Wim Nusselder schreef:Jullie zijn hier mijns inziens -gezien vanuit een streven naar een helder en constructief gesprek- op een onhandige manier aan het spelen met betekenissen, bijbetekenissen en positieve en negatieve waardering van begrippen achter die betekenissen en bijbetekenissen van woorden.
...
<knip>
Sorry Wim,
maar als het om geloofszaken gaat, staat bij mij de Bijbel altijd op de eerste plaats.
En als de Bijbel zegt dat ik wel IN de wereld, maar niet VAN de wereld mag zijn, is dat zeer relevant.
Als de Bijbel praat over "de wereld", is de betekenis die de Bijbel daar aan geeft, zeer relevant.
Dat jij dat ziet als een onhandige manier van spelen met (bij)betekenissen, tja, dan denk ik niet dat ik jou van input kan (en wil) voorzien.
Ik geef je daarom alleen dit nog mee:
1. Jij zegt dat ik 'mijn definities' (begrippentegenstelling) over jouw 4 punten/verhalen/'talen' heel plak.
Nee.
Ik heb mijn opmerkingen al veel eerder gemaakt dan jouw 4 punten.
Jij bent degene die ze er over heen plakt.
2. Secularisering betekent in het algemeen genomen dat "religie" steeds meer uit het openbare leven verdwijnt,
en wordt teruggedreven tot in de privé-sfeer.
Dat staat mijns inziens haaks op "de samenleving iets willen/kunnen bieden."
Vandaar dat ik de opmerking maakte dat kerken zich verre zouden moeten houden van (toelaten van / meegaan met) secularisering.
3. Dat jij (even) niets 'kunt' met deze theologische taal, vind ik zorgelijk.
Dat jij de mening hebt dat "christendom" een neutrale betekenis kan hebben, vind ik haast nog zorgelijker.
Het geeft wel aan dat jij op een heel andere manier naar dit onderwerp kijkt.
Dat is op zich prima, interessant.
Maar dat jij de visie van anderen als "onhandig" neerzet, vind ik respectloos.