Hallo Wim,Wim Nusselder schreef:Waarom zouden die twee perspectieven elkaar uitsluiten?peda schreef:ik zie in het vraagstuk van de moraliteit [...] twee grote polen. Aan de ene kant de opvatting dat de moraliteit niet van deze wereld komt, maar afkomstig is uit het Goddelijk Domein. Aan de andere kant de opvatting van de naturalisten dat de moraal zonder plan gegroeid is met de ontwikkeling van de menselijke grote hersenen. [...] Een ieder de keuze, God levert de Moraal, of de natuur, in combinatie met de voortschrijdende culturele ontwikkeling, heeft de ( huidige ) moraal op passieve wijze tot stand gebracht. Ikzelf kies voor de laatste oplossing, maar ooggetuige ben ik niet.
Met v&Vriendengroet,
Wim
Ik zie wel degelijk een uitsluiting, er is immers sprake van een of/of situatie. Goddelijk Domein staat bij mij gelijk aan een vooropgezet plan, waaraan een Wil en Bedoeling voorafgaat. De natuur staat bij mij gelijk voor een toevalstreffer, een niet vooraf beoogde vorm van emergentie. De culturele ontwikkeling bouwt verder voort op wat de natuur heeft aangereikt. Zonder de onbewuste werking van de natuur geen culturele ontwikkeling. De natuur werkt in mijn optiek Onpersoonlijk, het Goddelijke Domein werkt daarentegen Persoonlijk. De moraal is derhalve ontstaan en dus afkomstig uit de natuurlijke/menselijke wereld of de Moraal bestond reeds voor de mens in de Goddelijke Wereld en is de mens van Buiten/Boven opgelegd. Beide gaan niet samen, maar jij ziet wellicht een opening om Persoonlijk en Onpersoonlijk op harmonieuze wijze te combineren?