Allie schreef:@blue
Ik denk dat je denkwijze hier echt verkeerd is, een atheïst denkt niet ''ik hoef geen verantwoording af te leggen voor mijn zonden'' , dat is een gedachte vanuit een gelovig perspectief die op de atheïst wordt geprojecteerd. Een atheïst is geen seconde van de dag bezig met het feit dat hij atheïst is.
En daarom zit je op dit forum? Vreemd... Ik ben totaal niet bezig met tennis, ik vind het een saaie sport. Dan ga ik ook niet steeds een paar uurtjes op een tennisvereniging rondhangen. Dat je er niet mee bezig bent kan je me echt niet wijs maken, het spijt me.
Je kan atheïsme een gedachtegoed noemen, maar dat vind ik echt te veel eer, het is meer een reactie op religie, niet meer en niet minder. Het is net zoals zeggen ''ik geloof niet in kabouters'' , ben jij ooit 1 seconde van de dag bezig met het feit dat je niet in kabouters gelooft? (even er van uit gaande dat je niet in kabouters gelooft haha), dat lijkt me toch niet, zo is het ook met atheïsme.
Dat is een bekend argument en is alleen bedoeld om maar niet met argumenten te hoeven komen. Het is natuurlijk niet hetzelfde. We hebben het niet over kabouters, we hebben het over God.
Je kan uit atheïsme dus geen inspiratie of motivatie halen, de gruwelijke daden die Stalin en Hitler hebben gepleegd hebben ze echt vanuit andere overwegingen gedaan, dan vanuit atheïsme, omdat, dat gewoon simpelweg niet kan, daarom is het dus even relevant dat ze beide een snor hadden, als dat ze atheïst waren. (er even vanuit gaande dat Hitler dat was).
Prima, als jij dat denkt. Daar sta je vrij in. 1 vraag nog. Als het atheïsme maar een reactie is, waarom zijn er dan bijeenkomsten voor? Boeken die je atheïst zouden maken als je ze helemaal uit leest? Als het alleen maar een reactie is, kan je het morgen gewoon uitzetten en in God gaan geloven. Atheïsme is het gedachtegoed, "er bestaat geen God". En daar kan je dus ook inspiratie en motivatie uit halen.
Ik zit op dit forum vanwege mijn interesse in geloof, dat heeft dus niks met atheïsme te maken, daar denk je dus echt verkeerd Allie. Maar aangezien het onderwerp van dit topic ''de denkwijze van atheïsten'' is, gaat het natuurlijk automatisch ook over atheïsme.
Ik denk dat jij niet goed snapt wat atheïsme is, het is echt niet meer dan zeggen ''ik geloof niet in God'' als reactie op een gelovige.
Ik denk dat je echt moet begrijpen dat in de ogen van een atheïst een kabouter even weinig waarde heeft als God, voor mij wel in elk geval. In essentie is het dus voor mij precies hetzelfde, ik snap dat jij, je dat moeilijk voor kan stellen, maar ik denk door je uitspraken dat je ook niet goed weet wat atheïsme nou inhoudt en ook niet goed weet wat de denkwijze van de gemiddelde atheïst is, nogmaals die is geen seconde van de dag bezig met het feit dat hij atheïst is.
Bijeenkomsten en boeken vanuit de atheïst zijn er puur voor commerciële doeleinden, daarnaast hebben die boeken of bijeenkomsten niks met atheïsme te maken, want je kan inhoudelijk niks over atheïsme vertellen of opschrijven omdat het niet meer is dan die ene reactie, die bijeenkomsten en boeken hebben als onderwerp ''aversie tegen geloof'' , dat staat dus los van atheïsme, ik ben ook atheïst en ik heb totaal geen aversie tegen geloof, net zoals de meeste atheïsten.
Als ik morgen met mijn eigen ogen een concreet bewijs zie van het bestaan van God wat ik verder na uitgebreid onderzoek niet op een rationele manier kan verklaren, dan wordt ik per direct gelovig, waarom zou ik dat, dan ook niet doen, dan lijkt me dat een logische keuze.
Nee je kan geen inspiratie halen uit de reactie ''ik geloof niet in God'' je kan wellicht wel inspiratie halen uit aversie tegen geloof, maar dat is compleet wat anders dan atheïsme.