Christiaan schreef:
Voordeel/nadeel t.o.v. wat? Ik begrijp best wat je bedoelt, maar je definitie/uitleg is denk ik niet toereikend. Ik denk dat moraliteit die genetische code enigszins 'overstijgt' door ons bewustzijn. Ons empathisch vermogen stelt in ons in staat om ons in te leven in andere mensen en daardoor iets meer te doen dan alleen voor onszelf. Uiteindelijk is dit ook wel weer te herleiden tot een voordeel/nadeel voor ons zelf, maar om goede beslissingen te nemen hebben we dat begrip wel nodig. Maar kun je je verder vinden in mijn uitleg van goed en kwaad en moraliteit?
Ik kan me er gedeeltelijk in vinden. Moraal is te verdelen in 2 groepen.... 1) goede moraal....2) slechte moraal...... en daar heb je het dan weer.... goede moraal is dus voordeel en slechte moraal is dan nadeel. Veel ingewikkelder wordt het niet.
En van dat empathische vermogen..... meer te doen dan alleen voor onszelf??? Ja zo lijkt dat wel..... maar als je er goed over nadenkt dan kom uiteindelijk toch weer tot de conclusie dat het voordeel is voor jezelf en dus voordeel voor de groep.
Een begrip is niets meer of minder dan opgeslagen informatie uit het verleden....geheugen (even buiten beschouwing gelaten hoe of waar die informatie vandaan komt
zij het door eigen ervaring of overgebracht door soortgenoten).
Ja en zo'n begrip heb je wel nodig anders moet je telkens alles opnieuw leren. Het brein is de sleutel tot alles wat we zijn, hoe we denken, hoe we reageren, hoe we beslissen, wat we kunnen verwachten in de toekomst. Alle informatie die we daarvoor hebben putten we uit ons geheugen.