn gelukkig heel veel mensen die niet in een kamp of in kampen of in Kampen zitten. Dat scheelt een hele hoop haat.Piebe 2.2 schreef:Gelukkig dat er uitzonderingen zijn en dat er uitzonderingen zijn op de mensen die ze niet zien. Vaak hebben religieuzen meer begrip voor buitenstaanders dan voor insiders die anders zijn gaan denken. En jullie als atheïsten hebben elkaar nog, maar een insider die anders denkt wordt door beide kampen gehaat en heeft geen mens.callista schreef:Ben ik het mee eens.....gelukkig zijn er uitzonderingen.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
Zo is dat.Allie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God.
Solo Christo
-
Amen! Treffende formulering. De grootste geloofsgesmeenschap aller tijden.Rechtuit schreef:Juist hun afwezigheid is een afwezigheid van zichzelf.De Christen is een bewuste aanwezigheid een schare die niet te tellen is.Allie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God.
Solo Christo
-
Gaitema schreef:Conclusie, we hebben twee soorten atheïsten. De ene groep gelooft dat die geen geloof heeft en de andere groep gelooft van wel.
Ik denk dat beide ook mogelijk is. Waar het om gaat is het hebben van geen overtuiging aangaande het bestaan van "iets" wat zou kunnen bestaan maar niet noodzakelijkerwijs hoeft te bestaan de default modus is. Deze default modus is geen overtuiging. Dat laat onverlet dat het wel mogelijk is dat mensen er 100% van overtuigd zijn dat God niet bestaat en dat het ook nooit anders zal kunnen blijken te zijn. Dat kan je als overtuiging zien.
-
Dat is een propositie waarin een aanname (geloof) schuil gaat.callista schreef:"Alle spreken over boven komt van beneden"Gaitema schreef:Het is toeval Allie, van boven komen toevallenAllie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God.
Harry Kuitert..