Weg tot behoud

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ZENODotus
Man/Vrouw: M

Re: Weg tot behoud

Bericht door ZENODotus »

Martine schreef:
Alpha schreef:Mijn tante was streng gereformeerd en diep gelovig.
Ze las iedere dag uit de Bijbel voor.
Op een gegeven moment bleek dat ze ongeneselijk ziek was.
Toen duidelijk werd, dat ze zou gaan sterven werd ze doodsbang en ging te keer tegen haar voorganger (netjes uitgedrukt).
Ze had een zeer zware doodsstrijd.

Waarom?
Geloofde ze Jezus belofte niet van de opstandingshoop?
Geloofde zij niet dat Jezus de dood vergeleek met een slaap?
Geloofde zij dan niet dat Lazarus letterlijk werd opgewekt?
Heel simpel (hoewel...)
In streng gereformeerde kringen wordt de nadruk gelegd op het Oordeel.
En dan geldt het: "och mocht ik toch"
Waarmee bedoeld, dat men tot de laatste snik niet zeker is of men behouden is, of men door God aangenomen is.
Ook al lees je de Bijbel tig keer: die angst blijft.
Simpelweg door de prediking in die kerken.
Inderdaad... Wat velen niet begrijpen, ja zelfs Christenen, en helaas ook JG is, dat je je hemel niet kan verdienen. Die krijg je omdat God genadig is, niet omdat jij iets gedaan hebt, maar omdat hij iets gedaan heeft. Net zoals de bijbel ook stelt dat wij niet eerst God lief hebben gehad, maar hij ons eerst.

Een tegenvoorbeeld op de streng gereformeerde tante van Alpha:
In 1555 werd Nicholas Ridley, een voormalig bisschop van Londen en Westminster, op de brandstapel verbrand vanwege zijn geloof. De avond voor zijn terechtstelling bood Ridley's broer aan om bij hem in de cel te blijven om hem te troosten en bij te staan. Nicholas sloeg het aanbod af en antwoordde dat hij van plan was om naar bed te gaan en te gaan slapen zoals hij gewend was. Hij kende de vrede van God en kon daarom slapen in de eeuwige armen van zijn Heer.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
Alpha schreef:Mijn tante was streng gereformeerd en diep gelovig.
Ze las iedere dag uit de Bijbel voor.
Op een gegeven moment bleek dat ze ongeneselijk ziek was.
Toen duidelijk werd, dat ze zou gaan sterven werd ze doodsbang en ging te keer tegen haar voorganger (netjes uitgedrukt).
Ze had een zeer zware doodsstrijd.

Waarom?
Geloofde ze Jezus belofte niet van de opstandingshoop?
Geloofde zij niet dat Jezus de dood vergeleek met een slaap?
Geloofde zij dan niet dat Lazarus letterlijk werd opgewekt?
Heel simpel (hoewel...)
Waarmee bedoeld, dat men tot de laatste snik niet zeker is of men behouden is, of men door God aangenomen is.
Juist!
Men predikt hel en verderf.
De hel bestaat niet en wordt gebruikt om mensen te "knotten".

De Bijbel zegt dat het loon der zonde de dood is.
Met de dood is de zonde betaald.
Je krijgt dan een tweede kans, na de opstanding.

Wanneer je, overeenkomstig Gods wil, je best doet om nauwkeurige kennis te verkrijgen (en dat toe te passen), heb je daardoor vertrouwen in de Bijbelse belofte.

Bedankt voor je reactie.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Ik doe mijn best om te reageren op wat mensen schrijven.
Maar ingaan op acceptatie van vormen van afgoderij of mystiek, kan ik niet. (1 Joh 5:21).
Mijn opmerkingen zijn dus 'acceptatie' van een vorm van afgoderij???
Dan mag je eerst wel eens aantonen dat het stilstaan bij de geboorte van Jezus als "afgoderij" kan worden bestempeld.
Dan mag je eerst wel eens aantonen dat het stilstaan bij Gods zegen over weer een jaar van mijn leven (en God daarvoor danken) als "afgoderij" kan worden bestempeld.
Dan mag je eerst wel eens aantonen dat het feestvieren van een huwelijksfeest als "afgoderij" kan worden bestempeld.
EN: Dan mag je ook aantonen waarom het vieren van het huwelijksfeest in Kana door Jezus dan juist GEEN afgoderij is.

Waar staat in de Bijbel: Gij zult geen Kerstmis vieren? Nergens.
Waar staat in de Bijbel: Gij zult het leven van Jezus hier op aarde niet speciaal gedenken? Nergens.
Waar staat in de Bijbel: Gij zult geen verjaardagen vieren? Nergens.
Waar staat in de Bijbel: Gij heidenen zult geen enkel feest meer mogen vieren, alleen het avondmaal? Nergens.
Waar staat in de Bijbel: Gij zult uw huwelijken niet vieren met een feest? Nergens.

Mensen die anders beweren, leggen God woorden in de mond, in strijd met de Bijbel.
Het zijn mensen die hetzelfde doen als de Farizeeën: eigen bedachte regels stellen boven Gods woord.

(Daarmee beweer ik overigens niet, dat het vieren van die feesten niet kan ontaarden in werelds, zondig, en zelfs afgoderij,
maar dat zegt niets over de feesten in zichzelf, maar hoe mensen er mee om gaan.
We lezen in de BIjbel ook voorbeelden dat mensen verkeerd met het Avondmaal omgaan. Maar daardoor wordt het Avondmaal zelf nog geen afgoderij...)
Gelijk heb je @Yolanda en zeer zeker in algemeen Christelijke zin Buiten Jezus de Christus en Zijn Kerk geen behoudenis :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:
Martine schreef:Dat is geen vergelijk natuurlijk. Als mensen zo nonchalant zijn met het geven van een verjaardagscadeautje is dat vervelend. Maar het is geen reden om je verjaardag niet te vieren. Dankbaar zijn naar God toe dat Hij je het leven heeft gegeven.
Daarvan word je je zeker bewust als je, zoals ik vorig jaar op mijn verjaardag met een zeer ernstige hartstoornis in het ziekenhuis ligt.
dag Martine,

Inderdaad, het wezen van een verjaardag is geen cadeautjes, geen zuipfestijn, etc, etc, etc...
De essentie van een verjaardag is vaak dat anderen aan je denken op die dag. Zelfs toen mijn moeder die dag niet vierde kon ze niet nalaten even een sms'je te zenden dat ze aan me dacht en dat ze zoveel jaar geleden blij op mijn komst wacht. Volgens de meeste ouders is het dan ook onnatuurlijk die dag van hun kinderen te laten voorbij gaan.

Een tegenvoorbeeld op dat van Alpha...
Mijn neefje had er problemen mee dat zijn verjaardag niet gevierd werd als kind, toen zei een JG tegen hem, en als je nu een cadeautje krijg de dag ervoor, of de dag erna? Van hypocrisie gesproken.
Het punt is, dat vele gebruiken zijn overgenomen en dus niet uit de bijbel afkomstig zijn.

De apostelen waarschuwen:
"Daarom, mijn geliefden, ontvliedt de afgoderij".

Jg hebben daarom alle riten, die uit afgoderij afkomstig zijn uit hun geloof en leven verwijderd.

Het probleem is, dat die gebruiken ongelofelijk populair zijn in de wereld.
Een hervormer klaagde: "Als ik die dingen afschaf, hou ik geen volgelingen meer over.

Groepsdruk veroorzaakt dat mensen dingen gaan door voor het oog van de wereld.
Dat is hypocriet en getuigt van een groot gebrek aan inzicht in het hoe en waarom van de Bijbel.

Gebruikelijk is dat Jg aan dat soort van dingen niet mee willen doen.
Daardoor kiezen zij voor Gods koninkrijk en willen daarom geen deel van "deze wereld" zijn, in navolging van Jezus.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

@Alpha
Nou weten "we' het onderhand wel....
Dat gezanik in ELK topic [zelfs in LB] over de absolute en enige waarheid van de JG en de continue herhalingen komt me onderhand de strot uit... :x
Het wordt tijd dat er een voet tussen de deur gezet wordt.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:@Alpha
Dat gezanik in ELK topic [zelfs in LB] over de absolute en enige waarheid van de JG en de continue herhalingen komt me onderhand de strot uit... :x
Hij wil zijn gelijk alleen hij heeft geen gelijk tja..... :evil: :clown: :w
En maak je niet druk daar is het te mooi weer voor,de meesten hier lezen het nog geen eens.
Zo nu een glaasje heerlijk witte koude wijn. :D
Martine

Bericht door Martine »

Rechtuit schreef:
callista schreef:@Alpha
Hij wil zijn gelijk alleen hij heeft geen gelijk tja..... :evil: :clown: :w
een van de zeer zeldzame keren dat ik het hartgrondig met je eens ben.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:Inderdaad... Wat velen niet begrijpen, ja zelfs Christenen, en helaas ook JG is, dat je je hemel niet kan verdienen. Die krijg je omdat God genadig is, niet omdat jij iets gedaan hebt, maar omdat hij iets gedaan heeft. Net zoals de bijbel ook stelt dat wij niet eerst God lief hebben gehad, maar hij ons eerst.

In 1555 werd Nicholas Ridley, een voormalig bisschop van Londen en Westminster, op de brandstapel verbrand vanwege zijn geloof. De avond voor zijn terechtstelling bood Ridley's broer aan om bij hem in de cel te blijven om hem te troosten en bij te staan. Nicholas sloeg het aanbod af en antwoordde dat hij van plan was om naar bed te gaan en te gaan slapen zoals hij gewend was. Hij kende de vrede van God en kon daarom slapen in de eeuwige armen van zijn Heer.
Je kan inderdaad de hemel niet verdienen.
Is het niet in en in triest, dat in naam van God mensen vermoord worden?
Mensen zijn niet gemaakt om in de hemel te leven, maar op aarde.
Vandaar dat Jezus demonstreerde dat hij de macht had over de dood en dat hij iedereen een opstanding op aarde kon geven.
De Joden waren bekend met dat fenomeen en vandaar dat Martha zei:” „Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.”

Dat mensen sterfelijk werden komt doordat zij dat geërfd hadden van Adam en Eva.
God waarschuwde duidelijk: ” de dag dat gij daarvan eet, zult gij beslist sterven”.
Zij stierven en dat hebben hun kinderen dan ook geërfd.
Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Het punt is, dat vele gebruiken zijn overgenomen en dus niet uit de bijbel afkomstig zijn.

De apostelen waarschuwen:
"Daarom, mijn geliefden, ontvliedt de afgoderij".

Jg hebben daarom alle riten, die uit afgoderij afkomstig zijn uit hun geloof en leven verwijderd.

Het probleem is, dat die gebruiken ongelofelijk populair zijn in de wereld.
Een hervormer klaagde: "Als ik die dingen afschaf, hou ik geen volgelingen meer over.

Groepsdruk veroorzaakt dat mensen dingen gaan door voor het oog van de wereld.
Dat is hypocriet en getuigt van een groot gebrek aan inzicht in het hoe en waarom van de Bijbel.

Gebruikelijk is dat Jg aan dat soort van dingen niet mee willen doen.
Daardoor kiezen zij voor Gods koninkrijk en willen daarom geen deel van "deze wereld" zijn, in navolging van Jezus.
Het zou fijn zijn, als je eens wil stoppen met 'bekeren'. Bekeren tot de Jg...
Je maakt hier geen enkele kans. Je kent de standpunten en ik zie het nut er niet van in dat je nog eens komt met 'nauwkeurige kennis' en 'afgoderij.
Er zijn mensen - hoe is het mogelijk - die op eigen wijze (nee, NIET eigenwijs, dat is iets anders!) proberen Jezus te volgen.
Biker

Bericht door Biker »

ZENODotus schreef:
Inderdaad... Wat velen niet begrijpen, ja zelfs Christenen, en helaas ook JG is, dat je je hemel niet kan verdienen. Die krijg je omdat God genadig is, niet omdat jij iets gedaan hebt, maar omdat hij iets gedaan heeft. Net zoals de bijbel ook stelt dat wij niet eerst God lief hebben gehad, maar hij ons eerst.

Iemand die een ander doodt is voor mij geen christen, rooms of protestant doet er niet toe.
De gelovigen zouden vervolgd worden, niet zelf gaan vervolgen. Ze zouden dienen, niet heersen en zeker niet over andermans geloof.
Biker

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef: Gelijk heb je @Yolanda en zeer zeker in algemeen Christelijke zin Buiten Jezus de Christus en Zijn Kerk geen behoudenis :!: :!: :!:
Die kerk kun je er buiten laten, want zelfs Jezus spuugt die uit, want ze is lauw en blind en ellendig.
Openbaring 3:17
Biker

Bericht door Biker »

Martine schreef: Heel simpel (hoewel...)
Maar wel een "verbondsdoop" prediken omdat je een verbondskind bent . Wie het nog snapt mag het zeggen.
Rituelen en ceremonies betenenen niets, maar of je een nieuwe schepping bent, leert Paulus.
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Biker schreef:
ZENODotus schreef:

Iemand die een ander doodt is voor mij geen christen, rooms of protestant doet er niet toe.
De gelovigen zouden vervolgd worden, niet zelf gaan vervolgen. Ze zouden dienen, niet heersen en zeker niet over andermans geloof.
En dit doet terzake hier hoe?
Martine

Bericht door Martine »

Biker schreef:Maar wel een "verbondsdoop" prediken omdat je een verbondskind bent . Wie het nog snapt mag het zeggen.
Rituelen en ceremonies betenenen niets, maar of je een nieuwe schepping bent, leert Paulus.
Ik zie het verband niet met dat wat geschreven is.
Biker

Bericht door Biker »

ZENODotus schreef:
Biker schreef:
ZENODotus schreef:

ja, aan de vruchten kennen we de boom.
Dus moordenaars (zoals Calvijn) en racisten (zoals Luther) staan model voor hen, die het dus NIET bij het rechte eind hadden :-)

Wikipedia:
Calvijn vond net als andere reformatoren en katholieken in Centraal-Europa dat hekserij niet toegestaan kon worden. Deze opvatting was gebaseerd op hun interpretatie van Bijbelpassages zoals Exodus 22:17 en Leviticus 20:27. Calvijn noemde deze passages ook in zijn studie van het eerste gebod, dat hij interpreteerde als een algemene veroordeling van het praktiseren van ieder ander geloof dan het christelijk geloof. Over hekserij in het bijzonder stelde hij:

God zou alle vogelwichelaars, goochelaars, raadplegers van beschermgeesten, dodenbezweerders, aanhangers van magie en tovenaars veroordelen tot de doodstraf. En [...] God bepaalt dat Hij 'Zijn gezicht tegen eenieder zal richten, die personen volgen die beschermgeesten hebben of toveren' zodat zij afgesneden zullen worden van Zijn volk, dan beveelt Hij dat zij gestenigd zullen worden.[5]

In navolging van deze interpretatie van de oudtestamentische wet zijn in 1545 meer dan 20 mensen ter dood gebracht door de brandstapel voor poging tot het verspreiden van de pest en hekserij.[6]
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Biker schreef:
ZENODotus schreef:
Biker schreef:
ZENODotus schreef:

ja, aan de vruchten kennen we de boom.
Dus moordenaars (zoals Calvijn) en racisten (zoals Luther) staan model voor hen, die het dus NIET bij het rechte eind hadden :-)

Wikipedia:
Calvijn vond net als andere reformatoren en katholieken in Centraal-Europa dat hekserij niet toegestaan kon worden. Deze opvatting was gebaseerd op hun interpretatie van Bijbelpassages zoals Exodus 22:17 en Leviticus 20:27. Calvijn noemde deze passages ook in zijn studie van het eerste gebod, dat hij interpreteerde als een algemene veroordeling van het praktiseren van ieder ander geloof dan het christelijk geloof. Over hekserij in het bijzonder stelde hij:

God zou alle vogelwichelaars, goochelaars, raadplegers van beschermgeesten, dodenbezweerders, aanhangers van magie en tovenaars veroordelen tot de doodstraf. En [...] God bepaalt dat Hij 'Zijn gezicht tegen eenieder zal richten, die personen volgen die beschermgeesten hebben of toveren' zodat zij afgesneden zullen worden van Zijn volk, dan beveelt Hij dat zij gestenigd zullen worden.[5]

In navolging van deze interpretatie van de oudtestamentische wet zijn in 1545 meer dan 20 mensen ter dood gebracht door de brandstapel voor poging tot het verspreiden van de pest en hekserij.[6]
En ik zou me op welke wijze aangesproken moeten voelen met een vergelijking met Calvijn en Luther? Interessant is trouwens dat de bijbel constant moordenaars als vrienden van God ziet, kijk naar David,die een man naar Gods hart was maar niettemin overspel heeft gepleegd en om zijn overspel te maskeren dan nog eens de man van de vrouw ter dood liet brengen... of vrouwengekken zoals Salomo (die dan nog eens onmetelijk wijs was) of Simson. Ja, christenen zijn in goed gezelschap.
Ik ben alvast heel erg blij in het gezelschap van heiligen te verkeren... Of wacht,toch liever eens Romeinen lezen. :clown:
Biker

Bericht door Biker »

ZENODotus schreef:Interessant is trouwens dat de bijbel constant moordenaars als vrienden van God ziet, kijk naar David,die een man naar Gods hart was maar niettemin overspel heeft gepleegd en om zijn overspel te maskeren dan nog eens de man van de vrouw ter dood liet brengen... of vrouwengekken zoals Salomo (die dan nog eens onmetelijk wijs was) of Simson. Ja, christenen zijn in goed gezelschap.
Ik ben alvast heel erg blij in het gezelschap van heiligen te verkeren... Of wacht,toch liever eens Romeinen lezen. :clown:
Misschien moet je eerst het OT nog maar eens lezen wat het antwoord was op David's misdaden en Salomon's offeren van kinderen aan de Moloch god etc.
verbazend hoe calvinisten vaak weer David's misstappen gebruiken ter vergoeilijking van hun gedrag.
Terwijl ze zelf niet joods zijn, niet onder het oude maar het nieuwe verbond geboren zijn, en hoe ze het verbond met "Abraham Zijn vriend" aanhalen, terwijl alles wat betreft de belofte draaide om het Zaad, wat uiteindelijk uit Abraham zou voortkomen ging, Jezus.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

En ik zou me op welke wijze aangesproken moeten voelen met een vergelijking met Calvijn en Luther? Interessant is trouwens dat de bijbel constant moordenaars als vrienden van God ziet, kijk naar David,die een man naar Gods hart was maar niettemin overspel heeft gepleegd en om zijn overspel te maskeren dan nog eens de man van de vrouw ter dood liet brengen... of vrouwengekken zoals Salomo (die dan nog eens onmetelijk wijs was) of Simson. Ja, christenen zijn in goed gezelschap.
Hen die gezond zijn hebben de dokter niet nodig hen die zich verheven voelen en het altijd beter weten ook niet.maar hen die ziek zijn crimineel enz enz hebben de Geneesheer nodig.Dat hebben ervaren de moordenaar aan het kruis Sauuls de christenvervolger werd de Heilige Apostel Paulus de Apostel der Europeanen en zo zijn er nog wel meer geschochten die van de vernedering op een troon werden gezet.
Tja het kan verkeren zei Bredero. :arrow: :w :w

En zij kwamen er achte buiten Jezus de Christus Onze Verlosser en Zijn Heilige Kerk geen zaligheid;alleen daar binnen is eeuwige behoudenis.LAUS DEO.
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Biker schreef:
ZENODotus schreef:Interessant is trouwens dat de bijbel constant moordenaars als vrienden van God ziet, kijk naar David,die een man naar Gods hart was maar niettemin overspel heeft gepleegd en om zijn overspel te maskeren dan nog eens de man van de vrouw ter dood liet brengen... of vrouwengekken zoals Salomo (die dan nog eens onmetelijk wijs was) of Simson. Ja, christenen zijn in goed gezelschap.
Misschien moet je eerst het OT nog maar eens lezen wat het antwoord was op David's misdaden en Salomon's offeren van kinderen aan de Moloch god etc.
verbazend hoe calvinisten vaak weer David's misstappen gebruiken ter vergoeilijking van hun gedrag.
Terwijl ze zelf niet joods zijn, niet onder het oude maar het nieuwe verbond geboren zijn, en hoe ze het verbond met "Abraham Zijn vriend" aanhalen, terwijl alles wat betreft de belofte draaide om het Zaad, wat uiteindelijk uit Abraham zou voortkomen ging, Jezus.
Ja, je riedeltje van kijk eens hoe geweldig ik ben en hoe slecht de rest is, blijkt inderdaad afgezaagd... Misschien toch maar nog eens Romeinen lezen. Maar ja, ik snap het wel hoor, het is altijd gemakkelijker met het vingertje te wijzen.
Trouwens ik zou ook Petrus kunnen aanhelen (die zichzelf altijd op de borst sloeg maar vervolgens Jezus verloochende) of paulus (die een gigantische vervolger was van christenen en na christen te zijn geworden nooit zijn mond kon houden)...
En toch eens opzoeken wat een calvinist is, denk ik? Toch vervelend he, die mensen die niet in hokjes te stoppen zijn...
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:
Biker schreef: aan de vruchten kennen we de boom.
Helder Biker. Mee eens.
Biker schreef: Wikipedia:

Bedankt voor het delen van deze informatie. Dit wist ik nog niet. Wat een adderengebroed. :cry:

Tsja....er zijn ook christenen die zich kwa opvattingen en gedrag amper van de wat extremere moslims onderscheiden.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Anja schreef:
Biker schreef:
Biker schreef: aan de vruchten kennen we de boom.
Helder Biker. Mee eens.
Biker schreef: Wikipedia:

Bedankt voor het delen van deze informatie. Dit wist ik nog niet. Wat een adderengebroed. :cry:

Tsja....er zijn ook christenen die zich kwa opvattingen en gedrag amper van de wat extremere moslims onderscheiden.
Adderengebroed...
ja het is natuurlijk beter zo heilig te zijn en hele families uit elkaar te trekken omdat ze niet geloven zoals jij wilt dat ze geloven (zoals met mijn familie is gebeurd)
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Rechtuit schreef:
Hen die gezond zijn hebben de dokter niet nodig hen die zich verheven voelen en het altijd beter weten ook niet.maar hen die ziek zijn crimineel enz enz hebben de Geneesheer nodig.Dat hebben ervaren de moordenaar aan het kruis Sauuls de christenvervolger werd de Heilige Apostel Paulus de Apostel der Europeanen en zo zijn er nog wel meer geschochten die van de vernedering op een troon werden gezet.
We zijn in goed gezelschap ;)
Biker

Bericht door Biker »

ZENODotus schreef:
Ja, je riedeltje van kijk eens hoe geweldig ik ben en hoe slecht de rest is, blijkt inderdaad afgezaagd... Misschien toch maar nog eens Romeinen lezen. Maar ja, ik snap het wel hoor, het is altijd gemakkelijker met het vingertje te wijzen.
Daar gaat het hier helemaal niet om.
Ik, noch Anja vinden onzszelf geweldig en proberen ons beter te profileren dan we zijn.
Een bekende afleidingsmanoeuvre.
Ik wil je best opbiechten wat een vreselijk slecht mens ik was, maar wie gestorven is aan dat verleden , hoeft het daar niet meer over te hebben, God zooet het ook niet meer aan, in Zijn Zoon. de nieuwe mens is dood voor de zonde, maar ook daar zal de calvinist je niet in bemoedigen.
Het is de taak van een christen om de 'gemeente" zuiver tehouden
Daar is de mantel der liefde die alles maar moet verzwijgen en bedekken , ondergschikt aan, want de leugen en waarhied verdragen elkaar niet.
Jij begint met het calvinisme riedeltje over David.
David mocht geen Godshuis bouwen, er kleefde te veel bloed aan zijn handen.
De calvinist heeft zo'n ontzettende selectieve vergeestlijking toegepast dat de leer zichzelf totaal tegenspreekt. Iedere nieuwe vertaling wordt met argwaan tegemoetgezien, en tegengewerkt, want het middeleeuwse verheven nederlands moet vooral niet begrepen worden.
Bijbelstudies zijn taboe, maar de 3 formulieren van Onenigheid moeten hun werk vooral doen in het zoveel mogelijk scheuringen en splitsingen teweeg brengen.
Deze worden er voor de pubertiet al ingestampt, want vroeg geleerd is oud gedaan.
Doe daar nog even een persoonlijke uitverkiezingsleer bij van Rom 9, (ipv wat Rom werkelijk zegt, nl dat destijds de israelieten en nu wij, heidenen uitverkoren zijn door Gods ontferming) en de zwartgallige oudtestamentische christen, die de kkerkbank tientallen jaren warmhoudt, is een feit.
De farizeeers die de hemelpoort toehielden voor het gewone volk doen me vaak aan hun denken. Mocht iemand zich er bekeren, wordt ie al gauw beschuldigd van een gestolen Jezus, want dat kan allemaal niet zo snel. Niet de Geest waait zoals Hij wil, volgens hen, maar de leerregels hebben besloten hoe God werkt.
En de kinderdoop is de besnijdenis, de sabbat de zondag en dat moet allemaal onderschreven worden anders wordt je de kerk uitgegooid.Dode letters versus een levend geloof.
Wees eens eerlijk tegen jezelf en doe wat onderzoek.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

ZENODotus schreef:
Rechtuit schreef:
We zijn in goed gezelschap ;)
In heel goed gezelschap wij houden van ze :)
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Biker schreef:
ZENODotus schreef:
Daar gaat het hier helemaal niet om.
Ik, noch Anja vinden onzszelf geweldig en proberen ons beter te profileren dan we zijn.
Een bekende afleidingsmanoeuvre.
Ik wil je best opbiechten wat een vreselijk slecht mens ik was, maar wie gestorven is aan dat verleden , hoeft het daar niet meer over te hebben, God zooet het ook niet meer aan, in Zijn Zoon. de nieuwe mens is dood voor de zonde, maar ook daar zal de calvinist je niet in bemoedigen.
Het is de taak van een christen om de 'gemeente" zuiver tehouden
Daar is de mantel der liefde die alles maar moet verzwijgen en bedekken , ondergschikt aan, want de leugen en waarhied verdragen elkaar niet.
Jij begint met het calvinisme riedeltje over David.
David mocht geen Godshuis bouwen, er kleefde te veel bloed aan zijn handen.
De calvinist heeft zo'n ontzettende selectieve vergeestlijking toegepast dat de leer zichzelf totaal tegenspreekt. Iedere nieuwe vertaling wordt met argwaan tegemoetgezien, en tegengewerkt, want het middeleeuwse verheven nederlands moet vooral niet begrepen worden.
Bijbelstudies zijn taboe, maar de 3 formulieren van Onenigheid moeten hun werk vooral doen in het zoveel mogelijk scheuringen en splitsingen teweeg brengen.
Deze worden er voor de pubertiet al ingestampt, want vroeg geleerd is oud gedaan.
Doe daar nog even een persoonlijke uitverkiezingsleer bij van Rom 9, (ipv wat Rom werkelijk zegt, nl dat destijds de israelieten en nu wij, heidenen uitverkoren zijn door Gods ontferming) en de zwartgallige oudtestamentische christen, die de kkerkbank tientallen jaren warmhoudt, is een feit.
De farizeeers die de hemelpoort toehielden voor het gewone volk doen me vaak aan hun denken. Mocht iemand zich er bekeren, wordt ie al gauw beschuldigd van een gestolen Jezus, want dat kan allemaal niet zo snel. Niet de Geest waait zoals Hij wil, volgens hen, maar de leerregels hebben besloten hoe God werkt.
En de kinderdoop is de besnijdenis, de sabbat de zondag en dat moet allemaal onderschreven worden anders wordt je de kerk uitgegooid.Dode letters versus een levend geloof.
Wees eens eerlijk tegen jezelf en doe wat onderzoek.
God, wat haal jij allemaal aan... We zeggen gewoon wat in ons opkomt zonder te filteren? Ik ken geen calvinisten... of we schofferen gewoon mensen waar we het niet mee eens? ik haal de bijbel aan, en jij komt met kinderdoop, sabbath op zondag, besnijdenis... Het gaat namelijk in het christendom niet om voorbeelden... Dat heeft Paulus tig keer willen duidelijk maken, dat niemand volmaakt is en niemand een ander moet oordelen. Waarom probeert een christen niet te zondigen? Uit liefde, niet omdat hij er een verdienste aan overhoud, was dat wel het geval dan mag je heel Job namelijk in de vuilbak gooien, want dan heeft de Satan gelijk. Trouwens Paulus deed verschillende joodse rituelen om de joodse christenen niet tegen zich in het harnas te jagen.
Ik had het trouwens over Rom 15 niet over Rom 9 eigenlijk, maar ja, net zo goed kan ik je Korninthiërs aanraden... Want blijkbaar is er iemand die onderzoek zal moeten doen... B.v. in waar ik sta: ik ben namelijk een katholieke theologiestudent die naar een evangelische kerk ga... niet dat dat jouw zaken zijn, of dat ik me moet verdedigen ten opzichte van jou. Maar goed ik ken ook geen enkele katholiek die de kerk is uitt gegooid omdat hij tegen de kinderdoop is... In eerste instantie was zelfs hekserij in de katholieke kerk geen ketterij.
Ik lees in je bericht een hoop vooroordeel ten opzichte van mij... Zolang je die niet bijschaaft ga ik hier niet verder op in.