.Bonjour schreef:Ik mis het punt niet, ik ga niet mee in je redenatie. De manier waarop een christen God ziet is afhankelijk van de tijd. Delen van de Bijbel die niet meer goed uitkomen worden poëzie. Dus kom je nooit tot een absolute moraal. En als we het handelen van God niet als voorbeeld mogen nemen, want als het je uitkomt moeten we handelen als God, maar als het je niet uitkomt mogen we niet handelen als God en mogen we hem niet veroordelen voor een slechte daad omdat Hij God is. Je komt zo geen stap verder.Allie schreef: Net als Job mis je het hele punt. Voor een gesprek hierover moet je je kunnen verplaatsen in hoe een christen God ziet. Is misschien moeilijk, maar dat is de enige manier om een rationeel gesprek hierover te hebben. Anders krijgen we alleen maar emotionele argumenten.
Dus bvd...
Nee, je komt niet verder. Alleen als je de gulden regel aanvaard kom je verder. En ik geef rustig toe dat je dan nog discussies houdt om het leed van de een te vergelijken met ander leed van een ander. Maar vanuit die gulden regel kan je wel zeggen dat ik niet gestraft wil worden voor de daden van mijn ouders, laat staan voor die van mijn grootouders. Dus als Jezus die regel naar voren brengt, veroordeelt hij zijn vader. Maar dat weet een christen wel weer goed te praten.Mart schreef:De god uit de bijbel is hard en doodt er flink op los. Is het zonder ethische sleutel aantoonbaar dat dit verkeerd is?
Maar is een betere manier om moraal vast te stellen dan het toepassen van de gulden regel?
Nou je mist het punt dus wel. God is de Maker en Rechter van het universum en heeft ten alle tijde het recht om levens te nemen als Hij dat nodig vindt. Zo ziet een christen, God. Vanuit jouw standpunt is dit moeilijk te begrijpen en dat kan ik ook begrijpen.
Kan je de verschillende visies op God noemen waar je het over hebt? Ik ken maar 1 God en die is altijd hetzelfde gebleven.
Dat is niet wat ik gezegd heb. Het boek Spreuken wordt soms opgevat als poëzie, maar ook als wijsheids-uitdrukkingen..Delen van de Bijbel die niet meer goed uitkomen worden poëzie.
Die komt ook niet uit de Bijbel, zoals ik al had gezegd.Dus kom je nooit tot een absolute moraal.