Gralgrathor schreef:Yolanda_dB schreef:Wetenschap hoort zich primair te richten op het verzamelen van "bewijs"
Nee, wetenschap is een proces dat zich richt op waarheidsvinding. Wetenschap zoekt
verklaringen.
Het gaat mij er niet om DAT de wetenschap verklaringen zoekt, maar om de manier waarop.
Om het even te benoemen aan de hand van jouw beschrijving van wetenschap als het beklimmen van een 'kennis'-ladder.
Mijn indruk van wetenschap in het algemeen, en Bijbelwetenschap in het bijzonder, is:
- dat de onderste trede meestal niet de eerste stap van een wetenschappelijk proces is, maar dat vaak wordt begonnen met de 3e trede (hypotheses).
- dat het bij de 2e trede van "wetten" te vaak helemaal niet gaat om 'wetten', maar om aannames.
- de zo verkregen 'theorieën' nutteloos zijn.
En zo kom je in jouw denkwereld over "meer aannemelijk" en "minder aannemelijk".
Stap 1 is: feiten (en argumenten) achterhalen.
En daarna pas kijken wat de mogelijkheden zijn, op basis van de gegevens, en wat onmogelijk is.
En als er dan meer mogelijkheden overblijven, zonder dat te bewijzen is welke juist en welke onjuist zijn,
dan moet DAT de conclusie zijn: we weten het niet.
En niet gaan spelen met "de meest aanemelijke" houden we voor waar.
Dat neem ik in ieder geval niet meer serieus.
Gralgrathor schreef:Yolanda_dB schreef:Een beetje meer van "we kunnen het niet bewijzen, dus het heeft niet plaatsgevonden" struisvogel denken.
Nee, een beetje meer van: er is geen reden om aan te nemen dat ooit iets dergelijks is gebeurd, ...
Sorry, maar er is WEL DEGELIJK reden om dat aan te nemen.
De getuigenissen in de Bijbel.
Maar in essentie is er voor jou reden om aan te nemen dat dat allemaal uit de duim gezogen is, maar je meent die stelling niet te hoeven onderbouwen.
En sorry, maar gaan leuren met "gezond verstand" neem ik niet serieus.
Ik meen ook te beschikken over gezond verstand, alleen accepteer ik blijkbaar dat er meer mogelijk is dan jij.
Maar dat zegt niets over wie meer of minder gezond verstand heeft, en of dat (wetenschappelijk) relevant is.
Sterker: ik durf te stellen dat wetenschappelijk onderzoek doen op basis van "gezond verstand" in z'n essentie een contradictio in terminis is.
Gralgrathor schreef:Yolanda_dB schreef:Ja ja. Weer verschuilen achter het argument van "niet nodig om iets te bewijzen, want dat moet de ander doen, want die claimt".
Nogmaals, dat is geen verschuilen, maar gewoon gezond verstand. Er worden honderdduizenden buitennissige claims gemaakt, op jaarlijkse basis, en er staan nog eens honderdduizenden claims in sprookjesboeken en religieuze manuscripten. Wetenschap is een proces. Wetenschap is
niet een verzameling mensen die elke claim onderzoeken waar ze toevallig tegenaan lopen.
Je ridiculiseert opnieuw.
1. Ik beweer nergens dat de wetenschap alles
moet bestuderen.
2. Je benoemt op deze manier dus dat de gegevens in de Bijbel "buitenissig" zijn.
Maar als je gegevens van de Bijbel wilt afdoen als "buitenissig", zul je op z'n minst aannemelijk moeten maken DAT die gegevens buitenissig zijn.
Het argument "gezond verstand" is daarin voor mij van nul waarde, aangezien mijn gezonde verstand die optie - buitenissig of niet - als reële optie (h)erkent.
En het argument dat ik eerst maar moet bewijzen dat de Bijbel waar is, resulteert alleen maar in een pat-stelling, die verder niets zegt over de inhoud of de waarheid van de standpunten.
Gralgrathor schreef:Yolanda_dB schreef:Als je in zo'n geval zou zeggen dat er geen wetenschappelijk valide bewijs is voor de wereldwijde zondvloed, dan kan ik daar nog in meegaan.
Et voila. Wat ik eerder zei klopt: de bewijslast ligt bij de claimer. Maar het onderwerp is natuurlijk populair genoeg dan dat er al mensen naar hebben gekeken. En dat bewijs, dat is er gewoon niet. Er is geen enkele aanwijzing in het geologisch bestand voor een wereldwijde vloed. En zeker niet een die minder dan tienduizend jaar geleden heeft plaatsgevonden.
Ik maak heel bewust onderscheid tussen de termen "wetenschappelijk valide bewijs" en "aanwijzingen".
Je weet drommels goed dat de opmerking "er is GEEN ENKELE aanwijzing ... voor ..." niet waar is.
Gralgrathor schreef:Yolanda_dB schreef:Dus ik draai het dan ook maar om, in analogie van getuigenissen in rechtzaken.
Rechtszaken werken hetzelfde als wetenschap. De claimer moet bewijzen. Als jij als aanklager beweert dat de beschuldigde een misdaad heeft begaan, dan is het aan jou om te bewijzen dat die bewering steek houdt. Slaag je er niet in voldoende bewijs op tafel te leggen, dan gaat de beschuldigde vrijuit.
Het klopt dat de aanklager moet bewijzen dat de beschuldigde heeft gedaan waarvan hij/zij is beschuldigd.
Maar daar heb ik het niet over.
Als er een getuige wordt gehoord, gaat men er van uit dat de getuige de waarheid spreekt.
Als je denkt dat de getuige liegt, moet je dat aantonen.
Daar ligt de bewijslast dus bij degene die claimt dat het getuigenis niet waar is.
Gralgrathor schreef:Mijn voorbeeld sluit beter aan bij jouw positie. De leeftijds claims van de Hebreeuwen vallen binnen het patroon van de regio en de periode. Het zou al te toevallig zijn als ze wel binnen het patroon vallen, maar toevallig om een heel andere reden dan wat opgaat voor de volkeren eromheen. Dat is gewoon niet aannemelijk. Als uitgangspunt nemen we wat het aannemelijkst is. Aan jou om te bewijzen waarom de Hebreeuwen wel een uitzondering zijn op het patroon (terwijl ze op het oog toch het patroon lijken te volgen; dat moet je dan ook nog eens verklaren - Ockham's Scheermes staat alvast klaar).
"sluit beter aan bij", "valt binnen een patroon", "het zou al te toevallig zijn", "gewoon niet aannemelijk".
Eén en al bevooroordeeldheid.
Gralgrathor schreef:Aan jou om te bewijzen waarom de Hebreeuwen wel een uitzondering zijn op het patroon (terwijl ze op het oog toch het patroon lijken te volgen; dat moet je dan ook nog eens verklaren - Ockham's Scheermes staat alvast klaar).
Ik "moet" niks.
In de Bijbel staat een getuigenis.
Ik ga uit van de waarheid van dat getuigenis.
Als jij argumenten hebt op basis waarvan het aannemelijk is dat die getuigenissen NIET waar zijn, is het aan jou om die te geven.
En alleen het argument "nee, want het is niet mijn claim", neem ik - net zoals elke rechter in Nederland - niet serieus.
En dreigen met "Ockham's scheermes" werkt ook averechts.
Als je met dat soort vrij omstreden principes jouw gelijk wilt halen, denk ik dat we het gesprek wel kunnen beëindigen.